Welke serie heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

De 1ste 2 episodes van het nieuwe seizoen van Black mirror..
What.the.fuck.
Hoe slecht is dat?? Met die 2de, Bete Noire, lagen we echt luidop te lachen met dat einde.

Die hebben zo een parels gemaakt, maar hier kan ik echt niet verder naar kijken, ik kijk nog liever naar Peppa Pig met de dochter.
Had hier ook al gescrheven dat ik die eerste drie echt vreselijk vond. Vierde vond ik persoonlijk leuker. Vijfde heel goed. Zesde gewoon entertainend

The Suspect: bwo, middelmatig. Begint wel goed hoor. Maar het plot wordt gaandeweg wat van de pot gerukt. Het einde viel nog wel mee.

Afgelopen twee weken Reacher s2 en s3 gekeken. Kan ik wel van genieten. Doet me met heimwee terugdenken aan de dagen van Jack Bauer.

En ik las hier elders op het forum dat 24 nu op Prime staat, dus ik heb iets gevonden om de tijd te doden tot seizoen 4 van Reacher :cheer:

The Wire seizoen 4 > 3 > 1 > 2 > 5.

2 staat enkel zo laag omdat 1, 3 en 4 ook zo geweldig goed zijn. Frank en Ziggy zijn van de meest tragische personages in heel de reeks.

5 is met voorsprong het minst goede seizoen. Nog steeds goed maar de seriemoordenaar verhaallijn verpest het een beetje. Journalisten zijn ook minder interessant dan alle andere groepen waar op gefocust wordt. Wel een mooie afronding van het globale verhaal voor de rest. 4 heb ik waarschijnlijk sowieso altijd op 1, de andere 3 kunnen onderling wat wisselen.

Ik vind op zich eigenlijk niets mis met de premise van Season 5, de grootste probleem lijkt me dat David Simon season 5 in uiteindelijk 10 episodes moest vertellen ipv de gebruikelijk 12-13 eps. door HBO budget restricties.

Welke kritieken kan je geven:

- Journalistieke thema, met de battle tussen onderzoeksjournalistiek versus sensatie theme, lijkt misschien vergezocht, maar als je dat afzet t.o.v van de budget cuts die Baltimore Sun moest ondergaan is dat gewoon zo far-fetched niet. En als je dat afzet tegen present day, 2025, waar clicks alles bepalen in media, al helemaal niet meer.

In dat opzicht aged The Wire echt wel geweldig goed tbh, super actueel in de huidige Trump context!

- De serial killer theme lijkt ook vergezocht, maar ergens ook weer niet. McNulty was eigenlijk een totaal ongeleid projectiel of "high functioning alcoholic" zoals de Quantico profiling :laugh:, combineer dat met de geportretteerde traits van destructief gedrag, impulsiviteit, lak aan autoriteit, met toch een bepaald vorm van rechtvaardigheid en je eindigt met zoiets?

Vergezocht misschien, maar het licht volledig in lijn met McNulty. En dat de politiestructuur er in meegaat is ook wel aannemelijk. Je hebt een paar real po-lice die dingen doen uit een zekere morele rechtschapenheid en dat heb je brown-nosers die draaien met de wind als dit hun career ten goede komt!

Carcetti zag een kans om zich nationaal te profileren voor een mogelijk gouverneurs job, en had ineens alternatieve funds ter beschikking, terwijl hij normaal had begraven geweest indien hij op staat niveau had gebedeld voor een bail-out. En hop ineens draait alles met de wind.

The Wire illustreert gewoon magistraal een maatschappij die op alle vlakken in verval is:

- fysiek verval (huizen, infrastructuur)
- intellectueel verval (study the test ipv kritisch denken, etc.)
- institutioneel verval (politie die stats najaagt ipv recht)
- politiek verval (Carcetti die start met goede intenties maar uiteindelijk het opgeeft en vol de ambitie kaart trekt)
- cultureel verval (kinderen die voor drugshandel kiezen ipv boxclubs)
- juridisch verval (plea deals, easy cases voor exposure ipv high level cases die hun re-election kan kosten)
- moreel verval (goede mensen die vernietigd worden along the way Wallace, Dukie, etc.)

