Werk Werkdruk: thuiswerk/verlof/uren inhalen

De vraag is dan of je betaald wordt en/of contractueel verplicht bent om bereikbaar te zijn? En indien niet wat zou er gebeurd zijn moest je niet opgepakt hebben? Het is best mogelijk dat je een telefoon niet hoort of ziet. De kans dat ik een telefoon mis om 22:15 is 80% ofzo behalve wanneer ik van wacht ben.
Nope, niet contractueel verplicht (toch niet dat ik weet) noch betaald voor de overuren, het is gewoon druk op het werk en we zitten momenteel in een transitiefase. Dan kan dat voorkomen en ik stoor me daar ook niet aan.
 
Jouw stelling is gewoon extreem zwart-wit.
Ik antwoordde gewoon op zijn stelling "werken in je verlof? fuck dat", dat vind ik pas een zwart-witte stelling.
Je job graag doen en af en toe s'avonds (of in de weekends) werken vind ik niet zwart-wit of extreem.
 
Wat een werkmotivatie al weer ;)

Gewoon een job zoeken die je graag doet en die je niet ervaart als een vervelende klus die uitgeoefend moet worden of als iets dat je absoluut niet mag doen in je vrije tijd.


Ik denk ook wel dat hier het probleem ligt, niet iedereen is ervoor gemaakt om in een concurrentiële omgeving te werken. Een tijdje terug belde mijn baas mij ook nog op om 22:15 omdat er dringend iets voorbereid moest worden voor de volgende ochtend (from scratch). Dan kan je ook niet zomaar zeggen "foert, ik kijk vanavond tv", dat past niet in die jobsetting.
Zeg, vriendschap. Jij hebt mijn werkethos niet in vraag te stellen, zeker niet omdat je er niks van kent. En het werkt averechts om te beginnen over 'werkethos' als het gaat over werkdruk waaruit burnouts komen. Dan kun je daar nog achter knipogen wat je wilt.

Ik ben wel gemaakt om in een concurrentiële omgeving te werken, en mijn bazen zijn bijzonder tevreden van mij. Ik ken alleen wel het verschil tussen flexibiliteit en gratis werken voor mijn baas voor een halve belofte van ooit misschién dat opgedane tekort terug te verdienen.

Dus ja, dan mag mijn baas me ook bellen, en dan kan het zijn dat ik dringend nog iets ga doen. Dat gebeurt namelijk geregeld. Maar dan is dat mijn keuze. Maar het is makkelijker om die daadwerkelijke keuzes en het zoeken naar een balans weg te vegen als "liever tv-kijken" dan echt te moeten kijken naar wat je eigenlijk aan het doen bent, vermoed ik.

Ik antwoordde gewoon op zijn stelling "werken in je verlof? fuck dat", dat vind ik pas een zwart-witte stelling.
Je job graag doen en af en toe s'avonds (of in de weekends) werken vind ik niet zwart-wit of extreem.
Ah, ik zie het al. Je hebt gewoon één zin in mijn post gelezen en hebt niet verder gekeken dan dat...
Ja, dan snap ik het probleem.

Mac schreef dat het probleem hier thuiswerken was. Ik zei: Het probleem is niet het thuiswerken, het is het werken in je verlof.
Dat is helemaal niet zwartwit, je mag zeker werken in je verlof als je daar zin in hebt. Maar de problemen die bij hem ontstaan zijn, waren niet door thuiswerken, maar door werken in zijn verlof (zoals ik het toen had begrepen).
 
Moet je om een beetje opslag te krijgen op het einde van het jaar bij de beste performers zitten? Ja. (Als je dan toch in de privé werkt, moet je direct all the way gaan anders kun je zowel in een minder competitieve omgeving werken aan vaste barema's. All the way in de zin van: gewoon mikken op ietsje bovengemiddeld verdienen, niet in de in van zotte carrière).
Ik ken een ex-collega (ik werk nu elders) en ze hadden haar (en andere collega's) beloofd dat ze opslag zou krijgen als ze een heel jaar lang geen enkele dag ziek zou zijn. (Natuurlijk met de bedoeling / intentie ervoor te zorgen dat mensen zich niet onterecht zouden ziek melden)

Ze was het jaar daarna, dan de enige die echt 0 dagen ziek was geweest (Lees: nooit thuis gebleven ook al was ze aan het snotteren). Ze was dan om opslag gaan vragen maar de baas zei dat er geen budget voor was, en er helaas geen opslag in zat.
Ze forwarde dan die vorige mail naar haar baas --> Antwoord gekregen, dat het jammer was, maar dat opslag er echt niet in zat. :shutup:

1. Het was geen goed idee haar (en de collega's) opslag hiervoor te beloven. Ook al was de bedoeling waarom ze dit deden erg duidelijk, zo inspireer je mensen op 'ziek' naar het werk te komen en andere collega's ziek te maken
2. De belofte werd gewoon niet waar gemaakt en werd gewoon ingetrokken.
3. ..
 
