Weg met de ziektebriefjes. Of toch niet?

Moeten ziektebriefjes voor korte duur weg?

• Totaal aantal stemmers
    232
Ik vind Trump zijn verhaal nu wel heel geloofwaardig, wanneer iemand langer ziek is, hoort die op controle te komen voor het ziektebriefje verlopen is. Natuurlijk zijn er wél uitzondering, absoluut!

Ik denk dat jpv hier niet bepaald blij van wordt, fraude aan de ene kant en illegaal pestgedrag (zoals een ander zijn spullen in de vuilbak gooien! 😡) aan de andere kant... 😩
Ik vind zijn verhaal ook geloofwaardig maar dan nog hou je je waardigheid en hoef je die persoon in kwestie niet met 'domme smoel' benoemen. Zeg er dan op zijn minst bij dat je het danig op de zenuwen kreeg van de ex-werknemer zijn gedrag, nood hebt om te ventileren en dus niet even fijnzinnig over de persoon ik kwestie gaat schrijven.

Nu komt het heel macho over. Als in, ik ga nog liever doppen dan dat ik voor een bullebak als hem moet werken...

Dit gezegd zijnde, ik heb in de verste verte geen idee wat dat juist is met ziektebriefjes en sociaal verlof of stempelrecht en opzeg enz...

Het is uiteraard niet zo eenvoudig als ik nu ga laten uitschijnen maar zou het hele bedrijfsleven niet veel eenvoudiger zijn als er geen arbeidscontracten bestonden? Daarmee bedoel ik: wat als iedereen nu 's gewoon als zelfstandige zou werken. Je werkgever wordt dan je klant en als je werkt wordt je betaald, anders niet.

Zelfstandigen hoor je nooit over ziektebriefjes of opzeg enz... Ze gaan werken en factureren hun werk. Hoeveel eenvoudiger zou de hele administratie zijn? Dan zijn, ondermeer, de ziektebriefjes al helemaal overbodig. Ook kan Trump in zo'n geval zijn chauffeur gewoon opzeggen zonder C4 en sociaal secretariaat of wat dan ook.

Het is uiteraard niet zo eenvoudig als ik nu ga laten uitschijnen maar zou het hele bedrijfsleven niet veel eenvoudiger zijn als er geen arbeidscontracten bestonden? Daarmee bedoel ik: wat als iedereen nu 's gewoon als zelfstandige zou werken. Je werkgever wordt dan je klant en als je werkt wordt je betaald, anders niet.

Zelfstandigen hoor je nooit over ziektebriefjes of opzeg enz... Ze gaan werken en factureren hun werk. Hoeveel eenvoudiger zou de hele administratie zijn? Dan zijn, ondermeer, de ziektebriefjes al helemaal overbodig. Ook kan Trump in zo'n geval zijn chauffeur gewoon opzeggen zonder C4 en sociaal secretariaat of wat dan ook.
Daens draait zich om in zijn graf.
Uber en Deliveroo werken al op die manier he.

Daens draait zich om in zijn graf.
Uber en Deliveroo werken al op die manier he.
I know... Nu, die moderne slaven van onze gedigitaliseerde economie is absoluut niet hoe het zou moeten. Uber en Deliveroo maar evengoed onderaannemers voor Post.NL of UPS... die zelfstandigen worden quasi uitgebuit.

Aan de andere kant heb je dan zoiets als de vastbenoemde leerkracht die zijn 'recht' op ziekteverlof 's zal opnemen en er een jaartje van tussen gaat.

Enfin, simpel is het niet.

JPV toch, altijd maar je tussen bochten wringen, om toch maar je gelijk te halen.

"je mag perfect ontslaan tijdens ziekte, enkel niet WEGENS".
ewel ja in de praktijk komt dat er op neer dat je dan moet kunnen aantonen dat je hem NIET wegens die ziekte ontslaat, wat quasi onmogelijk is als je hem nooit nooit aangetekend aangeschreven of in gebreke gesteld.
Dus ja uiteraard hebben we gewacht eer hij én terug niet ziek was, én binnen de 6 maand was, zodat we geen reden moeten opgeven.
Anders hadden we hem wel via de normale weg ontslegen, en verwezen naar aangetekend schrijven. zo slim was ik ook wel.
Nee, je moet het niet aantonen dat je hem niet wegens die ziekte ontslaat. Het is de werknever die moet aantonen dat hij ontslaan is wegens de ziekte. Bewijslast ligt bij de werknemer. Je kon er dus vlugger vanaf zijn, want ook nu zou hij evengoed kunnen claimen dat hij ontslagen was wegens ziekte (dat hij geen ziektebriefje had op moment van beslissing tot ontslag doet daar niet veel aan).
TRUMP zei:
en je andere ding "inspectie weet dat normaal ontslagbrief vooraf gaat aan C4". Ja inderdaad "normaal gezien"; nu was het echter samen. en daarmee basta.
'basta' maakt geen indruk op de inspectie. De bewijslast voor het versturen van de C4 ligt bij jou. Een AZ is een begin van bewijs, maar niet noodzakelijk voldoende.
TRUMP zei:
en ook je eerste puntje, ja we moeten reden opgeven, en die is simpelweg: "Beëindiging tijdens de eerste 6 maanden van de tewerkstelling".
perfect voldoende.
wordt door de RVA niet aanvaard als reden. Je kan het terugkrijgen als hij wlh wil aanvragen
TRUMP zei:
en mijn overschrijding zorgt voor vandalisme? als hij niet reageert op onze mails en berichten dat hij ze moet komen ophalen. wat denk je dan, dat wij die gaan opsturen naar hem?
en wij zijn ook geen tijdelijke opslagplaats hé.
niemand zegt dat jullie ze moeten opsturen of dat je ze eeuwig moet opslaan.
TRUMP zei:
final note: je kan het goed zien dat je bij de vakbond zit: Je zegt "het is zijn goede recht zijn C4 niet te komen ophalen", maar tegelijk zeg je "o maar zijn spullen weg gooien is vandalisme".
Dus als ik het goed begrijp moet ik ze bij houden, tot hij eens zin heeft er achter te komen, maar zijn C4 dan tegelijk mee nemen, dat is zijn goed recht het niet in ontvangst te nemen.
Jeezes. mensen met zo'n ingesteldheid maken de wereld kapot.
Nee, je begrijpt het niet.

Je moet ze met een redelijke termijn bijhouden en hem de nodige tijd geven om zélf OF door iemand anders die spullen te (laten) ophalen. In de vuilbak gooien als frustratie zoals je eerst aangaf, mag niet. En als iemand anders ze afhaalt, kan hij nog altijd vragen dat die C4 (die privacygevoeliger is dan die spullen) opgestuurd worden. Het feit dat hij niet wil dat hij er zelf moet achter komen, is niet omdat er mensen zijn die graag nog eens de bullebak spelen naar een ontslagen werknemer.

I know... Nu, die moderne slaven van onze gedigitaliseerde economie is absoluut niet hoe het zou moeten. Uber en Deliveroo maar evengoed onderaannemers voor Post.NL of UPS... die zelfstandigen worden quasi uitgebuit.

Aan de andere kant heb je dan zoiets als de vastbenoemde leerkracht die zijn 'recht' op ziekteverlof 's zal opnemen en er een jaartje van tussen gaat.

Enfin, simpel is het niet.
Die aan de andere kant is een verzinsel van je, dat bestaat al lang niet meer. En de reden waarom er arbeidsovereenkomsten bestaan is ook in het belang van de werkgevers.

Die aan de andere kant is een verzinsel van je, dat bestaat al lang niet meer. En de reden waarom er arbeidsovereenkomsten bestaan is ook in het belang van de werkgevers.
vijf seconden Google'n en ik krijg dit: https://www.klasse.be/192299/mijn-ziektedagen-zijn-op/

Tenzij de site van Klasse niet up-to-date zou zijn is 'mijn aan de andere kant' toch niet compleet uit de lucht gegrepen? De dochter van mijn vriendin is net beginnen werken als leerkracht en bij haar sollicitaties viel me op dat de vacatures meestal vervangingen voor landurig zieken waren. Nu, dat kan altijd het geval zijn... Leerkrachten zijn ook maar mensen en mensen kunnen ziek worden. Echter, met zo'n mooi systeem zal er onvermijdelijk ook misbruik zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat je het kind met het badwater moet weggooien.

Maar iets zegt me dat er minder landurig zieke Uber-chauffeurs zijn als vastbenoemde leerkrachten...

vijf seconden Google'n en ik krijg dit: https://www.klasse.be/192299/mijn-ziektedagen-zijn-op/

Tenzij de site van Klasse niet up-to-date zou zijn zie ik niet in wat er niet kan... De dochter van mijn vriendin is net beginnen werken als leerkracht en bij haar sollicitaties viel me op dat de vacatures meestal vervangingen voor landurig zieken waren. Nu, dat kan altijd het geval zijn... Leerkrachten zijn ook maar mensen en mensen kunnen ziek worden. Echter, met zo'n mooi systeem zal er onvermijdelijk ook misbruik zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat je het kind met het badwater moet weggooien.

Maar iets zegt me dat er minder landurig zieke Uber-chauffeurs zijn als vastbenoemde leerkrachten...
Vroeger kon je je opgespaarde ziektedagen "opnemen" aan het einde van je carrière zonder daarom ziek te zijn.

Nu moet je effectief ziek zijn om die op te nemen, dus een dokter schrijft een begin- en vooral een einddatum op papier. En zonder duidelijke aanwijzing van zware medische problemen, zullen die dokters niet voor de lol die attesten langdurig blijven verlengen.

