Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Tom Freston - Unplugged: Adventures from MTV to Timbuktu

Memoire van de voormalige baas van MTV, van tapijtenimporteur in Afghanistan tot cokesnuivende yuppie, leest als een trein.

Marc Reklau - 30 Days: Change your habits, Change your life

Kort boekje met desondanks toch zo'n 90 hoofdstukken die allemaal focussen op 1 specifiek concept om je leven te verbeteren (denk in de trent van sporten, wandelen, gezonder eten, vroeg opstaan, leren nee zeggen, leren ja zeggen, durven doen, etc). Elk hoofdstuk is 1 a 2 pagina's lang, heeft een alineaatje of drie met wat uitleg bij het concept, een quote of twee van een bekend persoon, en dan enkele vragen om aan wat zelfreflectie te doen.
Een hoop hoofdstukken overlappen elkaar, of behandelen hetzelfde concept vanuit een andere invalshoek, dus er is wel wat herhaling en déjà-vu.

Geeft toch iets teveel het gevoel van iemand die weinig moeite heeft gedaan, maar gewoon via google top-100 gewoontjes om uw leven te verbeteren heeft opgezocht en dat dan met wat beroemde quotes heeft geassocieerd.

Had het een jaar of twee terug via sales op Amazon opgepikt aan een euro, en dat is het eigenlijk wel waard. Een aantal suggesties heb ik wel opgeschreven om toe te passen in mijn leven omdat het goochelen tussen studeren, werk, familie, sport, en vrije tijd toch vrij stresserend is. Hopelijk een beter 2026...

I am Ozzy - Ozzy Osbourne (en Chris Ayres).

Autobiografie van Ozzy Osbourne. Goed boek dat een interessant en compleet beeld schetst van Osbourne. Gaat weinig uit de weinig, ook de heel pijnlijke momenten. Sommige verhalen zijn hilarisch en tegelijk dieptriest. Alles is neergepend op z'n "Ozzy's", als je het leest hoor je het hem zo vertellen. Weinig op aan te merken, enige minpuntje is dat vanaf hij aan de jaren 90 komt, alles wat snel gaat. Maar da's nu misschien ook een minder interessante periode waar over minder te vertellen valt.

The Wager: A Tale of Shipwreck, Mutiny and Murder - David Grann
Over het ten onder gaan van het schip The Wager en de daaropvolgende muiterij in de 18e eeuw.
Een zeer goed verteld, uitgebreid, narratief van de gebeurtenissen dat ik moeilijk kon weg leggen.

Over het ten onder gaan van het schip The Wager en de daaropvolgende muiterij in de 18e eeuw.
Een zeer goed verteld, uitgebreid, narratief van de gebeurtenissen dat ik moeilijk kon weg leggen.
Ziet er goed uit, dank voor de tip! The Terror van Dan Simmons was ook geweldig, maar dat is non-fictie met dan een fictie element eraan toegevoegd, maar las ook zeer verslavend.

Ziet er goed uit, dank voor de tip! The Terror van Dan Simmons was ook geweldig, maar dat is non-fictie met dan een fictie element eraan toegevoegd, maar las ook zeer verslavend.
De serie van The Terror heb ik zeer van genoten, boek staat hier ook op de To Read list. Hoop wel dat het meer Hyperion dan Endymion Dan Simmons is.

Arm Vlaanderen van Maarten van Ginderachter
Van Ginderachter betrekt het beeld van het arme platteland in de "Vlaanders" tot de wereldgeschiedenis. Of hoe feiten die hier rond de kerktoren gebeuren verbonden zijn met gebeurtenissen die reiken tot de andere kant van de wereld. We zeggen dat de wereld vandaag meer dan ooit verbonden is met elkaar, maar dat was bijna 200 jaar geleden ook al het geval.

The American Revolution van Gordon S. Wood
Beknopte maar zeer boeiende kijk op de Amerikaanse Revolutie. Over hoe het Britse Rijk in die tijd in een transitieperiode verkeerde en hoe het toch niet zo evident was om die Amerikaanse Revolutie aan de praat te krijgen of die nieuwbakken staat vorm te geven.