En het best om dit verval te tonen is om alle systemen een plaats te geven in dit verhaal en te tonen en hoe ze allemaal met elkaar verbonden zijn; politie, media, school, politiek, justitie, community, drugs trade, arbeidersklasse.

Zowel seizoen 5 als 2 hebben hun plaats, the wire had niet de wire geweest zonder deze 2 seizoenen, die twee angles waren broodnodig imo om de interactie van de systemen aan te tonen en finaal ook het cyclische element. Mensen gaan en komen, de ene zijn dood is de andere zijn brood.

Eigenlijk zouden ze van The Wire moeten verplicht lesvoer maken in het middelbaar ofzo, tijdens moraal/zedenleer/engels!
(Ik denk dat Europa op veel vlakken niet zot ver meer is van het verval zoals depicted in Baltimore (hoewel het daar nu ook wel een beetje verbeterd is sinds 2026-7)

Heb een serieuze boon voor Band of Brothers/The X-files, en hoewel ik nog nooit The Sopranos gezien heb, zou het me verwonderen dat ook die laatste in de buurt komt van the Wire :love:

Laatst bewerkt:
Ik vind op zich eigenlijk niets mis met de premise van Season 5, de grootste probleem lijkt me dat David Simon season 5 in uiteindelijk 10 episodes moest vertellen ipv de gebruikelijk 12-13 eps. door HBO budget restricties.

Welke kritieken kan je geven:

- Journalistieke thema, met de battle tussen onderzoeksjournalistiek versus sensatie theme, lijkt misschien vergezocht, maar als je dat afzet t.o.v van de budget cuts die Baltimore Sun moest ondergaan is dat gewoon zo far-fetched niet. En als je dat afzet tegen present day, 2025, waar clicks alles bepalen in media, al helemaal niet meer.

In dat opzicht aged The Wire echt wel geweldig goed tbh, super actueel in de huidige Trump context!

- De serial killer theme lijkt ook vergezocht, maar ergens ook weer niet. McNulty was eigenlijk een totaal ongeleid projectiel of "high functioning alcoholic" zoals de Quantico profiling :laugh:, combineer dat met de geportretteerde traits van destructief gedrag, impulsiviteit, lak aan autoriteit, met toch een bepaald vorm van rechtvaardigheid en je eindigt met zoiets?

Vergezocht misschien, maar het licht volledig in lijn met McNulty. En dat de politiestructuur er in meegaat is ook wel aannemelijk. Je hebt een paar real po-lice die dingen doen uit een zekere morele rechtschapenheid en dat heb je brown-nosers die draaien met de wind als dit hun career ten goede komt!

Carcetti zag een kans om zich nationaal te profileren voor een mogelijk gouverneurs job, en had ineens alternatieve funds ter beschikking, terwijl hij normaal had begraven geweest indien hij op staat niveau had gebedeld voor een bail-out. En hop ineens draait alles met de wind.

The Wire illustreert gewoon magistraal een maatschappij die op alle vlakken in verval is:

- fysiek verval (huizen, infrastructuur)
- intellectueel verval (study the test ipv kritisch denken, etc.)
- institutioneel verval (politie die stats najaagt ipv recht)
- politiek verval (Carcetti die start met goede intenties maar uiteindelijk het opgeeft en vol de ambitie kaart trekt)
- cultureel verval (kinderen die voor drugshandel kiezen ipv boxclubs)
- juridisch verval (plea deals, easy cases voor exposure ipv high level cases die hun re-election kan kosten)
- moreel verval (goede mensen die vernietigd worden along the way Wallace, Dukie, etc.)

