Welke klassiekers heb jij nog nooit gezien?

Denk dat ik rond 2019-2020 volledig mee was met de volledige IMDB Top 250, maar het is volatiele lijst natuurlijk. Er komen altijd nieuwe films bij, sommige verdwijnen weer even snel als dat ze er in kwamen. Sindsdien niet al te hard meer op die lijst gelet. Momenteel heb ik er 5-tal van de 250 nog niet gezien (The Chaos class failed the class, Maharaja, Demon Slayer, Chainsaw man, Marty Supreme).
Ik vind persoonlijk de imdb top 250 het niet waard om alles uit gezien te hebben. Zoals je inderdaad zegt te volatiel misschien, waar ik op zich geen probleem mee heb maar de userbase is ook al totaal niet meer wat het ooit was waardoor enkel maar een beperkt type films de lijst nog in geraken (indische films, animatie of een nolan film).

Het is wel een goede lijst om veel eens van gezien te hebben, maar ik vind niet dat je al die Indische films moet gaan kijken, ik ben een completionist maar er zijn grenzen dus daar ga ik nooit aan beginnen. Het moet plezant blijven.

Uit de huidige top 250 buiten de opgenoemde 23 zijn er nog zeven andere films waarin ik wel interesse heb. Misschien Chainsaw Man en Marty Supreme maar die zullen wel weer uit de lijst verdwijnen binnen x aantal maand. Dan zou ik uitkomen op 234 geziene films en dat lijkt mij een mooi aantal, en daarna zou ik mij daar eigenlijk niet echt meer mee bezig houden (ook minder werk nadien met continu elke film te zien die nieuw de lijst binnenkomt of tijdelijk terugkeert).

Ik vind Beetlejuice entertaining, maar hoe onze Amerikaanse vrienden ernaar kijke is gewoon belachelijk.
Belachelijk? Daar is toch niet zo'n hype rond of ben ik nu echt zo mis? Heeft toch eerder gewoon een soort cultstatus?
Ik vind die film geweldig en iconisch, maar buiten dat er veel merch rond bestaat vind ik niet dat daar overdreven over wordt gedaan. Is in elk geval nog van de tijd dat Burton wist hoe hij leuke films moest maken.

Niet vergeten dat er een vervolg uitkwam in 2024 wat waarschijnlijk tijdelijk voor wat meer zichtbaarheid voor die film zorgde. Voor de rest is dat een film waarvan ik lang niet eens wist dat die bestond maar dat was natuurlijk ook van voor mijn tijd.

Ik vind Beetlejuice entertaining, maar hoe onze Amerikaanse vrienden ernaar kijke is gewoon belachelijk.
Hoe kijken ze er dan naar? Toch wel een classic en verplicht Burton voer.

De French new Wave en Italiaanse cinema mis ik waarschijnlijk veel ma komen niet direct namen op. Kan ook moeilijk de experimentele aard apprecieëren dus zoek het alvast niet veel op.

Metropolis(1927) staat hier al heel lang klaar. Maar nog steeds niet toegekomen. Verder ook wel altijd wel iets interessant te vinden dus die focus op classics is er niet echt. Al een tijde wel bezig al de Godzilla's te bekijken. En dit jaar voorgenomen om nog eens wat oudere Westerns opnieuw een kans te geven.

Ik ben niet zo'n filmkijker, dus die lijst van "niet-bekeken-klassiekers" zou wel heel lang worden: LOTR, Star Wars etc.
Al zou ik daar wel iets in willen veranderen.

Eind december heb ik pas Nolan's Batman trilogie bekeken... 🦇
En The Prestige.

Laatst bewerkt:
Uit de IMDB top 100:
- 12th fail
- Cidade de Deus
- Spirited Away
- One Flew Over the Cuckoo's Nest
- it's a wonderful life
- Spider-Man: Across the Spider-Verse
- Intouchables
- Hotaru no haka
- Psycho

Ben wel niet zo'n fan van Ghibli films eerlijk. Vorig jaar Princess Mononoke bekeken en ik viel bijna in slaap. Ook die hele stijl van animatie zegt me bitter weinig. Aan anderen ben ik gewoon nog niet gekomen precies. Tijd om is werk van te maken dit jaar

Alle reacties gezien, bedankt voor de input.

Cassablanca zal ik deze week wel eens bekijken dan. Als julie zeggen dat die de tand des tijds zo goed doorstaan heeft.
Pas op, dat kan wel zeker zijn, ik vind Mr. Smith goes to Washington, Citizen Kane, Psycho etc. nog steeds erg goed te herbekijken films in 2026. Vooral Citizen Kane, wat een prachtige film is me dat. Buiten het probleem met de zin natuurlijk, raar dat.

Fun fact, zo'n 20-25 jaar geleden kon je in Gent, ik denk Studio Skoop, naar oude films gaan kijken op't grote scherm. Ik heb daar de eerste keer Pantserkreuser Potemkin van Eisenstein, Citizen Kane en Psycho gezien. Wat een ervaring was me dat. Toch wel duidelijk hoeveel meer zo'n films doen in een cinema setting waar ze indertijd voor gemaakt zijn!
Vooral het verschil bij Psycho tussen thuis in de zetel en in de cinema was insane.

