Welk non-fictie boek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Bezig in Rome en Perzië. Zeven eeuwen rivaliteit van Adrian Goldsworthy. De Parthen en zeker de Sassaniden fascineren me sinds ik in Naqsh-e Rostam (Iran) het machtige beeldreliëf heb gezien waar de Romeinse keizer Valerianus wordt gevangengenomen door Shapur I. Begenadigde, verhalende schrijver dus het is een boek dat héél gretig leest. Hopelijk krijg ik de kans om daar ooit nog eens heen te gaan en wat meer overblijfselen te zien van de Sassaniden.
Deze net uitgelezen. Ik voel dat ik in een Romeins rabbit hole zal vallen.

De Cicero-trilogie stond al op mijn leeslijst(ik weet dat deze fictie is). SPQR wil ik nu ook lezen. En ik was al bezig in Decline and fall of the Roman Empire.

Deze net uitgelezen. Ik voel dat ik in een Romeins rabbit hole zal vallen.

De Cicero-trilogie stond al op mijn leeslijst(ik weet dat deze fictie is). SPQR wil ik nu ook lezen. En ik was al bezig in Decline and fall of the Roman Empire.
Gibbons is misschien wat outdated maar er zijn er weinig die zo mooi geschreven geschiedenis brengen

Tot de laatste man - Duitsland 1944-1945 - Ian Kershaw 5/5

Onthutsend relaas over waarom Duitsland zo lang is blijven vechten dat ook een aantal bekende mythes doorprikt (Donitz als redelijk figuur bv.). Kershaw gaat op heel wat facetten in (militaire fouten van de Geallieerden, de mentaliteit binnen de Wehrmacht en burgerbevolking, de terreur, de persoonlijkheid van de leiders, Hitler zelf) en brengt imo een overtuigend verhaal.

Het blijft wel deprimerend hoe verschrikkelijk WOII was en hoe veel wreedheden er begaan zijn, door alle partijen (hoewel US en Britse troepen zich relatief goed gedroegen, was dat met hun bombardementen wel anders), maar zeker de onmenselijkheid van het Nazi-regime tot de laatste seconden blijft bij.

Gibbons is misschien wat outdated maar er zijn er weinig die zo mooi geschreven geschiedenis brengen
Johan Huizinga's Herfsttij der Middeleeuwen schiet op dat vlak de hoofdvogel af.
Tot de laatste man - Duitsland 1944-1945 - Ian Kershaw 5/5

Onthutsend relaas over waarom Duitsland zo lang is blijven vechten dat ook een aantal bekende mythes doorprikt (Donitz als redelijk figuur bv.). Kershaw gaat op heel wat facetten in (militaire fouten van de Geallieerden, de mentaliteit binnen de Wehrmacht en burgerbevolking, de terreur, de persoonlijkheid van de leiders, Hitler zelf) en brengt imo een overtuigend verhaal.

Het blijft wel deprimerend hoe verschrikkelijk WOII was en hoe veel wreedheden er begaan zijn, door alle partijen (hoewel US en Britse troepen zich relatief goed gedroegen, was dat met hun bombardementen wel anders), maar zeker de onmenselijkheid van het Nazi-regime tot de laatste seconden blijft bij.
Straf werk, inderdaad. Omwille van die bezeten wreedheid fascineert die periode me enorm. Alles was verloren en toch die waanzinnige drang om alles en iedereen mee te sleuren in een maalstroom van bloed en leugens.

Conflict - Andrew Roberts & Gen. Petraeus

Bespreking van militaire conflicten van na de tweede wereldoorlog tot nu. Er wordt een strategische en ruime blik geworpen op wat goed liep en wat fout liep. De auteurs bekijken alles zeer ruim en nemen daarbij ook de politieke, economische, technologische enz factoren onder de loep.

Zeer interessant voor wie een interesse heeft in geopolitiek en/of (militaire) geschiedenis.
Bekende oorlogen als Korea, Vietnam en Irak komen aan bod maar ook enkele van de minder bekende oorlogen.

Persoonlijk vond ik het hoofdstuk over Oekraïne en die over wat de toekomst zal brengen het meest interessante.

Johan Huizinga's Herfsttij der Middeleeuwen schiet op dat vlak de hoofdvogel af.
Die ligt hier al een paar jaar klaar om te lezen, maar het zal nog niet voor direct zijn. Daarnet naar de bib geweest en mijn oog laten vallen op Anthony Beevor's De Slag om Arnhem. Zijn Ardennenoffensief was een fantastische read, dus ik denk dat deze ook top zal zijn.

Intussen ook nog De Cleopatra's: De Vergeten Koninginnen van Egypte van LLoyd LLewellyn-Jones gelezen, die een kort overzicht geeft van de 7 Cleopatra's die Egypte bestuurden tijdens de Hellenistische periode. Voor sommige Cleopatra is er niet veel bronmateriaal en door de lengte van het boek wordt het nooit te diepgaand over één persoon.

Heeft iemand nog een aanrader over een goed boek over de Diadochen?

Bijna in de helft van Op stap met de Bourgondiërs maar duidelijk geen pageturner zoals De Bourgondiers. Het heeft ook wat te maken met de locaties natuurlijk. De ene stad of dorp is interessanter dan de andere.
Ik probeer door te zetten want wss komen er wel nog interessantere locaties aan maar het is een werk van lange adem.

Bijna in de helft van Op stap met de Bourgondiërs maar duidelijk geen pageturner zoals De Bourgondiers. Het heeft ook wat te maken met de locaties natuurlijk. De ene stad of dorp is interessanter dan de andere.
Ik probeer door te zetten want wss komen er wel nog interessantere locaties aan maar het is een werk van lange adem.
Stoute Schoenen? Ik vind dat wel erg boeiend, maar het leest wel anders dan De Bourgondiërs. Wel interessant om eens te lezen als je naar een bepaalde streek gaat waar de Bourgondiërs sporen hebben nagelaten, kan je op voorhand al wat research doen welke interessante sites je zeker kan bezoeken.

Stoute Schoenen? Ik vind dat wel erg boeiend, maar het leest wel anders dan De Bourgondiërs. Wel interessant om eens te lezen als je naar een bepaalde streek gaat waar de Bourgondiërs sporen hebben nagelaten, kan je op voorhand al wat research doen welke interessante sites je zeker kan bezoeken.

Idd stoute schoenen. Ik moet hem mss meer gebruiken als reisgids als ik eens ergens ga dan hem gewoon chronologisch te lezen.

Op mijn werk bezig met Otherlands maar gaat heel traag omdat ik maar een half uur pauze heb op mijn werk en ik soms meer bezig ben met de uitgestorven diersoorten te zoeken op Wikipedia.

Boek gaat over verschillende tijdsperioden miljoenen jaar geleden. Blijf het fascinerend vinden hoeveel keer de aarde en de natuur is veranderd over de jaren heen en nog altijd bezig is met te veranderen. Bijna niet te bevatten met onze korte levensduur op deze aardbol.

Idd stoute schoenen. Ik moet hem mss meer gebruiken als reisgids als ik eens ergens ga dan hem gewoon chronologisch te lezen.

Op mijn werk bezig met Otherlands maar gaat heel traag omdat ik maar een half uur pauze heb op mijn werk en ik soms meer bezig ben met de uitgestorven diersoorten te zoeken op Wikipedia.

Boek gaat over verschillende tijdsperioden miljoenen jaar geleden. Blijf het fascinerend vinden hoeveel keer de aarde en de natuur is veranderd over de jaren heen en nog altijd bezig is met te veranderen. Bijna niet te bevatten met onze korte levensduur op deze aardbol.
Ik vond dat een heel fascinerend boek, bij elk hoofdstuk duik je in een totaal andere wereld tot die amper nog herkenbaar is.

I am Ozzy - Ozzy Osbourne

De dag voor zijn laatste concert ben ik er aan begonnen, onwetend over wat er twee weken later zou gebeuren. De ochtend van zijn dood (en waarsschijnlijk ook op het moment dat hij overleed) was ik dit boek aan het lezen.

Ik heb nu wel al een aantal van die rocklegend autobiografieen gelezen (deze, die van Lemme en die van Tony Iommi) en wat deze onderscheid is dat die nooit in een routine valt. Ozzy neemt je mee door zijn leven en dat op een goudeerlijke manier. Dat is ook de kracht van dit boek, de man verbergt niks. Sommige anekdotes zijn hilarisch andere dieptriest maar je krijgt een inzicht in wat hem gevormd heeft en al helemaal in zijn verslavingen. Maar ook in zijn familie, in zijn solotijdperk en in zijn tijd bij Black Sabbath. En ik heb van dat allemaal genoten. Ik heb er echt van genoten.

Laatst bewerkt:
Will Smith - Will

In een paar kakbeurten doorgeraasd. De ghostwriter op de kaft deed duidelijk 99% van het werk, namelijk het nèt iets interessanter maken dan de doorsnee luchthaven pocket, maar al bij al dus zeer wegwerpbaar. Factoid: de gast die hem in de intro van Fresh Prince op de schouders ronddraait is al sinds '85 z'n bodyguard tot de dag van vandaag.

Rexit van Vincent Stuer over Leopold III en de Koningskwestie. Straf geschreven. Moeilijk in te beelden hoe de Koningskwestie in die tijd het hele land had lamgelegd en hoe diep de kloof was tussen Leopold III en de regering in ballingschap. Dit leest als een politieke thriller die je blad na blad op het puntje van je stoel zet.

Na Hoogmoed over Frantz Van Dorpe die van Verdinaso naar verzet ging is Stuer er dus weer in geslaagd een boeiend werk neer te pennen om een periode die we ons haast niet kunnen voorstellen in 2025.

Dus ... benieuwd wat het volgende werk gaat zijn!

De Slag om Arnhem - Anthony Beevor

Ik vond het iets minder boeiend dan zijn Ardennenoffensief, maar dit is weer een gedetailleerde, bijna uur-per-uur weergave van de mislukte luchtlandingsoperatie Market Garden. De moed en onverzettelijkheid van de Britse en Poolse (en Amerikaanse) parachutisten komt goed tot uiting, net als alle fouten in de planning. Beevor heeft het wel niet echt op Monty (wat ook al in zijn Ardennenoffensief doorschemert), daar vind ik hem soms wat te streng, maar Market Garden was een complete mislukking natuurlijk met grote gevolgen en hij had beter eerst Antwerpen vrijgemaakt, maar of dit de oorlog verlengd heeft is ook niet volledig duidelijk.

De Bende van Jan de Lichte - Henri Van Nieuwenborgh

Dit is een moeilijke: het geeft zogezegd de historische feiten rond Jan de Lichte weer, maar de helft van het boek zijn letterlijke citaten uit Boon's boek. En de rest van zijn eigen tekst is meestal niet echt diepgaand. Een paar stukjes waren interessanter, maar over het algemeen is dit geen aanrader.

Code rood van Toon Verlinden.

Nerdland boek over verschillende natuurrampen en hoe we er ons op kunnen voorbereiden. Hier gaat het dus over zonnevlammen, vulkanisme, virussen en asteroïden en kometen. Heel simpel en helder uitgelegd. De meest bekende van die rampen wist ik al maar toch het meest bijgeleerd over de zonnevlammen terwijl het voor mij wel juist het saaiste thema was. Nu weet ik ook dat Yellowstone niet direct terug gaat uitbarsten omdat die mega vulkanen de neiging hebben om 1x eens heel goed hun ding te doen en dan voor een heel heel heel lange tijd hun mond te houden.

Ze zijn er ook in geslaagd ebola te genezen. Vond ik ook wel een zot gedacht dat het eindelijk zover is.

Laatst bewerkt:
Emperor of Rome - Mary Beard

Heb het nog niet helemaal uit maar tot nu toe erg interessant!

Wat zéker interessant wanneer je leest hoe sommige staatsmannen toen, in elitaire kringen, omgingen met hun Keizer.
Dit is bijna éxact wat vele andere staatshoofden en administratiemedewerkers van Trump doen bij hem.
Het eindeloos geslijm.

Máár Gaius Plinius Secundus pakt dit slim aan en hemelt de Keizer helemaal op met een weeldige omschrijving van al de geweldige eigenschappen de Keizer wel niet bezit.
Maar hij doet dit voor een elitair publiek en zet zo publieke druk op de Keizer om deze dan ook te tonen aan zijn volk.
Hij beschrijft de kenmerken dat volgens hem een Keizer MOET hebben.

Gaius Plinius Secundus zijn 'Speech-of-Praise' moet door regeringsleiders worden gelezen wanneer ze met zo'n dictator/autocratisch/absolute monarch gaan praten over belangrijke zaken.

God is not great - Christopher Hitchens

Stond al een tijdje op mijn lijstje, maar schoof hem altijd achteruit. Het boek leest bijzonder vlot voor zo'n zwaar thema te zijn en dat is geheel de verdienste van Hitchens schrijfstijl. Qua opbouw heeft het nog het meeste weg van een literaire thesis. Alleen heb ik de indruk dat er af en toe wel eens een loopje met de waarheid wordt genomen en dat de anekdotische schrijfstijl - hoe zeer die ook al geloofwaardig moet overkomen - dit in de hand werkt.

Ik weet dat Hitchens bekent staat al een zeer groot redenaar en als een waar geschiedkundige spons met veel kennis over gebeurtenissen, data etc.
Misschien was dat dan ook mijn grootste probleem met dit boek. Ik miste wat bronvermeldingen op het einde en vond het vooral storend dat zelfs ik - allesbehalve een kenner van het subject - bepaalde dingen als fout herkende. Dat zorgde dat ik die stukken even verder onder de loep nam en zelf wat uitzocht, waaruit soms ook gewoon bleek dat de gegevens info niet klopte.

Dus hoewel non-fictie, leek het mij soms meer weg te hebben van een fictieboek.

Ook aan begonnen en vond deze zeer vermoeiend en bijgevolg niet afgemaakt. Hij kon aardig debatteren en was amusant in talkshows maar z'n boeken zijn me te droog. Soort van boek waar ze in de Amerikaanse bible-belt tegen protesteren.
Zijn biografie Hitch-22 las wel goed weg.

Terug
Bovenaan