Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Ik ga niet eens de "moeilijkere" films vermelden, denk dat deze vrij breed geapprecieerd worden.
2001 A Space Odyssey, The Apartment, Bonnie And Clyde, The Good The Bad And The Ugly, The Graduate, The Great Escape, High And Low, In The Heat Of The Night, Lawrence of Arabia, The Manchurian Candidate, Once Upon A Time In The West, Playtime, Point Blank, Psycho, Rosemary's Baby, The Wild Bunch...
Butch Cassidy and the Sundance Kid, To kill a Mockingbird, The Longest Day, Mary Poppins... Zalige periode van films. Ben wel een 80's kid, toen hadden we misschien een iets langere attention span.
Het is ondertussen zelfs eerder omgekeerd imo. Dat je de laatste 20 jaar niet veel gemist hebt omdat er nog niet half zoveel goeie films verschenen zijn als in de 60s en 70s.
En 60s shmixties. Zelfs in de jaren 30 had je reeds audiovisuele parels met films als King Kong en The Wizard of Oz. Wat zeg ik, zelfs in de jaren 20 met films zoals Metropolis. Hell zelfs Voyage Dans La Lune van 1902 is vandaag nog altijd visueel verbluffend.
Als je mij vraagt om topfilms uit de jaren 60 en 70 vind ik het praktisch onmogelijk om dat tot een top 5 te beperken;
2001: A Space Odyssey (duh ;p)
Alien
Close Encounters of the Third Kind
A Clockwork Orange
Network
La Planete Sauvage
One Flew over the Cuckoo's Nest
Star Wars: A New Hope
Monty Python and the Holy Grail
Taxi Driver
Solaris
Psycho
The Exorcist
Dr Strangelove
Chinatown
Superman
Jaws
The Wicker Man
The Man Who Shot Liberty Valance
Deliverance
Lawrence of Arabia
Colossus: The Forbin Project
The Time Machine
The Birds
Soylent Green
Apoclypse Now
Yellow Submarine
Dawn of the Dead
The Deer Hunter
Dog Day Afternoon
Wizards
Willy Wonka and the Chocolate Factory
Stalker
The Graduate
Mad Max
The Texas Chainsaw Massacre
Badlands
Carrie
Eraserhead
Dirty Harry
Jason and the Argonauts
Silent Running
Inherit the Wind
The Black Hole
Fantastic Voyage
Cool Hand Luke
The French Connection
The Holy Mountain
The Planet of the Apes
Invasion of the Bodysnatchers
Escape from Alcatraz
Being there
Star Trek: The Motion Picture
Watership Down
...
Oh & The Cat from Outer Space ofc!
I could do this all week ;p
Allemaal juist maar wat @Yannix zegt klopt wel, voor de meerderheid is zwart-wit reeds een brug te ver. 2001 is voor een groot deel te experimenteel. Als we een lijst maken van meest toegangkelijke maar toch meesterwerken uit de 60s denk ik aan
The Good, The Bad and The Ugly
The Graduate
Rear Window (50s maar voelt niet ouder aan dan 60s en is zeer toegangkelijk)
Daarna kan er wat z-w toegevoegd worden
The Apartment
Psycho
Who's Afraid of Virginia Woolf
Als deze niet lukken, geen probleem, dan is het inderdaad niets voor jou maar heb je het tenminste wel geprobeerd.
ik weet niet of dat echt klopt.
Kijk naar films als Sin City, Schindler’s list en Poor things (voor een kort stuk) allemaal redelijk recente films die net daardoor meer aandacht kregen. Fuck, zelfs van Godzilla minus one is er na de kleurenversie nog speciaal een zwart -wit versie uitgebracht
ik weet niet of dat echt klopt.
Kijk naar films als Sin City, Schindler’s list en Poor things (voor een kort stuk) allemaal redelijk recente films die net daardoor meer aandacht kregen. Fuck, zelfs van Godzilla minus one is er na de kleurenversie nog speciaal een zwart -wit versie uitgebracht
Ik was begonnen met een lijstje van de films uit de "IMDB top 250" te maken met de films daaruit die ik nog niet gezien heb, maar het viel snel op dat het een heel groot lijstje zou worden dus heb ik gewoon geteld welke films eruit ik wel gezien heb.
Dat zijn er slechts 47.
Er staan er veel in die mij niets zeggen (animatiefilms bvb), maar wel een hoop die ik wil zien.
Enkele van de meest noemenswaardige films die ik nog nooit gezien heb, en die misschien wel wat wenkbrauwen kunnen doen fronsen zijn:
- Star-Wars (ik ben ooit naar "A New Hope" beginnen kijken, maar midden in een reeks nachtshiften en ben halverwege in slaap gevallen. Ik wil ze allemaal ooit wel eens zien)
- Marvel franchise (Enkel Iron Man 1 en 2 heb ik ooit gezien, voor de rest nog niets van de gehele MCU
- Superhelden films (Spider-Man, Superman, Batman, ...)
- Alien franchise
- The Matrix
- ...
Ik ben een paar maand geleden (dankzij de Fokcast eigenlijk) eens begonnen om op mijn gemakje "must-see" films te beginnen bekijken, zonder een lijst te volgen of zo, gewoon op basis van films die ik toevallig tegen kwam. Ik was van plan een lijstje daarvan bij te houden, maar ben dat vergeten.
De films die ik de afgelopen maanden bekeken heb en me nog kan herinneren:
(sommigen had ik wel al eens gezien, maar niet alle films in die franchise, dus heb ik de eerste ook eens herbekeken, Die Hard bvb had ik de eerste 3 al gezien. Anderen had ik ook ooit al gezien, maar te lang geleden)
- Back To The Future (1 en 2) (De 3e stond toen niet op een streamingplatform waar ik een abonnement op had, maar die wil ik zeker nog zien)
- The Terminator (alle 6)
- Die Hard (alle 5)
- The Godfather (enkel de 1e, de andere volgen nog)
- Se7en
- The Breakfast Club
- Ferris Bueller's Day Of
- Groundhog Day
- Braveheart (al meermaals gezien)
- Saving Private Ryan (al meermaals gezien)
- Office Space (Ooit al eens gezien)
- Scarface
- Lethal Weapon (voorlopig enkel de 1e)
- Robin Hood: Men In Tights (al meermaals gezien)
- Blazing Saddles (al meermaals gezien)
- Gone In 60 Seconds
- ...
Momenteel heb ik meerdere lijstjes met films die ik nog wil zien, maar daar zit totaal geen logica achter.
- Tabs van de imdb-pagina's op m'n gsm
- WhatsApp-berichtjes in een groepje met enkel mezelf (tussen een hoop andere dingen, series, muziek, games, todo-lijstjes, ...)
- Excel-bestand op m'n PC
- ...
Ik moet er eens werk van maken om mijn Letterboxd profiel aan te vullen. Alle films die ik al bekeken heb aan mijn lijst toevoegen, en lijstjes maken (per genre/type/...) die ik nog wil zien.
Maar alles is daar momenteel nog leeg, en ik zie er mij geen beginnen aan.
Alhoewel ik nu op m'n gemakje toch al 1 lijst aan het aanmaken ben.
Ik loop namelijk al een tijd met het plan om alle MCU films in volgorde te bekijken, maar na het beluisteren van een Fokcast-aflevering over Spider-Man waar het ook over Batman, Superman,... ging heb ik besloten dat uit te breiden en eens te beginnen aan een lijst van "alle" superhelden films.
Na enige research heb ik momenteel volgend lijstje van voorlopig 119 films opgesteld.
Eerst was ik van plan om per franchise te kijken, maar die durven blijkbaar al eens in elkaar overlopen wat het onoverzichtelijk zou maken, dus ga ik alles gewoon bekijken in de volgorde dat ze zijn uitgekomen.
Ik denk dus te starten met Superman uit 1978, ik weet niet of er oudere films zijn die eventueel de moeite waard zouden zijn?
(suggesties zijn meer dan welkom)
Superman: The Movie (1978)
Superman II (1981)
Swamp Thing (1982)
Superman III (1983)
Supergirl (1984)
Howard the Duck (1986)
Superman IV: The Quest for Peace (1987)
The Return of Swamp Thing (1989)
Batman (1989)
Batman Returns (1992)
Batman Forever (1995)
Batman & Robin (1997)
Steel (1997)
Blade (1998)
X-Men (2000)
Blade II (2002)
Spider-Man (2002)
Daredevil (2003)
X2: X-Men United (2003)
Hulk (2003)
The Punisher (2004)
Spider-Man 2 (2004)
Catwoman (2004)
Blade: Trinity (2004)
Elektra (2005)
Constantine (2005)
Batman Begins (2005)
Fantastic Four (2005)
X-Men: The Last Stand (2006)
Superman Returns (2006)
Superman II: The Richard Donner Cut (2006)
Ghost Rider (2007)
Spider-Man 3 (2007)
Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer (2007)
Iron Man (2008)
The Incredible Hulk (2008)
The Dark Knight (2008)
Punisher: War Zone (2008)
Watchmen (2009)
X-Men Origins: Wolverine (2009)
Iron Man 2 (2010)
Jonah Hex (2010)
Thor (2011)
X-Men: First Class (2011)
Green Lantern (2011)
Captain America: The First Avenger (2011)
Ghost Rider: Spirit of Vengeance (2012)
The Avengers (2012)
The Amazing Spider-Man (2012)
The Dark Knight Rises (2012)
Iron Man 3 (2013)
Man of Steel (2013)
The Wolverine (2013)
Thor: The Dark World (2013)
Captain America: The Winter Soldier (2014)
The Amazing Spider-Man 2 (2014)
X-Men: Days of Future Past (2014)
Guardians of the Galaxy (2014)
Teenage Mutant Ninja Turtles (2014)
Avengers: Age of Ultron (2015)
Ant-Man (2015)
Fantastic Four (2015)
Deadpool (2016)
Batman v Superman: Dawn of Justice (2016)
Captain America: Civil War (2016)
X-Men: Apocalypse (2016)
Suicide Squad (2016)
Doctor Strange (2016)
Logan (2017)
Guardians of the Galaxy vol. 2 (2017)
Wonder Woman (2017)
Spider-Man: Homecoming (2017)
Thor: Ragnarok (2017)
Justice League (2017)
Black Panther (2018)
Avengers: Infinity War (2018)
Deadpool 2 (2018)
Ant-Man and the Wasp (2018)
Venom (2018)
Aquaman (2018)
Captain Marvel (2019)
Shazam! (2019)
Avengers: Endgame (2019)
Dark Phoenix (2019)
Spider-Man: Far From Home (2019)
Joker (2019)
Birds of Prey (2020)
The New Mutants (2020)
Wonder Woman 1984 (2020)
Zack Snyder’s Justice League (2021)
Black Widow (2021)
The Suicide Squad (2021)
Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021)
Venom: Let There Be Carnage (2021)
Eternals (2021)
Spider-Man: No Way Home (2021)
The Batman (2022)
Morbius (2022)
Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2022)
Thor: Love and Thunder (2022)
Black Adam (2022)
Black Panther: Wakanda Forever (2022)
Ant-Man and the Wasp: Quantumania (2023)
Shazam! Fury of the Gods (2023)
Guardians of the Galaxy vol. 3 (2023)
The Flash (2023)
Blue Beetle (2023)
The Marvels (2023)
Aquaman and the Lost Kingdom (2023)
Madame Web (2024)
Deadpool & Wolverine (2024)
Venom: The Last Dance (2024)
Kraven the Hunter (2024)
Joker: Folie à Deux (2024)
Captain America: Brave New World (2025)
Thunderbolts (2025)
The Fantastic Four: First Steps (2025)
Superman: Legacy (2025)
Edit: ik ben op m'n gemak door dit topic aan het gaan en mijn lijstjes met te bekijken films blijven aangroeien
Het is ondertussen zelfs eerder omgekeerd imo. Dat je de laatste 20 jaar niet veel gemist hebt omdat er nog niet half zoveel goeie films verschenen zijn als in de 60s en 70s.
En 60s shmixties. Zelfs in de jaren 30 had je reeds audiovisuele parels met films als King Kong en The Wizard of Oz. Wat zeg ik, zelfs in de jaren 20 met films zoals Metropolis. Hell zelfs Voyage Dans La Lune van 1902 is vandaag nog altijd visueel verbluffend.
Daar ben ik het niet mee eens. Wat wel het geval is (en dat geldt ook voor andere multimedia zoals muziek) is dat er zodanig veel te zien is dat je soms door het bos de bomen niet meer kan zien, waardoor het moeilijker is voor films of eender wat om een klassieke status te verkrijgen die 'iedereen' moet gezien hebben (of gehoord). Maar dat betekent niet dat het niet meer goed is. We zijn ook allemaal een stuk kritischer geworden, als we een film van vroeger kijken dan doen we dat ook met de context, het is een film van x aantal jaar oud die veel invloed had op wat later volgde (ook als bepaalde aspecten wat gedateerd zijn).
Ik vind het wel goed dat wanneer je films van vroeger kijkt dat je dat beter vergelijkt met films van toen, dus omwille van die reden vind ik top lijstjes per decennia erg zinvol (in plaats van een all-time lijst dat als wanneer je x aantal films gezien hebt toch nooit perfect kan zijn).
The Matrix voor de eerste keer zien, daar zou ik echt voor moorden denk ik. Ik heb die als snotneus per toeval gezien omdat Wild Wild West volzet was bij Kinepolis en mijn leven is nooit meer hetzelfde geweest.
Ik denk niet dat mensen voor wie The Apartment en Psycho een brug te ver is omdat het z/w is, plots van The Lighthouse en Poor Things zullen genieten. De eerste twee zijn toch een stuk toegankelijker dan de laatste twee. Het enige argument dat men dan kan maken is dat films nu moderner zijn en meer hedendaagse thema's aanpakken als je bijvoorbeeld van de laatste twee kan genieten maar niet van de eerste twee, maar dan is de reden niet omdat het een zwart-wit film is.
Er is een zeer groot publiek dat trouwens nooit verder zal geraken dan films als The Shawshank Redemption, Forrest Gump, The Green Mile of de gemiddelde crowdpleaser die vandaag in de cinema draait. Maar dat zijn ook niet meteen de type mensen die veelgebruikers van het internet zijn.
Verder hoeft een klassieker om een klassieker genoemd te worden ook niet door iedereen geliefd te zijn, dat is ook puur technisch onmogelijk. Er is altijd wel iemand met een afwijkende mening. Je hebt verschillende gradaties in klassiekers: The Shawshank Redemption zal bijna iedereen als een klassieker bestempelen. Bij iets als Cléo de 5 à 7 zal niet iedereen dat vinden. Dus het hangt er van af wat dat je bedoelt met "klassieker". 2001: A Space Odyssey noem ik verder absoluut wel een klassieker. Dat meer dan de helft die film niet goed zal vinden verandert voor mij weinig aan de status van die film.
Ik kan er niet aan dien maar ik heb Pulp Fiction 1 keer proberen kijken en heb hem niet uitgekeken omdat ik hem te saai vond. Da's wel 20 jaar geleden of zo dus misschien dat ik hem nu wel zou appreciëren. Ik weet alleszins dat ik nadien Reservoir Dogs gezien heb en ik die véél beter vond.
Ik heb ooit eens Pulp Fiction beginnen met kijken wanneer ik 20 was. Ook afgelegd en niet uitgekeken. Nadien nog eens geprobeerd en dan wel 9/10 gegeven en die staat in mijn top 100 nu. Ik heb ook zoals jou nadien Reservoir Dogs bekeken en dat ging inderdaad makkelijker. (en imo als je Reservoir Dogs goed vindt zal je ook wel Pulp Fiction goed vinden).
Het is gewoon een kwestie van in de stemming te zijn, tijd voor vrij te maken, goed op te letten (in het begin, de rest gaat dan wel vanzelf) en dan zal de film je wel grijpen. Je moet de film de kans geven om te groeien in die film. Ik weet niet meer precies hoe het begin ging in die film, maar het gebeurt wel vaker dat het eventjes duurt vooraleer ik in een film geraak. Zoals ik zeg, film is soms inspanning en veel mensen associëren film met ontspanning. Tarantino vind ik nu ook ontspanning. Maar je moet wel nog altijd meer opletten dan bijvoorbeeld: "A Minecraft Movie" of "Happy Feet". Dus het is geen film om te kijken als je doodmoe thuis komt van je werk, ook omdat het wat langer duurt. Maar wel zeker de moeite waard.
Als je nog niet veel Tarantino's gezien hebt kan het misschien wel beter zijn om eerst eens iets als Jackie Brown of de Kill Bills, The Hateful Eight of Inglourious Basterds te kijken misschien. In het geval je het weer niet goed zou vinden dat je dan misschien geen twee keer naar dezelfde film kijkt die dan waarschijnlijk toch niet voor jou is, mocht Reservoir Dogs de uitzondering zijn.
Puur de top 100 van die IMDB-lijst afgegaan en ik heb niet zo veel gemist.
La vita è bella
The Pianist
Parasite
Whiplash
The Prestige (het boek gelezen en dat zit nog te vers in mijn hoofd).
Spider-Man: Across the Spider-Verse (en dit is een klassieker...?)
Intouchables
Sommige films zouden ze verplicht moeten maken om te bekijken, desnoods vastbinden aan een stoel zoals de MC in A Clockwork Orange.
Ben mijn ouders alvast dankbaar dat die me zoveel films hebben laten zien van vroeger (voor mijn geboortejaar).
Stel je eens voor dat je Psycho of The Exorcist moet missen in je leven als horrorfan bv.