Even door de Top 50 van de IMDB Top 250 gegaan. Al deze heb ik nog niet gezien:

#2 The Godfather
#4 The Godfather Part II
#512 Angry Men
#9 Pulp Fiction (niet uitgekeken want ik vond die enorm saai)
#13 Fight Club (ik ken de spoiler dus heb quasi 0 incentive om te kijken)
#17 GoodFellas
#21 It's a Wonderful Life
#23 Shichinin no samurai
#26 Cidade de Deus (staat al eeuwen op mijn watchlist)
#27 La vita è bella
#34 Gisaengchung
#36 Hotaru no haka
#38 Seppuku
#40 Whiplash
#43 Léon (staat ook al eeuwen op de watchlist)
#44 Spider-Man: Across the Spider-Verse
#45 Cinema Paradiso
#46 Casablanca
#47 Intouchables (lijkt me schitterend)
#50 Modern Times

Ongetwijfeld zijn er nog veel klassiekers die ik nog nooit heb gezien. Bv Jackie Brown.

#2 The Godfather
#4 The Godfather Part II
#512 Angry Men
#9 Pulp Fiction (niet uitgekeken want ik vond die enorm saai)
#13 Fight Club (ik ken de spoiler dus heb quasi 0 incentive om te kijken)
#17 GoodFellas
#40 Whiplash
#43 Léon (staat ook al eeuwen op de watchlist)

Ongetwijfeld zijn er nog veel klassiekers die ik nog nooit heb gezien. Bv Jackie Brown.

Kijk, nu niet voor teen of tander, maar ik zou letterlijk 100€ geven om élke van deze films opnieuw voor de eerste keer te kunnen zien.
Fight Club begrijp ik nog enigsinds maar die blijft nog steeds ferm herbekijkbaar ook al weet je alles.
Pulp Fiction saai... wat vind je dan van The Sound of Music of de Hitchcock's die slow burning zijn?

Al de rest op je lijst is zalig, gniet ervan!

Pulp fiction saai???

Fight club is één van mijn lievelingsfilms.
Het is niet omdat ge het einde kent dat ge niet van die film kunt genieten. Bij masterpieces zoals Memento, Mulholland drive, The Prestige, Shutter Island etc ziet ge tijdens rewatch x ineens weer meer details/aanwijzingen. Dat vind ik juist zalig aan zo een films.

Laatst bewerkt:
Als ik mij baseer op de films die al het langst in mijn watchlist staan:
  1. Seven Samurai
  2. Sunset Boulevard
  3. 2001: A space odyssey
  4. There will be blood
  5. Once Upon A Time in the West
  6. Eraserhead
  7. The fly
  8. Tokyo Godfathers
  9. Punch Drunk Love
  10. Memento
  11. Bridge over the river Kwai
  12. Raging Bull
  13. La Haine
  14. Le Samourai

Misschien moeten we een tweede topic maken op basis van deze thread: “Van welke klassiekers heb jij nog nooit gehoord?” :p

Ik zie mezelf als filmliefhebber (met ook serieuze DVD/BD collectie) maar er zijn hier toch al redelijk wat titels gepasseerd waar ik nog nooit van gehoord had. Zeker als het pakweg pre-1970, Japans, etc is…

Seven Samurai allemaal dit jaar bekijken jongens. Absolute must. Al stuur ik iedereen die aan Kurosawa wilt beginnen altijd wel eerst richting Rashomon. Beetje wennen aan de "theatraliteit" van de performances. En nauwelijks 85min.

Als ik mij baseer op de films die al het langst in mijn watchlist staan:
  1. Seven Samurai
  2. Sunset Boulevard
  3. 2001: A space odyssey
  4. There will be blood
  5. Once Upon A Time in the West
  6. Eraserhead
  7. The fly
  8. Tokyo Godfathers
  9. Punch Drunk Love
  10. Memento
  11. Bridge over the river Kwai
  12. Raging Bull
  13. La Haine
  14. Le Samourai
The fly! Heerlijk vadsige herinneringen aan, vooral misschien omdat ik die ik gezien heb toen ik denk ik nog iets te jong was. Net als Nightmare on Elm Street overigens. Andere tijden I guess, mijn ouders waren helemaal niet begaan met waar ik wel of niet naar keek op TV :ROFLMAO:.
Vraag mij wel af of die de tand des tijds heeft doorstaan, lang geleden dat ik hem nog gezien heb.

The Abyss en The Thing heb ik ook nog niet gezien. De moeite nog in 2026?
Ik vind beiden wel ja. The Thing is qua suspense waanzinnig, al is de CGI (uiteraard) verouderd. The Abyss bekijk ik misschien teveel door een roze bril (gezien als klein ventje), maar vond ik ook echt héérlijk en vond ik recent nog steeds goed.

Terug
Bovenaan