Werken bij (petro)chemische bedrijven

Hoe is het tegenwoordig in de (Petro)chemische bedrijven? Deze thread even opnieuw leven in proberen blazen.
Ik weet dat het zeer slecht gaat bij dat soort bedrijven, vertaald zich dat ook naar nieuwe aanwervingen? Is er een soort van onzekerheid op de werkvloer? Of is dit totaal niet het geval?

Ik werk zelf niet in de sector, maar ik overwoog 4 jaar geleden om er naar over te stappen, maar heb het voorlopig (en misschien nooit) niet gedaan.

Ik heb ooit (2024) een voorstel van BASF ontvangen als process operator: nemen dit soort bedrijven nog mensen aan nu er een grote economische onzekerheid boven de (petro)chemische bedrijven hangt?

Ik wens jullie uiteraard al het beste toe, daar niet van.

Ik denk dat de meeste bedrijven nog steeds met een pensioengolf zitten, dus er is de komende jaren nog wel wat volk nodig.
Als ik naar ons bedrijf kijk blijven de vacature nog steeds open staan en werven ze nog volk aan.

Het was blijkbaar geen evidentie de voorbije jaren om geschikt personeel aan te werven. Veel vraag maar weinig aanbod. Nu zal het wel wat meer in balans gaan komen, denk ik.

Onzekerheid gevoel zal van bedrijf tot bedrijf afhangen. Zelf ervaar ik dat nu niet, alsook merk ik het niet bij de rest van mijn collega's. Cijfers zijn goed en de investeringen komen nog onze kant op. Zelfs in deze tijden. Zoals de directie het zegt: Elke euro kun je maar 1 keer uitgeven en zijn ze dus zeer kieskeurig in deze tijden, naar waar het gaat. Dus die investeringen vertalen wel dat de hoofdzetel vertrouwen heeft in onze site.

Laatst bewerkt:
Dag allemaal,

Ik heb onlangs dit forum ontdekt en dan ook de 23 pagina's even doorgenomen. Eerst en vooral is het wel duidelijk dat hier veel ervaring / kennis van de sector zit en had ik graag jullie eerlijke mening gevraagd.

Ik overweeg om mijn kans te proberen wagen in de chemie / petrochemie en vroeg me af of mijn profiel uberhaupt kans maakt in deze sector.
Kort even mijn achtergrond:

- Diploma fotolassen
- 9 jaar ervaring als lasser
- 3 jaar ervaring als technisch operator in een voedingsbedrijf ( redelijk bekend chipsmerk te mechelen )
- Laatste 3 jaar ervaring in een volcontinu systeem ( zowat hetzelfde systeem als lanxess las ik hier op het forum )
- Leeftijd : 31 jaar
- Zeer leergierig en toch wel een sterke affiniteit met techniek ( wel niks van chemie als basis )

Mijn vragen zijn de volgende:

- Denken jullie dat iemand met mijn werkervaring / achtergrond een kans zou krijgen in de petro/chemie sector?
- Is het volgens jullie momenteel een goed moment om te solliciteren, gezien de afvloeiingen bij BASF / de mindere tijd in de sector.
- Zijn deze bedrijven bereid om iemand met weinig kennis van chemie maar wel technisch sterk op te leiden en hun tijd in te steken?

Ik wil ook wel graag vermelden dat er zeker niet verbloemd moet worden. Als jullie inschatting is dat de kansen zeer klein of zelfs nihil zijn dan hoor ik dat liefst meteen.

Alvast bedankt om jullie ervaringen te delen.

Met vriendelijke groet.

Het lijkt me zeker niet onmogelijk maar ik kan mij niet direct iemand voor de geest halen die uit de voeding komt/kwam en nadien in de chemie is begonnen. Het blijven desondanks toch twee heel verschillende omgevingen. Volk blijven ze op de vloer nodig hebben ondanks de aangekondigde afvloeiingen en naar wat ik er van lees gaat het bij BASF quasi volledig over dagfuncties die sneuvelen.

Waarom overweeg je geen functie is als lasser/metaalbewerker? De sector kruipt bij wijze van spreken op hun knieën door gebroken glas voor zo'n profielen.

Mijn buurman is lasser in de chemiesector via onderaanneming, en ook bij hem zijn er afvloeiingen voor het moment (ik denk dat hij grote silo's en dergelijke last).