Dat is helemaal niet zwartwit, je mag zeker werken in je verlof als je daar zin in hebt. Maar de problemen die bij hem ontstaan zijn, waren niet door thuiswerken, maar door werken in zijn verlof (zoals ik het toen had begrepen).
Nu ja ik doe ook bepaalde zaken, voor iemand vanuit de USA.

Die mens vergeet regelmatig dat ik om 2 uur in de nacht dus niet ASAP reageer.
Dan staat mijn messenger op mijn GSM, soms in de ochtend in lichterlaaie met reacties, waarom ik al uren niet (meer) reageer:rofl:
 
Zeg, vriendschap. Jij hebt mijn werkethos niet in vraag te stellen, zeker niet omdat je er niks van kent.
Ik kan me er wel een beeld van vormen ondertussen van jouw werkethos (of wat daar toch voor moet doorgaan) ;)
Mac schreef dat het probleem hier thuiswerken was. Ik zei: Het probleem is niet het thuiswerken, het is het werken in je verlof.
Niet akkoord, (sporadisch) eens werken tijdens je verlof is niets mis mee. Als dat je mateloos stresseert of ergert zit je imo in de verkeerde job of de verkeerde omgeving (bijv. een concurrentiële).
Dat is helemaal niet zwartwit, je mag zeker werken in je verlof als je daar zin in hebt. Maar de problemen die bij hem ontstaan zijn, waren niet door thuiswerken, maar door werken in zijn verlof (zoals ik het toen had begrepen).
Nope, die ontstaan door snel te beginnen stresseren als je ergens 5 minuten te laat binnenkomt of als een afspraak niet doorgaat (of onverwacht doorgaat). Dat gaat niet opgelost geraken door die paar keer dat je sporadisch tijdens je verlof werkt niets meer te doen.
 
Wat een werkmotivatie al weer ;)

Gewoon een job zoeken die je graag doet en die je niet ervaart als een vervelende klus die uitgeoefend moet worden of als iets dat je absoluut niet mag doen in je vrije tijd.


Ik denk ook wel dat hier het probleem ligt, niet iedereen is ervoor gemaakt om in een concurrentiële omgeving te werken. Een tijdje terug belde mijn baas mij ook nog op om 22:15 omdat er dringend iets voorbereid moest worden voor de volgende ochtend (from scratch). Dan kan je ook niet zomaar zeggen "foert, ik kijk vanavond tv", dat past niet in die jobsetting.
Wat is er dan zo dringend dat uw baas u om 22:15 nog lastig valt? Tenzij er levens mee gemoeid zijn kan ik me niet direct iets voorstellen.
Als mijn baas mij zou bellen om 22:15 zou ik toch echt niet opnemen. Sorry was al aan het slapen. 🤷‍♂️ Je kan mij bereiken tijdens mijn betaalde uren.
 
Echt, waarom stop ik er nog tijd in :D
Ik kan me er wel een beeld van vormen ondertussen van jouw werkethos (of wat daar toch voor moet doorgaan) ;)
Even een belediging erin smijten, maar met een knipoog mag het zeker.
Niet akkoord, (sporadisch) eens werken tijdens je verlof is niets mis mee. Als dat je mateloos stresseert of ergert zit je imo in de verkeerde job of de verkeerde omgeving (bijv. een concurrentiële).
Je zegt het zelfde als ik. Behalve met dat tussen haakjes. Daarmee zeg je alleen dat jij gratis wilt werken voor een virtuele wortel, en dat verantwoord je voor jezelf door dat gelijk te stellen aan "concurrentiële" sectoren. (alsof er ook andere zijn in de privé)

Je bent nog altijd niet mee, waarschijnlijk doordat je mijn post met een bepaalde bril leest, zoals je zelf al zegt. Maar werken buiten je vaste uren, zelfs werken in je verlof, doe gerust. Zolang het jouw keuze is en je beseft dat het een keuze is. Tenzij het in het loon vervat is, is het namelijk niet iets wat 'erbij hoort' of wat gedicteerd wordt door externe zaken. Dan is het geen keuze meer, en wordt het een rechte lijn naar een burn-out.
 
