A Short History of Nearly Everything - Bill Bryson
Populair boek dat me al een aantal keer aangeraden werd. 't Was een zeer aangename en informatieve read.
Bryson houdt het verstaanbaar en luchtig met een snuifje humor. Je merkt hier en daar wel dat er misschien een update nodig is.
Ik ga ervan uit dat bijna in elk besproken wetenschapsveld er op 20 jaar heel wat zaken zijn veranderd.
(ik heb een versie uit 2016, maar weet niet of daar effectief nog zaken inhoudelijk zijn in aangepast ivm de 2003 versie)
Maar zelfs met dat in het achterhoofd weet het boek aan te spreken. Vooral de laatste hoofdstukken over DNA en de theorieën rond het ontstaan van de mens vond ik heel intrigerend. Het boek laat je achter met een gevoel dat we in 't algemeen eigenlijk nog maar een heel beperkte kennis hebben. Ergens ook logisch aangezien er bij elke nieuwe ontdekking 1000 nieuwe vragen ontstaan. Maar die bewustmaking lijkt me ook een doel van 't boek, en up to date of niet, daar slaagt het in.
Enige minpuntje is dat er soms wat veel namedropping is op korte tijd, waardoor een groot deel van best wel belangrijke figuren je onmogelijk kunnen bij blijven. Maar ja, da's 1 van de nadelen als je zoveel mogelijk info in 1 boek probeert te proppen zeker.
Vond dat boek iets te langdradig en overroepen eigenlijk. Probeerde iets 'te veel' te doen, en er was inderdaad wel veel namedropping.
Zijn boek One Summer: America ,1927 vond ik daarentegen veel beter. Ging ook over 'veel' verschillende zaken maar was toch beperkter in scope en leesde ook vlotter.