Welke eigenschap van je partner stoort je (mateloos)?

Vrouw kan ook redeneren: mijn man werkt buitenshuis de kloten van zijn lijf om ons gezin financiële welstand te geven en ja dus hij doet iets minder in huishouden of de zaterdag is hij een zombie.
Ik weet niet in welk jaartal jij leeft, maar in 2026 heeft de meerderheid van de vrouwen ook gewoon een job en dragen die dus even goed bij aan de financiële welstand in het gezin. Nog zotter, er zijn zelfs gezinnen waar de vrouw meer verdient dan de man.
Of zijn mannen zo een tere wezentjes in vergelijking met vrouwen, dat die niet de afwas kunnen combineren met een werkdag zonder daar dan meerdere dagen van te moeten recupereren?

Ik weet niet in welk jaartal jij leeft, maar in 2026 heeft de meerderheid van de vrouwen ook gewoon een job en dragen die dus even goed bij aan de financiële welstand in het gezin. Nog zotter, er zijn zelfs gezinnen waar de vrouw meer verdient dan de man.
Of zijn mannen zo een tere wezentjes in vergelijking met vrouwen, dat die niet de afwas kunnen combineren met een werkdag zonder daar dan meerdere dagen van te moeten recupereren?

Ik heb toch niet gezegd dat vrouwen altijd minder verdienen? Het kan ook omgekeerd,

In bepaalde gevallen kan het toch zijn dat een man substantieel meer verdient?

Mannen zijn zeker niet teer, alleen toch opvallend dat als ik voorbij de lokale dorpsschool passeer dat het steeds vrouwen zijn die kwartieren en meer dan een uur nadat ze hun kind hebben afgezet, nog staan napraten met andere moeders. Wel tijd om te kletsen precies.
Mannen dat is: droppen en voort,

Ook dat is iets wat je als koppel toch gewoon moet afspreken hé.

Ofwel heb je allebei een 'gewone' carrière en verdeel je het huishouden 50-50. Ofwel werkt de ene veel meer uren dan de andere, en dan is het logisch dat dat ook zijn weerslag heeft in het huishouden.

Net zoals je ook rekening houdt met het feit dat één van beiden misschien shiften werkt, of weekends werkt, of regelmatig naar het buitenland moet, of ...

Ik zou denk dat die zaken meestal niet zomaar ineens uit de lucht komen vallen. Of wanneer je van plan bent om van werk te veranderen dat je zoiets ook wel helemaal doorspreekt thuis...

Ik heb toch niet gezegd dat vrouwen altijd minder verdienen? Het kan ook omgekeerd,

In bepaalde gevallen kan het toch zijn dat een man substantieel meer verdient?

Mannen zijn zeker niet teer, alleen toch opvallend dat als ik voorbij de lokale dorpsschool passeer dat het steeds vrouwen zijn die kwartieren en meer dan een uur nadat ze hun kind hebben afgezet, nog staan napraten met andere moeders. Wel tijd om te kletsen precies.
Mannen dat is: droppen en voort,

Je zegt niet dat ze minder verdienen, maar je zegt wel dat het de vrouw is, zonder enige nuance, die maar moet aanvaarden dat haar vent hard werkt en dus geen klote in het huishouden kan doen, want dat hij anders op zaterdag een zombie gaat zijn.

Waarom het daarbij van belang is dat mannen liever in hun zetel liggen te gamen dan napraten met andere ouders, is me een raadsel.

Je zegt niet dat ze minder verdienen, maar je zegt wel dat het de vrouw is, zonder enige nuance, die maar moet aanvaarden dat haar vent hard werkt en dus geen klote in het huishouden kan doen, want dat hij anders op zaterdag een zombie gaat zijn.

Waarom het daarbij van belang is dat mannen liever in hun zetel liggen te gamen dan napraten met andere ouders, is me een raadsel.
omdat het in dat voorbeeld over man/vrouw ging,
Maar je kan het perfect omdraaien toch, zoals ik zei nadien.

