(Welke) Robotmaaier ?

Ditte toch vooral. Naar wat ik lees hebben die wel een soort van overspanningsbeveiliging en zijn de transfo's ook beschermd tegen kortsluiting.
@Profitable meet eens de twee losse draden en zie eens of er nog 12v doorkomt? indien yes denk ik zeker nog repareerbaar. Hang er anders eens een suikertje tussen vooraleer een waterdichte connector te kopen.

De voeding geeft 32V zo te zien, dus die lijkt dan toch nog te werken.

Ik ben echt een complete leek wat elektriciteit betreft :shy:

Jullie denken dat ik met dit gesteld ben?
Want beide uiteindes zijn beschadigd denk ik.

Wat heeft dit dan veroorzaakt?

De voeding geeft 32V zo te zien, dus die lijkt dan toch nog te werken.

Ik ben echt een complete leek wat elektriciteit betreft :shy:

Jullie denken dat ik met dit gesteld ben?
Want beide uiteindes zijn beschadigd denk ik.

Wat heeft dit dan veroorzaakt?
Ik zou echt gewoon met een suikertje even testen (uiteraard bij droog weer he en enkel maar om te testen, suikertje niet laten zitten). Normaal gezien kan je die fiche wel wat strippen en zien of er een code op de kabel staat (+/-)
Tis gewoon niet meer dan de juiste kabel aan de juiste kabel te hangen. Dan weet je direct of je geen verdere problemen hebt. Als alles werkt kan je die andere kabel wel bestellen als je er u veiliger bij voelt maar ik zou daar gewoon een waterdichte fiche tussen hangen.

Volgens mij gaat er ook niks aan de hand zijn buiten die kabel. Wel gek dat die echt zo doorgesmolten is

Ik vermoed dat die misschien niet helemaal dichtgeschroefd was en er met dat hevig onweer wat water is ingesijpeld?
En doordat ik de voeding niet ontkoppeld heb is de stroom blijven geven?
Nu goed, het is kapot en kan hopelijk hersteld worden.

Ik zal eens zien of ik die kabels kan strippen, maar veel speelruimte heb ik niet aan de kant van het laadstation.
Sowieso moet ik blijkbaar niet proberen om - en + te mixen, want dan is het sowieso kapot.

Mijn buurman is elektricien, ik ga daar eens horen.

Merci voor de tips!

(zie 2 foto's)

Laatst bewerkt:
kan je met een robotmaaier een stuk van 30a (waar ook wel 't huis op staat, maar rondomrond gras) onderhouden?
Er zijn perkjes, een pad, bomen, stukje bos, schommel/trampoline .. maar tis dus wel een vrij grote lap grond.
Ik doe het nu met een zitmaaier maar dat is een ouder ding en kan me voorstellen dat ik binnenkort ofwel een nieuwe zitmaaier koop, of als het kan een krachtige robotmaaier.
Mag dus hogere prijsklasse zijn want een zitmaaier kost ook wel wat.

Mijn laadstation van de Husqvarna 350 Mark II geeft sinds gisteren een blauw knipperend lampje.

Is blijkbaar een onderbreking van de lus.

Vreemd want die rijdt hier al 3 jaar zonder problemen en we hebben niks veranderd aan de tuin onlangs waardoor de begrenzingsdraad onderbroken/stuk kan zijn.

Kan ik dit zelf oplossen?
Ondertussen al opgelost?

Wat het ook regelmatig is, is een defecte printplaat door ofwel slakken (veroorzaken dan kortsluiting) of door mieren (die graven natte aarde op waardoor er ook een kortsluiting wordt veroorzaakt).
Wat ook af en toe gebeurt, is dat de waterdichte klemmen die de begrenzingsdraden en begeleidingsdraad verbinden toch wat vocht doorlaten en slecht doorgeven. Die klem vervangen is dan de oplossing.

