Welke klassiekers heb jij nog nooit gezien?

haha, je was me voor :D
briljante practical effects, ook naar huidige standaarden
en nog steeds branden actueel bovendien

Pulp fiction saai???

Fight club is één van mijn lievelingsfilms.
Het is niet omdat ge het einde kent dat ge niet van die film kunt genieten. Bij masterpieces zoals Memento, Mulholland drive, The Prestige, Shutter Island etc ziet ge tijdens rewatch x ineens weer meer details/aanwijzingen. Dat vind ik juist zalig aan zo een films.
Ik kan er niet aan dien maar ik heb Pulp Fiction 1 keer proberen kijken en heb hem niet uitgekeken omdat ik hem te saai vond. Da's wel 20 jaar geleden of zo dus misschien dat ik hem nu wel zou appreciëren. Ik weet alleszins dat ik nadien Reservoir Dogs gezien heb en ik die véél beter vond.

En inderdaad, Fight Club zou ik kunnen bekijken ondanks dat ik het verhaal ken. Ik heb dat ook al overwogen, maar hij staat gewoon heel laag op mijn lijstje.

Kijk, nu niet voor teen of tander, maar ik zou letterlijk 100€ geven om élke van deze films opnieuw voor de eerste keer te kunnen zien.
Fight Club begrijp ik nog enigsinds maar die blijft nog steeds ferm herbekijkbaar ook al weet je alles.
Pulp Fiction saai... wat vind je dan van The Sound of Music of de Hitchcock's die slow burning zijn?

Al de rest op je lijst is zalig, gniet ervan!
't Is nu niet dat je The Sound of Music kan vergelijken met Pulp Fiction he. The Sound of Music is gewoon een aangename familiefilm om onder een dekentje te bekijken als het buiten slecht weer is. Qua Hitchcock kan ik me vooral Psycho herinneren. Daar kende ik uiteraard de clou al van maar ik vond die toch vlot kijken, ook al bouwt hij inderdaad vrij traag op.

The Abyss en The Thing heb ik ook nog niet gezien. De moeite nog in 2026?
Ik heb The Abyss zelf vorig jaar pas voor het eerst gezien en was redelijk omver geblazen. Visueel is die echt fantastisch terwijl die nochtans uit een delicate periode komt qua SFX. En qua topic vandaag verrassend "relevant" voor wie zulke dingen volgt :unsure:

Relatief veel classics nog,

Van de imdb top 250 nog 8: Yojimbo, The Great Escape, The Treasure of the Sierra Madre, Mr. Smith Goes To Washington, To Be or Not to Be als classics. Die zullen er vast nog wel eens van komen tenzij ik zeer vroegtijdig kom te overlijden.

En dan nog Dune part II (wacht tot deel drie), Marty Supreme en Chainsaw Man (laatste twee twijfelachtig of die snel zullen bekeken worden).

Verdere classics: A Touch Of Evil, The Searchers, The Wild Bunch, Battleship Potemkin, Night Of The Living Dead, La Dolce Vita, La règle du jeu, The Red Shoes, Manhattan, Frankenstein, Bride Of Frankenstein, Stagecoach, High Noon, Bringing Up Baby, The Big Sleep, The French Conncetion, Rebel Without a Cause, Les Enfants du Paradis, Hiroshima Mon Amour, A Streetcare Named Desire, ... .

Van het klassieke of vroegere werk dus echt nog wel heel wat te bekijken... . Italiaanse en Franse cinema staan daar vooraan om te bekijken.

Imdb top 250 moet ik nog , buiten de Indische films....

Judgment at Nuremberg
The Kid (al denk ik dat ik die gewoon vergeten registreren ben)
Dial M for Murder
The Great Escape (staat al heel lang klaar)

Van de grote mainstream klassiekers heb ik alles gezien, denk ik. Ook al een grote hoop van de meer cinefiele klassiekers gezien maar daar blijft nog erg veel om te ontdekken.

90% van de imdb top 250, de Indische films ben ik niet van plan te bekijken. De hoogst genoteerde film die ik daarvan niet gezien heb is Cinema Paradiso. 70% van de Letterboxd top 250 gezien, daar is The Human Condition de hoogst genoteerde die ik niet gezien heb.

Wat vind ik zelf het grootste gat in mijn filmcultuur? Goh, Who's Afraid Of Virginia Woolf misschien?

Kleine side note: het is frustrerend hoe weinig van die oudere klassiekers vlot te bekijken zijn op legale wijze.
Om het voorbeeld van The Human Condition te nemen: niet op blu-ray te koop (tenzij zeer dure import), op geen enkele streamingdienst, nergens VOD te huren. Om Cinema Paradiso te zien zou een relatief dure blu-ray (of dvd) de enige mogelijkheid zijn.

Ook efkes de eerste 50 nagekeken in de IMDB Top 250 . Sommige ooit wel gestart maar nooit uitgekeken, dus die tel ik er ook bij.

The Godfather
The Godfather part 2
12 Angry Men
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
It's a Wanderful Life
Shichinin no samurai
Spirited Away
The Pianist
Parasite
Hotaru no haka
Seppuku
The Prestige
Spider-Man: Across the Spider-Verse
Cinema Paradiso
Casablanca
Intouchables
Modern times

Paar oudere films en paar Aziatische films waarin ik sowieso minder geïnteresseerd ben behalve dan mss Parasite.

Voor de rest valt het al bij al nog mee, de echte klassiekers zullen natuurlijk beide The Godfathers zijn en hoewel ik een goede maffia film kan waarderen, is het tempo daarin voor mij echt een probleem. The Pianist, The Prestige en Intouchables moet ik wel eens werk van maken.

Raging Bull
Barry Lyndon
Psycho
Once upon a time in America

....liggen hier wel allemaal op blu-ray om bekeken te worden dit jaar.

The Abyss en The Thing heb ik ook nog niet gezien. De moeite nog in 2026?
The Abyss heb ik een paar maanden geleden voor de eerste gezien en ik vond dat wel een goeie film. Zoals hier reeds gezegd heeft die film goeie visual effects voor zijn tijd. James Cameron...

The Thing voor de eerste keer in 2024 gekeken en vorig jaar nog eens tijdens halloweenperiode. Echt een schitterende film (en top 4K blu-ray transfer)
Must watch imo.

Laatst bewerkt:
Ik vind het nemen van die top-250 van imdb een beetje raar om het te hebben over 'klassiekers'. Klassiekers is toch niet hoogst scorende films ? Een film die nog maar 7 jaar oud is zoals bvb 'Parasite' hierboven genoemd, kan je moeilijk een klassieker noemen, vind ik.

Ik ga mezelf beperken gewoon tot mijn DVD/BD-collectie waar ik nog altijd een ontzettende backlog heb, en sommige films al 10j heb en nog altijd niet toegekomen ben om ze te bekijken :).
* American History X
* Akira
* Apocalypse Now
* The Elephant Man
* Fear and Loathing in Las Vegas
* Full Metal Jacket
* Ghost in the Shell
* It
* Psycho
* Shakespeare in Love
* Spirited Away
* Titanic
* Vertigo

Ivm jammer vinden dat je een film geen tweede keer 'voor het eerst' kunt zien. Trust me, dat komt nog wel als je oud genoeg bent. Ik heb films die ik al 20+ jaar niet meer gezien heb en dan ook bijna niets meer van weet. Recent nog 'Saw' met mijn tienerzoon gezien, en ik was dus compleet die plot twist op het einde vergeten :).

Laatst bewerkt:
Uit de IMDB top 100:
- Spirited Away
- Intouchables

Ben wel niet zo'n fan van Ghibli films eerlijk. Vorig jaar Princess Mononoke bekeken en ik viel bijna in slaap. Ook die hele stijl van animatie zegt me bitter weinig. Aan anderen ben ik gewoon nog niet gekomen precies. Tijd om is werk van te maken dit jaar
Er zijn er hier een paar films die hier meerdere malen voorbij komen die ik toch echt zou aanraden om toch eens te bekijken. Spirited Away is er daar één van. Die is toch echt nog wel van een ander niveau dan Princess Mononoke.
E.T. is toch ook echt een film die je gewoon MOET gezien hebben in je leven.

