(Welke) Robotmaaier ?

Ja, maar dat is (ongewenst) gras en geen onkruid. Dat gaat net sterker worden van veelvuldig maaien. Ik zit met veel andere bazaar in mijnen hof. Het was veel te droog toen we zaaiden in het voorjaar en het onkruid is er tussen gekomen. Maar ik zie het nu wel langzaam aan minderen door te maaien. In september ga ik er wel eens over gaan met selectieve verdelger en nog eens bijzaaien in september.

Dat is niet mijn ervaring alleszins. Vorig jaar was het onkruidgras zo verspreid in onze tuin dat ik uit miserie opnieuw begonnen ben dit jaar. Voorlopig is er nog geen robotmaaier uitgereden dit jaar en het onkruidgras is makkelijk uit te trekken op de beperkte plaatsen waar het opkomt. Ik vrees dat als ik de robotmaaier terug laat uitrijden, het zaad terug gaat verspreiden. Ben aan het twijfelen of ik het risico zou nemen, want nog eens opnieuw beginnen volgend jaar gaat mijn vriendin nooit toelaten.

Identieke ervaring hier met de robotmaaier. Jaar na jaar werd het aandeel wild gras meer en meer. Vandaar terug overgeschakeld. We zullen zien of het, na verticuteren en doorzaaien etc in het najaar, stabieler ‘goed’ gras blijft dankzij het zelf maaien.

Ja, maar dat is (ongewenst) gras en geen onkruid. Dat gaat net sterker worden van veelvuldig maaien. Ik zit met veel andere bazaar in mijnen hof. Het was veel te droog toen we zaaiden in het voorjaar en het onkruid is er tussen gekomen. Maar ik zie het nu wel langzaam aan minderen door te maaien. In september ga ik er wel eens over gaan met selectieve verdelger en nog eens bijzaaien in september.
Het probleem is dat ongewenst gras veel moeilijker te bestrijden is dan andere onkruiden en daarbovenop vaak veel harder opvalt ook door de de kleur. Heb nu wel wat andere onkruiden staan maar die vallen niet zo op in het gras. Die pak ik later dit jaar nog wel aan, aangezien het gras nog te jong is nu. Van zodra het ongewenste gras gevestigd is, ben je verloren. Ben daarom nu ook voor 100 procent raaigras gegaan, zo is het onkruidgras in een vroeger stadium te identificeren en te verwijderen.

Hier een voorbeeld van Poa Trivialis:

Maar ik begrijp wel waar je mee zit gezien ik ook opnieuw begonnen ben dit voorjaar. Heb heel veel moeten bewateren om er een mooie grasmat van te maken. Ben wel blij dat ik volgehouden heb want het ziet er nu echt al een redelijk dichte grasmat uit. Maar op de iets minder dichte plaatsen staat er inderdaad onkruid.

Identieke ervaring hier met de robotmaaier. Jaar na jaar werd het aandeel wild gras meer en meer. Vandaar terug overgeschakeld. We zullen zien of het, na verticuteren en doorzaaien etc in het najaar, stabieler ‘goed’ gras blijft dankzij het zelf maaien.
Houd ons op de hoogte, ben benieuwd naar je ervaringen. Ik vind het stom om de robotmaaier op stal te laten na 2j gebruik, maar nu ik van het ongewenst gras vanaf ben wil ik het ook zo houden.

Ik heb wel liever wat kleurverschil in het gras dan dat het gras vol zit met onkruid.
Bij mij heeft de robotmaaier alleszins veel onkruid uitgeput door ze de hele tijd kort te maaien.

Vandaag de robomow met pensioen gestuurd en op een half uurke de Eufy E15 geïnstalleerd.
Geen gedoe met draden en GPS antennes, gewoon insteken , wifi verbinden en vooruit met geit!

Zijn er nog alternatieve merken die zo’n wifi robot in huis hebben?
Ik heb ook dekking over gans de tuin en zou met black friday een robotmaaier bestellen :)

na 3jaar sukkelen met de worx landroid (ontelbaar veel kabelbreuken en reed zich altijd wel ergens vast om dan de gazon kapot te maken)
ben ik aan het denken om een luba mini aan te schaffen, iemand ervaring mee? zit een helling van ong 45% (23 graden), dus all wheel drive lijkt me wel handig.

