Weg met de ziektebriefjes. Of toch niet?

Moeten ziektebriefjes voor korte duur weg?

• Totaal aantal stemmers
    232
Profiteurs zullen er sowieso zijn. Maar weegt dat op tegen het feit dat de huisartsen ontlast worden en iemand met een ernstig probleem sneller op consultatie kan? Trouwens werknemers die vaak de maandagziekte hebben zullen wel door de mand vallen.
Collega's met de maandagziekte zijn in verhouding veel meer fakers, dan diegenen die vrijdag regelmatig ziek melden.

Onlangs ook nog een collega en die is wel regelmatig op vrijdag ziek. Maar je zag die collega dan de hele week hoesten, of bleek zijn. En tegen donderdag zie je dan dat die mens door met ziekte verder door te werken, echt 'stikkapot is'. En dan kan ik begrijpen dat je vrijdag 'pieredood' bent.

Voor 1 dag is het afgeschaft he (4 keer per jaar wel max als ik het goed heb)
3x per jaar blijkbaar, maar alleen als je meer dan 49 werknemers in dienst hebt. Onder de 50 mag de werkgever hiervan afwijken. (aangepast arbeidsreglement)

Laatst bewerkt:
Met een verkoudheid en buikgriep kan je ook thuiswerken dus waarom zou je dan ziektedagen nodig hebben?
Ik heb al met buikgriep thuis gewerkt, maar toch niet altijd se.

Het hangt van de ernst /gradatie af. :)

Als ik op een uur tijd de WC niet af geraak, omdat het letterlijk eruit spuit uit de strontknikker, ondanks de pillekes, dan meld ik mij ziek hoor (dat is al gebeurd). Moet ik maar 2x naar de WC per uur en heb ik geen koorts en ik kan nog op een redelijk niveau thuiswerken, dan doe ik dit wel.

Waarom trouwens dat verschil tussen kleine en grote bedrijven.
Da's bij heel wat sociale en arbeidswetgeving zo, da's vooral om ervoor te zorgen dat kleine werkgevers niet doodgeslaan worden met talloze complexe regels, procedures en policy's dacht ik maar hier gaat dat niet op natuurlijk.

Voor 1 dag ziekte : geen Ziektebriefje nodig: oké.

Maar als je eens eerder stopt met werken of later begint wegens doktersbezoek vraagt HR hier wel een briefje? Men zegt dat dit voor de ongevallenverzekering is, moest je iets aan de hand hebben.

Maar logica ?

Voor 1 dag ziekte : geen Ziektebriefje nodig: oké.

Maar als je eens eerder stopt met werken of later begint wegens doktersbezoek vraagt HR hier wel een briefje? Men zegt dat dit voor de ongevallenverzekering is, moest je iets aan de hand hebben.

Maar logica ?
Hangt af van het doktersbezoek ook, voor een tandartsafspraak of een jaarlijkse routinecontrole bij je huisarts bvb. heb je ook gewoon geen "recht" om betaald te worden... In de gevallen dat je wel recht hebt om betaald te worden (afspraak bij gynaecoloog ifv een zwangerschap, opvolgcontrole volgend op arbeidsongeval, ...) zal je met de nieuwe regeling mijn inziens ook geen verplichting hebben om een briefje binnen te brengen... Lijkt me.

Hangt af van het doktersbezoek ook, voor een tandartsafspraak of een jaarlijkse routinecontrole bij je huisarts bvb. heb je ook gewoon geen "recht" om betaald te worden... In de gevallen dat je wel recht hebt om betaald te worden (afspraak bij gynaecoloog ifv een zwangerschap, opvolgcontrole volgend op arbeidsongeval, ...) zal je met de nieuwe regeling mijn inziens ook geen verplichting hebben om een briefje binnen te brengen... Lijkt me.
De nieuwe regeling zegt niks over die situatie, daar kan dus nog altijd een bewijs van afwezigheid voor gevraagd worden. Al is het idd wat onlogisch.

De nieuwe regeling zegt niks over die situatie, daar kan dus nog altijd een bewijs van afwezigheid voor gevraagd worden. Al is het idd wat onlogisch.
Maar dan ga je natuurlijk ook wel hoe dan ook al naar de dokter en is heel het idee dat je geen briefje nodig hebt om nutteloos doktersbezoek te vermijden niet meer van toepassing.

Laatst bewerkt:
Eerste cijfers: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230503_96706702

Zoals verwacht positief. Nog slechts 3 maand en dan kan de ernst van een bepaalde epidemie (griep, ...) wel een belangrijk verschil maken, maar de resultaten zien er goed uit.

Argument van het VBO is wel lachwekkend: "je moet per bedrijf kijken." Lastig, hé, als het algemeen veel beter is, dat je je tot zo'n argument moet verlagen?

Ja, er zullen zeker bedrijven zijn die nadeel doen aan dit systeem, maar dat ligt dan vaak aan hun bedrijfscultuur, iets waar werkgevers ook verantwoordelijk voor zijn.

Begrijp niet hoe jij dit positief kan noemen?
"Het kort ziekteverzuim in ons land - minder dan een maand afwezig zijn op het werk door ziekte - is in het eerste trimester van dit jaar met 5 procent afgenomen. Dat blijkt uit cijfers van hr-dienstenbedrijf Acerta. De argwaan van sommige werkgevers over de afschaffing van het ziektebriefje voor 1 dag lijkt dus onterecht. Wel zie je nu dat mensen vaker exact 1 dag ziek thuis blijven."

Het probleem zat vroeger niet bij de werknemer, maar bij de dokters die te lang thuisschreven. (= geen afname in profiteurs, want er was geen keuze) Maar er zijn wel een pak eendagjeszieke bij, stijging in aantal profiteurs ... :wtf:

Ah een arts schreef misschien sneller een briefje voor twee dagen terwijl je beter af was dat je gewoon één dag in bed kon blijven liggen.

"Het kort ziekteverzuim in ons land - minder dan een maand afwezig zijn op het werk door ziekte - is in het eerste trimester van dit jaar met 5 procent afgenomen. Dat blijkt uit cijfers van hr-dienstenbedrijf Acerta. De argwaan van sommige werkgevers over de afschaffing van het ziektebriefje voor 1 dag lijkt dus onterecht. Wel zie je nu dat mensen vaker exact 1 dag ziek thuis blijven."

Het probleem zat vroeger niet bij de werknemer, maar bij de dokters die te lang thuisschreven. (= geen afname in profiteurs, want er was geen keuze) Maar er zijn wel een pak eendagjeszieke bij, stijging in aantal profiteurs ... :wtf:
Ik versta niet hoe jij dit eruit afleidt? Er zijn méér mensen die 1 dag thuisblijven dan vroeger. Dat betekent dat ze mss vroeger gingen gaan werken terwijl ze ziek zijn en zo anderen besmetten. En ja, daar zullen ook een aantal profiteurs tussen zitten die nu net rapper zich ziek melden omdat het ziekteattest niet meer telt. Maar als het globale aantal ziektedagen met 5% daalt is dat een héél significant teken. Want het is niet dat je dat naar nul ofzo kan doen herleiden.

Is toch een positieve evolutie. Nu blijven mensen voor een simpele buikgroep of verkoudheid 1 dag thuis, terwijl ze vroeger een ziektebriefje kregen voor 2 of 3 dagen en die dagen dan ook daadwerkelijk thuisbleven. Dat er profiteurs tussen zitten die nu 3 maal per jaar een dagje vakantie nemen, ongetwijfeld, maar in het algemeen lijkt me het toch een positieve evolutie aangezien het aantal ziektedagen daalt.

Sidenote: er wordt vergeleken met coronajaren voor ziekteverzuim :wallbash: Dus de conclusie uit dat onderzoek is fundementaal al verkeerd.

Verder, jullie leiden af dat er vroeger gingen werken terwijl ze dagje thuis moesten uitzieken (btw: 1 dag ziek zijn, ik heb het nog niet veel meegemaakt, meestal betreft dat meerdere dagen)
Ik leid eruit af dat met het nieuwe systeem er meer zijn die er dagje van pakken.