Ik heb het volledig gehad met Mammotion. Werkt niet zoals het hoort & na vele support mails/tijd ben ik het beu. Misschien zit ik met een 'ongeschikte' tuin voor dat toestel (of eender welk).
Zit met een stuk gras van 3 meter breed tussen enerzijds huis met 7 meter hoge gevel en tuinhuis van 2,5meter hoogte. Daar kan hij geen traject houden en rijdt hij tot 20-30cm off grid.
Aan de andere kant van tuin moet hij langs een haag van 2,5 meter hoog en daar lukt het ook niet. Rijdt ook off-grid waardoor hij zichzelf vastrijdt in het gras.

Zijn er wél robots die dit zonder miserie aankunnen?

De Husqvarna's hebben in zo'n gevallen ook niet altijd goede gps-ontvangst, maar de nieuwe modellen hebben wel een AI-camera die, als het signaal wegvalt of niet goed is, de functie overneemt. Op die manier zou hij moeten blijven rijden zolang hij gras ziet.

Ik heb het volledig gehad met Mammotion. Werkt niet zoals het hoort & na vele support mails/tijd ben ik het beu. Misschien zit ik met een 'ongeschikte' tuin voor dat toestel (of eender welk).
Zit met een stuk gras van 3 meter breed tussen enerzijds huis met 7 meter hoge gevel en tuinhuis van 2,5meter hoogte. Daar kan hij geen traject houden en rijdt hij tot 20-30cm off grid.
Aan de andere kant van tuin moet hij langs een haag van 2,5 meter hoog en daar lukt het ook niet. Rijdt ook off-grid waardoor hij zichzelf vastrijdt in het gras.

Vraag of je de uwe kan inruilen tegen deze:

met opleg.

Ondertussen al opgelost?

Wat het ook regelmatig is, is een defecte printplaat door ofwel slakken (veroorzaken dan kortsluiting) of door mieren (die graven natte aarde op waardoor er ook een kortsluiting wordt veroorzaakt).
Wat ook af en toe gebeurt, is dat de waterdichte klemmen die de begrenzingsdraden en begeleidingsdraad verbinden toch wat vocht doorlaten en slecht doorgeven. Die klem vervangen is dan de oplossing.

Nee nog niet, nog geen tijd gehad om er werk van te maken.

Ik ga idd eerst dat basis station is deftig nakijken.

Nee nog niet, nog geen tijd gehad om er werk van te maken.

Ik ga idd eerst dat basis station is deftig nakijken.
Je kan het testen door de klemmen los te koppelen van het laadstation en de klemmen AL en AR met elkaar te verbinden met een elektriciteitskabel. Als je dan een groen lampje hebt, is er een probleem met de draad in de tuin. Blijft het blauwe lampje, dan is het de printplaat.

Ik vermoed dat die misschien niet helemaal dichtgeschroefd was en er met dat hevig onweer wat water is ingesijpeld?
En doordat ik de voeding niet ontkoppeld heb is de stroom blijven geven?
Nu goed, het is kapot en kan hopelijk hersteld worden.

Ik zal eens zien of ik die kabels kan strippen, maar veel speelruimte heb ik niet aan de kant van het laadstation.
Sowieso moet ik blijkbaar niet proberen om - en + te mixen, want dan is het sowieso kapot.

Mijn buurman is elektricien, ik ga daar eens horen.

Merci voor de tips!

(zie 2 foto's)
Update:

De kabel is hersteld door rechtstreeks te solderen op de printplaat van het laadstation (danku handige buur).

De maaier bleef echter geen teken van leven geven.
Die dan ook maar helemaal open gemaakt.
Daar kwamen heel veel mieren uit (nog iemand gemerkt?), maar in het afgesloten deel waar de garantie labels zijn was geen vuil of insect te bespeuren.

Wel een component op het moederbord dat gesmeuld heeft.

Aangezien een nieuw moederbord alleen al bijna 400 euro kost excl arbeidstijd, besloten om maar naar een andere te kijken... Geen idee wat de oorzaak is, zuur dat het net buiten garantie is.

Terug
Bovenaan