Ik was eigenlijk niet eens van plan om het nu al te kijken, maar ik was te nieuwsgierig om te zien naar het aanbod van Amazon Prime was, dat ik de proef nogal impulsief was opgestart, maar achteraf gezien was de timing wel perfect. En het enige wat ik absoluut wou zien op Prime was TOTDY. Ook kijk ik liever series toch liever via streaming dan illegaal moeten downloaden omdat dat nogal een gedoe is omdat de ene aflevering wel perfect kan gaan, maar de andere niet qua synchronisatie van ondertitels enzovoort, en het is ook gewoon gemakkelijker. Ik ben ook geen extreme seriekijker, dus wat de services aanbieden volstaat perfect.Aha! Ik vond het al raar dat een seasoned Refn fan dit nog niet gezien had. Ik vind zijn schtick véél beter werken in deze vorm dan in film.
Maar goed, nadat ik dus dat proefabonnement had opgestart, ben ik het ook maar beginnen kijken, zeker omdat al snel duidelijk was dat het qua aanbod van films niet al te super was. En ik ook geen fan was van de interface en dergelijke. Amazon heeft wel goede andere series, maar niets dat ik per se dringend moest zien.
TOTDY is een miniserie. Het is maar één seizoen, en maar tien afleveringen, maar het zijn wel grotendeels aflevering met de lengte van een film en dat weerhield me wel omdat te gaan zien. Ook twijfel ik altijd ook wel of ik het voor zo een langere periode zou kunnen doorstaan. Wat werkt voor anderhalf uur, zal dat misschien niet doen voor een tiental uur. En de stijl is toch ja weer typisch Refn zonder compromise zelfs. Bepaalde afleveringen waren wel geniaal, absoluut tussen het beste dat ik ooit gezien heb op een scherm, maar je hebt dan ook weer afleveringen waar ik wat minder mee had. En het is hetzelfde met de filmografie van NWR. Het is soms wat zoeken. Maar er zit zeker iets in de stijl dat mij enorm ligt (obviously) en de thema's die hij aanpakt zijn wel heel boeiend en interessant, wel terugkerend. De synthtracks / scores werken wel goed, maar door de lengte van de serie misschien iets minder aanwezig. Sfeer is absoluut aanwezig, daar is hij ook goed in. Enorm mooi geschoten beelden en cinematografie, trage tracking shots ook met traag bewegende personages maar toch werkt het gewoon enorm (voor mij dan toch).
Beste afleveringen: 1, 2, 5 en 6. Dat einde van aflevering 6 en die hele aflevering 5 is magnifiek. 1 komt ook zo goed binnen en bij aflevering 2 krijg ik Marlon Brando rillingen.
Deze scene is super tof
Ik denk wel dat Squid Game al direct van de troon gestoot is.
Laatst bewerkt: