Weg met de ziektebriefjes. Of toch niet?

Moeten ziektebriefjes voor korte duur weg?

• Totaal aantal stemmers
    232
Daarom dat ik dus zei dat het in België nooit zou werken want dat is inderdaad de mentaliteit.

Nu goed ik kan mijn verlof sowieso niet meenemen dus dat mis ik dan weer wel van België :p Het is om de werknemer tegen zichzelf te beschermen je bent verplicht uw verlof te nemen
Verlof meenemen is hier ook nog altijd een gunst hoor. Ik begrijp ook niet dat mensen dat niet opgebruiken, in de meeste gevallen gaat het over amper 20+12 dagen.

Daarom dat ik dus zei dat het in België nooit zou werken want dat is inderdaad de mentaliteit.

Nu goed ik kan mijn verlof sowieso niet meenemen dus dat mis ik dan weer wel van België :p Het is om de werknemer tegen zichzelf te beschermen je bent verplicht uw verlof te nemen

"De mentaliteit" Niet iedereen pakt die ziektedagen op zonder attest. Zo erg is het ook niet gesteld in België.

Allez, als mensen het gevoel hebben dat ze die dagen "moeten" opgebruiken, dan moet men toch ook eens nadenken of je nog tevreden bent op je werk.

Die briefjes voor 1 of 2 dagen zijn inderdaad onzin, ik kan vaak zelfs niet eens op zo'n korte termijn bij mijn dokter terecht, dat is echt puur naar de dokter voor een briefje want verder weet ik wel wat te doen.
Same, maar als ik dat op het werk vermeld krijg ik als antwoord dat er dokters in overvloed zijn...

bij thuiswerk kan je perfect de strijk doen, een hertenragout maken, het huis kuisen en het gras maaien en ondertussen gewoon de laptop laten open staan.
Ik dacht het niet... ik heb daar geen tijd voor zulle. Ik hang 90 % van mijn thuiswerkdag aan de lijn met clienten die ICT shice voorhebben en ik kan niet kiezen om een telefoon niet op te nemen, die verbind na x aantal keer bellen automatisch door ;)

Ik dacht het niet... ik heb daar geen tijd voor zulle. Ik hang 90 % van mijn thuiswerkdag aan de lijn met clienten die ICT shice voorhebben en ik kan niet kiezen om een telefoon niet op te nemen, die verbind na x aantal keer bellen automatisch door ;)
Hallo,

Met het automatisch antwoordapparaat Hoffman. Indien u miserie hebt met ICT in betrekking tot x gelieve het nummer ...... (van een collega) te bellen. Indien u problemen hebt met .... (van een andere collega) gelieve het volgende nummer te bellen.
En dit doe je in functie van het aantal collega's of verschillende opties / opdelingen die je denkt te kunnen maken voor ICT shice.

Het spreekt voor zich, dat je dit hebt opgenomen en dan ook telkenmale gewoon afspeelt voor uw micro.

Wellicht is iedereen hier nooit ziek, de job is hun passie of weet ik veel.
Nu ja, tot rond mijn 40ste was ik ook quasi nooit ziek. Daarna is het wel wat vermeerderd in aantallen.
(Een deel was mentaal door het overlijden van mijn vader, wat daarna ook fysiek op mij ingehakt heeft)

Het langste dat ik afwezig was, was trouwens door een 4-voudige operatie (2x 2 weken).
Is dat ziek zijn? Mmm, eigenlijk niet hé. Maar ik was wel afwezig.

Nu ja, tot rond mijn 40ste was ik ook quasi nooit ziek. Daarna is het wel wat vermeerderd in aantallen.
(Een deel was mentaal door het overlijden van mijn vader, wat daarna ook fysiek op mij ingehakt heeft)

Het langste dat ik afwezig was, was trouwens door een 4-voudige operatie (2x 2 weken).
Is dat ziek zijn? Mmm, eigenlijk niet hé. Maar ik was wel afwezig.
Het was dan ook eerder sarcastisch bedoelt ... ;-) In de zin dat het eenvoudig is om voor en tegen te zijn. Een ziektebriefje is ook een soort bescherming voor de werkgever EN werknemer.

In de marge van deze discussie:
- Je kunt accuut ziek vallen, en dus een doktersbriefje hebben
- Je kunt bijvoorbeeld een operatie ondergaan en bedlegerig zijn, en dus een doktersbriefje hebben

Maar wat met alles die ertussen zit?
- Een geplande polyklinische ingreep?
- Een geplande langdurige afspraak bij de tandarts?
- Etc.
Wat is gang van zaken bij dergelijke situaties? Doktersbriefje of verlof opnemen?

Elke opname, ook al is het in dag hospitalisatie is per definitie arbeidsongeschiktheid.

Een consultatie leidt in principe niet tot arbeidsongeschiktheid. Tenzij de arts, tandarts of andere bevoegde persoon toch een attest van arbeidsongeschiktheid schrijft. Of een afspraak nu langdurig is of niet mag daar normaal echter geen invloed op hebben.

In de marge van deze discussie:
- Je kunt accuut ziek vallen, en dus een doktersbriefje hebben
- Je kunt bijvoorbeeld een operatie ondergaan en bedlegerig zijn, en dus een doktersbriefje hebben

Maar wat met alles die ertussen zit?
- Een geplande polyklinische ingreep?
- Een geplande langdurige afspraak bij de tandarts?
- Etc.
Wat is gang van zaken bij dergelijke situaties? Doktersbriefje of verlof opnemen?
Voor de tandarts verwacht men toch dat je verlof opneemt, die kan namelijk geen afwezigheidsattest opmaken.
Dus daar komt het op neer: als de arts een briefje kan schrijven, dan is het geen verlof.

Voor mij persoonlijk: volgend jaar heb ik een esthetische ingreep gepland staan. In theorie zet die chirurg mij zo lang thuis als nodig is en moet ik op het werk niets zeggen.
Maar door corona heb ik nog 1 maand aan verlof en overuren staan. Ik weet ook dat ik moeilijk genees, we hebben een goede sfeer op het werk, dus ik heb het ter sprake gebracht.
Concreet: ik heb in overleg de ingreep gepland op een rustiger moment op het werk.
Ik ga 2 weken "ziekte" opnemen (vind zelf niet dat mijn werkgever moet opdraaien voor esthetische ingrepen, maar ze hebben zelf duidelijk gemaakt dat ik hier recht op heb en er zeker mijn verlof niet aan moet hangen) waar het minimum 3 weken zal zijn die de chirurg zal voorschrijven én dan neem ik aansluitend mijn maand verlof+ overuren op van in 2020. Op die manier ben ik zeker dat ik goed ga hersteld zijn eer ik terug kom werken. Iedereen content want de overlast wordt tot een minimum beperkt.

Maar mocht ik ergens werken met een slechte sfeer, zou ik er mij geen zak van aantrekken en gewoon zeggen: "die dag heb ik een ingreep, verwacht wordt dat ik minimaal 3 weken afwezig zal zijn. Waarvoor ik word geopereerd? Dat zijn jouw zaken niet."

Edit: tandarts kan blijkbaar wél een briefje.schrijven!

Voor de tandarts verwacht men toch dat je verlof opneemt, die kan namelijk geen afwezigheidsattest opmaken.
Dus daar komt het op neer: als de arts een briefje kan schrijven, dan is het geen verlof.
Een tandarts kan wel degelijk een afwezigheidsattest opmaken en ook een attest van arbeidsongeschiktheid :)

Een afwezigheidsattest kan iedereen opmaken, zelfs ik. Mulan was van 23 tot 5 uur afwezig van het werk omdat ze in haar bed lag zat, niemand die daar raar van zal opkijken (behalve je dochter mss :p). Zo'n afwezigheidsattest heeft in principe geen waarde, maar de werkgever kan het wel aanvaarden als bewijs van afwezigheid (zonder recht op loon). Hij moet het ook aanvaarden als je kan aantonen dat het nodig was (verklaring van arts bvb, maar ook op vraag van politie) én er geen andere mogelijkheid was buiten de werkuren of via verlof.

Een attest van arbeidsongeschiktheid kan door een arts, tandarts, verpleegster maar ook door vroedvrouw, ambulancier of kiné uitgeschreven worden. In de praktijk doen bijna enkel artsen dat, maar er is geen wettelijk reden om zo'n attest te weigeren van een ambulancier (tenzij het arbeidsreglement specifiek schrijft dat het van een arts moet komen).

Je kan dus van een arts of kiné zowel een attest arbeidsongeschiktheid of een attest van afwezigheid krijgen. Er zijn genoeg werkgevers die zelfs het verschil tussen beide niet kennen en per ongeluk beide uitbetalen.

Lijkt dat de regering het ziekenbriefje effectief willen afschaffen. Het voorstel komt vanuit de kant van Groen, en er lijkt niet echt tegenkanting te komen vanuit de andere regeringspartijen.

Modaliteiten dienen nog bepaald te worden, en onderhandeling hierover is in parallel met de andere hervormingen.

Lijkt dat de regering het ziekenbriefje effectief willen afschaffen. Het voorstel komt vanuit de kant van Groen, en er lijkt niet echt tegenkanting te komen vanuit de andere regeringspartijen.

Modaliteiten dienen nog bepaald te worden, en onderhandeling hierover is in parallel met de andere hervormingen.

Goh, ik spreek nu voor mezelf en ik vind dat wel goed in mijn situatie.
Ik ben zelden ziek en als dat al is dan is dat meestal es een dagje. Nu, mijn werkgever vraagt mij toch geen briefje maar in het begin moest ik dan nog naar de dokter voor ocharme één dagske thuis.

Aan de andere kant kan ik er zo degenen uitpikken die dat gaan proberen te misbruiken.

Ik vind dit toch maar allemaal vreemd... Ik heb nog nooit een ziektebriefke ontvangen van minder dan 5 werkdagen. Ofwel heb ik geluk met mijn huisdokters en heeft de rest pech.

Als ik geen ziektebriefje moet afgeven voor minder dan 3dagen, gaan jullie me toch niet wijsmaken, dat ik op die 3 dagen niet de mogelijkheid heb om de dokter aan huis te laten komen en me 2 dagen extra te laten schrijven zodat ik toch een week thuis ben?

Op mijn werk zie ik deze briefjes wel regelmatiger voorbij komen, maar geloof, geen enkele persoon is na 3 dagen weer aan het werken.. Trouwens, bij ons op het werk is het zelfs zo dat als je een briefje hebt van 5 dagen , en je na 3 dagen terug wilt beginnen, ze je naar huis sturen, om problemen met verzekering te voorkomen?

toevallig hier net een discutie gehad met een zaakvoerder, heeft 90 man in dienst in de horeca sector en al wel wat watertjes doorzwommen.
zit nu in de franstalige kant van het land en zei daarvan: Ik heb nu al 15 van die briefkes per maand op mijnen bureau.
Als ze geen briefkes meer nodig hebben verwacht ik dat dat minstens verdubbeld.
nog nooit zo veel eegemaakt als in de diepe walen en al ettelijke zaken gehad.

da's ne kost dat hij integraal moet doorrekenen aan zijn klanten.

Bij ons moeten wij geen briefke binnenbrengen van de werkgever voor 1 dag / maand.
en daar zal onder de bedienden nooit misbruik van gemaakt worden.

Laat het maar aan de werkgevers om zelf te bepalen wat hij nodig vind, hij kent zijn mensen.

Waar komt eigenlijk die kost van die ziektebriefjes vandaan? Ze spreken van 10 miljoen en meer maar wat kost er dan zoveel?

Durft niemand een kat een kat noemen?

Dokter casht 25 euro, 1 min werk, 3d thuis Schrijven. Is dat niet de standaard modus?

De weinige keren dat ik zo ziek als een hond was, ging ik naar dokter en moest ik de doctor tegenhouden of die zet me 2w thuis... heel kritisch zijn veel dokters toch niet.

Als ik mee ging naar de gynaecoloog kreeg ik helft van de keren als partner zelfs een briefje....

Het is dubbel. Er zijn nu eenmaal veel mensen die maar al te gretig zullen gebruikmaken van hun 'extra verlof', ten koste van de eerlijke werknemer en de échte zieken die schever bekeken worden. Anderzijds kost dat wantrouwen van de Belgische werkgevers onze artsen inderdaad veel tijd die anders besteed kan worden.

Ik hoop vooral niet dat we niet naar Amerikaanse toestanden gaan: x dagen per jaar mag je ziek zijn, voor de rest heb je pech. Ziek is ziek. De ene is al jaren niet meer ziek geweest, de andere heeft minder geluk.

heel kritisch zijn veel dokters toch niet.
De vertrouwensband tussen patiënt en dokter werkt dan ook in 2 richtingen. Een groot stuk van een diagnose steunt op wat de patiënt vertelt — je kan moeilijk voor elk dom griepje of dwaze infectie een endoscopie doen en een cultuur laten opkweken in het labo. Tegen ge uw resultaat hebt, is uw imuunsysteem al terug aan't wiezen.

En dan nog, wat gaat ge als arts doen als ge uw patiënt ervan verdenkt dat ie gewoon aan het schooien is achter een snipperdagje? Tegen hem zeggen "ge zijt het gewoon aan't veinzen, bol het af en doe iets nuttigs met uwen dag"? Bewijst da maar eens. En ge moet het maar eens mis hebben en een zieke persoon hulp geweigerd hebben...

Als ik mee ging naar de gynaecoloog kreeg ik helft van de keren als partner zelfs een briefje....
niks mis mee met een attest van afwezigheid uit te schrijven als je als partner naar de gyneacoloog gaat.

Waar komt eigenlijk die kost van die ziektebriefjes vandaan? Ze spreken van 10 miljoen en meer maar wat kost er dan zoveel?
dubbel:
- bezoekjes aan huisarts waar de overheid het overgrootste deel van betaalt
- langdurige afwezigheid die eigenlijk korter zou kunnen zijn (en dat in studies bewezen ook zo is) als er geen attest nodig is. Dus productiviteitsverlies voor bedrijven (met indirect ook verlies aan inkomsten overheid).

toevallig hier net een discutie gehad met een zaakvoerder, heeft 90 man in dienst in de horeca sector en al wel wat watertjes doorzwommen.
zit nu in de franstalige kant van het land en zei daarvan: Ik heb nu al 15 van die briefkes per maand op mijnen bureau.
Als ze geen briefkes meer nodig hebben verwacht ik dat dat minstens verdubbeld.
nog nooit zo veel eegemaakt als in de diepe walen en al ettelijke zaken gehad.

da's ne kost dat hij integraal moet doorrekenen aan zijn klanten.
als het onterecht zou zijn volgens hem: controlearts sturen. kost, gezien de besparing die hij dan zou kunnen doen (geen loon uitbetalen), niet veel
Laat het maar aan de werkgevers om zelf te bepalen wat hij nodig vind, hij kent zijn mensen.
in de praktijk blijkt dat van niet. En het is niet toevallig dat het VBO (grote bedrijven) hier op zich voorstander van is (mits kaderende maatregelen), maar UNIZO (kleine bedrijven) tegenstander.

Het lijkt me logisch dat, als werkgever dit eisen zonder dat het aantoont een effect te hebben, de werkgevers dan ook de volledige kost (remgeld + tussenkomst RSZ) betalen voor ziekteattesten van minderen dan bvb 3 dagen.

Terug
Bovenaan