De Eeuw van Xi van Stefan Blommaert
Lijkt me een must-read in deze tijd. Blommaert kennen we als VRT-journalist en heeft jarenlang in China gewoond. Ik vond het een evenwichtig relaas dat de immense uitdagingen waar China mee kampt in contrast brengt met de enorme stappen die het heeft gezet sinds het begin van deze eeuw en eigenlijk vanaf het land zich heeft opengesteld voor het kapitalisme.

De tijdsmachine van Marcel Proust van Imme van der Poel
Wanneer ik dat machtige werk van Proust ga lezen ... dat weet ik nog niet. Gemakkelijkshalve zeg ik tijdens mijn pensioen, maar ik zie me eerder beginnen aan die 2400+ pagina's. Dan is dit werk wel een mooie handleiding naar dat literaire monument. Snijdt de thema's en tijdsgeest aan die het werk hebben beïnvloed en geeft goesting om dat werk een kans te geven.

The Last Action Heroes: The Triumphs, Flops, and Feuds of Hollywood's Kings of Carnage - Nick de Semlyen

Deze tegen gekomen in de lijstjes van 2025 thread. Aangezien ik een grote 80s en 90s action fan ben had ik meteen interesse.
Vrij straight forward boek: hij start hij de carriere van een aantal actiehelden gestart is. Daarna loopt hij aan de hand van hun carrières door de jaren 80 en deels door de jaren 90. Interessante weetjes over zowel de films en de mensen achter de films passeren de revue.

Nick de Semlyen is een Britse film journalist met dik 20 jaar ervaring en weet dus hoe alles vlot neer te pennen. Zeker een aanrader als ge van het genre houdt. Een paar jaar geleden heeft hij een gelijkaardig boek geschreven maar dan over de comedy kings uit de jaren 80.

Vorsten van Albion - Dan Jones

Geschiedenis van Engeland onder de Plantagenets die zo'n 200 jaar lang het land beheersten met een aantal van Engeland's bekendste koningen: Richard Leeuwenhart, Jan Zonder Land, Edward Longshanks... Echt een periode die Engeland vorm gegeven heeft, zeker op constitutioneel vlak.

Zeer vlot geschreven. De personages zelf zijn natuurlijk al fascinered, maar Jones maakt er ook gewoon een pageturner van, waardoor de 200 jaar voorbijvliegen.

Een aanrader.

Herfsttij der Middeleeuwen - Johan Huizinga

Deze vind ik moeilijker om aan te raden. Heb er ook bijna twee maand over gedaan om hem uit te lezen. Sommige stukken vind ik echt goed, maar veel andere zijn moeilijk om door te komen en hebben iets quasi-esoterisch. Ik ben wel blij dat ik bv. De Bourgondiërs en Lotharia eerder al gelezen had, want daardoor kan je heel wat zaken van Huizinga beter plaatsen (heel veel achtergrondinformatie moet je van hem niet verwachten - hij gaat er echt van uit dat mensen heel wat Middeleeuwse figuren en zaken standaard kennen).

Wel een klassieker natuurlijk, maar behalve als je enorm geïnteresseerd bent in de laat-Middeleeuwse geschiedenis ga ik hem niet aanbevelen.

Herfsttij der Middeleeuwen - Johan Huizinga

Deze vind ik moeilijker om aan te raden. Heb er ook bijna twee maand over gedaan om hem uit te lezen. Sommige stukken vind ik echt goed, maar veel andere zijn moeilijk om door te komen en hebben iets quasi-esoterisch. Ik ben wel blij dat ik bv. De Bourgondiërs en Lotharia eerder al gelezen had, want daardoor kan je heel wat zaken van Huizinga beter plaatsen (heel veel achtergrondinformatie moet je van hem niet verwachten - hij gaat er echt van uit dat mensen heel wat Middeleeuwse figuren en zaken standaard kennen).