Vroeger kon je je opgespaarde ziektedagen "opnemen" aan het einde van je carrière zonder daarom ziek te zijn.

Nu moet je effectief ziek zijn om die op te nemen, dus een dokter schrijft een begin- en vooral een einddatum op papier. En zonder duidelijke aanwijzing van zware medische problemen, zullen die dokters niet voor de lol die attesten langdurig blijven verlengen.
Hoe aanlokkelijker het systeem hoe groter de kans op misbruiken. Neemt niet weg dat wie ziek is ook effectief bescherming moet genieten... eigenlijk geldt dat toch voor iedereen, ongeacht het statuut waarin je werkt?

Tenzij de site van Klasse niet up-to-date zou zijn is 'mijn aan de andere kant' toch niet compleet uit de lucht gegrepen?
Daar staat toch totaal niet wat je zegt? Het is niet omdat je recht hebt op 30 dagen ziekteverlof per jaar, dat je daarvoor geen ziekteattest zou nodig hebben en dat er geen controle zou zijn? Dat gaat gewoon over ziektedagen die aan 100% betaald worden, vergelijkbaar met de eerste maand ziekte bij een bediende

Daar staat toch totaal niet wat je zegt? Het is niet omdat je recht hebt op 30 dagen ziekteverlof per jaar, dat je daarvoor geen ziekteattest zou nodig hebben en dat er geen controle zou zijn? Dat gaat gewoon over ziektedagen die aan 100% betaald worden, vergelijkbaar met de eerste maand ziekte bij een bediende
Ik heb ook nooit gezegd dat die leerkrachten zonder ziektebriefje thuisblijven. Vroeger kon dat blijkbaar wel (zie post van @Mulan hierboven).

Wel ben ik ervan overtuigd dat er misbruiken zijn van dat systeem. Niet alle langdurig zieken zijn even rechtschapen. Er is misbruik. Hoe aanlokkelijker het systeem hoe groter de kans op misbruiken. Er zal dus ongetwijfeld wel een leerkracht bestaan die oneigenlijk een heel schooljaar 'ziek' is. Nogmaals, dat betekent niet dat je het kind met het badwater moet weggooien.

Ik gaf gewoon twee uitersten: de Deliveroo koerier die bij ziekte 0 inkomen heeft versus de leerkracht met de comfortabele dekking in geval van ziekte. De eerste wordt uitgebuit en bij de tweede bestaat de kans dat het systeem wordt uitgebuit.

Ik heb ook nooit gezegd dat die leerkrachten zonder ziektebriefje thuisblijven. Vroeger kon dat blijkbaar wel (zie post van @Mulan hierboven).

Wel ben ik ervan overtuigd dat er misbruiken zijn van dat systeem. Niet alle langdurig zieken zijn even rechtschapen. Er is misbruik. Hoe aanlokkelijker het systeem hoe groter de kans op misbruiken. Er zal dus ongetwijfeld wel een leerkracht bestaan die oneigenlijk een heel schooljaar 'ziek' is. Nogmaals, dat betekent niet dat je het kind met het badwater moet weggooien.

Ik gaf gewoon twee uitersten: de Deliveroo koerier die bij ziekte 0 inkomen heeft versus de leerkracht met de comfortabele dekking in geval van ziekte. De eerste wordt uitgebuit en bij de tweede bestaat de kans dat het systeem wordt uitgebuit.
Gohja, je moet dat ook wel correct zien: als je continue met kinderen (die vaak ziek zijn) werkt, word je ook zelf wel ziek en gebruik je (gedeeltelijk) die dagen op.
Ik ben eind mei uitgevallen met een burn-out met 8j dienst en tegen september waren al mijn ziektedagen al opgebruikt.
Je moet dus al behoorlijk gezond door het leven gaan of geluk hebben om die ook effectief op te kunnen sparen.

Gohja, je moet dat ook wel correct zien: als je continue met kinderen (die vaak ziek zijn) werkt, word je ook zelf wel ziek en gebruik je (gedeeltelijk) die dagen op.
Ik ben eind mei uitgevallen met een burn-out met 8j dienst en tegen september waren al mijn ziektedagen al opgebruikt.
Je moet dus al behoorlijk gezond door het leven gaan of geluk hebben om die ook effectief op te kunnen sparen.
Absoluut maar niet alle leerkrachten komen in contact met snotterende kleuters. Ik zeg niet dat het systeem fundamenteel slecht is maar er zal wel misbruik zijn. Er is immers iets om te misbruiken, de Deliveroo koerier heeft met zijn zelfstandigen statuut geen ziekteregeling om te kunnen misbruiken.

In elk geval zijn die drie dagen per jaar zonder doktersbriefje eigenlijk peanuts he... De meerderheid zal daar wel verantwoordelijk mee omspringen. