Weg met de ziektebriefjes. Of toch niet?

Moeten ziektebriefjes voor korte duur weg?

• Totaal aantal stemmers
    232
Dus iedereen wordt gemotiveerd om ziek af te komen zodat hij die dagen kan op te sparen voor zijn verlof het jaar nadien of om sneller op pensioen te gaan :p?

We gaan ervan uit dat die ziekte dan ook wel echt ziekte is, evt met controle arts?

Is er in het onderwijs nu al niet een systeem van ziektedagen opsparen? Beetje hetzelfde ?

Gaat er me gewoon om dat er steeds meer en meer oog is voor de ziekte, “zwakkeren”, zelfs geen briefje meer vragen, maar mag men ook eens naar de groep kijken die dan bij ziekte de taken van de anderen mag overnemen? Ook dat is sociaal beleid: kijken naar de mensen die er wel steeds zijn. Maar dan blijft het vaak heel stil.

Neen dat niet, maar eerder iets als: geef iedereen dan gewoon 9 baaldagen (cfr artikel 3x3).
Gebruik je ze voor ziekte? Oké
Gebruik je ze niet (volledig) op: oké, maar ze worden bij uw verlof geteld jaar nadien of uitbetaald of je mag ze opsparen en eerder op pensioen.
Met zo'n systeem gaat iedereen gewoon blijven achter een ziektebriefje gaan, wat we net willen vermijden wegens duur, inefficiënt en onnodig.

Ik zou denken dat niet ziek zijn al beloning genoeg is.

Profiteurs zullen er sowieso zijn. Maar weegt dat op tegen het feit dat de huisartsen ontlast worden en iemand met een ernstig probleem sneller op consultatie kan? Trouwens werknemers die vaak de maandagziekte hebben zullen wel door de mand vallen.

Gaat er me gewoon om dat er steeds meer en meer oog is voor de ziekte, “zwakkeren”, zelfs geen briefje meer vragen, maar mag men ook eens naar de groep kijken die dan bij ziekte de taken van de anderen mag overnemen? Ook dat is sociaal beleid: kijken naar de mensen die er wel steeds zijn. Maar dan blijft het vaak heel stil.
Maar opnieuw: wat verandert dit voorstel voor die mensen? Wie ziek is, is ziek. Of dat die mensen nu thuis zitten met of zonder ziektebriefje, wie op kantoor "achter" blijft zit in beide situaties met hetzelfde probleem.

Plus, de mensen die er "steeds" zijn, da's ook heel relatief hé. Vier jaar geleden keek ik ook raar op van het aantal ziektedagen bij anderen. Tot ik kinderen kreeg.

Maar opnieuw: wat verandert dit voorstel voor die mensen? Wie ziek is, is ziek. Of dat die mensen nu thuis zitten met of zonder ziektebriefje, wie op kantoor "achter" blijft zit in beide situaties met hetzelfde probleem.

Plus, de mensen die er "steeds" zijn, da's ook heel relatief hé. Vier jaar geleden keek ik ook raar op van het aantal ziektedagen bij anderen. Tot ik kinderen kreeg.
Idem voor ik kind had nooit ziek. Nu 2-3 keer per jaar neem ik zijn ziekte enkele dagen later over.

Precies of mensen hebben 3 dagen diarree en ze weten dat ook al op dag 1 dat het na 3 dagen gaat stoppen?
Nee, je hoeft dan ook niet zeker te zijn dat het binnen de 3 dagen gedaan zal zijn. Je kan daarna nog een ziektebriefje halen.

Dit werkt in het buitenland, hé, waarom zou dat hier niet kunnen?

Neen dat niet, maar eerder iets als: geef iedereen dan gewoon 9 baaldagen (cfr artikel 3x3).
Gebruik je ze voor ziekte? Oké
Gebruik je ze niet (volledig) op: oké, maar ze worden bij uw verlof geteld jaar nadien of uitbetaald of je mag ze opsparen en eerder op pensioen.
Ook bij het voorstel van Groen (en bij de huidige situatie) kan de werkgever je altijd controleren tijdens die 3 "baaldagen".

Ik zie niet in waarom je extra verlof zou geven aan iemand die zich niet ziek meldt. Dat zou hetzelfde zijn als maken dat mensen ziek naar het werk gaan omdat ze daarna extra verlof zouden krijgen.

Precies alsof uw huisarts kan bepalen of je 2 of 4 dagen last gaat hebben van je buikgriep wanneer je na de eerste kak langskomt.

Voor de meeste van de vaakvoorkomende ziektes, weet je zelf toch goed genoeg wanneer het onnozel is om er mee naar de dokter te gaan? Voor buikgriep weet je dat het 1 a 3 dagen kan duren, voor een zware verkoudheid is het scherpste er ook vaak na 3 dagen vanaf. Voor een griep weet je dat het langer kan duren, dus dan ga je naar de dokter.

Deze maatregel heeft op die mensen geen impact. Wie ziek is, is ziek. Of iemand voor die 3 dagen ziek nu naar de dokter is geweest, of niet, welk verschil maakt dat voor de collega's?
Zelf voor dokter spelen dus?
We gaan ervan uit dat die ziekte dan ook wel echt ziekte is, evt met controle arts?

Is er in het onderwijs nu al niet een systeem van ziektedagen opsparen? Beetje hetzelfde ?

Ambtenaren sparen idd ziektedagen op (onderwijs krijgt dat ook maar niet iedereen is daar ambtenaar).
Maar dan krijg je kanker op je 30e en dan zit je er al snel doorheen en dan sta je daar met alle gevolgen vandien (wordt je op pensioen gezet bv).
Nee dat systeem is echt niet goed

Ambtenaren sparen idd ziektedagen op (onderwijs krijgt dat ook maar niet iedereen is daar ambtenaar).
Maar dan krijg je kanker op je 30e en dan zit je er al snel doorheen en dan sta je daar met alle gevolgen vandien (wordt je op pensioen gezet bv).
Nee dat systeem is echt niet goed
Systeem van openbare dienst is gewoon "anders", na die 30 dagen/jaar kan je daar ook nog "gewoon" op ziekte geraken en dus op 60% terugvallen. Medische pensionering is geen automatisering en niet altijd een nadelig iets (pas op: er zijn wel schrijnende situaties).

Dokters niet moeten lastig vallen voor puur administratieve redenen. Daar draait het om. Het heeft geen enkel nut om meteen naar de dokter te lopen bij een buikgriep of verkoudheid. De arts heeft op dat moment geen enkele rol te spelen in het genezingsproces.

De ziektedagen van de overheid bedoel je? Je moet nog altijd ziek zijn om die ziektedagen als die gebruikt worden op een later moment.
Het enige wat dat doet, is dat je loon blijft krijgen zolang je ziek bent voor die X aantal dagen in plaats van terug te vallen op een ziekteuitkering.
Maar dat is nu niet uniek aan de publieke sector. Dat is een soort van verzekering "gewaarborgd inkomen" (Met minder strenge voorwaarden weliswaar want psychologische aandoeningen zijn niet gedekt bij een verzekering "gewaarborgd inkomen" naar mijn weten.)

Dit jaar had ik het zelf zitten. Griep, niet slapen, rillingen,...
Donderdag ziek gemeld, vrijdag nog altijd slecht. Moet je de moeite doen om de huisdokter vast te krijgen en alvast de dag voordien te reserveren want vrijdag kan die al volzet zijn en moet je daarnaartoe om enkel van die dokter te horen "in je bed blijven en veel water drinken" en een attestje te krijgen dat je ziek bent :p.

25 euro van de staat naar die dokter en ik die in de wachtzaal het griepvirus verspreid :p. Waarom? Omdat men zegt "ah, twee dagen na elkaar is een ziektebriefje" Mijn laatste ziektedag was in 2019 :p. Dat is drie kalenderjaren zonder een dag ziekteverlof te nemen waardoor ik dus
verre van een risicogeval ben van gefoefel met ziektedagen :p.

Dokters niet moeten lastig vallen voor puur administratieve redenen. Daar draait het om. Het heeft geen enkel nut om meteen naar de dokter te lopen bij een buikgriep of verkoudheid. De arts heeft op dat moment geen enkele rol te spelen in het genezingsproces.
Om medicatie te nemen dat enkel op voorschrift verkrijgbaar is?
Bij 1 dag ziekte zonder briefje stijgt het aantal afwezigheid voor 1 dag maar zakt meerdaagse (vorig werk had dat al even ingevoerd)

Om medicatie te nemen dat enkel op voorschrift verkrijgbaar is?
Bij 1 dag ziekte zonder briefje stijgt het aantal afwezigheid voor 1 dag maar zakt meerdaagse (vorig werk had dat al even ingevoerd)
Motilium is inderdaad op voorschrift geworden. Dus als je serieus misselijk bent moet je sowieso eentje halen. Maar mijn huisarts kan je daarvoor gewoon bellen en die zet dan gratis een digitaal voorschrift klaar.

Ik mocht op mijn werk altijd al 2 ziektedagen na elkaar nemen zonder doktersbriefje en dat een onbeperkt aantal keren per jaar. Langs de ene kant is dit ideaal voor de mensen waar je op kan rekenen, want die maken er geen misbruik van en staan dikwijls terug paraat na een dagje uitzieken in bed. Als je die dag nog naar de HA moet, kan je niet deftig uitrusten/uitzieken. En een HA schrijft meestal ook een langere periode uit dan nodig.

Langs de andere kant hebt je de profiteurs of zwakkeren die constant ziek zijn en zo'n maatregel versterkt dat alleen maar, want ze moeten zelfs geen dokter meer zien.

Mij stoort het net als @Biljart dat er veel te veel oog is voor de zwakkeren en profiteurs in onze maatschappij terwijl het de mensen zijn die er altijd staan die ook alles recht houden. Mensen die vaak ziek zijn gaan afstraffen gaat misschien te ver, maar ben wel voor een beloningssysteem voor mensen die amper of nooit ziek zijn.

Ik vind het echt wel opvallend dat het altijd dezelfde mensen zijn die "ziek" thuis zitten. En nee, het zijn niet altijd mensen met kinderen. Sommigen weten zelfs al op voorhand wanneer ze "ziek" gaan zijn...

Ik mocht op mijn werk altijd al 2 ziektedagen na elkaar nemen zonder doktersbriefje en dat een onbeperkt aantal keren per jaar. Langs de ene kant is dit ideaal voor de mensen waar je op kan rekenen, want die maken er geen misbruik van en staan dikwijls terug paraat na een dagje uitzieken in bed. Als je die dag nog naar de HA moet, kan je niet deftig uitrusten/uitzieken. En een HA schrijft meestal ook een langere periode uit dan nodig.

Langs de andere kant hebt je de profiteurs of zwakkeren die constant ziek zijn en zo'n maatregel versterkt dat alleen maar, want ze moeten zelfs geen dokter meer zien.

Mij stoort het net als @Biljart dat er veel te veel oog is voor de zwakkeren en profiteurs in onze maatschappij terwijl het de mensen zijn die er altijd staan die ook alles recht houden. Mensen die vaak ziek zijn gaan afstraffen gaat misschien te ver, maar ben wel voor een beloningssysteem voor mensen die amper of nooit ziek zijn.

Ik vind het echt wel opvallend dat het altijd dezelfde mensen zijn die "ziek" thuis zitten. En nee, het zijn niet altijd mensen met kinderen. Sommigen weten zelfs al op voorhand wanneer ze "ziek" gaan zijn...
Steek dan dat geld wat nu verloren gaat aan die ziektebriefjes in controle artsen?

Op zich is het een vreemd gegeven dat de maatschappij een kost moet betalen voor de werkgevers wat gerust te stellen. Zeker als, zoals hierboven vermeld, dit systeem in het buitenland werkt zonder alle doemscenarios die hier naar voren komen.

Waarom geld niet efficiënt besteden? Waarom zijn we zo tegen beleid dat aangetoond efficiënter is 'omdat ons buikgevoel iets anders zegt'. Laat ons Aub zo weinig mogelijk beleid maken op basis van buikgevoel.

Met een verkoudheid en buikgriep kan je ook thuiswerken dus waarom zou je dan ziektedagen nodig hebben?
Dat hangt én van het beroep én van de hevigheid van de ziekte af.

Je hebt het er moeilijk mee dat mensen zelf voor eigen dokter spelen, maar jij gaat wel voor anderen dokter spelen?

Terug
Bovenaan