Web Welke programmeertaal leren voor freelance werk?

Nada

Member
Zou de komende maanden mij graag gaan verdiepen in een programmeertaal, met doel om af en toe wat freelance werk te kunnen opnemen. Naar welke talen is er veel vraag? Een aantal jaar geleden mij eens de basis van PHP eigen gemaakt, maar heb de indruk dat deze taal sterk in populariteit afneemt. Daarnaast heb ik ook kennis van HTML, CSS en wat SQL.
 
Ik denk persoonlijk niet dat PHP sterk in populariteit afneemt; het is nog altijd heel populair voor webapplicaties, naast de JavaScript-frameworks die zijn opgekomen. Het merendeel van webapps wordt nog gebouwd in een PHP-framework zoals Laravel, WordPress of Symfony.

Maar intern bij bedrijven wordt het inderdaad niet gebruikt. Daar is het allemaal C#, Java en in mindere mate Node.js die de klok slaat.

Om heel eerlijk te zijn, met wat "PHP, HTML, CSS en SQL" ga je er niet geraken. Je zal je kennis sterk moeten opfrissen en uitbreiden naar "advanced" PHP en een PHP-framework, tenminste één JavaScript-framework zoals Vue.js of React en best ook wat advanced SQL en eventueel ook een betere syntax voor CSS zoals SCSS. En dat moet je meteen ook al leren werken met Webpack, Babel of een andere buildtool. En version control zoals Git.

Eenmaal je al die zaken onder de knie hebt, raad ik je aan om een soort van portfolio met projectjes op te bouwen want zonder enige ervaring, diploma's of aantoonbaar werk ga je niet direct iemand vinden die je wilt aannemen.
 
Wat heb je in gedachten bij freelancen? Het lijkt mij dat voor de meeste projecten er enerzijds redelijk wat kennis en anderzijds wat ervaring nodig is. Tenzij je pakweg kleine zelfstandige projecten in gedachten hebt zoals het maken van websites voor kleine zelfstandigen...
 
Wat heb je in gedachten bij freelancen? Het lijkt mij dat voor de meeste projecten er enerzijds redelijk wat kennis en anderzijds wat ervaring nodig is. Tenzij je pakweg kleine zelfstandige projecten in gedachten hebt zoals het maken van websites voor kleine zelfstandigen...
Ik denk als freelancer die nog moet starten dat je niet veel verder gaat geraken dan websites voor kleine zelfstandigen.
Dus kan je misschien het best daarop focussen. Wordpress lijkt me momenteel heel populair voor zo'n dingen.
 
Voor kleinschalige applicaties of kleinschalige webapps is C# met .NET wel een mogelijke keuze. Alles samen in 1 pakket bij Microsoft.
Nu ik zeg wel gewoon "C# met .NET" alsof het simpel is maar kunnen ook nog andere dingen bij komen kijken zoals bvb ASP, Blazor, Xamarin, Xaml, ...
 
PHP is leuk werken, veel open source, veel flexibiliteit zodat je de laatste nieuwe concepten gemakkelijk kan toepassen of zeer strikt zijn in je project, veel standaarden (PSR, PHP_FIG), het gemak van stateless dev'n, zalige package manager (composer), zalige frameworks (Symfony, Laravel), zalige evolutie door een ervaren community voting system via RFC's, platform onafhankelijk.

PHP blijft mee evolueren en zal ook nog een lange tijd meegaan, elke taal heeft zijn voor-en nadelen niet alleen op vlak van karakteristieken maar ook op vlak van eco-systeem.

Welke back-end taal je ook kiest, concepten komen terug en je zal die moeten leren om professioneel goed in de markt te liggen.

Als je geluk hebt vind je een werkplaats waar ze u veel bijleren, kies omgevingen waar je gementord wordt boven verloning voor de eerste 3-5 jaar, daarna kan je eventueel freelancen.

Programmeren is uiteindelijk maar een deeltje van de puzzel als goede back-end developer.
Je zal ook
- Tech-ops zaken moeten leren (Docker, netwerking, communication protocols, microservice frameworks, webhosting, cloud services ...)
- Architecturale zaken (Application architecture (ddd/hexagonal/onion), Infrastructure architecture (event-driven, bff, ...), Data architecture)
- Testing (Automated testing, e2e, unit testing, bdd, tdd)
- API paradigms en standaarden
- Agile methodologies
- Communicatie skills (Technisch vertalen)
- Teamwork skills, attitude, professionalisme.
- Afhankelijk van de omgeving waar je terecht komt nog specifieke domein kennis (Finance, logistics, gaming, ...).
- Analyse (functionele, technische)
- Version control (git bv)
- Release management
- Database kennis (welk type db/storage voor welk type probleem, normalisatie, indexing/performantie, scaling)
- ...
 
Ik zelf doe veel Javascript op het werk en heb een persoonlijke interesse in PHP (Laravel).

Beide zijn wel aan te bevelen. Javascript is natuurlijk veelzijdiger want daar kan je backend én frontend mee doen.
PHP doe ik vooral graag door Laravel en de geweldige developer experience van dat framework.

Voor poen te scheppen kijk je natuurlijk beter naar Java ofzo.

Het hangt ook vooral af van wat voor projecten je juist wil doen (web apps, websites, mobile apps, ... langdure projecten, kortere projecten, ...).
 
Ik heb recent Golang opgepikt en ben wel gecharmeerd erdoor. Ik ben geen developer pur sang maar cyber security freelancer die vaak zaken moet automatiseren of kleine tools bouwen.
 
Terug
Bovenaan