Wat is er dan zo dringend dat uw baas u om 22:15 nog lastig valt? Tenzij er levens mee gemoeid zijn kan ik me niet direct iets voorstellen.
Als mijn baas mij zou bellen om 22:15 zou ik toch echt niet opnemen. Sorry was al aan het slapen. 🤷‍♂️ Je kan mij bereiken tijdens mijn betaalde uren.
Hier gaat gewoon alles op stil tussen 20u en 6u. En dat geldt voor mijn vroegere bazen ook op de uren die zij niet gestoord willen worden. Dus dan kon dat idd perfect zijn dat ik om 23u50 een berichtje kreeg "je collega is met haar dochter naar spoed, kan jij eventueel vroeger starten als je dochter op school is afgezet?"
En dat ik om 5u20 er een bericht terug gestuurd werd "geen probleem, ik ben er om 8u30!".
Niemand MOEST gestoord worden, beiden waren we snel iets aan het regelen over het werk, buiten de werkuren en niemand die dat als stresserend ervaart.

(Ik geef nu 1 voorbeeldje, maar kan evengoed zijn "weet iemand waar y is? Ik heb die morgen om 8u40 nodig 🙈" of eender wat. Klein bedrijfje dus iedereen in een whatsappgroepje en elk antwoordt op eigen tempo)
 
Wat is er dan zo dringend dat uw baas u om 22:15 nog lastig valt? Tenzij er levens mee gemoeid zijn kan ik me niet direct iets voorstellen.
Als mijn baas mij zou bellen om 22:15 zou ik toch echt niet opnemen. Sorry was al aan het slapen. 🤷‍♂️ Je kan mij bereiken tijdens mijn betaalde uren.
Wij hebben voor sommige klanten een afspraak dat we werken tot pakweg 21u. Dan wordt intern geregeld wie dat doet. Als die klant dan om 21u nog belt voor iets wat om 22u af moet, krijgt hij de teamlead aan de lijn. Die weet dat ik dan niet meer werk, maar op die dagen dat ik toch al tot 21 zou werken, kan hij dat wel vragen en dan is de kans heel groot dat ik 'ja' zeg. Maar niet gratis, uiteraard.
 
Wat is er dan zo dringend dat uw baas u om 22:15 nog lastig valt? Tenzij er levens mee gemoeid zijn kan ik me niet direct iets voorstellen.
Als mijn baas mij zou bellen om 22:15 zou ik toch echt niet opnemen. Sorry was al aan het slapen. 🤷‍♂️ Je kan mij bereiken tijdens mijn betaalde uren.
In dit geval ging het om de waardebepaling van een divestering van een BU, waarbij we voor de waarderingsmethode in volle onderhandelingen zitten met de tegenpartij. Er kwam die avond nieuwe info naar boven en daar moesten we de impact van kwantificeren (en intern over gealigneerd zijn) voor de meeting met de tegenpartij.
 
Hier gaat gewoon alles op stil tussen 20u en 6u. En dat geldt voor mijn vroegere bazen ook op de uren die zij niet gestoord willen worden. Dus dan kon dat idd perfect zijn dat ik om 23u50 een berichtje kreeg "je collega is met haar dochter naar spoed, kan jij eventueel vroeger starten als je dochter op school is afgezet?"
En dat ik om 5u20 er een bericht terug gestuurd werd "geen probleem, ik ben er om 8u30!".
Niemand MOEST gestoord worden, beiden waren we snel iets aan het regelen over het werk, buiten de werkuren en niemand die dat als stresserend ervaart.

(Ik geef nu 1 voorbeeldje, maar kan evengoed zijn "weet iemand waar y is? Ik heb die morgen om 8u40 nodig 🙈" of eender wat. Klein bedrijfje dus iedereen in een whatsappgroepje en elk antwoordt op eigen tempo)
Praktische zaken zoals dat, zijn nog een ander verhaal. Daar heb ik geen probleem mee om gebeld/sms't te worden na mijn uren. Maar als ze afkomen met of X of Y dat dringend afmoet => ja dat zal dan morgen als eerste werk gebeuren.
 
Ik kan op deze 6 pagina's maar 2 dingen zeggen:
  1. Werk om te leven, leef niet om te werken.
  2. Het is "maar" werk
Als je gezeur hebt op je job. Er zijn ongeveer 400k jobs waar ze niemand voor vinden. Er is altijd wel iets anders te vinden waar je van dat gezeur af bent. Verander dan gewoon.
 
Aan openingspost: De wereld is chaotisch en weinig loopt volgens jouw ideale versie van een planning, door 5000 redenen die buiten je invloed liggen. Waarom maak je er dan druk in? Accepteer de chaos van het leven, en sta alleen stil bij de zaken waar je zelf invloed op hebt. Daar zal je veel gelukkiger van worden.