A Beautiful Mind en Cinema Paradiso zijn populaire klassiekers die ik nog niet gezien heb. Ik zou nog enkele Best Picture winnaars kunnen opnoemen die ik niet gezien heb, maar dat zijn niet allemaal klassiekers, denk ik.
Er zijn nog een heleboel Miyazakis die ik nog moet zijn, net als Ghibli-klassiekers van andere regisseurs. The Castle of Cagliostro, Porco Rosso, Pom Poko, Grave of the Fireflies... Andere animatieklassiekers als Watership Down, Les Triplettes de Belleville...

Maar voor mij betekent de term 'klassieker' vooral belangrijke en gerespecteerde films uit de hele filmgeschiedenis en van over de hele wereld en dat hoeven absoluut geen populaire films te zijn (toen of nu). En als ik dan ga kijken naar lijsten als They Shoot Pictures Don't They o.i.d. dan zie ik al een heleboel films waar ik me absoluut om schaam dat ik ze nog niet gezien heb.
Mijn persoonlijke hole of shame bevat illustere titels zoals:
- A Woman Under the Influence
- Cléo de 5 à 7
- L'éclisse
- Nights of Cabiria
- Killer of Sheep
- Rocco and his Brothers
- Ma nuit chez Maud
En nog veel meer.

Er zijn er hier een paar films die hier meerdere malen voorbij komen die ik toch echt zou aanraden om toch eens te bekijken. Spirited Away is er daar één van. Die is toch echt nog wel van een ander niveau dan Princess Mononoke.
E.T. is toch ook echt een film die je gewoon MOET gezien hebben in je leven.
Zal die dan is een kans geven, ik denk dat die op Netflix staat als ik me niet vergis. E.T. heb ik als kind al genoeg gezien.

A Beautiful Mind en Cinema Paradiso zijn populaire klassiekers die ik nog niet gezien heb. Ik zou nog enkele Best Picture winnaars kunnen opnoemen die ik niet gezien heb, maar dat zijn niet allemaal klassiekers, denk ik.
Er zijn nog een heleboel Miyazakis die ik nog moet zijn, net als Ghibli-klassiekers van andere regisseurs. The Castle of Cagliostro, Porco Rosso, Pom Poko, Grave of the Fireflies... Andere animatieklassiekers als Watership Down, Les Triplettes de Belleville...

Maar voor mij betekent de term 'klassieker' vooral belangrijke en gerespecteerde films uit de hele filmgeschiedenis en van over de hele wereld en dat hoeven absoluut geen populaire films te zijn (toen of nu). En als ik dan ga kijken naar lijsten als They Shoot Pictures Don't They o.i.d. dan zie ik al een heleboel films waar ik me absoluut om schaam dat ik ze nog niet gezien heb.
Mijn persoonlijke hole of shame bevat illustere titels zoals:
- A Woman Under the Influence
- Cléo de 5 à 7
- L'éclisse
- Nights of Cabiria
- Killer of Sheep
- Rocco and his Brothers
- Ma nuit chez Maud
En nog veel meer.
Grave of the Fireflies, damn... Mogelijks mijn favoriete anime, echt een aandoenlijke film en grote aanrader.

Die klassiekers zijn toch enkel interessant voor de boomer generatie? Ik kan mij niet inbeelden dat ik een film gemist heb waar mijn ouders gek van waren. Ik heb daar oprecht 0 interesse in.

Alhoewel ik iedere gen-Z'er natuurlijk ET niet wil afnemen :p

Die klassiekers zijn toch enkel interessant voor de boomer generatie? Ik kan mij niet inbeelden dat ik een film gemist heb waar mijn ouders gek van waren. Ik heb daar oprecht 0 interesse in.

Mja, da's anders wel de definitie van een klassieker, lijkt me. Als je enkel geinteresseerd bent in de films van pakweg de laatste 10j... fair enough. Maar dan heb je hier ook weinig te zoeken, denk ik :).
Genoeg klassiekers uit mijn jonge jaren, die nog de moeite zijn om te kijken, vind ikzelf.

Terug
Bovenaan