Weg met de ziektebriefjes. Of toch niet?

Moeten ziektebriefjes voor korte duur weg?

• Totaal aantal stemmers
    232
Bij ons mag je 4x op een jaar 1 dag afwezig zijn zonder doktersattest. (vroeger was het 12x!). Al een paar keer gebruikt van gemaakt, maar eigenlijk kloot ik vooral mezelf ermee. Want bij bv. een acute buikgriep ofzo, ben je mss 1 dag echt ziek, maar doordat je zo slecht was, ben je eigenlijk op dag 2 toch nog vooral moe en niet zo goed instaat om al terug te gaan werken, maja geen ziektebriefje dus moet je wel. Of je gaat dan op dag 2 alsnog naar de dokter. Dus ik denk daar tegenwoordig 2x over na, om niet gewoon toch naar de dokter te gaan zodat ik direct 2-3 dagen kan uitzieken/rusten. Verder mogen wij dokters/tandartsbezoeken gerust tijdens de kantooruren doen, maar moeten we wel uitprikken. En dan haal je die uren op een ander moment in. Dat vind ik wel een handig systeem, anders moet je bij de tandarts bv veel langer wachten eer je een latere afspraak kan krijgen ipv gewoon overdag.

Ok en vermits gewoon onbetaald verlof ook een gunst is en géén wettelijk recht .. als ik een strenge werkgever heb dan moest ik hiervoor 'betaald' verlof opnemen?
idd. Enkel indien je verlof op is, heb je recht om daar onbetaald verlof voor te krijgen. Allez, eigenlijk geen onbetaald verlof, maar afwezigheid wegens overmacht (= je moet gaan, maar je hebt geen verlof meer, dus is het overmacht). Tenzij die jaarlijkse controle medisch niet nodig zou zijn.

Tenzij die jaarlijkse controle medisch niet nodig zou zijn.
Ik krijg al jaren géén aanvallen meer. Dus medisch zijn ze effectief niet (meer) nodig. Dus eigenlijk is het zelfs géén overmacht. Maar mijn rijbewijs wordt niet meer verlengd en daarna aldus geschorst als ik die controles niet doe hé ;)

idd. Enkel indien je verlof op is, heb je recht om daar onbetaald verlof voor te krijgen. Allez, eigenlijk geen onbetaald verlof, maar afwezigheid wegens overmacht (= je moet gaan, maar je hebt geen verlof meer, dus is het overmacht). Tenzij die jaarlijkse controle medisch niet nodig zou zijn.
Verlof medische bijstand, mag dat ook aangevraagd worden terwijl je nog verlof hebt staan? Of moet ik eerst mijn verlof oppakken?

Ik krijg al jaren géén aanvallen meer. Dus medisch zijn ze effectief niet (meer) nodig. Dus eigenlijk is het zelfs géén overmacht. Maar mijn rijbewijs wordt niet meer verlengd en daarna aldus geschorst als ik die controles niet doe hé ;)
Het is geen overmacht omdat je het RUIM op voorhand kan plannen (en je verlof ernaar kan regelen), 't is niet dat die controles onverwachts komen :).

En wat als je op zondag wordt aangereden op je elektrische fiets door een onverzekerde Fransman zonder rijbewijs en enkele maanden out bent?
Een arbeidsongeval is een arbeidsongeval, ongeacht dag van de week, nationaliteit van de tegenligger en of die zijn rijbewijs had. De vergoeding komt niet van de Fransman noch van zijn verzekering.

dan krijg je 90% van je brutoloon via de arbeidsongevallenverzekering (eerste maand 100%).

En daar knelt helaas voor velen het schoentje. Mijn zus bvb werkt horeca en heeft, tijdens het werk, een arbeidsongeval gehad. Ze stond helaas maar 24u ingeschreven, de rest in overuren*, dan valt ze terug op echt erbarmelijk weinig. Zelf ook meegemaakt op mijn vorig werk met een "fiscaal geoptimaliseerde" verloning, alleen kon ik daar wel door kijken en heb ik uiteindelijk oa daarom bedankt maar 90% vd collega's niet, die zien alleen wat ze per maand netto krijgen (dat ruwweg 30% loon eigenlijk vergoeding per gepresteerd uur/dag gaat aan hun voorbij).

