Weg met de ziektebriefjes. Of toch niet?

Moeten ziektebriefjes voor korte duur weg?

• Totaal aantal stemmers
    232
Ik snap het principe van baaldag niet echt. Dat is toch gewoon een verlofdag?

Dat is gewoon om het aantal verlofdagen niet zo hoog te laten lijken, dat is zoals er bedrijven zijn die een 34 uren werkweek hebben, onlangs zelfs nog een primeur gehoord: een digitale brugdag - in de praktijk blijft iedereen dan thuis en krijgen ze een digitale opdracht die 2-4 uur in beslag neemt en meestal weinig of geen toegevoegde waarde heeft.

Stel u voor dat we alles gaan benoemen op basis van wat het werkelijk is :ROFLMAO:

Kan/mag een bedrijf een arts in dienst nemen en vragen aan de werknemers om ook deze te contacteren (naast de eigen arts uiteraard).

Mss dat men het systeem (weglaten ziektebriefje) eens voor 6 mand kan laten proefdraaien in een aantal bedrijven, ik denk zelf dat het gros van de werknemers daar geen misbruik zal van maken - of ben ik gewoon te naïef?

Bij de vlaamse overheid hebben ze dat toch al ?

Ze hebben dat dan gewoon hernoemd naar verlofdag waardoor men gegaan is van 26 verlofdagen naar 36 verlofdagen (samen met andere quid pro quo's). Bij de federale overheid hebben ze dat principe ook al, zolang het maar maximaal 2 keer is voorgevallen in het jaar.

Zodra het een 3de keer voorvalt moet je wel een briefje voorleggen.
Dus echt nieuw is het niet.

Als het werk in orde is, dan is er eigenlijk niks aan de hand. Geen enkele werkgever gaat het normaal gezien toelaten dat je om 10u al weer naar huis gaat, bij thuiswerk kan je perfect de strijk doen, een hertenragout maken, het huis kuisen en het gras maaien en ondertussen gewoon de laptop laten open staan.

Is dat niet het doel van gaan werken? Een inkomen verwerven?

Zijn weer de klassieke veralgemeningen van de Chauffagist. Je begint toch ook een karikatuur te worden op dit forum. :p

Kan/mag een bedrijf een arts in dienst nemen en vragen aan de werknemers om ook deze te contacteren (naast de eigen arts uiteraard).

Mss dat men het systeem (weglaten ziektebriefje) eens voor 6 mand kan laten proefdraaien in een aantal bedrijven, ik denk zelf dat het gros van de werknemers daar geen misbruik zal van maken - of ben ik gewoon te naïef?
Een bedrijf kan een arts in dienst nemen. De medewerkers vragen bij die arts te gaan? Vragen staat vrij maar afdwingen zal nooit kunnen. Zelfs al maken ze die gratis... een huisarts kost u netto 4 euro, dus daarvoor moet je het niet laten.

Bij de federale overheid hebben ze dat principe ook al, zolang het maar maximaal 2 keer is voorgevallen in het jaar.

Zodra het een 3de keer voorvalt moet je wel een briefje voorleggen.
Dus echt nieuw is het niet.

Naar mijn praktijkervaring staan ze wel direct aan uw deur als ge geen ziektebriefje hebt :p (ik had nog geen briefje omdat ik typisch pas tegen de middag bij de dr geraak).

Ik snap het principe van baaldag niet echt. Dat is toch gewoon een verlofdag?
Dat is geen verlofdag. Dat staat op geen enkele teller.
Naargelang het arbeidsreglement kan dit 2 tot 6 dagen op jaarbasis zijn. Het principe is simpel, je belt naar uw baas en zegt dat je een baaldag neemt en klaar is Kees.

Dat is geen verlofdag. Dat staat op geen enkele teller.
Naargelang het arbeidsreglement kan dit 2 tot 6 dagen op jaarbasis zijn. Het principe is simpel, je belt naar uw baas en zegt dat je een baaldag neemt en klaar is Kees.
Ja of het nu op een teller staat of niet, als je 2 tot 6 baaldagen krijgt, is dat toch gewoon 2 tot 6 verlofdagen?
Noem het zoals je wilt, het zijn toch gewoon verlofdagen?
Al noem je een tomaat een peer, het blijft een tomaat.

Ja of het nu op een teller staat of niet, als je 2 tot 6 baaldagen krijgt, is dat toch gewoon 2 tot 6 verlofdagen?
Inderdaad. Niemand gaat zijn "baaldagen" laten staan want niet meeneembaar naar het volgende jaar en ze kunnen toch op.

Wij mogen 1 dag thuis blijven zonder briefje. 2 keer gedaan op 4 jaar tijd.

Er zijn er een aantal die wel vaker een dagje nemen. Opvallend was dat tijdens de covid full time thuiswerk tijd die nooit ziek waren opeens ma bon. Maar veel mensen die bijna nooit die dag gebruiken hoor, dus blij met het systeem.

Inderdaad. Niemand gaat zijn "baaldagen" laten staan want niet meeneembaar naar het volgende jaar en ze kunnen toch op.
Ja strikt genomen is dat verlof, want je werkt niet maar zit thuis.
Maar de bedoeling is effectief wel om bij een ziekte thuis te kunnen blijven zonder attest.
Die dagen moeten zeker en vast niet op. Bij ons zijn er meer die er geen gebruik van maken dan wel bijvoorbeeld.

Ik heb chronische tonsillitis. Twee keer per jaar minimum en daar ben je echt ziek van. De pijn, de koorts,… Toen ik in de privé werkte dus zeker een week thuis met antibiotica. De derde keer op een jaar tijd was mijn (toen) baas aan het ruttelen. Dus ik vraag of het een uitkomst zou zijn dat ik de operatie laat doen. Da’s toegegeven iets langer out maar dan is het probleem wel opgelost. Maar dat zag hij ook niet zitten.
Voor veel werknemers komt er bovenop het ziek zijn nog de stress van gezien te worden als profiteur of werkschuw. Als je dan effectief ziek bent, helpt dat natuurlijk niet. Gewoon al het idee dat je ‘mag’ ziek zijn kan al motiveren om sneller te herbeginnen, zonder dat sinking feeling van ‘ze denken dit of dat’ maakt hervatten makkelijker.

Ik heb "ja" gestemd. Hier op het werk (Nederland) is dat allang en heb niet het gevoel dat er echt veel misbruik van wordt gemaakt. Mensen die zich snel ziek voelen zullen bij de dokter ook wel een briefje vast krijgen als ze dat willen. Met gevolg dat ze misschien langer thuis gaan blijven dan die 1 of 2 dagen dat ze zo zouden thuisblijven.

Daarom dat ik dus zei dat het in België nooit zou werken want dat is inderdaad de mentaliteit.

Nu goed ik kan mijn verlof sowieso niet meenemen dus dat mis ik dan weer wel van België :p Het is om de werknemer tegen zichzelf te beschermen je bent verplicht uw verlof te nemen

Terug
Bovenaan