Weg met de ziektebriefjes. Of toch niet?

Moeten ziektebriefjes voor korte duur weg?

• Totaal aantal stemmers
    232
Wel ben ik ervan overtuigd dat er misbruiken zijn van dat systeem. Niet alle langdurig zieken zijn even rechtschapen. Er is misbruik. Hoe aanlokkelijker het systeem hoe groter de kans op misbruiken. Er zal dus ongetwijfeld wel een leerkracht bestaan die oneigenlijk een heel schooljaar 'ziek' is. Nogmaals, dat betekent niet dat je het kind met het badwater moet weggooien.
bij quasi elk systeem zijn er mogelijkheden voor misbruiken. Wou je een punt maken of gewoon wat zeveren?
ThomasMore zei:
Ik gaf gewoon twee uitersten: de Deliveroo koerier die bij ziekte 0 inkomen heeft versus de leerkracht met de comfortabele dekking in geval van ziekte. De eerste wordt uitgebuit en bij de tweede bestaat de kans dat het systeem wordt uitgebuit.
Ik snap echt je punt niet. Je wil 2 uitersten geven, maar geeft gewoon één uiterste (deliveroo koerier) en een andere, die geen uiterste is op zich.

Kijk, een gewone werknemer krijgt bij élke ziekte (behalve herval) de eerste maand uitbetaald aan 100%. Een leerkracht krijgt dat niet, maar krijgt in ruil 30 dagen voor elk gewerkt jaar "credits" die hij bij ziekte kan inzetten om doorbetaald te worden. Is iemand 3 jaar in dienst en niet ziek, kan hij 90 dagen doorbetaald worden. Dat is voordeliger als je zelden, maar dan langdurig ziek bent (bvb kanker, burnout), maar is nadelig als je vaak korte periodes ziek bent. Het typische "ik ben af en toe ziek om te profiteren" zal je dus eerder bij een gewone werknemer hebben.

De controle op ziekte is in de privé quasi enkel door de werkgever in de eerste maand ziekte (zal mss nu wel beginnen te veranderen), bij onderwijs is dat altijd tijdens alle ziektedagen die ze krijgen. Met zelfs nog medische pensionering, die je niemand (financieel zeker) toejuicht als hij in het begin van zijn carriere zit.

Dat was nu toch echt niet teveel gevraagd om dat ff te melden in dat radio interview.
het is evengoed niet veel gevraagd om meer dan 1 interview te lezen/horen. Want het is veel gezegd, dat ze het dan niet telkens herhalen is voor de mensen die wél het nieuws volgen ;)

Ik zie er enkel voordelen in: je hebt als werkgever meer invloed en verantwoordelijkheid. Ik wil het op een papiertje geven dat goed gerunde bedrijven hier voordeel uit halen en anderen (stel slecht management, hoge werkdruk) de last er van ondervinden.

Ik denk ook dat het de kost aan de maatschappij kan doen dalen en het helpt misschien tegen “presenteisme”.

Het grootste nadeel zie ik in een aantal voor de handliggende misbruiken (verlof is op en ik ben een dagje ziek; ik krijg geen verlof, maar ik bel je wel dat ik ziek ben; …)

Ik zie er enkel voordelen in: je hebt als werkgever meer invloed en verantwoordelijkheid. Ik wil het op een papiertje geven dat goed gerunde bedrijven hier voordeel uit halen en anderen (stel slecht management, hoge werkdruk) de last er van ondervinden.

Ik denk ook dat het de kost aan de maatschappij kan doen dalen en het helpt misschien tegen “presenteisme”.

Het grootste nadeel zie ik in een aantal voor de handliggende misbruiken (verlof is op en ik ben een dagje ziek; ik krijg geen verlof, maar ik bel je wel dat ik ziek ben; …)
En zoals bij alles.

Jij kunt dat 1 keer doen. Je kunt dat 2 keer doen. Maar zodra dit overkomt als een patroon stuur je als werkgever daar uw controle op af. En wordt die gevat.

Je verkloot het dus enkel voor uzelf als je daar misbruik van maakt.

wat ik mij afvraag aan heel het verhaal v afschaffing van doktersbriefjes vr 1 dag.
Gaan de huisdokters daar mee niet serieus verlies maken?

Heleboel klanten die voor kleine pruts nr de dokter gaan (ze hebben diarree), ze zijn misselijk ( 2x moeten overgeven), etc...
dus ze kunnen niet naar werk en gaan nr de dokter vr briefje.
Die mensen gaan puur vr het briefje, ze weten echt wel wat ze moeten doen (immodium bij diarree), gewoon uitzieken...
Dat is dus een groep "gemakkelijke" klanten minder vr de huisarts imo.

wat ik mij afvraag aan heel het verhaal v afschaffing van doktersbriefjes vr 1 dag.

Heleboel klanten die voor kleine pruts nr de dokter gaan (ze hebben diarree), ze zijn misselijk ( 2x moeten overgeven), etc...
Die mensen gaan puur vr het briefje, ze weten echt wel wat ze moeten doen (immodium bij diarree), gewoon uitzieken...
Of, gezien het drastische tekort aan huisartsen, ze gaan eens op 19u naar huis kunnen gaan ipv van om 20u? 🤷

Het is deels op vraag van de huisartsen, om de administratieve last te verminderen en zodat ze zich meer kunnen concentreren op hun kerntaken.

Een vraagje (Het ouder onderwerp hierover is gearchiveerd).

Ik merk op dat ik gemiddeld 12,5 dagen ziek geweest ben per jaar sinds 2011 (dus op 11 jaar tijd, ik houd dit allemaal bij)
Bij ziekte zit bij mij wél alles in, dus ook operaties, hersteltijd na operaties, baaldagen en echt ziek zijn. Dus echt alles.
Voor ziekte alleen, kom ik op gemiddeld 8 dagen.

Ik vraag mij af of dat echt veel is of dat dit nog meevalt. Hoe dikwijls zijn de meesten hier ziek op dit forum?
Ik zou denken: minder als ik omdat de gemiddelde leeftijd toch zeker 10 jaar jonger is (ik word straks 48 jaar).
Maar I dont really know ???

Ik merk toch dat het gestaag naar boven gaat, de laatste jaren.

Tussen mijn 25ste en 42ste .. gemiddeld ben ik al die jaren amper 1 dag per jaar ziek geweest (zie ik op mijn ander en ouder lijstje)

2 aanvallen van epileptie (2017 & 2018), BOF + sarcoïdose (2020) en een 3 dubbele hernia operatie (2021) hebben te samen er helaas toch serieus op ingehakt, ook al ben ik onlangs fysiek, opnieuw volledig kerngezond verklaard.

Laatst bewerkt:
Een vraagje (Het ouder onderwerp hierover is gearchiveerd).

Ik merk op dat ik gemiddeld 12,5 dagen ziek geweest ben per jaar sinds 2011 (dus op 11 jaar tijd, ik houd dit allemaal bij)
Bij ziekte zit bij mij wél alles in, dus ook operaties, hersteltijd na operaties, baaldagen en echt ziek zijn. Dus echt alles.

Ik vraag mij af of dat echt veel is of dat dit nog meevalt. Hoe dikwijls zijn de meesten hier ziek op dit forum. Ik zou denken: minder als ik omdat de gemiddelde leeftijd toch zeker 10 jaar jonger is (ik word straks 48 jaar).
Ik zou er niet automatisch van uit gaan dat dit minder is, omdat er meer uitval is tegenwoordig omwille van burn-out, depressie,... En die afwezigheid doorgaans veel langer is.

Voor mijn burn-out en sinds ik terug medisch deeltijds werk, zal ik gemiddeld aan 5 dagen per jaar uitkomen schat ik (ik hou het niet bij) maar ben dus wel bijna 4j helemaal out geweest ook, wat de cijfers volledig de andere kant op trekt. 🤷🏼

Ik kan de dagen dat ik ziek ben thuisgebleven op mijn één (heel mss één-en-een-half) hand tellen, op bijna 20 jaar 'dienst'. Dan was ik letterlijk ook te ziek om uit mijn bed te komen. Heeft mss te maken met het feit dat ik heel veel in contact kom met zieke mensen, maar wellicht ook omdat we zelfstandig zijn. Er is natuurlijk een lijn: mijn stagemeester, apotheker, werkte zelfs in zijn zaak met een stevige maag-darminfectie. Die zag zo bleek als wat, terwijl de emmer letterlijk achter de hoek stond. Dat vergeet ik nooit :D

Laatste 10 jaar misschien 1 dag een ziektebriefje gebruikt. Sinds ik kinderen heb ben ik wel meer ziek maar dan werk ik gewoon van thuis uit of haal ik werk in savonds.
Een jaar geleden heb ik mij laten steriliseren en toen heb ik een ziektebriefje gekregen voor de dag van de operatie en om te herstellen maar ik heb toen gewoon een dag verlof genomen, ik vind dat niet echt fair om dat ziektebriefje te gebruiken als het mijn keuze was om "ziek" te zijn.

Een jaar geleden heb ik mij laten steriliseren en toen heb ik een ziektebriefje gekregen voor de dag van de operatie en om te herstellen maar ik heb toen gewoon een dag verlof genomen, ik vind dat niet echt fair om dat ziektebriefje te gebruiken als het mijn keuze was om "ziek" te zijn.
Voor een polsoperatie vorig jaar heb ik 3 weken ziekteverlof gekregen. Ik ben gewoon ASAP terug gaan werken (uitgezonderd de dag van de operatie), want ik voelde mij goed genoeg. Maar mijn vingers zwollen enorm op, en ik kon ineens niet meer / amper typen. Ik heb dan uiteindelijk 3 dagen ziekteverlof opgenomen van die 3 weken maar dat was dan ergens halverwege (ik had de werkgever dit ook zo gezegd: Als ik dagen nodig heb van die 3 weken dan neem ik ze op, maar als het niet nodig is, dan niet ..)

Ik had ook gerust 3 weken ziekteverlof kunnen nemen, maar ik heb daarvoor bedankt .. die 3 dagen waren wel een must, als IT'er niet kunnen typen is dodelijk he

Voor een polsoperatie vorig jaar heb ik 3 weken ziekteverlof gekregen. Ik ben gewoon ASAP terug gaan werken (uitgezonderd de dag van de operatie), want ik voelde mij goed genoeg. Maar mijn vingers zwollen enorm op, en ik kon ineens niet meer / amper typen. Ik heb dan uiteindelijk 3 dagen ziekteverlof opgenomen van die 3 weken maar dat was dan ergens halverwege (ik had de werkgever dit ook zo gezegd: Als ik dagen nodig heb van die 3 weken dan neem ik ze op, maar als het niet nodig is, dan niet ..)

Ik had ook gerust 3 weken ziekteverlof kunnen nemen, maar ik heb daarvoor bedankt .. die 3 dagen waren wel een must, als IT'er niet kunnen typen is dodelijk he
Je gaat uw pols niet laten opereren voor het plezier hé, in uw geval was het zeker gegrond om ziekteverlof op te nemen.

Terug
Bovenaan