Maar ik merk dat je op oorlogspad bent, reageer gerust morgen, dat is vaak beter.

omdat het in dat voorbeeld over man/vrouw ging,
Maar je kan het perfect omdraaien toch, zoals ik zei nadien.

Maar ik merk dat je op oorlogspad bent, reageer gerust morgen, dat is vaak beter.
Ik snap gewoon je punt niet. In een relatie, zoals de meerderheid nu is, waar beide partners werken, hoeft toch niemand te aanvaarden dat al het huishoudelijk werk bij hem of haar komt? Als je beiden even veel werkt, lijkt het me logisch dat je ook beiden ongeveer even veel in het huishouden doet. Als je zaterdag een zombie bent omdat je tijdens de week al eens moet afwassen of stofzuigen, dan had je misschien gewoon niet aan een gezin moeten beginnen.

Het is ook een maatschappelijk gegeven dat de vrouw sneller wordt afgerekend op een vuil huis dan de man, dus de onbewuste mentale druk ligt hoger bij vrouwen op het huishouden dan bij mannen.

Dat is mijn gedacht, maar ik denk dat mannen daar te weinig bij stilstaan. Ik toch alleszins.

Het is ook een maatschappelijk gegeven dat de vrouw sneller wordt afgerekend op een vuil huis dan de man, dus de onbewuste mentale druk ligt hoger bij vrouwen op het huishouden dan bij mannen.

Dat is mijn gedacht, maar ik denk dat mannen daar te weinig bij stilstaan. Ik toch alleszins.
Ik denk dat mannen daar gewoon veel minder om geven.

Ik denk dat mannen daar gewoon veel minder om geven.
In sommige gevallen is dat de simpele reden, maar ze kúnnen er ook minder om geven net omdat ze er minder snel op afgerekend worden.

Het is zeker een feit dat men steeds naar vrouwen kijkt als verantwoordelijke voor vanalles en nog wat in het huishouden.
Toen mijn vrouw zwanger was en ik telkens mee naar de onderzoeken en scans gingen vond men dit straf. De vrouw kan in dit geval niet anders natuurlijk, maar toch. Als ik mijn zoon afzet/ophaal bij de creche krijg ik daar soms complimenten voor. Als hij een keertje met iets minder propere kleren aankomt of als er geen reservekleren meer in de locker liggen, wees maar zeker dat men dit op de vrouw steekt.

De perceptie is nog steeds dat de vrouw al die zaken moet regelen. Wanneer de man zulke taken doet is hij een wonderman.
Wanneer het fout gaat is het automatisch de schuld van de vrouw.
Niet altijd natuurlijk, maar gemiddeld gezien wel.

Als al kritiek komt op huishoudelijke netheid: zijn het veelal vrouwen onderling die elkaar daarin naar beneden halen.
Een bijzondere constatering.
Dat de kritiek vanuit de kant van de vrouwen komt, ok kan ik best geloven. Net zoals enkel een vrouw kritiek zal geven omdat een andere vrouw haar kleren niet bij elkaar passen of ze weeral hetzelfde kleedje aanheeft op dit feest als de vorige 3 feestjes. Een man zal zoiets quasi nooit opvallen.
Maar waarom halen ze enkel elkaar onderuit dan? De man is toch mee verantwoordelijk voor de netheid, niet? -> perceptie dat enkel de vrouw verantwoordelijk is.

Zoekt een keer deftige venten, he. :laugh: En organiseer je eens deftig met 2. Al de horror verhalen zijn altijd van koppels met 1 kind. Weet je hoe het er uit ziet met 3 kinders ?

En gedraag je eens volwassen. Als je takenpakket A en B afspreekt en je voert A en B uit, moet je nadien niet neuten dat je nog C en D ook wil. Dan had je het maar moeten afspreken.

Ik kan ook een job zoeken met een 4h commute en dan thuiskomen en puffen. Maar nee, ik werk van thuis. Ik doe de kinderen naar school, madam gaat ze halen. Ipv op de pot te zitten en 30 min te scrollen, schil patatten, schil de ajuin, snij de legumen. 's avonds is het al opnieuw 15 of 30 min gewonnen om eten te maken. Wasje opzetten, vaatwas opzetten of legen. Om de 50 min pak ik 10 min pauze om een huishoud taakje te doen.

Na het koken doen we afwisselend de kinderen naar boven naar bed en zit mijn werkdag er op. De madam doet de opruim terwijl ik in de tuin werk of ga lopen of whatever. En als het donker is, kom ik terug naar binnen en doe ik nog wat betalingen of emails of admin.

En venten die chronisch in bed liggen na zuippartijen (en vrouwen), tegen de goesting van de partner. Grow some balls. Je studententijd is gepasseerd, e. Met kinderen is de week ontspanning, niet het weekend......

En venten die hele dagen gaan fietsen in het weekend terwijl de madam met het kind thuis zit :laugh: Beetje op tafel kloppen he dames. Als ik dat hier nog maar zou proberen, hah. Ja 1 of 2x per jaar als dat afgesproken is op voorhand. Gewoon elk weekend een dag gaan fietsen, yoooo.

En over checklists. Heel het leven zijn checklists. Structuur en voorspelbaarheid >>> random noise. Als je iets 3x doet, make a checklist. Er is weinig sympathiek aan de 19e keer iets vergeten op reis terwijl je telkens hetzelfde moet meenemen. Make a fucking checklist. Gebruik een google agenda met recurring meetings voor alles. Tandarts bezoek kinderen, elektriciteit herzien, gas herzien, dit dat, whatever.

Ferm staaltje downplaying...

Mijn expartner had ook zoiets van ‘komaan niet overdrijven, hoeveel tijd kan er in een baby/peuter kruipen, ik zie genoeg pakjes van webshops toekomen en je werkt 4/5e’.
Dat is gewoon nasty van hem.

Realiteit was dat meneer had gekozen hoor een job 60km van huis waarvoor hij voor 7u de baan op was en pas om 18u30/19u thuis komt terwijl de crèche 4 dagen per week open is van 7 tot 17u. Dus ik mocht mij dubbelplooien om kind op tijd klaar te krijgen, 8u werken komt neer op 10u met werk bezig als je verplaatsingen en middagpauze meerekent, altijd haasten om op tijd kind op te halen.
Verdiende hij daarmee meer dan jou, en kwam dat geld ten goede van 'het gezin'?
Dan zou dat een te begrijpen keuze kunnen zijn, indien eerst doorgesproken.

Meneer was misnoegd als een zondag doorbrengen op zijn koersfiets of een zaterdagnacht uitgaan om hele zondag in zijn bed te bekomen niet kon.
Maar was daar niet over gesproken vooraleer de kinderen geboren werden, hoe jullie het zouden aanpakken qua opvoeding en tijdsbesteding?

Hier is situatie dat man veel meer verdient, voor het gezin. Vrouw doet dus veel meer thuis en met kind. Maar dat wilt niet zeggen dat hij maar heel weekend mag chillen, iedereen heeft eens rust nodig en met (jong) kind bezig zijn hele dag is vaak pittiger dan dag werken.

Vrouw kan ook redeneren: mijn man werkt buitenshuis de kloten van zijn lijf om ons gezin financiële welstand te geven en ja dus hij doet iets minder in huishouden of de zaterdag is hij een zombie.
Ik denk dat het wel vaak het geval is dat die "financiële welstand" alleen maar telt als beide partijen daar naar vragen. Want als de ene ok is met een rijhuis en een weekje naar zee dan moet de andere niet afkomen met "ja ik kan niet helpen want ik ga werken om die villa hier af te betalen".

Maw "ik werk hard voor het gezin" gaat niet op als het gezin daar niet expliciet om vraagt. Dan is het gewoon vaak een excuus om het eigen ego tripje te verantwoorden.

Dat is gewoon nasty van hem.

Verdiende hij daarmee meer dan jou, en kwam dat geld ten goede van 'het gezin'?
Dan zou dat een te begrijpen keuze kunnen zijn, indien eerst doorgesproken.

Maar was daar niet over gesproken vooraleer de kinderen geboren werden, hoe jullie het zouden aanpakken qua opvoeding en tijdsbesteding?
Aangezien ik 4/5e werk verdient hij sowieso meer maar hebben zelfde opleidingsniveau. Het ridicule is dan ook dat we in een streek wonen waar de lonen gemiddeld gezien hoger zijn dan de rest van België (ik werk wel in het Brusselse). Meneer heeft eigenlijk na een periode uit te zijn geweest met semi-burnout de eerste de beste job genomen en gezien hij maanden heeft thuisgezeten durfde ik daar op die moment niet meer tegen inbrengen dan een subtiele ‘je beseft dat je met die woon-werkafstand in uw work-life balance gaat snijden’, maar hij was overtuigd van de jobinhoud en dan kon ik op dat moment alleen maar toejuichen dat hij zijn motivatie teruggevonden had. Al denk ik achteraf gezien dat het al snel terug begon te wegen en hij op elk vlak in een negatieve spiraal met zichzelf in de knoop ligt. Maarja als je geen professionele hulp durft te zoeken…
Verschil in loon kwam nooit ten goede van het gezin. Ik ben 4/5e gaan werken, sprong altijd in bij ziekte kind, heb ouderschapsverlof genomen bij de geboorte tot eerst vrije plekje in de kinderopvang etc, we hebben alle kosten steeds 50/50 gedragen, zelf als er tijdens ouderschapsverlof amper bij mij iets binnenkwam.

Ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat 80% van de venten geen flauw benul heeft wat er allemaal bij komt kijken qua "managen" van een gezin met kinderen, en denkt dat ze een nieuwe man zijn omdat ze eens den afwas doen, het huis dweilen (uiteraard op vraag van hun vrouw) of op de kinders "babysitten" (barf).

Omgekeerd kan het ook hoor, daar niet van.

Ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat 80% van de venten geen flauw benul heeft wat er allemaal bij komt kijken qua "managen" van een gezin met kinderen, en denkt dat ze een nieuwe man zijn omdat ze eens den afwas doen, het huis dweilen (uiteraard op vraag van hun vrouw) of op de kinders "babysitten" (barf).

Omgekeerd kan het ook hoor, daar niet van.
Gezien hoeveel koppels uit elkaar gaan denk ik dat uw hand wel wat pijn zal doen. Imo is 80 procent serieus overdreven. Ik denk vooral dat er langs beide zijden nogal snel gedacht wordt dat een ander het veel gemakkelijker heeft. Mijn vriendin kon toch vroeger ook nogal snel zeggen dat ik het veel gemakkelijker had in het huishouden. Tot ik eens een week van huis was voor het werk. Omgekeerd trouwens ook hoor, toen mijn vrouw eens een week weg was toch ook wel eens mijn peren gezien. Wat ik wel durf zeggen is dat koppels het toch wel veel gemakkelijker hebben dan alleenstaanden. Hoe die dat doen, dag in dag uit, dat lijkt mij echt wel serieus energievretend te zijn.

Gezien hoeveel koppels uit elkaar gaan denk ik dat uw hand wel wat pijn zal doen. Imo is 80 procent serieus overdreven. Ik denk vooral dat er langs beide zijden nogal snel gedacht wordt dat een ander het veel gemakkelijker heeft. Mijn vriendin kon toch vroeger ook nogal snel zeggen dat ik het veel gemakkelijker had in het huishouden. Tot ik eens een week van huis was voor het werk. Omgekeerd trouwens ook hoor, toen mijn vrouw eens een week weg was toch ook wel eens mijn peren gezien. Wat ik wel durf zeggen is dat koppels het toch wel veel gemakkelijker hebben dan alleenstaanden. Hoe die dat doen, dag in dag uit, dat lijkt mij echt wel serieus energievretend te zijn.
Alleenstaande ouders, wil je dan toch zeggen? Dat is inderdaad knokken. Ook al ontmoet je een nieuwe partner, dan is dat geen evident verhaal als die ook nog een kind heeft. Zomaar even samenwonen gaat niet altijd.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan