Weg met de ziektebriefjes. Of toch niet?

Moeten ziektebriefjes voor korte duur weg?


  • Totaal aantal stemmers
    211

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE

Mooi artikel over de pro's en contra's van ziektebriefjes, mét direct ook een idee over het feit dat je momenteel OF arbeidsongeschikt (volledig/50%) of gezond bent.

Hou er rekening mee dat bij afschaffing van het ziektebriefje de controlearts nog altijd kan langskomen.
 
Die briefjes voor 1 of 2 dagen zijn inderdaad onzin, ik kan vaak zelfs niet eens op zo'n korte termijn bij mijn dokter terecht, dat is echt puur naar de dokter voor een briefje want verder weet ik wel wat te doen.
 
Hiermee zet je de deur toch helemaal open voor mensen die het systeem willen misbruiken? Op een bedrijf waar ik vroeger werkte (een grootbank) maakten sommigen er al een zoektocht van om dokters te vinden die gemakkelijk ziekteverlof voorschreven, in het nieuwe systeem gaan ze hiervoor niet eens meer hun zetel moeten uitkomen.
Ik snap het vanuit het oogpunt van de dokter, maar als werkgever zie ik enkel nadelen.
 
@Straddle dat spreken de cijfers uit andere landen net tegen.

Wij moeten ook geen briefje afgeven op het werk. We zijn maar met 2 werknemers en we houden van onze job, zijn flexibel als de ander ziek is of verhinderd is,...
De cultuur van vertrouwen is hier wel.

Als mijn collega ziek is, komt ze zodra ze zich min of meer ok voelt. Of ze komt een paar uurtjes op het drukste moment en gaat vroeger naar huis. Iets wat niet zou kunnen als ze zich door een dokter ziek thuis zou laten schrijven.
Zelf heb ik nog maar 1 of 2 ziektedagen genomen op 3j tijd. Als ik niet kan komen door migraine, zet ik dat op recuup van overuren. Zo voelt niemand zich gejost: ik heb niet het gevoel dat ik me moet forceren om nadien de gevolgen dubbel en dik te moeten dragen, zij hebben niet het gevoel dat er geprofiteerd wordt omdat er geen briefjes worden gevraagd.
Voor langdurige ziekte (langer dan een week) gaan we wél naar een dokter natuurlijk. In de eerste plaats voor een correcte behandeling, in de 2de plaats voor het briefje.

Maar ik kan me perfect inbeelden dat er in sommige werkomgevingen gretig van geprofiteerd zou worden! Maar zoals jpv al aangaf, daarvoor kan je een controle arts sturen 😉
 
Ik denk dat de mogelijkheden tot telewerk een soort grijze zone kunnen creëren, waarbij mensen wanneer ze ziek zijn een dag van thuis kunnen werken. Je zou voor die mensen al een uitzondering kunnen maken (bvb geen briefje nodig om 1-3 dagen van thuis uit te werken bij ziekte)
 
@Straddle dat spreken de cijfers uit andere landen net tegen.

Wij moeten ook geen briefje afgeven op het werk. We zijn maar met 2 werknemers en we houden van onze job, zijn flexibel als de ander ziek is of verhinderd is,...
De cultuur van vertrouwen is hier wel.

Als mijn collega ziek is, komt ze zodra ze zich min of meer ok voelt. Of ze komt een paar uurtjes op het drukste moment en gaat vroeger naar huis. Iets wat niet zou kunnen als ze zich door een dokter ziek thuis zou laten schrijven.
Zelf heb ik nog maar 1 of 2 ziektedagen genomen op 3j tijd. Als ik niet kan komen door migraine, zet ik dat op recuup van overuren. Zo voelt niemand zich gejost: ik heb niet het gevoel dat ik me moet forceren om nadien de gevolgen dubbel en dik te moeten dragen, zij hebben niet het gevoel dat er geprofiteerd wordt omdat er geen briefjes worden gevraagd.
Voor langdurige ziekte (langer dan een week) gaan we wél naar een dokter natuurlijk. In de eerste plaats voor een correcte behandeling, in de 2de plaats voor het briefje.

Maar ik kan me perfect inbeelden dat er in sommige werkomgevingen gretig van geprofiteerd zou worden! Maar zoals jpv al aangaf, daarvoor kan je een controle arts sturen 😉
Ik werk voor een groot bedrijf. Hier steekt de helft geen poot uit.

Werknemers die de helft van de tijd ziek zijn, 10-4 werkdagen en elke brugdag aangevuld met ziek zijn en thuiswerk dagen en je ziet ze een week niet ...
 
In elke systeem zullen er wel gaten zijn, waar profiteurs gebruik van kunnen maken. Moet je daarom een idee/systeem afschieten?

Zoals @Mulan het stelt gaat om vertrouwen, als je dit als werknemer misbruikt zal je de gevolgen er wel van dragen vroeg of laat.
 

Mooi artikel over de pro's en contra's van ziektebriefjes, mét direct ook een idee over het feit dat je momenteel OF arbeidsongeschikt (volledig/50%) of gezond bent.

Hou er rekening mee dat bij afschaffing van het ziektebriefje de controlearts nog altijd kan langskomen.
1. Diarree, de hele dag niet van de WC pot kunnen geraken? --> Een doktersbriefje is verplicht! Maar je geraakt er niet.
(OK je kan bellen dat ie zelf bij je thuis langs komt, maar dan nog .. )
2. Géén zin om te gaan werken? --> Geloof mij vrij, als je echt géén zin hebt om te werken, vind je altijd wel ergens een arts die je een briefje zal schrijven. Ja dit is fraude, neen ik spoor mensen niet aan dit te doen, maar dit lukt gewoon. Een profiteur geraakt ook gewoon tot bij de huisarts. (want die mens is niet echt ziek!)
3. Nu met Covid, even bellen dat je hoest --> Je mag een briefje komen halen!

En zoals je zegt, een controlearts kan nog altijd, dus de werkgever kan een onbetrouwbare medewerker / fraudeur nog altijd controleren!

Dus afschaffen zo'n attest voor (bijvoorbeeld) 1 dag. Ik zie daar letterlijk 0% het nut van in.
 
Maar ik kan me perfect inbeelden dat er in sommige werkomgevingen gretig van geprofiteerd zou worden! Maar zoals jpv al aangaf, daarvoor kan je een controle arts sturen 😉
Maar dan verleg je het werk naar de controleartsen, voor degenen waarbij de werkgever het ziekteverzuim al probeer aan te pakken. Dat lijkt mij geen verbetering tegenover het huidige systeem.
 
Maar dan verleg je het werk naar de controleartsen, voor degenen waarbij de werkgever het ziekteverzuim al probeer aan te pakken. Dat lijkt mij geen verbetering tegenover het huidige systeem.
Zelfs al ga je een doktersattest halen, dan nog kan je werkgever een controlearts sturen hé als ie je niet vertrouwt.
Ik denk persoonlijk niet dat het afschaffen van een doktersbriefje voor korte duur het werk van controleartsen in praktijk echt véél zal verhogen.

Ik denk dat de mogelijkheden tot telewerk een soort grijze zone kunnen creëren, waarbij mensen wanneer ze ziek zijn een dag van thuis kunnen werken. Je zou voor die mensen al een uitzondering kunnen maken (bvb geen briefje nodig om 1-3 dagen van thuis uit te werken bij ziekte)
Normaal moet ik dinsdag en woensdag naar de firma. En 3 dagen thuiswerk. Ik was vorige week dinsdag een beetje ziekjes. Ik heb +-2 uur langer in bed gelegen, daarna voelde ik mij stilaan wat beter en ik heb van thuis uit gewerkt. Ik heb die dag trouwens echt wel hard gewerkt en véél werk verricht.

Telewerk kan je dus ook op een positieve manier gebruiken ipv het te misbruiken hé.
Je kan dit ook aanzien als misbruik het is maar hoe je het bekijkt, maar had ik niet thuisgewerkt dan had ik gewoon ziek gemeld .. ik ga echt niet om bijvoorbeeld 10u nog vertrekken naar het werk
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zowel voor als tegen. Dat dit moet gebeuren bij mensen met een hoog ziekteverzuim, volledig akkoord. Dat ik met een ziekteverzuim dat niet bestaande is voor 1 dag of een halve dag ziekte al naar de dokter kan is dan weer volledig van de pot gerukt.
 
Denk dat het misbruik van telewerk een veelvoud van misbruik van ziektebriefjes is. En eigenlijk maakt dat zelfs niets uit als het werk gedaan is en de resultaten dat bevestigen. Als men 2 uur werkt met volledige goesting, inzet en concentratie is het resultaat meestal beter dan 2 dagen werken in mindere toestand, Echter geld dat meestal voor personen met een zekere zin voor verantwoordelijkheid, wanneer men enkel een job doet om inkomen te hebben kan men eigenlijk beter stoppen met werken.

Ook wel toegeven dat de gemiddelde kantoorfunctie meer ruimte biedt dan een een fysieke job, iemand die licht ziekjes in een koelcel moet werken of half aandachtig achter een pc met een aspirientje …
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het misbruik van telewerk een veelvoud van misbruik van ziektebriefjes is. En eigenlijk maakt dat zelfs niets uit als het werk gedaan is en de resultaten dat bevestigen. Als men 2 uur werkt met volledige goesting, inzet en concentratie is het resultaat meestal beter dan 2 dagen werken in mindere toestand, Echter geld dat meestal voor personen met een zekere zin voor verantwoordelijkheid,
Als het werk in orde is, dan is er eigenlijk niks aan de hand. Geen enkele werkgever gaat het normaal gezien toelaten dat je om 10u al weer naar huis gaat, bij thuiswerk kan je perfect de strijk doen, een hertenragout maken, het huis kuisen en het gras maaien en ondertussen gewoon de laptop laten open staan.


wanneer men enkel een job doet om inkomen te hebben kan men eigenlijk beter stoppen met werken.
Is dat niet het doel van gaan werken? Een inkomen verwerven?
 
Is dat niet het doel van gaan werken? Een inkomen verwerven?
Ik hoop niet de enige reden: inkomen verwerven, sociaal contact, waardering, contacten opbouwen, kennis vergaren, zich nuttig voelen, omgaan met bepaalde situaties, assertief leren zijn, fouten maken en eruit leren, …. de lijst is eindeloos. Akkoord dat er ook tal van mindere zaken zijn maar ik durf te betwijfelen dat mensen die geen inkomen nodig hebben effectief niet gaan werken en bij verlenging betwijfel ik ook dat mensen die niet gaan werken en geen financiële zorgen hebben gelukkiger zijn. Deze laatste hebben wel de mogelijkheid om selectiever in de job te zijn, zowel in tijd als functie.

Een kleine groep zal dat niet nodig hebben en bvb zelf een pad uitstippelen maar ben vrij zeker dat er veel mensen zijn die graag een job uitvoeren.

Naarmate je meer kennis, vaardigheden hebt zal je ook meer keuze hebben.
 
Ik heb hier onlangs ook een rant geplaatst tegen die onnozele ziektebriefjes vanaf dag 1. In plaats van te recupereren moet je een halve dag bezig zijn met het proberen bekomen van een doktersbriefje om vervolgens met uw buikgriep in de wachtzaal van de dokter iedereen te zitten besmetten, al hopend dat je tegen dan nog niet in uw broek hebt gekakt op weg er naartoe.

Anderzijds heb ik ook al teveel profiteurs gezien (vooral in grote bedrijven/overheidsinstellingen) om sommige mensen te vertrouwen. Als je dan geen doktersbriefje meer nodig hebt wordt de drempel plots wel heel klein om na een zwaar weekend op maandag thuis te blijven.

Dus er moet ergens een tussensysteem mogelijk zijn à la "de eerste x keer per jaar heb je geen doktersbriefje nodig".
 
Geen fan van. Ik ben een personeelsplanner dus het is een materie waarmee ik dagelijks in contact kom. Ik wil wel enkele dingen quoten uit het artikel die een beetje... Raar zijn laat het ons zeggen.

"Wij vragen al heel lang om die af te schaffen. Die zorgen voor een grote belasting en weinig meerwaarde. Als je buikgriep hebt, weet je zelf wat je moet doen: uitzieken en niet in de wachtzaal komen zitten voor een briefje."

Sinds wanneer is buikgriep iets waar ge op 2 dagen vanaf bent? Lijkt mij logisch dat ge naar de dokter daarvoor moet, zeker in tijden zoals deze. Je daar onderzocht wordt, daar effectief wordt bevestigd dat je buikgriep hebt. Waarna de dokter zegt; "zoveel dagen thuis, en als het niet beter is komt ge maar terug".

*print print print print*
*stempel, handtekening*

Een doktersbriefje.

"Er bestaat weinig wetenschap over hoe je dat dan moet voorschrijven en voor hoelang. Vergelijk het met een geneesmiddel: een ziektebriefje is een krachtig geneesmiddel, maar net zoals andere geneesmiddelen heeft het belangrijke neveneffecten bij langdurig en frequent gebruik. Het verschil is: geneesmiddelen zijn vaak tientallen jaren getest, maar ziektebriefjes hebben we ingevoerd zonder veel onderzoek naar de werking of nevenwerkingen."

:wtf: ?

Het is een idee dat professor Godderis trouwens zelf ook al heeft geopperd. "Nu zit je in een soort binair systeem: óf je bent gezond en je kunt werken, óf je bent ziek en je kunt niet werken. Er zijn nochtans redelijk wat tinten grijs daartussen. Dus moeten we misschien kijken naar bepaalde aanpassingen op het werk om het toch mogelijk te maken om te kunnen blijven werken. Ook een geleidelijke terugkeer helpt vaak in het herstel. Werken kan dus deel uit maken van de behandeling en hoeft niet iets te zijn dat je pas nadien opstart."

En al die tinten grijs bestaan. Procedure daarvoor is gewoon op dit moment poepsimpel. Ge bent een maand op ziekteverlof geweest, voor welke reden dan ook. Voor uw werkhervatting, of MAX binnen de 10 dagen maakt ge een afspraak bij IDEWE ter controle van uw werkhervatting ziekte/ongeval of ge vraagt een formeel re-integratietraject aan. Dat laatste kan ook uw huisarts zelf doen als ik mij niet vergis, dus dan valt dat argument nog harder in het water.



Soit. Zoals ik aanhaalde, geen fan. En ik zie ook niet perse echt iets in het artikel staan dat een goed argument is. Let op, volgende blok tekst gaat enkel en alleen over het KORTE ziekteverzuim van 1 a 3 dagen. Het doktersbriefje is eigenlijk de enige manier om ervoor te zorgen dat een afwezigheid gewettigd is in mijn ogen. Als personeelsplanner gedurende al die jaren heb ik werkelijk al alles zien passeren van bullshit excuses. Aloewel ik dat nu zeg, en morgen iemand weer een excuus uit z'n mouw schudt dat ik in al die jaren nog niet gehoord heb, om toch maar niet te komen werken. Mensen kunnen makkelijk doktersbriefjes krijgen, en dokters gaan ook bijna altijd schrijven. Indien een dokter niet schrijft kan je gewoon naar een andere die wel schrijft. Waar het schoentje nog wringt is dat controle artsen echt heel weinig hun collega artsen tegenspreken. Ik heb geen ervaring in die sector, dus ik weet niet hoe het er daar aan toe gaat. Is er mss een arts en controle arts in de zaal hier? :unsure: Ik heb weet van 2 gevallen dit jaar bij mij persoonlijk op het werk waar een controle arts iets heeft ongewettigd, en eentje daarvan was sneller terugkomen van een ziekte van lang termijn, dus telt al niet hier.
Het enige waar controle artsen goed voor zijn naar mijn ervaring, is om af te dwingen dat mensen thuis moeten zijn, en indien niet zich moeten gaan melden bij de controle arts. Als je gewoon een beetje brak was van zondag, of graag toch dat verlengd weekendje weg wou gaan is dat al ambetanter.

Bij sommige bedrijven zal dit allicht werken. Maar als ze die sluizen openzetten. Dan zoek ik direct een job als personeelsplanner in een andere firma. Want er gaan er ook veel zijn, waar dit gewoon _NIET_ gaat werken.


Waar ik wel voorstander van ben is zoiets als een baaldag of 2 baaldagen per jaar. Hell, ik zou daar zelfs gebruik van maken, van een baaldag.
 
1. Diarree, de hele dag niet van de WC pot kunnen geraken? --> Een doktersbriefje is verplicht! Maar je geraakt er niet.
(OK je kan bellen dat ie zelf bij je thuis langs komt, maar dan nog .. )
Hiervoor heb ik zelfs al eens een verlofdag gebruikt, omdat ik gewoon echt géén zin had om speciaal naar de huisarts te gaan voor een stom briefje.
 
Is een baaldag niet iets wat in veel bedrijven ingeburgerd is?
Dat is bij ons alvast toch iets wat kan en ook soms gebruikt wordt. Is ideaal als je ziek bent maar niet naar de dokter kan of wil omdat het iets is wat snel terug over is.

Alles begint bij wederzijds vertrouwen. En daar schort het bij veel werkgevers. En de correcte werknemer en huisarts zijn daar de dupe van. Dat is niet correct.
 
bij thuiswerk kan je perfect de strijk doen, een hertenragout maken, het huis kuisen en het gras maaien en ondertussen gewoon de laptop laten open staan.
Zal afhangen van je job en je team? Ik zou mij dat niet kunnen permitteren zonder dat het meteen zou opvallen.

Ik kan mij wel vinden in telewerk bij ziekte, waarbij er gerust controle mag komen. Meestal gaat het bij mij om een verkoudheid, en dan voel ik me mits wat oplapmiddeltjes best in staat om te werken. Alleen heb ik dan geen zin om minder te slapen om vervolgens op een trein te zitten en daar en op het werk iedereen te vervelen met mijn gesnotter.

Ziektebriefjes vind ik sowieso vervelend, want ik ga niet graag naar de dokter voor zaken die vanzelf genezen. Dus schaf gerust af, onder voorwaarden (controle blijft mogelijk, max x dagen per jaar, ...).
 
Terug
Bovenaan