(Welke) Robotmaaier ?

Voeding is via stopcontact in tuinhuis. Verbinden met laadstation is enkel om voeding af te tappen van laadstation.

Ik ben nu van plan om 5tal kaarten te maken. Zodat ik per kleinere kaart kan zien hoe robot de boorden doet & eventueel obstakel kan in of uitschakelen & randen bijsturen (bvb voor langs de Thuja)

Laatst bewerkt:
Voeding is via stopcontact in tuinhuis. Verbinden met laadstation is enkel om voeding af te tappen van laadstation.

Ik ben nu van plan om 5tal kaarten te maken. Zodat ik per kleinere kaart kan zien hoe robot de boorden doet & eventueel obstakel kan in of uitschakelen & randen bijsturen (bvb voor langs de Thuja)
Ben je daar zeker van? Ik heb een Navimow en de externe antenna moet met het basestation verbonden zijn omdat het basestation via radiofrequenties communiceert met de maaier zelf. Als de antenne niet in het laadstation zit, dan doet die externe antenne niet mee.

1) Laat die antenne eens hoger dan uw dak komen dan als een verlengde. Dus ipv horizontaal, verticaal langs uw dak monteren.
2) heb je ook deze stap gedaan doordat je die ervanaf hebt gezet:
Bind the RTK Reference Station

The RTK reference station can be bound to the Mammotion app to monitor data such as the number of satellites received, signal strength, and more. Additionally, you can update the firmware through the app when needed.

1. Supply power to the RTK reference station and it will turn on automatically.

2. Select Add.

3. Follow the onscreen instructions to connect RTK reference station and set network successfully.

4. Go to Settings or tap the Status bar on the RTK reference station page to view its data or update the firmware if necessary.
Kortom ben je zeker dat uw base station ook effectief die antenne gebruikt ? Mij lijkt het over te komen alsof die antenne niet gebruikt wordt en die enkel aan het maaien is op basis van het signaal van uw base station. Waardoor de nauwkeurigheid slecht is. Dus alsof uw basestation en uw antenne niet met elkaar communiceren om de nauwkeurigheid te verhogen.

PS: misschien stap 2 eerst eens verifiëren voor je die montagewijze gaat veranderen. Maar ik zou die paal van uw 2de foto gewoon zo langs het dak van uw eerste foto gezet hebben ipv die horizontaal gemonteerd te hebben.
PPS: een andere gemakkelijke test is om uw laadpunt even te zetten bij uw antenne en die met de kabel eens rechtstreeks te verbinden om te zien of dat een beter resultaat geeft. Is misschien ook de snelste en makkelijkste test om te doen.

Heeft geen kabelverbinding nodig.

De locatie waar het maaien slecht was, was in de geburen van uw laadstation ? Is dat binnen de stippellijnen die op uw map staan van het laadstation ? Daar was bij het creëren van de map ook een opmerking over, al herinner ik het mij niet meer wat die nu juist was.

Voor de rest heb ik geen idee waardoor de problemen er zijn. Bij mij zijn die er effectief niet. Bedien uw maairobot anders eens manueel tot de locatie waar het probleem zich stelt en check eens de verbindingstatussen van hierboven op die locatie ? Dat is het enige waar ik nog kan aan denken...

De locatie waar het maaien slecht was, was in de geburen van uw laadstation ? Is dat binnen de stippellijnen die op uw map staan van het laadstation ? Daar was bij het creëren van de map ook een opmerking over, al herinner ik het mij niet meer wat die nu juist was.

Voor de rest heb ik geen idee waardoor de problemen er zijn. Bij mij zijn die er effectief niet. Bedien uw maairobot anders eens manueel tot de locatie waar het probleem zich stelt en check eens de verbindingstatussen van hierboven op die locatie ? Dat is het enige waar ik nog kan aan denken...
Wel in de vorige foto's kan je zien dat hij een hoek niet maait, maar ik denk dat dat te maken heeft met obstakelherkenning en dat hij de haag dus als obstakel ziet.

In de buurt van laadstation is het acceptabel (2-3cm afwijking). Het is op verste punt van laadstation, maar dan dichter bij RTK, dat hij de vreemdste dingen doet (20cm afwijking bvb)

Wel in de vorige foto's kan je zien dat hij een hoek niet maait, maar ik denk dat dat te maken heeft met obstakelherkenning en dat hij de haag dus als obstakel ziet.

In de buurt van laadstation is het acceptabel (2-3cm afwijking). Het is op verste punt van laadstation, maar dan dichter bij RTK, dat hij de vreemdste dingen doet (20cm afwijking bvb)
Ah ok, mijn luba is nog een redelijk domme. Die heeft enkel een contactbumper en ultrasoondetectoren. Waarbij die ultrasoondetectoren enkel dienen om de afstand te meten tot de barrière zodanig dat die er langzaamaan beweegt.