*voor JPV of iemand anders mij voor is: de verhouding ingeschreven/gepresteerd uren zat ook fout, juridisch klopte daar wel meer niet, haar arbeidsongeval wou de baas bvb in der minne regelen omdat het buiten contract was en (is intussen gebleken) zijn verzekering niet in orde was. Ze werkt daar nu ook niet meer. Heel dat dossier zit intussen bij de vakbond/mutualiteit/RVA/Arbeidsauditoriaat/Belastingen/.... t sleept nu al 2j aan, ze heeft heel veel "voorgeschoten" maar zolang die baas geen stoten uithaalt zal ze haar geld ooit wel krijgen

Een arbeidsongeval is een arbeidsongeval, ongeacht dag van de week, nationaliteit van de tegenligger en of die zijn rijbewijs had. De vergoeding komt niet van de Fransman noch van zijn verzekering.
Ik bedoel op weg naar de bakker op een zondag, dus privé.

(Familie in politiezone aan grens, blijkbaar schering en inslag:onverzekerde Fransen zonder Rijbewijs...)

En daar knelt helaas voor velen het schoentje. Mijn zus bvb werkt horeca en heeft, tijdens het werk, een arbeidsongeval gehad. Ze stond helaas maar 24u ingeschreven, de rest in overuren*, dan valt ze terug op echt erbarmelijk weinig. Zelf ook meegemaakt op mijn vorig werk met een "fiscaal geoptimaliseerde" verloning, alleen kon ik daar wel door kijken en heb ik uiteindelijk oa daarom bedankt maar 90% vd collega's niet, die zien alleen wat ze per maand netto krijgen (dat ruwweg 30% loon eigenlijk vergoeding per gepresteerd uur/dag gaat aan hun voorbij).

*voor JPV of iemand anders mij voor is: de verhouding ingeschreven/gepresteerd uren zat ook fout, juridisch klopte daar wel meer niet, haar arbeidsongeval wou de baas bvb in der minne regelen omdat het buiten contract was en (is intussen gebleken) zijn verzekering niet in orde was. Ze werkt daar nu ook niet meer. Heel dat dossier zit intussen bij de vakbond/mutualiteit/RVA/Arbeidsauditoriaat/Belastingen/.... t sleept nu al 2j aan, ze heeft heel veel "voorgeschoten" maar zolang die baas geen stoten uithaalt zal ze haar geld ooit wel krijgen
het feit dat ze daar al weg is maakt het moeilijk, maar soms kan een contract door de inspectie omgezet worden in een contract van meer uren.

Nu, doet er op zich niet toe, want voor de berekening van het basisloon bij arbeidsongeval moeten de overuren meegerekend worden. Als dat niet zo zou zijn, laat ze me eens contacteren, kan duizenden euro's verschil maken.

Ik bedoel op weg naar de bakker op een zondag, dus privé.

(Familie in politiezone aan grens, blijkbaar schering en inslag:onverzekerde Fransen zonder Rijbewijs...)
Dat is het zoals Mulan zei. Maar ben je bereid om een hoop meer te betalen aan RSZ om altijd tot 90% te vergoeden? ;)

het feit dat ze daar al weg is maakt het moeilijk, maar soms kan een contract door de inspectie omgezet worden in een contract van meer uren.

Nu, doet er op zich niet toe, want voor de berekening van het basisloon bij arbeidsongeval moeten de overuren meegerekend worden. Als dat niet zo zou zijn, laat ze me eens contacteren, kan duizenden euro's verschil maken.
Mja, ik ben ook niet heel mee met alles natuurlijk maar er bleek vanalles niet in orde tot op het punt dat haar vakbond (ik denk die met een groen kleurtje) zelf is beginnen verdergaan en de mutualiteit (ik weet die groenen) blijkbaar een volmacht heeft gevraagd om in haar persoon te mogen optreden ivm die uitkering.

Edit: ze is daar trouwens ontslagen (volgens het boekje wel) niet zelf vertrokken, het voorstel van onderlinge overeenkomst heeft ze dan toch niet getekend op mijn aanraden, geen idee of dat uitmaakt.

(Als ik dit nu zo na vertel/schrijf/lees denk ik eigenlijk vooral, fuck, misschien moet ik dat ook allemaal es ff nazien en opvolgen.. .)

Ik vermoed dat heel wat overuren niet in het wit waren en dat er dus officieel weinig zijn ...

Die kans is ook erg groot denk ik hoor.
Zij was ook zo iemand die eerder keek naar wat ze per maand kon uitgeven dan naar de "big picture". Gelukkig wel wat geleerd met heel die toestand, ze werkt nu voltijds ingeschreven aan een degelijk uurloon in een kleiner zaak die echt wel alles in orde willen hebben... gelijk ze zelf gisteren nog zei "als ik het zolang nog kan, kan ik hier mijn pensioen wel halen"

Die kans is ook erg groot denk ik hoor.
Zij was ook zo iemand die eerder keek naar wat ze per maand kon uitgeven dan naar de "big picture". Gelukkig wel wat geleerd met heel die toestand, ze werkt nu voltijds ingeschreven aan een degelijk uurloon in een kleiner zaak die echt wel alles in orde willen hebben... gelijk ze zelf gisteren nog zei "als ik het zolang nog kan, kan ik hier mijn pensioen wel halen"

Je wilt niet weten hoeveel het voorvalt hoor. Werkgevers die misbruik maken van de onwetendheid van werknemers, het is schandalig maar het gebeurt zo vaak.
En als alles goed gaat en brengt op voor hen dan zijn beide partijen gelukkig. Maar als je dan ziek valt en je brengt niks meer op dan sta je daar ook mooi met je paffer in het zand.

Een heel poos geleden was er een externe collega die gesolliciteerd had voor een interne functie. Ging van arbeider naar beidende, brutoloon zou 300€ stijgen maar er komen nog premies bij en de voordelen zijn onnoemelijk veel uitgebreider. Omdat onze werkgever gewoon correct bij de bron al afhoudt is uw nettoloon dat je krijgt gewoon al vrij correct belast.
Ze hadden dan bij HR onmiddellijk de berekening ruwweg voor hem gemaakt en hem zijn toekomstig nettoloon meegegeven. Bleek dit 200€ netto minder te zijn dan wat hij nu had. Met hand en tand proberen uitleggen dat hij er financieel op elk vlak op vooruit ging gaan, zijn reactie “ik heb die 200€ nodig om mijn lening te betalen”.
Ja goed uw probleem, als jij elk jaar duizenden euro’s wilt betalen aan de forums is dat uw probleem!

Dat hangt ook maar af van werkgever zeker? Ik kan morgen ochtend besluiten om verlof te nemen.
Hier moeten we verlof 3 maand op voorhand aanvragen. :unsure:

Verlof meenemen is hier ook nog altijd een gunst hoor. Ik begrijp ook niet dat mensen dat niet opgebruiken, in de meeste gevallen gaat het over amper 20+12 dagen.

Ge moet uw verlof wel krijgen ook natuurlijk.
Ik heb momenteel 46 dagen "over", en alle verlof tem 31/12 dat ik nodig heb is aangevraagd.
Wij worden geregeld zelfs in ons verlof opgebeld om toch te gaan werken.

Maar hey, er is geen personeelstekort hoor...

Laatst bewerkt:
Ik heb er eens over gesproken met een Italiaanse collega op het werk. Daar moeten ze gewoon naar de dokter bellen, zeggen dat ze ziek zijn en dan krijgen ze max 2 dagen thuis geschreven. Zij moeten die twee dagen wel strikt thuis blijven en kunnen een controle-arts over de vloer krijgen. Iets wat daar blijkbaar wel regelmatiger gebeurd.
Mijn nonkel is vroeger nog controle-arts geweest. Geen dankbare job. Is een paar keer letterlijk moeten gaan lopen omdat hij het ziekteverlet niet wilde attesteren...
Op zich vind ik het wel een goed idee om iemand voor één (of twee) dagen zonder ziektebriefje thuis te laten blijven. Niets zo vervelend als je een simpele gastro-enteritis hebt om dan naar de huisarts te moeten.

Hier moeten we verlof 3 maand op voorhand aanvragen. :unsure:

Ge moet uw verlof wel krijgen ook natuurlijk.
Ik heb momenteel 46 dagen "over", en alle verlof tem 31/12 dat ik nodig heb is aangevraagd.
Wij worden geregeld zelfs in ons verlof opgebeld om toch te gaan werken.

Maar hey, er is geen personeelstekort hoor...
Is dat NMBS? Of Infrabel?

Terug
Bovenaan