Leer er ook eens van uitgaan dat mensen je leven niet in de war sturen uit onkunde of slechte wil, maar dat zij simpelweg net als jij moeite hebben met vat te krijgen op alle onvoorziene problemen die hun weg opkomen.

Maak dat anderen ook duidelijk. 'kijk, ik doe mijn best, maar door X en Y zal de meeting 15 minuten vertraging krijgen'. Op een bepaald moment moet je kunnen zeggen dat je met eer en geweten je best doet, maar dat er nu eenmaal omstandigheden zijn die ervoor zorgen dat je soms vertraging oploopt. Dat, in plaats van telkens een olympische sprint te voeren om alles terug weer op schema te krijgen. Door die tol telkens op jezelf te nemen ga je anderen natuurlijk altijd als 'het probleem' gaan zien.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan op deze 6 pagina's maar 2 dingen zeggen:
  1. Werk om te leven, leef niet om te werken.
  2. Het is "maar" werk
Als je gezeur hebt op je job. Er zijn ongeveer 400k jobs waar ze niemand voor vinden. Er is altijd wel iets anders te vinden waar je van dat gezeur af bent. Verander dan gewoon.
Daar ben ik het wel mee eens, maar misschien hoef je niet eens te veranderen van job. En zou veranderen van job alleen maar dezelfde problemen geven, maar dan op een andere plek. Misschien moet je het bij jezelf aanpakken, hoe je erin staat en wat je (vaak onbewust) fout doet waardoor je telkens in die situatie belandt.
 
Wat is er dan zo dringend dat uw baas u om 22:15 nog lastig valt? Tenzij er levens mee gemoeid zijn kan ik me niet direct iets voorstellen.
Als mijn baas mij zou bellen om 22:15 zou ik toch echt niet opnemen. Sorry was al aan het slapen. 🤷‍♂️ Je kan mij bereiken tijdens mijn betaalde uren.

Heb ooit een telefoon van een of andere directeur gekregen om 23h omdat ik voor 24h nog op approved moest klikken in een systeem (als het niet lukte moesten we al het werk van de voorbije maand opnieuw doen voor die case)

Ik log tegen goesting in omdat het toch maar 5min werk is en zie ik helemaal niks in mijn lijst staan.
Erna mail gestuurd met nog wat directeurs in cc om die ene lul door het slijk te halen met het feit dat mijn avond verstoord was voor niks en dat ik dat niet apprecieerde. Beetje erna van de andere directeurs felicitaties gehad en excuses gekregen 😂
 
[openingspost] Ik begrijp dat, het leven is naar mijn gevoel bijzonder complex geworden en to be honest thuiswerk bijvoorbeeld kan een oplossing zijn maar het kan soms ook naar mijn mening een vloek zijn. Want je bent toch thuis aan het werk en ja kan toch nog even dat doen want reden x.

Het probleem bij mij was dat ik altijd deed om goed te doen. Gelukkig sinds ik vader ben geworden ben ik hier strenger in geworden. Ik doe mijn best en soms zal ik overwerken maar in het algemeen denk ik van foert dat is voor morgen.


k kan me er wel een beeld van vormen ondertussen van jouw werkethos (of wat daar toch voor moet doorgaan) ;)
Wie ben jij om andere hun "werkethos" in te schatten op basis van enkele posts. Om nog maar te zwijgen welke verantwoordelijkheden of verplichtingen andere hebben buiten hun werk.... zoals het zorgen voor een zieke partner, huis renoveren. Precies te veel naar "Suites" gekeken maar raad eens niet iedereen is Harvey Specter.
 
Als een 4-dagenwerkweek mogelijk wordt, dan gaan die bedrijven waar ze structureel onbetaalde overuren kloppen toch wel schrikken. Tenzij die werknemers opeens 12u/dag gaan werken of de 5de dag gratis komen.
 
Wat een werkmotivatie al weer ;)

Gewoon een job zoeken die je graag doet en die je niet ervaart als een vervelende klus die uitgeoefend moet worden of als iets dat je absoluut niet mag doen in je vrije tijd.


Ik denk ook wel dat hier het probleem ligt, niet iedereen is ervoor gemaakt om in een concurrentiële omgeving te werken. Een tijdje terug belde mijn baas mij ook nog op om 22:15 omdat er dringend iets voorbereid moest worden voor de volgende ochtend (from scratch). Dan kan je ook niet zomaar zeggen "foert, ik kijk vanavond tv", dat past niet in die jobsetting.
images


Heel goed dat jij in zo'n systeem past, maar dat is absoluut niet de norm. (en je krijgt er waarschijnlijk geen medaille voor)
 
Terug
Bovenaan