Sidenote: er wordt vergeleken met coronajaren voor ziekteverzuim :wallbash: Dus de conclusie uit dat onderzoek is fundementaal al verkeerd.

Verder, jullie leiden af dat er vroeger gingen werken terwijl ze dagje thuis moesten uitzieken (btw: 1 dag ziek zijn, ik heb het nog niet veel meegemaakt, meestal betreft dat meerdere dagen)
Ik leid eruit af dat met het nieuwe systeem er meer zijn die er dagje van pakken.
Inderdaad, jij trekt enkel de conclusies die jij WILT trekken en negeert de rest omdat jij dat WILT negeren omdat het u niet uitkomt. En dan verwacht je dat daar serieus op moet gereageerd worden?

Overigens, dit soort misbruik is vrij makkelijk te controleren. Het staat werkgevers nog altijd vrij om de controle-arts er op uit te sturen. Verlof geweigerd en afwezig voor één dag op die manier? Controle-arts. Systematisch elk jaar die drie dagen opgebruikt/verdacht afwezig? Controle arts.

Als deze persoon dan telkenmale niet blijkt thuis te zijn, in de tuin aan het werken is, in de tuin ligt te zonnebaden, en niet ziek bevonden wordt, kan er nog altijd ingegrepen worden. Gebruik de tools die voorhanden zijn.

Zoals JPV al aangaf, dit is heel gespreid per bedrijf, dat werkgevers zelf ook kijken naar hun gevoerd beleid en opvolging ervan.

Edit: Over het coronastuk : Als je het artikel zou lezen voordat je reageert :
Unizo en VBO stippen ook aan dat er begin 2022 nog veel covid rondging en dat het daarom logisch is dat het totale aantal ziektedagen dit jaar daalde. Maar volgens Acerta vertekent dat de cijfers niet. In de cijfers tellen overigens enkel de afwezigheden tot en met vijf dagen

Laatst bewerkt:

Er wordt zowel vergeleken met de jaren voor Corona als met de jaren tijdens Corona.

Overigens: tijdens Corona waren er net MINDER zieken: https://www.acerta.be/nl/insights/in-de-pers/recordaantal-zieken-op-het-werk-in-2022

Acerta is een sociaal secretariaat, hé. Niet echt een bron die je per se vertekenend pro werknemers zou inschatten. Een Van Overtveld was begin 2010 nog voorzitter daar, hé, als je de signatuur wat wil weten :).

Hier al jaren de regel geen ziektebriefje voor 1 dag. Sinds het veel kunnen van thuiswerk zijn deze niet veel gebruikt meer. Ik vermoed dat er ook groot verschil is in bedrijven met of zonder thuiswerk dus

Echt? Waarom zou je niet 1 dag ziek kunnen zijn? Simpel voorbeeld van mezelf en dat is ook de enige keer dat ik 1 dag ziek ben geweest: op een zondag buikgriep gehad, ganse namiddag slecht geweest, 's avonds en 's nachts overgeven en bijna niet geslapen. Die maandagochtend heb ik ziek gebeld voor 1 dag want serieus moe en slap. In de namiddag dan al een stuk beter en tegen de avond weer redelijk in orde.

Nu er daarnaast ook veel meer mogelijkheid tot telewerken is, zijn er die daar toch zullen gebruik van maken als ze ziek(jes) zijn. In geval van een lichte verkoudheid bijvoorbeeld. Vorig jaar heb ik zelf corona gehad en heb ik die isolatieperiode gewoon altijd getelewerkt en niet ziek gebeld. Wat @Doxie zegt dus.

Was iedere coronazieke dan in januari tot en met maart 2022 onmiddelijk meer dan 5 werkdagen afwezig?
Ik geloof dat je toch minstens 7 dagen in isolatie moest tot maart vorig jaar. Zelf nog voorgehad (zie hierboven in mijn post). Hoe dat geregeld werd op plaatsen waar je geen telewerk kon doen weet ik niet. Kregen zij dan automatisch een ziektebriefje voor de hele isolatieperiode?

Terug
Bovenaan