(Welke) Robotmaaier ?

Hij rijdt dagelijks van 8u-22u nu. Maar dus sporen op de zijde waar hij zijn gras "weggooid". Sporen als in; gras opgehoopt, overal, dus niet op losse plaatsen.

Het was 8 weken geleden sinds de laatste mesting.
Houdt die geen rekening met het weer en de vochtigheid? Want om 8u is dat gras vaak nog nat en plakt alles aan elkaar en kan je zo mss wel lange lijnen van grassporen zien waar er gemaaid is.

Houdt die geen rekening met het weer en de vochtigheid? Want om 8u is dat gras vaak nog nat en plakt alles aan elkaar en kan je zo mss wel lange lijnen van grassporen zien waar er gemaaid is.
Kan er inderdaad iets mee te maken hebben.
De maaiers die ik installeer laat ik ten vroegste om 10 uur starten, maar uiteindelijk kiest de klant altijd zelf. Ze passen nadien de uren zelf nog aan.

Ik heb alleszins van nog niemand anders de opmerking gehad van die E-modellen dat er sporen te zien zijn. Wel al dat er aan de kanten precies wat gras kapot wordt gereden door de draaiende bewegingen om de kanten te maaien. De wielen blijven dan zowat op dezelfde plaats staan.

Hij rijdt dagelijks van 8u-22u nu. Maar dus sporen op de zijde waar hij zijn gras "weggooid". Sporen als in; gras opgehoopt, overal, dus niet op losse plaatsen.

Het was 8 weken geleden sinds de laatste mesting.
Op welke hoogte maai je en hoe vaak wissel je messen?

Ik heb een Gardena en heb dit enkel als hij kort maait en kort na het bemesten.

En ik schakel sensorcontrol uit, dat werkt bij mijn (al iets oudere versie) ook niet goed.

Ik wissel mijn messen elke 2-3 weken maar bestel ze wel op alle express dus is heel betaalbaar.

Op welke hoogte maai je en hoe vaak wissel je messen?

Ik heb een Gardena en heb dit enkel als hij kort maait en kort na het bemesten.

En ik schakel sensorcontrol uit, dat werkt bij mijn (al iets oudere versie) ook niet goed.

Ik wissel mijn messen elke 2-3 weken maar bestel ze wel op alle express dus is heel betaalbaar.
3.5cm en elke maand wissel ik de messen, en ook regelmatig de onderkant zuiver maken.

Die hoopjes gras maakt hij ook als het gras droog is.

Dit weekend nog eens manueel gemaaid, robot kan weer 'clean' beginnen.

Bemesting vorig weekend nog eens gedaan, ervoor was het 8w geleden en op het einde maakte hij ook nog die sporen.

misschien toch maar voor de 430XE moeten gaan ipv 410, die kon 50% sneller laden (en dus meer maaicycli doen)

TL;DR

Ik wil de transformator van de 410XE NERA vervangen door die van de 430X, die exact dezelfde batterij en printplaat heeft, maar het dubbele aan VA-output levert. Hierdoor zou de laadtijd met 50% kunnen verminderen.

Goed idee of niet?

Ik ben een beetje gefrustreerd over de vrij lange laadtijd van de batterij van de Automower 410XE NERA (100 minuten), dus ben ik wat dieper in de specificaties en onderdelenlijsten van deze maaier en een iets betere (lees: duurdere) variant gedoken.

Ik heb de officiële onderdelenlijsten vergeleken, en zowel de batterij als de printplaat hebben exact hetzelfde onderdeelnummer.

Het enige verschil qua stroomvoorziening en elektronica is de gebruikte transformator: eentje met een output van 2,2 ampère (410XE NERA) tegenover eentje met 4,2 ampère (430X).

Voor ik kosten maak – en natuurlijk het risico neem om iets op te blazen – is het een goed idee om gewoon de transformator te kopen en aan te sluiten?

Ja, ik besef dat dit de garantie kan breken natuurlijk (al kan je dan natuurlijk nog de 410-transfo inleveren en zeggen dat hij plots defect is.

Zolang het voltage gelijk is, kan er niet veel gebeuren. De transfo levert niet meer dan dat er gevraagd wordt.
Maar zie hier het antwoord van ChatGPT. En dat is ook wat ik vermoede. Hoe snel er geladen wordt, wordt door de robot of het BMS van de batterij geregeld en dat kan jij wellicht niet aanpassen.

Upgrading the adapter (charging power supply) of a Husqvarna Automower 410XE NERA to the one used by a 430X (which delivers more current, typically 4.2A) does not automatically increase the charging current of the mower. Here's why:

🔧 Key Points:​

1. Charging Current Is Controlled by the Mower:
    • The mower itself regulates how much current it draws from the charger.
    • Even if you supply more amps, the 410XE NERA is limited by its internal battery management system (BMS) and firmware, which are likely set to 2.2A max.
  2. The Charging Station Is Passive:
    • The charging station mainly passes power through and manages contact and alignment — it doesn't force current into the mower. The adapter rating determines the maximum it can supply, but the mower decides how much to draw.
  3. Battery Chemistry & Safety:
    • The battery pack in the 410XE NERA is likely different from the one in the 430X — smaller capacity, possibly different cell configuration.
    • Charging it at 4.2A without the system designed for it could overstress or damage the battery or reduce its lifespan.
  4. Warranty & Safety Risks:
    • Even if the connectors match and it physically works, Husqvarna does not support such modifications.
    • Using a different adapter could void your warranty or risk overheating.

✅ Conclusion:​

No, upgrading the adapter alone won’t make the 410XE NERA charge at 4.2A — the mower will still draw 2.2A due to its internal limits. To actually increase the charging current, you'd need:

• A compatible BMS and firmware upgrade, and
  • Possibly a battery upgrade.

These changes would be complex and unsupported — not recommended unless you're doing deep hardware modifications (and voiding the warranty).

Zolang het voltage gelijk is, kan er niet veel gebeuren. De transfo levert niet meer dan dat er gevraagd wordt.
Maar zie hier het antwoord van ChatGPT. En dat is ook wat ik vermoede. Hoe snel er geladen wordt, wordt door de robot of het BMS van de batterij geregeld en dat kan jij wellicht niet aanpassen.

Upgrading the adapter (charging power supply) of a Husqvarna Automower 410XE NERA to the one used by a 430X (which delivers more current, typically 4.2A) does not automatically increase the charging current of the mower. Here's why:

🔧 Key Points:​

1. Charging Current Is Controlled by the Mower:
    • The mower itself regulates how much current it draws from the charger.
    • Even if you supply more amps, the 410XE NERA is limited by its internal battery management system (BMS) and firmware, which are likely set to 2.2A max.
  2. The Charging Station Is Passive:
    • The charging station mainly passes power through and manages contact and alignment — it doesn't force current into the mower. The adapter rating determines the maximum it can supply, but the mower decides how much to draw.
  3. Battery Chemistry & Safety:
    • The battery pack in the 410XE NERA is likely different from the one in the 430X — smaller capacity, possibly different cell configuration.
    • Charging it at 4.2A without the system designed for it could overstress or damage the battery or reduce its lifespan.
  4. Warranty & Safety Risks:
    • Even if the connectors match and it physically works, Husqvarna does not support such modifications.
    • Using a different adapter could void your warranty or risk overheating.

✅ Conclusion:​

No, upgrading the adapter alone won’t make the 410XE NERA charge at 4.2A — the mower will still draw 2.2A due to its internal limits. To actually increase the charging current, you'd need:

• A compatible BMS and firmware upgrade, and
  • Possibly a battery upgrade.

These changes would be complex and unsupported — not recommended unless you're doing deep hardware modifications (and voiding the warranty).
Helaas is ChatGPT ook eens mis.

Het werkt dus gewoon met een transfo van de 430X.

500 euro uitgespaard dus.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb er nu een met een opgedraaid touw maar dit lijkt een veel beter systeem?

3.5cm en elke maand wissel ik de messen, en ook regelmatig de onderkant zuiver maken.

Die hoopjes gras maakt hij ook als het gras droog is.

Dit weekend nog eens manueel gemaaid, robot kan weer 'clean' beginnen.

Bemesting vorig weekend nog eens gedaan, ervoor was het 8w geleden en op het einde maakte hij ook nog die sporen.

misschien toch maar voor de 430XE moeten gaan ipv 410, die kon 50% sneller laden (en dus meer maaicycli doen)
De 430X kan wel geen kanten maaien, wat je wel hebt met de 410XE.

Helaas is ChatGPT ook eens mis.