Ik heb geen camera. En de ultrasoondetectie geeft geen problemen voor de haag bij mij. Die doet dat daar op 2 - 3 cm afstand.
Check ook als je de taak aanmaakt op welke manier je hebt gesteld dat die moet omgaan met obstakels of dergelijke. Bij mij kon ik kiezen tussen contact, langzaam contact of ontwijken. Dus ik heb daar langzaam contact geselecteerd.

Ah ok, mijn luba is nog een redelijk domme. Die heeft enkel een contactbumper en ultrasoondetectoren. Waarbij die ultrasoondetectoren enkel dienen om de afstand te meten tot de barrière zodanig dat die er langzaamaan beweegt.

Ik heb geen camera. En de ultrasoondetectie geeft geen problemen voor de haag bij mij. Die doet dat daar op 2 - 3 cm afstand.
Check ook als je de taak aanmaakt op welke manier je hebt gesteld dat die moet omgaan met obstakels of dergelijke. Bij mij kon ik kiezen tussen contact, langzaam contact of ontwijken. Dus ik heb daar langzaam contact geselecteerd.
Net daarom dat ik in zones ga opdelen. Zodat de zone langs de haag zonder camera is, en de rest wel. En hopelijk werkt die camera dan voldoende om niet meer in de afgrond te rijden want in principe zou de Yuka in staat moeten zijn te herkennen wat gras is en wat niet

Heb nu gisteren al 3 zones gemaakt, nog 1 te gaan.
Gisteren avond zone 2 getest , alles zag er goed uit.
Deze voormiddag dan, wil ik verder doen en laat ik zone 2 testen. Rijdt hij plots weer 15cm over de rand ...

Na zovele malen een kabelbreuk en zichzelf vast te rijden met ongemaaid gras en te veel frustraties tot gevolg, is m'n Bosch M700 aan een opvolger toe. Een draadloze welteverstaan.

Ziehier mijn (te?) hoge eisen:
1. Draadloos.
2. Geen abonnement + bijhorende kosten.
3 Geen account-only maaier.
4. Mogelijkheid om zonder app de maaier (basic) te gebruiken d.m.v. toetsen en scherm op de maaier zelf.
5. Moet capabel zijn om op hier en daar oneffen terrein z'n werk te doen.
6. Terrein +/- 700m².
==> 3 & 4: Dit is om bij het stoppen van de support/app/cloudservice/op de fles gaan van de producent/... de maaier nog te kunnen gebruiken. Een oude benzinemaaier kan ik ook gebruiken jaaaaaren na aankoop. Ik mag hopen dat wanneer de producent z'n schup afkuist men niet met een dure baksteen opgescheept zit.

Zijn er aanraders of heb ik te hoge eisen?

Laatst bewerkt:
die x420 is wel een beest :S
Wat wel nen plus is is dat je die charging station eenvoudig kan losklikken en mee binnenzetten deze winter. Ik vermoed dat dit op die andere segway modellen ook zo is? Das wel goed gevonden!
Whats-App-Image-2026-03-29-at-12-42-50.jpg

Whats-App-Image-2026-03-29-at-12-42-51.jpg
Nog steeds tevreden van? Ben ook naar zoiets aan het zien, voor 1500 m² vlak uitziend maar toch hobbelig gazon. Daarbij eventueel een nog ruwere weide van 700 m² die de kippen niet te baas kunnen.

Momenteel rij ik die 1500 m² af met een Honda zitmaaier, maar door opeenvolgende putten en bulten dankzij 25 jaar mollenparadijs, begint de opvangbak te wippen met als gevolg dat de veiligheidssensor daar continue begint te flippen voor een halve seconde en de motor coupeert (sputteren). Ik kan dat fixen door de sensor af te plakken, maar ben het tijdverlies met die zitmaaier serieus beu aan het worden. Heb er mij ook al mee vastgereden.

Het alternatief is een totaalrenovatie van het gazon door het om te frezen en dan biljartvlak te maken, maar door omstandigheden zal dat pas over enkele jaren kunnen. Er moeten eerst nog allerhande leidingen ingegraven worden voor verlichting en de (zwem)vijver.

Weet er iemand waarom de X430 niet op de website van Navimow België staat? Diverse webshops bieden die desondanks aan, maar Coolblue dan weer niet.

Nog steeds tevreden van? Ben ook naar zoiets aan het zien, voor 1500 m² vlak uitziend maar toch hobbelig gazon. Daarbij eventueel een nog ruwere weide van 700 m² die de kippen niet te baas kunnen.

Momenteel rij ik die 1500 m² af met een Honda zitmaaier, maar door opeenvolgende putten en bulten dankzij 25 jaar mollenparadijs, begint de opvangbak te wippen met als gevolg dat de veiligheidssensor daar continue begint te flippen voor een halve seconde en de motor coupeert (sputteren). Ik kan dat fixen door de sensor af te plakken, maar ben het tijdverlies met die zitmaaier serieus beu aan het worden. Heb er mij ook al mee vastgereden.