Wel een klassieker natuurlijk, maar behalve als je enorm geïnteresseerd bent in de laat-Middeleeuwse geschiedenis ga ik hem niet aanbevelen.
Ik vond die wel enorm mooi geschreven. Begeesterd, haast. Leest wel niet zo vlot en je hebt inderdaad wel wat kennis nodig. Het is ook nog de vraag hoe historisch accuraat dat boek is, maar dat kan je over elk historisch werk wel stellen.

Jan Balliauw - De droom van Poetin
Heel vlot geschreven en brengt heel overzichtelijk de (recente) geschiedenis tot waar we nu gekomen zijn.

Maarten Van Ginderachter - Arm Vlaanderen
Zeer interessant en goed geschreven boek dat je meeneemt naar de Vlaanders van een goeie 2 eeuwen terug en op welke manieren o.m. de opkomende wereldhandel zich ook hier liet voelen. Grote aanrader en met veel dank aan @Avondland om dat hier te vermeden.

Ook net uitgelezen.
Kan beamen dat het een goed boek is dat vlot leest en gedetaileerd is.

De orde van de dag van Eric Vuillard

Verhalende geschiedenis met twee focuspunten: de knieval van de Duitse industrie voor Adolf Hitler in februari 1933 en het grootste deel betreft de Anschluss van 1938 en vooral hoe Schussnig onder druk werd gezet om toe te geven en hoe er toch vanalles mis leek te lopen achter de schermen met tanks die niet ver over de grens geraakten en in panne vielen onderweg naar Wenen. Toch werd die mythe van het onoverwinnelijke leger zorgvuldig in stand gehouden dankzij de propagandaslag van Goebbels. Filmisch beschreven, alsof je er zelf bij was.

Het verhaal van Antwerpen - (Bart De Wever) - Begin was, voor mij, behoorlijk stevig, de namen van stammen, volksgroepen, namen van gebieden, ... vliegen je rond de oren. Maar eens wat verder gevorderd vond ik het wel een zeer aangenaam boek waarin je nog wel het één en ander te weten komt over Antwerpen. Structuur zorgt er ook voor dat je om de x aantal bladzijden een nieuwe insteek krijgt mbt de geschiedenis van Antwerpen. Duidelijk dat het door een historicus geschreven is.

BDW - (Tom De Smet) - Erg leuk geschreven, behoorlijk vlot lezend boek over de jongere jaren van de huidige premier van het land tot , waarin je toch echt een aantal kantelpunten in zijn politieke loopbaan beter leert kennen (evenvals kantelpunten voor "zijn" partij), tot de huidige situatie, erg aangenaam om lezen. In spijt van sommige blijkt ook hij toch echt maar een gewone mens van vlees en bloed.

Wiskunde - Ann Dooms

Een boek uit de Nerdland reeks. Ik had het boek over AI en insecten reeds gelezen en ook het Doe grote doeboek voor kleine nerds ligt hier thuis.
Elk boek volgt wat hetzelfde recept: wetenschappelijke zaken simpel benaderen en uitleggen zodat je op't eind van de rit wat slimmer bent geworden zonder te worden overweldigd.

De insteek van dit boek is net hetzelfde maar in realiteit blijkt toch dat de materie iets zwaarder en complexer is. En de uitleg niet altijd even duidelijk. Ik ben niet slecht in/met wiskunde (ooit hogere studies industrieel ingenieur gedaan waar wiskunde geen probleem vormde) en ben bekend met quasi alle begrippen en formules. Maar toch heb ik sommige zaken een paar keer moeten lezen.

Misschien kan het zijn dat ik wat roestig ben maar sommige concepten zijn me vroeger op school veel duidelijker uitgelegd.
Bijgevolg schiet het boek zijn doel dus wat voorbij. Als je wat van wiskunde houdt en er wat van kent: tof boekje. Maar als leek zou ik er niet aan beginnen want ik vrees dat je afkeer van wiskunde alleen maar groter wordt.

Stephen Fry - Mythos
Als complete leek op het vlak van mythologie eens aan begonnen. Heel leuke manier om kennis te maken. In het begin misschien wat veel namen en af en toe was het eens terugzoeken. Maar het boek leest wel als een trein. Zeer aangenaam.

Terug
Bovenaan