Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Een spel dat mij al lang intrigeert maar nog niet heb durven kopen omdat ik twijfel of het hier veel op tafel zou komen. Kan je het met iets vergelijken qua feeling en spelwijze?
Welja, heb het dus maar 1x gespeeld dus moet zelf ook nog meer ontdekken hoe het spel werkt.

Ding is dat in Root elke faction andere mechanics heeft. Ik heb niet direct een dergelijk gelijkaardig systeem in mijn hoofd. Chaos in the Old World heeft minder assymmetrie, maar elke god in dat spel heeft andere kaarten, krachten en doelen, en ze zijn alle 4 nodig om het spel te balanceren. Dus da's wel wat Root-achtig. Hopeloos out of print, helaas.

Er wordt ook vaak de vergelijking gemaakt met de COIN-type wargames, vanwege de verschillend gebalanceerde factions. Fire In The Lake en Cuba Libre zijn de bekendste. Maar da's ook wel al zwaardere kost.

Algemeen is Root denk ik mijn type spel, in de zin dat het beter wordt naarmate iedereen de kaarten kent en de mogelijkheden van de anderen, en je door interacties met andere spelers telkens andere spellen krijgt.

Welja, heb het dus maar 1x gespeeld dus moet zelf ook nog meer ontdekken hoe het spel werkt.

Ding is dat in Root elke faction andere mechanics heeft. Ik heb niet direct een dergelijk gelijkaardig systeem in mijn hoofd. Chaos in the Old World heeft minder assymmetrie, maar elke god in dat spel heeft andere kaarten, krachten en doelen, en ze zijn alle 4 nodig om het spel te balanceren. Dus da's wel wat Root-achtig. Hopeloos out of print, helaas.

Er wordt ook vaak de vergelijking gemaakt met de COIN-type wargames, vanwege de verschillend gebalanceerde factions. Fire In The Lake en Cuba Libre zijn de bekendste. Maar da's ook wel al zwaardere kost.

Algemeen is Root denk ik mijn type spel, in de zin dat het beter wordt naarmate iedereen de kaarten kent en de mogelijkheden van de anderen, en je door interacties met andere spelers telkens andere spellen krijgt.
Aaah Fire in the Lake en Falling Sky liggen hier ook al jaren stof te vergaren helaas :( en met uw vergelijking met CotW weet ik al zeker dat Root ook wel helemaal mijn ding gaat zijn maar dat het hier helaas niet gespeeld gaat worden. Merci voor je uitleg in ieder geval.

Aaah Fire in the Lake en Falling Sky liggen hier ook al jaren stof te vergaren helaas :( en met uw vergelijking met CotW weet ik al zeker dat Root ook wel helemaal mijn ding gaat zijn maar dat het hier helaas niet gespeeld gaat worden. Merci voor je uitleg in ieder geval.
Als het helpt, Root is wel een significant sneller spel dan alles dat ik aanhaal. Doos zegt 40-60 min, ik zeg conservatief een kleine 2u (en groep-afhankelijk uiteraard)

Test root eens op tabletop simulator, dan weet je meteen of het iets voor jou is. Ik vond die geslaagd, heb hem wel nog niet aangeschaft.

On topic:
Al een week bezig met Expedition to Newdale campaign solo. Zit nog steeds maar in chapter 2. Moeilijk spel :)

Ook al 5 weken na elkaar Jaws Of The Lion met de vrouw en haar vrienden. Iedereen vindt het leuk, dus ik klaag niet. :D Gaan nu aan scenario 6 beginnen.
Nadeel is wel dat Gloomhaven helper app offline werd gehaald, dus nu is het meer boekhouding dan in mijn vorige Gloomhaven campaign.

Laatst bewerkt:
Ook al 5 weken na elkaar Jaws Of The Lion met de vrouw en haar vrienden. Iedereen vindt het leuk, dus ik klaag niet. :D Gaan nu aan scenario 6 beginnen.
Nadeel is wel dat Gloomhaven helper app offline werd gehaald, dus nu is het meer boekhouding dan in mijn vorige Gloomhaven campaign.
Heeft niks met de boekhouding te maken, maar ik vond de Forteller app wel een meerwaarde voor JotL. Alle stukjes campaign tekst worden voorgelezen (met achtergrondgeluiden), dus leuk voor de immersie.

Bijlagen

• B946CB5F-75CB-4313-82C9-B6C942A39B8F.png
    B946CB5F-75CB-4313-82C9-B6C942A39B8F.png
    429 KB · Weergaven: 8
Gisteren voor het eerst eindelijk Carnegie op tafel gekregen. Echt een goeike, met heel wat beslissingen en keuzes die toch telkens weer impact kunnen hebben.

Vanavond weer volk over de vloer. Ben benieuwd wat dan op tafel terecht komt :)

@Spoox, Root nog maar 2 keer gespeeld, dus mijn input is maar miniem relevant. @clercqie haalt imo de juiste elementen aan.
Het is imo een redelijk unieke combo van een aantal herkenbare elementen:
  • Asymmetrisch a la Twilight Imperium en CITOW, uw facties bepalen hard hoe ge moet spelen.
  • "Grand scale strategie" feeling a la TI4
  • Heel hard dirigerend over hoe je uw game moet spelen, a la Food chain Magnate, afwijken = verliezen.
Het is (weeral zoals @clercqie zegt) een spel waar ge echt in moet investeren, en meerdere keren spelen om er iets uit te halen. Maw ge moet indeed ne groep hebben die mee tijd investeren.

Gisteren "Zoektocht naar El Dorado" gespeeld. Leuke deckbuilder met een race element! De zoon van 7 kon ook mee spelen.

Vrijdag Ark Nova, die voor de eerste keer tegenviel. Met 4 en duurde 3u. Na 1u had ik al door dat de kaarten echt niet juist kwamen voor mij en dat de rest van het spel een martelgang ging worden.

Gisteren wederom een nieuwe speler geïntroduceerd in Marvel Champions! Great Succes!!

Gisteren 2 keer Ark Nova, wat een spel :love:

Vrijdag Ark Nova, die voor de eerste keer tegenviel. Met 4 en duurde 3u. Na 1u had ik al door dat de kaarten echt niet juist kwamen voor mij en dat de rest van het spel een martelgang ging worden.
Had ik in mijn tweede spel ook, en dan heb ik gewoon opnieuw de deck geschud en het spel gereset omdat ik toch solo speel en misschien 5 kaarten zonder meerdere requirements was tegengekomen in de eerste 100-ish kaarten. Moeilijker te doen met 4 spelers natuurlijk, of ze moeten al allevier schijtkaarten trekken. Da's misschien wel het enige kleine nadeeltje dat'k aan dat spel vind, als ze u van in het begin bombarderen met de meer "advanced" kaarten waarvoor ge x aantal science of wat dan ook nodig hebt, zijt ge eigenlijk al een beurt of 8 bezig gewoon om uzelf een beetje op gang te kunnen trekken.

Afgelopen dagen verder gedaan met ISS Vanguard - we zijn helemaal hooked!
Alsook zitten we nu bijna in het einde van Gloomhaven nog 2 scenarios en we zijn 'rond' met de main story. Klaar voor frosthaven! :D

Terug
Bovenaan