In de marge van deze discussie:
- Je kunt accuut ziek vallen, en dus een doktersbriefje hebben
- Je kunt bijvoorbeeld een operatie ondergaan en bedlegerig zijn, en dus een doktersbriefje hebben
Maar wat met alles die ertussen zit?
- Een geplande polyklinische ingreep?
- Een geplande langdurige afspraak bij de tandarts?
- Etc.
Wat is gang van zaken bij dergelijke situaties? Doktersbriefje of verlof opnemen?
Voor de tandarts verwacht men toch dat je verlof opneemt, die kan namelijk geen afwezigheidsattest opmaken.
Dus daar komt het op neer: als de arts een briefje kan schrijven, dan is het geen verlof.
Voor mij persoonlijk: volgend jaar heb ik een esthetische ingreep gepland staan. In theorie zet die chirurg mij zo lang thuis als nodig is en moet ik op het werk niets zeggen.
Maar door corona heb ik nog 1 maand aan verlof en overuren staan. Ik weet ook dat ik moeilijk genees, we hebben een goede sfeer op het werk, dus ik heb het ter sprake gebracht.
Concreet: ik heb in overleg de ingreep gepland op een rustiger moment op het werk.
Ik ga 2 weken "ziekte" opnemen (vind zelf niet dat mijn werkgever moet opdraaien voor esthetische ingrepen, maar ze hebben zelf duidelijk gemaakt dat ik hier recht op heb en er zeker mijn verlof niet aan moet hangen) waar het minimum 3 weken zal zijn die de chirurg zal voorschrijven én dan neem ik aansluitend mijn maand verlof+ overuren op van in 2020. Op die manier ben ik zeker dat ik goed ga hersteld zijn eer ik terug kom werken. Iedereen content want de overlast wordt tot een minimum beperkt.
Maar mocht ik ergens werken met een slechte sfeer, zou ik er mij geen zak van aantrekken en gewoon zeggen: "die dag heb ik een ingreep, verwacht wordt dat ik minimaal 3 weken afwezig zal zijn. Waarvoor ik word geopereerd? Dat zijn jouw zaken niet."
Edit: tandarts kan blijkbaar wél een briefje.schrijven!
Een HR-gerelateerd vraagstuk? Contacteer Attentia en we beantwoorden jouw vraag zo snel mogelijk.
www.attentia.be