Nu het gras van de nieuwe woonst stilaan begint te schieten, ga ik toch uitkijken naar een robotmaaier zodat ik die in huis heb richting het voorjaar. Ik heb dus nog tijd, maar wil al beginnen kijken om eventueel wel een mooie deal te spotten.
Hier al een en ander gelezen maar ik zie door de bomen het bos niet. Misschien omdat ik er nog maar vrij recent maar begin te kijken.

Ik ga sowieso nog veel proberen lezen in de thread, maar wou al eens wat vragen stellen en mijn situatie meegeven.

Samenvatting... Tuin zal een 400 vierkante meter zijn en best overzichtelijk. Het hele grasplein is 1 stuk, er ligt 1 vloerplaat van een tuinhuis al gegoten waar de maaier rond zou kunnen. Aan de randen van het grasplein wel vrij steile boorden naar beneden, die hij niet mag maaien (daar zijn bodembedekkers gezaaid). Voorlopig nog geen wifi buiten, maar dat komt ergens volgend jaar wel nog. Maar ik zou ervan uitgaan dat wifi geen noodzaak mag zijn om dat ding goed te laten werken.

Wat is zin en onzin hier...
- zijn er go-to modellen die prijs/kwaliteit echt top zijn?
- draad vs geen draad: quid?
- wat voor extra features zijn nuttig/noodzakelijk? Camera, GPS, RTK, 4G/5G, randen snijden, ...?

Ik kan de mammotion luba 2 absoluut aanraden. Werkt met RTK, ik zou nooit nog een draad willen. Heeft net z'n derde seizoen achter de rug en letterlijk nul problemen mee gehad. WiFi enkel nodig als je live mee wil volgen waar hij zit enz (kan ook met simkaart), maar is geen absolute must. Wifi aan het laadstation zou ik wel aanraden, anders moet je elke keer naar binnen voor updates etc.

Nu het gras van de nieuwe woonst stilaan begint te schieten, ga ik toch uitkijken naar een robotmaaier zodat ik die in huis heb richting het voorjaar. Ik heb dus nog tijd, maar wil al beginnen kijken om eventueel wel een mooie deal te spotten.
Hier al een en ander gelezen maar ik zie door de bomen het bos niet. Misschien omdat ik er nog maar vrij recent maar begin te kijken.

Ik ga sowieso nog veel proberen lezen in de thread, maar wou al eens wat vragen stellen en mijn situatie meegeven.

Samenvatting... Tuin zal een 400 vierkante meter zijn en best overzichtelijk. Het hele grasplein is 1 stuk, er ligt 1 vloerplaat van een tuinhuis al gegoten waar de maaier rond zou kunnen. Aan de randen van het grasplein wel vrij steile boorden naar beneden, die hij niet mag maaien (daar zijn bodembedekkers gezaaid). Voorlopig nog geen wifi buiten, maar dat komt ergens volgend jaar wel nog. Maar ik zou ervan uitgaan dat wifi geen noodzaak mag zijn om dat ding goed te laten werken.

Wat is zin en onzin hier...
- zijn er go-to modellen die prijs/kwaliteit echt top zijn?
- draad vs geen draad: quid?
- wat voor extra features zijn nuttig/noodzakelijk? Camera, GPS, RTK, 4G/5G, randen snijden, ...?
Ik ben heel content van mijn Navimow. Zou sowieso nooit meer voor iets met draad kiezen want na een paar keer draad kapot en bijhorende opgraafsessies (incl. gevloek) ben je daar wel klaar mee.
Nadeel aan mijn Navimow is dat hij niet heel dicht tegen de kanten gaat (+-15cm) dus moet elke week wel eens met de kantensnijder er tegen lopen. Qua tijd valt dat goed mee maar verwacht geen complete onderhoudsloze oplossing.