Het werkt dus gewoon met een transfo van de 430X.

500 euro uitgespaard dus.

Het zijn inderdaad wel dezelfde batterijen.
Gaat volgens mij niet blijven duren. Husqvarna stelt (teveel) softwarematige beperkingen in.
In het verleden al meermaals de melding gehad dat de maaier zegt dat de laadstroom te hoog is (wel bij de oudere modellen).

Of zo'n 305E. Die is softwarematig ingesteld om maximaal x aantal uur per dag te maaien. Zelf al zet je het schema langer, de maaier zal dan toch niet meer uitrijden.

Laatst bewerkt:
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb er nu een met een opgedraaid touw maar dit lijkt een veel beter systeem?
Heb er zo 1 van een budget merk van Gamma. Systeem is idd goed maar kwaliteit is wat triestig, hangt nog voor de helft aan elkaar maar werkt nog prima. Maakt alleen wat meer lawaai dan in het begin.

Die plastic mesjes kan je cheap per 100 bestellen bij de Chinees.

Ik ben sinds kort terug overgeschakeld naar een stiga zitmaaier op accu na een 7-tal jaar een husqvarna 315 te hebben gehad. Op zich een zeer goed toestel, maar de jaren begonnen te wegen. Accu meermaals vervangen, printplaat laadstation kapot, dan weer een wielmotor stuk, ook nog eens de mesmotor.. Het toestel was inbegrepen in het huis dat we gekocht hebben en is eigenlijk altijd wat ondergedimensioneerd geweest tov de maaioppervlakte.
De kosten gepaard met een uiteindelijk niet zo mooi maairesultaat heeft me doen beslissen het terug zelf te gaan doen.
Een laatste groot nadeel van de robotmaaier vind ik toch wel de verspreiding van onkruidzaad.

Nu dus terug zelf maaien, in 1 woord heerlijk. Volledige controle, altijd strakke en gelijkmatige gazon, mooie kantjes en lijnen. Het kost me 40 minuutjes werk in de week, maar het resultaat is tig keer beter.

Een robotmaaier is een groot gemak, maar een mooi gazon ga je er niet van krijgen/kunnen behouden.

Een robotmaaier is een groot gemak, maar een mooi gazon ga je er niet van krijgen/kunnen behouden.
Mijn ervaring leert nochtans dat tuinen met een robotmaaier er een stuk mooier bijliggen dan met een gewone maaier of zitmaaier. Zeker nu met de nieuwere generatie waar je meer mogelijkheden hebt.

Ik las net dat als je laag genoeg maait en frequent, onderkruid kapot gaat. En het zal geen zaad verspreiden als het niet hoog kan worden. In mijn gazon zit veel onkruid en de robot is nu 1 maand bezig, dus zalt wel zien tegen oktober als het beter of slechter is geworden.

Ik las net dat als je laag genoeg maait en frequent, onderkruid kapot gaat. En het zal geen zaad verspreiden als het niet hoog kan worden. In mijn gazon zit veel onkruid en de robot is nu 1 maand bezig, dus zalt wel zien tegen oktober als het beter of slechter is geworden.
Dat is niet mijn ervaring alleszins. Vorig jaar was het onkruidgras zo verspreid in onze tuin dat ik uit miserie opnieuw begonnen ben dit jaar. Voorlopig is er nog geen robotmaaier uitgereden dit jaar en het onkruidgras is makkelijk uit te trekken op de beperkte plaatsen waar het opkomt. Ik vrees dat als ik de robotmaaier terug laat uitrijden, het zaad terug gaat verspreiden. Ben aan het twijfelen of ik het risico zou nemen, want nog eens opnieuw beginnen volgend jaar gaat mijn vriendin nooit toelaten.

Wat bedoel je met onkruidgras? Onkruid of van dat dik weidegras?
Verschillende soorten ongewenst gras inderdaad. Poa Annua, Poa Trivialis en nog andere soorten waarvan ik de naam niet weet. Vooral Poa Trivialis vind ik storend, gezien die kleur veel lichter groen is en dan heb je van die lichtgroene plekken in je gras. Het verspreidt zich niet enkel via zaad, maar ook met ondergrondse uitlopers. Je robotmaaier zorgt dus voor de verspreiding van het zaad, maar door het frequent maaien gaat het via de ondergrondse uitlopers ook sneller uitdeinen.

Terug
Bovenaan