En het best om dit verval te tonen is om alle systemen een plaats te geven in dit verhaal en te tonen en hoe ze allemaal met elkaar verbonden zijn; politie, media, school, politiek, justitie, community, drugs trade, arbeidersklasse.

Zowel seizoen 5 als 2 hebben hun plaats, the wire had niet de wire geweest zonder deze 2 seizoenen, die twee angles waren broodnodig imo om de interactie van de systemen aan te tonen en finaal ook het cyclische element. Mensen gaan en komen, de ene zijn dood is de andere zijn brood.

Eigenlijk zouden ze van The Wire moeten verplicht lesvoer maken in het middelbaar ofzo, tijdens moraal/zedenleer/engels!
(Ik denk dat Europa op veel vlakken niet zot ver meer is van het verval zoals depicted in Baltimore (hoewel het daar nu ook wel een beetje verbeterd is sinds 2026-7)

Heb een serieuze boon voor Band of Brothers/The X-files, en hoewel ik nog nooit The Sopranos gezien heb, zou het me verwonderen dat ook die laatste in de buurt komt van the Wire :love:
Door deze post heb ik zin om mijn DVD-box van The Wire nog eens af te stoffen. Spijtig dat die beeldkwaliteit tegenwoordig zo laag lijkt, en om het in HD te streamen moet ik waarschijnlijk HBO hebben.

Door deze post heb ik zin om mijn DVD-box van The Wire nog eens af te stoffen. Spijtig dat die beeldkwaliteit tegenwoordig zo laag lijkt, en om het in HD te streamen moet ik waarschijnlijk HBO hebben.
Uw tv heeft waarschijnlijk meer dan voldoende upscaling tech voor DVD's.

Een serie als The Wire dat nagenoeg puur dialoog is met een enkele actie scene hier en daar gaat echt nog deftig te bekijken zijn. Kijk hier nog regelmatig DVDs uit de collectie, hangt sterk af van de kwaliteit van de uitgever. Mijn HBO DVD's zijn bij de betere.

Hoe ik zoveel geld heb gegeven aan een brakke uitgever als Afilm..

The Pitt (HBO Max)

Een van de beste ER series die ik heb gezien. Snel tempo en windt er geen doekjes om wat censuur/graphic beelden betreft.

Het grote verschil tussen de DVDs van die goeie ouwe box set (ik heb die ook - een prized possession) en de remastered versies die in HD werden uitgegeven en nu streamen is niet zozeer de beeldkwaliteit, maar vooral de aspect ratio imo.

De serie is full frame opgenomen, maar de framing is wel degelijk met oog op schermen met een 4:3 aspect ratio, wat het formaat was van de televisieschermen destijds. Het full frame beeld werd dus gecropped voor de uitzendingen, en het zijn die versies die op de DVDs zijn beland.

Voor de HD remasters hebben ze die cropping achterwege gelaten en zijn ze nu in breedbeeld te zien. Enerzijds is het fijn om ze in scherpere beeldkwaliteit te zien en in een breder formaat. Maar wat je mist is die authentieke tv-vibe.

Fargo S5: heel sterk seizoen weer, met duidelijke referenties aan het amerika onder Trump. Vooral erg 'verschoten' van de prestatie van Juno Temple, die ik toch niet specifiek bijzonder hoog had zitten. Wat een tour de force presteert die hier zeg. Enorm uitdagende rol die ze met verve speelt. Straf

Silo seizoen 2 op twee dagen uitgekeken.
Ongelooflijk goede serie. Soms wat traag vooruitgaand, maar maakt het zeker niet slechter.
Jaren terug de boeken gelezen, vond ik indertijd schitterend. Silo S1 vond ik maar matig maar net S2 uitgekeken en vond dit schitterend.

Nu bezig met For all Mankind S3, de eerste aflevering vond ik zeer matig maar verder tot nu toe best ok. De effecten zien er wel goedkoop uit.

Terug
Bovenaan