Goede avond allen en Total Energies collega's,

10 jaar geleden ben ik via 9lives met jullie advies bij TEOA begonnen als assistent (hulpoperator), 10 mooie jaren al. Helaas zoals de meeste weten gaat onze vestiging sluiten... en worden we verspreid over de raffinaderij.
Ze vragen aan ons om een voorkeur te geven waar we op de raffinaderij willen staan. BTA/B, BTC/D, BT-NC3 of BTOM (lading). De TEPA kan mss ook, of in het laboratorium?

Zijn er collega's van de raffinaderij die advies kunnen geven? zijn er bv centers waar het beter is dan andere of hangt dit van ploeg tot ploeg af?
Zou graag terug ergens gezellig/proper vertoeven...
Welk business team zou je aanraden als je zelf opnieuw zou beginnen?

Vriendelijke groeten,

Laatst bewerkt:
@Akkearne

Ik denk dat er eigenlijk maar 2 keuzes zijn die je gaat moeten maken voor jezelf.
1) Wil je TERA of TEPA?
2) Wil je in productie of op BTOM staan?

Zoals bij elk ander bedrijf bestaat de kans dat er een paar rotte appels in een ploeg/dienst zitten, daar ga je niet veel aan kunnen veranderen.
Maar TERA en TEPA zijn totaal andere bedrijven en productie en BTOM zijn in zekere zin totaal andere werelden.

Goede avond allen en Total Energies collega's,

10 jaar geleden ben ik via 9lives met jullie advies bij TEOA begonnen als assistent (hulpoperator), 10 mooie jaren al. Helaas zoals de meeste weten gaat onze vestiging sluiten... en worden we verspreid over de raffinaderij.
Ze vragen aan ons om een voorkeur te geven waar we op de raffinaderij willen staan. BTA/B, BTC/D, BT-NC3 of BTOM (lading). De TEPA kan mss ook, of in het laboratorium?

Zijn er collega's van de raffinaderij die advies kunnen geven? zijn er bv centers waar het beter is dan andere of hangt dit van ploeg tot ploeg af?
Zou graag terug ergens gezellig/proper vertoeven...
Welk business team zou je aanraden als je zelf opnieuw zou beginnen?

Vriendelijke groeten,
Ik ben zelf werkzaam op NC3 en is zeker een aanrader!

Groetjes

@Akkearne

Ik denk dat er eigenlijk maar 2 keuzes zijn die je gaat moeten maken voor jezelf.
1) Wil je TERA of TEPA?
2) Wil je in productie of op BTOM staan?

Zoals bij elk ander bedrijf bestaat de kans dat er een paar rotte appels in een ploeg/dienst zitten, daar ga je niet veel aan kunnen veranderen.
Maar TERA en TEPA zijn totaal andere bedrijven en productie en BTOM zijn in zekere zin totaal andere

Heb het eens goed doorgedacht en ga vragen voor TERA productie, specifiek NC3 als het mogelijk is. was met de rondleiding indrukwekkend, zeker omdat het voor mij (toekomstig ex-NC2) het meest herkenbaar is.

Ik ben zelf werkzaam op NC3 en is zeker een aanrader!

Groetjes

Leuk om te horen!

Iemand ervaring bij Chevron Philips te Tessenderlo/Beringen als procesoperator?

Sfeer?
Ploeg ritme?
Loon? Bediende/arbeider
Extra voordelen?
Vrije dagen?
….
Werk momenteel nog in het Antwerpse (chemie) maar dit bedrijf zou korter bij mijn woonplaats liggen.

Thnx

Ik vraag me af hoe het tegenwoordig gaat bij al die petrochemische bedrijven. We zitten hier niet in een (politiek) topic of in een topic om maatschappelijke uitdagingen te bespreken.
Maar ik zou nu toch niet graag een process operator zijn bij BASF met 30 jaar ervaring (en eigenlijk, met alle respect en zeker niet negatief bedoeld want dit in mijn sector en op mij net zo goed van toepassing) en niets anders kunnen/kennen dan dat.

Het gaat niet zo heel goed met dit "soort" bedrijven en als we de ontwikkelingen in de wereld de dag van vandaag zien, denk ik persoonlijk niet dat er nog een langetermijnstoekomst is in Europa voor dit soort van bedrijven.

Niet zo heel goed is nog zacht uitgedrukt. BASF , Borealis, Evonik, Oleon…. Op deze manier is er op het einde van 2026 niet veel meer over …

Er zou wel een nieuwe speler komen in de Antwerpse haven, goed voor 150 jobs. Zouden normaal eind dit jaar beginnen met de bouw van hun installatie.

Terug
Bovenaan