@Bimmer good for you.
Maar kan je wel zo eerlijk zijn en toegeven dat het grootste deel van de operatoren daar werkt voor de dikke pree. En daar is niets mis mee.
Ik kom uit de streek van de haven van Antwerpen en ken heel veel mensen, vrienden, familie die operator zijn. De meeste zijn het echt wel geworden met de dikke pree als motivatie hoor.
Zelfs op de technische school doet de dikke pree al de ronde en hoor je goed hoeveel leerlingen daardoor aangetrokken worden.
En het is niet dat de job geen andere aantrekkingskracht zou hebben, maar dikke pree is absoluut number one!
Nogmaals, helemaal niets mee
De vraag was algemeen en mijn antwoord ook, dus niet enkel voor de functie operator.
Het is uiteraard logisch dat je automatisch volk aantrekt waarbij het loon een zeer grote of de enige drijfveer is. Uiteindelijk ligt het loon daar hoger als gemiddeld. Zo wordt dat nog eens uitvergroot.
Ik ben ook van werkgever veranderd om mijn loon te verhogen. Als loon de enige drijfveer is voor de meeste operators dan zou het grootste deel van de werknemers dat proberen van mijn vorige werkgever. Maar dat is niet. Ik hoor hier ook heel veel, maar in de praktijk merk ik daar weinig van.
Het is niet dat iedereen daar werkt enkel en alleen voor de dikke pree en niemand de omgeving boeit. En daar ging mijn reactie over. Het wilt niet zeggen dat persoon A niet geïnteresseerd is in (petro)chemie dat hij dat ineens naar heel de bevolking mag doortrekken. Mijn reactie was ook tot dat stuk beperkt.
Of dat het grootste deel is, mijn ervaring is dat niet. (dan spreek ik over enkel en alleen daar zitten voor de dikke pree)
Ik kan u er wel enkelingen aanwijzen bij ons in de ploeg, waarvan je iets kunt zeggen. Maar grote deel niet. Dat loon een grote motivatie is dat telt mee. Ik ga ook nog steeds werken voor het loon, dus is zeker een grote motivatie bij mij. Maar wilt daarom niet zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben in mijn job. Ik ga nog steeds graag naar mijn werk en vind het boeiend, anders hou ik dat ook niet vol.
Reden waarom dat de ronde doet bij een technische school en niet bij een andere school, is omdat de (petro)chemie veel technische profielen aanbieden. Dat is de eerste oorzaak waarom die studenten daartoe zijn aangetrokken. De goede verloning is zeker een zeer groot pluspunt, dat gaat niemand ontkennen. Maar wederom wilt dat niet zeggen dat de (petro)chemie een sector is waar het grote deel van de mensen werken puur voor het loon.
Het is ook niet dat Operator de enige job in de wereld is dat goed verdiend. Er zijn evengoed andere beroepen in andere sectoren die dat ook aanbieden.
Net zoals heel veel andere werknemers.
Vraag aan de meeste werknemers waarom ze gaan werken. Dan krijg je als antwoord, voor het loon.