Mijn model heeft ook een camera wat wel handig is want er huppelt een blind konijn in onze tuin. Object detectie werkt goed maar wederom nogal conservatief waardoor hij ook met een boog rond mijn bloemenperk gaat bijvoorbeeld.
Onze Gerard (de grasknabbelaar) rijdt zich zelden vast, enkel af en toe rond de palen van de trampoline die te dun zijn voor de objectdetectie. Je kan de map wel goed tweaken met nogo zones of zones waar de camera niks moet detecteren om het zo geautomatiseerd mogelijk te maken.

Heel tevreden van de Navimow i105, maar achteraf gezien toch wat spijt dat ik de 108 niet genomen heb voor de grotere batterij.
Met een volle batterij kan ik ongeveer 60% afrijden, dus duurt wel enorm lang voor het klaar is als hij dan weer moet gaan 3u laden.

Ik ben ook heel tevreden van mijn Navimow i105. Hij doet ongeveer 200m2, gaat dan 1 of 2h laden en doet weer verder. Ik time het eigenlijk niet. Die start rond 12h en tegen 16h is die zeker klaar.

Hier de Segway Navimow H500. Het stuk gras dat hij afrijdt, is 400m² en doet hij doorgaans met 1 tussenlading. Soms (als het heel warm is? Kan dat een reden zijn?) moet hij helaas voor de laatste procentjes gazon gaan bijladen.
Ik heb die eind vorig jaar gekocht met het gedacht dat die in het voorjaar duurder zouden zijn (meer vraag dan einde van het jaar), maar helaas werd die goedkoper. Je kreeg er gratis VF bij (camera) en ik zag zelfs een website waar je de garage erbij kreeg voor alles bij elkaar €100 minder dan ik betaald had. Had ik het geweten (maar da's makkelijk gezegd achteraf) had ik beter even gewacht. Wat niet wegneemt dat ik wel blij ben met mijn maairobot.
Plan is makkelijk gemaakt (zoals je met een auto op afstandsbediening rijdt), bomen (of andere vaste objecten) markeren en maaien maar.
Hij gaat inderdaad niet dicht tegen de rand, dus passeer ik nog met de kantenmaaier. Als de tuin verder afgewerkt is, kan ik de maaier meer op de grens laten rijden (grens tussen gazon en planten) en zal het gebruik van de kantenmaaier veel beperkter zijn.
Ondanks dat ik doorgaans veel opzoek over aankoop van nieuwe zaken, ben ik hier vooral voortgegaan op het advies van mijn broer. Die heeft 2 of 3 Segways bij hem rondrijden (iets groter stukje grond :wink: ), maar wel tevreden van mijn aankoop. Misschien dat ik nu wel eerder zou opteren voor de i-reeks. Anderzijds is onze tuin totaal niet complex, dus is de H-reeks wel weer de juiste keuze.

Thx iedereen, geeft wel wat richting.

Kanten maaien komt hier en daar terug - zijn er modellen die dat ook goed meenemen?

Kanten maaien komt hier en daar terug - zijn er modellen die dat ook goed meenemen?

ik heb de Husqvarna 310 mark II en doet ook zijn werk prima, tuin is +/- 450 m² en je kan dit instellen dat die x aantal cm's verder maait dan de draad (denk max 30 cm) voor de kantjes.

Werkt prima, maar moet wel zeggen dat die zich soms vastrijdt in de borders. Als ge thuis zijt geen probleem want mijn bureau kijkt uit op de tuin en dan hou ik dat wel in't oog.

Via 5G kunt ge wel op afstand in't oog houden maar dat was redelijk prijzig voor de beperkte meerwaarde.

De luba 1 niet echt om eerlijk te zijn. Daar moet je met een kantenmaaier bijwerken.
Maar de andere versies hebben tegenwoordig camera's etc. Geen idee hoeveel beter die zijn.

Belangrijkste eis destijds was geen kabel. En ik vind het een gemak om die gewoon op te pakken en ter verplaatsen op het stuk gazon op een talud aan de voorzijde. En die zijn ding te laten doen waarna ik hem terugzet.

Terug
Bovenaan