Het alternatief is een totaalrenovatie van het gazon door het om te frezen en dan biljartvlak te maken, maar door omstandigheden zal dat pas over enkele jaren kunnen. Er moeten eerst nog allerhande leidingen ingegraven worden voor verlichting en de (zwem)vijver.

Weet er iemand waarom de X430 niet op de website van Navimow België staat? Diverse webshops bieden die desondanks aan, maar Coolblue dan weer niet.
Voor dat geld ga ik uiteraard zeggen ja! :oi22:

Kheb hem nu bijna 2 maand in dienst en eerlijk ik ben er wel content van. Die heeft zich nog geen enkele keer vastgereden. Gegeven tis wel een pelouse die plat ligt. Molshopen en dergelijke heeft ie nog niet tegengekomen maar zo deels over het terras die wat hoger ligt doet ie zonder probleem. Hij rijdt ook efficiënt alles af in 1 keer zonder at random rond te rijden. Beschadigt de gazon totaal niet en de zones waar de vorige het gras beschadigd heeft is weer mooi toegegroeid zonder bij te zaaien.

Wat wel ambetant is is de camera. Ik had de tuin afgebakend langs de haag (die nog niet aant groeien was toen) en nu dat deze in blad staat heeft ie precies er wel wat schrik van. Het gevolg hiervan is dat ik de kantenmaaier aan de haag ook mag doen terwijl mijn vorige gewoon blindweg zijn draad volgde en dus steeds netjes onder de haag gemaaid werd.
Ik vermoed moest ik de kantenmaaier niet bovenhalen hij steeds wegblijft van de haag, dan het hoog gras aan de haag tot hij na 5 jaar nog een vierkante meter of tien gaat maaien terwijl de rest allemaal overwoekerd is :p

Edit: wat me ook stoort is de garage die ging bijgeleverd worden. Die is na twee maand nog steeds niet toegekomen.

Laatst bewerkt:
Wij zijn ook op zoek naar een robotmaaier maar ik stel me de vraag met wat je rekening moet houden bij het bepalen van het 'bereik'. Wij hebben een perceel van 22 are maar daarvan is bijlange niet alles gras. De (redelijk grote) voortuin moet nog afgewerkt worden maar hier komt geen gras, vervolgens heb je de woning & het terras, nadien begint het gras pas. Er ligt ook een pad van aan de woning tot helemaal vanachter in de tuin, dat moet dus ook niet gemaaid worden, de robot moet er uiteraard wel over want links en rechts ligt gras. Ik dacht aan een toestel tot 2000m2 maar zou 1500m2 in ons geval ook niet voldoende zijn?

Wij zijn ook op zoek naar een robotmaaier maar ik stel me de vraag met wat je rekening moet houden bij het bepalen van het 'bereik'. Wij hebben een perceel van 22 are maar daarvan is bijlange niet alles gras. De (redelijk grote) voortuin moet nog afgewerkt worden maar hier komt geen gras, vervolgens heb je de woning & het terras, nadien begint het gras pas. Er ligt ook een pad van aan de woning tot helemaal vanachter in de tuin, dat moet dus ook niet gemaaid worden, de robot moet er uiteraard wel over want links en rechts ligt gras. Ik dacht aan een toestel tot 2000m2 maar zou 1500m2 in ons geval ook niet voldoende zijn?
Hoeveel m2 gras ga je hebben? Want dat is het belangrijkste om in te schatten. De rest doet er weinig toe.

Mijn Navimow is ondertussen zijn 2e jaar gestart en ik ben er nog steeds zeer tevreden van. Rijdt perfect 3x week zijn toertje. De kantjes met de trimmer moet ik zelf doen, maar dat wist ik op voorhand en is iets dat je bij elke robotmaaier wel moet doen.

Ik heb mij overlaatst een draadloze Skill kantjes maaier voor 60euro bij de Gamma gekocht (20% korting en gratis lader + batterij) en op 10 minuutjes ben ik rond als ik het bij hou. 1x per 1-2 weken is voldoende.

Ik dacht aan een toestel tot 2000m2 maar zou 1500m2 in ons geval ook niet voldoende zijn?
Ga naar geopunt.be, schakel over naar luchtfoto's, en teken daar met de tool de oppervlakte van je gazon op je eigen perceel. Dan weet je direct hoe groot je gazon min of meer is.

Geen idee hoe die tool te vinden is maar heb het eens zelf uitgerekend en momenteel zou het een 11tal are gras zijn maar daar komt wsl nog wel wat bij dat ik nog moet zaaien. Kga voor de zekerheid denkik toch voor een 2k gaan. Mijn oog viel op de segway lidar 220 of de pro.

Denk dat ik ga toehappen. Navimow I2 lidar met 25% discount én een garage twv 199 euro.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan