Welke game heb je net gespeeld? - geen spoilers!

Al even bezig met de 2e keer Red Dead Redemption 2, de eerste keer was al geleden van 2020 en een kleinere TV.

Mensen, wat een spel. Ik wou nu een low honour playthrough doen, maar ben amper bezig met het verhaal. Vorige keer was ik nogal aan het rushen van de ene missie naar de andere, en ik gebruikte regelmatig de fast travel optie.

Niks daarvan nu, ik heb ondertussen wel alle satchels, voor de rest doe ik waar ik zin in heb, mee met de flow. Een keertje vissen, dan wat legendary animals jagen, vervolgens een welverdiend bad voor Arthur, om dan af te sluiten met wat whisky’s en een stevige barfight, heerlijk!

Dat was voor mij de Gamecube/PS2/Xbox generatie. Helemaal gemist wegens mijn stevige uitgaansjaren. Jammer wel, want ik vind het een moeilijke generatie om naar terug te gaan.
Ja die games hebben de tand des tijds niet goed doorstaan.
Juist daarom ben ik wel fan van "HD-versies" of "remasters" van oudere Nintendo games. Dan kan ik de games die ik vroeger gemist heb toch nog spelen als veel betere/modernere versie.

Ondertussen toch al meer dan 5 uur erop zitten met Skyward Sword, dat speelt eigenlijk vlot weg. Ik kan me wel vinden in de minpunten die ik ooit gelezen heb in reviews, maar ik stoor mij er allemaal niet zo hard aan. :) Controls voelen wel wat vreemd aan soms, maar ik kan toch wel helemaal leven met een "lineaire" Zelda-game met wapens die niet stuk gaan. :LOL: (Best wel genoten van BotW en uitgespeeld, maar TotK moet ik nog altijd verder spelen.)

Old school point and click adventures.

Monkey island 2 SE en Broken sword - shadow of the templars reforged uitgespeeld de afgelopen dagen.
Begonnen met Day of the Tentacle remastered deze morgen.
En de komende dagen ook nog Full Throttle remastered and Grim Fandango remastered.

Eerste twee had ik al een jaar staan, laatste 3 gekocht in steam sale onder de 3 euro.

Ongeloofelijk hoe ik voor sommige "puzzels" nog de oplossing weet 30 jaar later.
Vraag me 2 weken na een hedendaags spel te spelen hoe ik iets gedaan heb, en ik weet het al niet meer. :biglaugh:
Wellicht omdat ik decennia geleden op die games soms lang vastzat.

Ondertussen versla ik al vlot de eindbaas in de onderwereld van Hades 2 maar je kan ook nog naar de oppervlakte en de eindbaas daar is van een heel ander kaliber...

Dit is mijn Goty dit jaar. Game blijft maar geven en ben het na meer dan 40 uur nog niet beu. Laatst eens gezien hoelang ik de originele Hades heb gespeeld en daar kwam ik aan iets meer dan 40 uur en het vervolg zal daar los overgaan.

Ook nog bezig met System Shock remake en Metal Gear Solid 3 maar zijn meer tussendoortjes als ik geen zin heb in Hades 2.

Ook in het weekend af en toe Bf6 maar na 70 uur begint de verveling rap toe te slaan. Constant het gevoel dat ik dezelfde 3 mappen speel dus soms na 1 of 2 matchen sluit ik het alweer af. Het is echt een game waarvan ik dedicated servers mis maar dat is ondertussen ook al iets van een ver verleden in big budget online titels..

Op het gemakje nog eens Gran Turismo 3 aan het spelen in carreer(oftewel simulatie-mode). Hetzelfde stramien volgen als altijd
B-licensie binnenhalen -> Mazda roadster -> bah
A-licensie binnenhalen -> Mazda RX-8 -> eh
International B-licensie binnenhalen -> Nissan Z -> meh
International A-licensie binnenhalen -> Aston Martin Vanquish -> Ok, als het moet

Eerste zoveel cups/races met de vanquish gedaan en dan Dodge Viper kopen en die upgraden tot 1000pk en vrijwel niks anders nodig hebben. :love2: Sommige cups moet je nog steeds winnen met specifieke modellen gelijk de Yaris of VW Beetle en er zijn bepaalde races waar topsnelheid wel wint van pure accelaratie, maar rond dat punt zal ik de Suzuki V6 Escudo Pikes Peak kunnen kopen en dan is het praktisch game over...

Misschien moet ik toch overwegen GT7 eindelijk eens te spelen. Games gelijk Forza spreken me zelden aan omdat ze gewoon luxe-auto's naar u gooien terwjil ik meer de CARPG-formule van GT3/4 apprecieer.

2 games afgrond tijdens mijn kerstverlof zie.

Mafia the Old Country: zeker een aanrader voor de liefhebbers van de franchise. Grafisch super, storyline top, maar wel zeer lineair uiteraard.
Indien je enkel "open world" liefhebber bent is het een no go.

