Ik vind op zich eigenlijk niets mis met de premise van Season 5, de grootste probleem lijkt me dat David Simon season 5 in uiteindelijk 10 episodes moest vertellen ipv de gebruikelijk 12-13 eps. door HBO budget restricties.
Welke kritieken kan je geven:
- Journalistieke thema, met de battle tussen onderzoeksjournalistiek versus sensatie theme, lijkt misschien vergezocht, maar als je dat afzet t.o.v van de budget cuts die Baltimore Sun moest ondergaan is dat gewoon zo far-fetched niet. En als je dat afzet tegen present day, 2025, waar clicks alles bepalen in media, al helemaal niet meer.
In dat opzicht aged The Wire echt wel geweldig goed tbh, super actueel in de huidige Trump context!
- De serial killer theme lijkt ook vergezocht, maar ergens ook weer niet. McNulty was eigenlijk een totaal ongeleid projectiel of "high functioning alcoholic" zoals de Quantico profiling

, combineer dat met de geportretteerde traits van destructief gedrag, impulsiviteit, lak aan autoriteit, met toch een bepaald vorm van rechtvaardigheid en je eindigt met zoiets?
Vergezocht misschien, maar het licht volledig in lijn met McNulty. En dat de politiestructuur er in meegaat is ook wel aannemelijk. Je hebt een paar real po-lice die dingen doen uit een zekere morele rechtschapenheid en dat heb je brown-nosers die draaien met de wind als dit hun career ten goede komt!
Carcetti zag een kans om zich nationaal te profileren voor een mogelijk gouverneurs job, en had ineens alternatieve funds ter beschikking, terwijl hij normaal had begraven geweest indien hij op staat niveau had gebedeld voor een bail-out. En hop ineens draait alles met de wind.
The Wire illustreert gewoon magistraal een maatschappij die op alle vlakken in verval is:
- fysiek verval (huizen, infrastructuur)
- intellectueel verval (study the test ipv kritisch denken, etc.)
- institutioneel verval (politie die stats najaagt ipv recht)
- politiek verval (Carcetti die start met goede intenties maar uiteindelijk het opgeeft en vol de ambitie kaart trekt)
- cultureel verval (kinderen die voor drugshandel kiezen ipv boxclubs)
- juridisch verval (plea deals, easy cases voor exposure ipv high level cases die hun re-election kan kosten)
- moreel verval (goede mensen die vernietigd worden along the way Wallace, Dukie, etc.)
En het best om dit verval te tonen is om alle systemen een plaats te geven in dit verhaal en te tonen en hoe ze allemaal met elkaar verbonden zijn; politie, media, school, politiek, justitie, community, drugs trade, arbeidersklasse.
Zowel seizoen 5 als 2 hebben hun plaats, the wire had niet de wire geweest zonder deze 2 seizoenen, die twee angles waren broodnodig imo om de interactie van de systemen aan te tonen en finaal ook het cyclische element. Mensen gaan en komen, de ene zijn dood is de andere zijn brood.
Eigenlijk zouden ze van The Wire moeten verplicht lesvoer maken in het middelbaar ofzo, tijdens moraal/zedenleer/engels!
(Ik denk dat Europa op veel vlakken niet zot ver meer is van het verval zoals depicted in Baltimore (hoewel het daar nu ook wel een beetje verbeterd is sinds 2026-7)
Heb een serieuze boon voor Band of Brothers/The X-files, en hoewel ik nog nooit The Sopranos gezien heb, zou het me verwonderen dat ook die laatste in de buurt komt van the Wire