Hoghwarts Legacy ook uit. Eens iets verfrissend nieuws vond ik, een van de weinige games waar ik de moeite genomen heb om na het beëindigen van main quests ook alle in-game achievements aan 100% af te werken (niet alle PS5 achievements, dat was teveel van het goede). Heb er dan ook wel een kleine 100 uur in gestoken.

Triangle Strategy ongeveer 8 uur ver. Regelmatig uitgesteld om deze te spelen ook al vind ik strategy rpg's zeer leuk. De HD-2D stijl in deze game sprak me niet fel aan. Misschien omdat de dragon-quest remakes van 1/2/3 in mijn ogen de stijl veel mooier gebruiken sinds de oorspronkelijke release van de eerste HD-2D game (octopath traveller) op Switch.

Het verhaal neemt hier duidelijk het voortouw en in het begin had ik het een beetje moelijk. Je krijgt direct veel personages, facties en lore gedumpt op je bord en in de eerste anderhalve uur ofzo zie je weinig combat.... Dat gezegd zijnde: dit is de eerste keer in lange tijd dat ik door het verhaal van een JRPG/SRPG nog aangenaamd verrast werd. De grote info-dump in de eerste uren van de game helpt echt om een geloofwaardige wereld neer te zetten. Je kan misschien er "objectief" naar kijken en zeggen dat het niet zo mega-origineel is, maar het is wel goed verteld en.... vrij van quasi alle anime bullshit die je in zovele games van dit soort genre tegenwoordig ziet. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het geweldig om mijn waifu's te stacken met 3-4 orders en dan in de vuurlinie te sturen in Valkyria Chronicles, maar je ziet de senpai-nonsens zo vaak, dat het gebrek eraan fris kan aanvoelen. Het feit dat ik slechts 2 welbekende voice-actors herken terwijl deze games zo vaak volgestampt zijn met the usual suspects helpt ook enorm.

Uw party groeit ook veel organischer dan in een fire emblem of final fantasy tactics. Er is geen eindeloze stroom van anime-tropes of no-names, maar een select aantal partymembers die op specifieke punten uw party joinen en elk hun eigen achtergrond hebben samen met hun eigen mening over "het grote conflict". De combat voelt aan gelijk een fire-emblem, maar in mijn ogen een stukje moeilijker en met een vrij gradelingse moeilijkheidscurve. Upgrade/gear-materiaal is relatief schaars en uw personages zijn niet zomaar rap te boosten tot ze OP zijn.

Tenslotte nog zeker even de scales of balance vermelden. Op bepaalde sleutelmomenten moet ge met uw party-members kiezen over hoe je een bepaalde situatie zal behandelen. Uw kompanen zullen meestal geneigd zijn om een methode boven de andere te verkiezen, maar je kan ze proberen te overhalen voor oplossing A,B of C. Je kan zelfs falen om genoeg mensen te overtuigen naar jouw methode als je geen goede argumenten kiest in conversaties en dan moet jij als leider maar aansluiten bij wat de meerderheid beslist. :cheer:

Hoghwarts Legacy ook uit. Eens iets verfrissend nieuws vond ik, een van de weinige games waar ik de moeite genomen heb om na het beëindigen van main quests ook alle in-game achievements aan 100% af te werken (niet alle PS5 achievements, dat was teveel van het goede). Heb er dan ook wel een kleine 100 uur in gestoken.

Amai, hoe kunt ge daar iets van een 100uur insteken en dan nog geen plat halen?

Ik ben begonnen aan een classic: AC Syndicate.
Persoonlijk vind ik niet dat het hoge toppen scheert. Qua verhaal: meh. Qua hideout: wie dat als optie heeft gekozen: IDK, maar er waren betere ideeën :p

Ook wel redelijk veel ragdoll physics: hoeveel keer ik al paard en kar de lucht heb zien invliegen als ik gewoon ergens toekom :oink:
Je kan ook kiezen tussen de twee personages, maar bij redelijk wat missies wordt je toch gedwongen om met de andere te spelen. Allez, soms is dat voor het verhaal wel nodig, maar ik vind het wel irritant, zeker omdat je er dan ook weer even in moet aan denken om de skills en wapens van de andere te upgraden. Zo was ik bij de eerste switch gewoon met lvl 1 Jacob aan het spelen in een lvl 4 story doordat ik niet door had dat de skill tree niet gedeeld wordt.
Besturing is ook clunky en in gevechten soms niet responsief: hoeveel keer ik al op y heb geduwd, maar er niets gebeurt ...
En al veel gevloekt bij het beklimmen of afdalen als ze niet willen springen naar een koord onder hen of zo. Ook vanaf een muur naar achter zich springen zit niet in de opties en dat is echt wel een gemis.

Maar de stealth is wel goed, alhoewel ik nu een perk heb waardoor Evy onzichtbaar zou moeten zijn als ze stilstaat, maar toch al gemerkt dat ik dan ook vanop afstand gespot wordt ondanks dat je ziet dat ze gecloacked is, dus deze blijkt niet goed te werken.

Ik hou bewust de perk af waardoor je ook door muren kan zien waar de vijand zich bevind omdat ik vind dat dit toch een beetje de spanning weg neemt. Liever vanachter een hoek komen en merken dat ik iemand over het hoofd heb gezien, dat maakt het toch iets leuker, imo :p

Denk wel dat ik het ga uitspelen, maar dan vooral omdat ik graag stealth speel. (na deze schakelen we over naar de dlc van Mirage)

Amai, hoe kunt ge daar iets van een 100uur insteken en dan nog geen plat halen?
Ik ben gewoon een hele trage speler. Ik had bijvoorbeeld maar na +/- 65 uur in game play ontdekt dat je ook revelio kon casten tijdens het broomstick vliegen bijvoorbeeld. Er zijn altijd zo'n dingen die ik slechts heel laat in game ontdek en indien ik ze eerder zou ontdekt hebben, ik waarschijnlijk sneller progressie zou maken, maar ja ik kijk dan ook nooit streaming tips n tricks voor ik begin te spelen. Ik ga nooit voor platinum omdat ik de meeste achievements te boring en te repetitief vind. Normaal geef ik er de brui aan na beeïndigen van de quests.

Indiana JHones and the Great Circle.

Heel leuk game, goeie combo van verkennen, puzzelen en combat. Het verhaal is beter dan dat van de laatste twee films en Voss is een zalige bad guy.

damn, was vergeten hoe groot GTA 4 wel niet was, al een 20 tal missies gedaan, even snel een walkthrough bekeken, en de hoofdmissies alleen al zijn er een stuk of 50-60 :o dus zonder side quests.

het enige wat ik vergeten was die zo verdomd irritant is, is het mikken en rijden tegelijk. en al zeker op een moto: van de minste botsing lig je van je motor.
ik herinner me een befaamd level in gta:SA dat je naast een trein moest rijden en ook mikken vanop motor, en daar hebben toch ook veel mensen opgegeven.

nu op PC probeer ik met mijn gamepad te rijden, maar heb mijn rechterhand nodig om gas te geven op gamepad, maar tegelijk dan met computermuis te schieten, dat richt beter. maar aangezien ik rechtshandig ben moet ik dus linkerhand gebruiken voor mijn muis omdat ik al stuur met gamepad met rechtse hand :crazy: tis echt gek hoor.

Batllefield 3 again lol :)
As you guys should haha
Op pc kan je nog spelen, wat een legendarisch spel is dit toch.
Peak Batllefield samen met Bad Company 2

damn, was vergeten hoe groot GTA 4 wel niet was, al een 20 tal missies gedaan, even snel een walkthrough bekeken, en de hoofdmissies alleen al zijn er een stuk of 50-60 :eek: dus zonder side quests.

het enige wat ik vergeten was die zo verdomd irritant is, is het mikken en rijden tegelijk. en al zeker op een moto: van de minste botsing lig je van je motor.
ik herinner me een befaamd level in gta:SA dat je naast een trein moest rijden en ook mikken vanop motor, en daar hebben toch ook veel mensen opgegeven.

nu op PC probeer ik met mijn gamepad te rijden, maar heb mijn rechterhand nodig om gas te geven op gamepad, maar tegelijk dan met computermuis te schieten, dat richt beter. maar aangezien ik rechtshandig ben moet ik dus linkerhand gebruiken voor mijn muis omdat ik al stuur met gamepad met rechtse hand :crazy: tis echt gek hoor.
All we had to do was follow the damn train, CJ!

Hier ook weer een beetje meer aan het gamen geslagen :)
- Nog steeds Monster Hunter Wilds (nu zeker weer top na Title Update 4 en Gogmazios en Arch Tempered Jin-Dahaad)
- Grim Fandango remastered uitgespeeld op de Switch: Stond al bijna 25 jaar op de to-play list maar tis er eindelijk ies van gekomen :p
- The Talos Principle bezig nu.

In de Winter Sales op de Nintendo eShop tochg ook nog wat koopjes gedaan:
- Deponia collection (4 euro)
- Bioshock Collection (10 euro)
- Thank Goodness you're here
- Roller Coaster Tycoon Classic (om met de 6 jarige samen te spelen)
- Moonlighter (2 euro ofzo)
- Is This Seat taken?

En sowieso dat ik mij nog eens laat vangen :p

dat richten en schieten in GTA 4 is echt wel klote, zelfs na de fusion fx update.

soms sta je in cover en wil je dan aimen, maar terwijl je je enemy duidelijk in het vizier hebt, raak je hem niet door een denkbeeldige glitch/muur wellicht, die het systeem niet erkent.

dan telkens naar settings, auto aim afzetten, en manueel richten met je gamepad, best frustrerend.

maar het verhaal is echt wel weer prachtig, was vergeten hoe goed dit weer in elkaar zat

Terug
Bovenaan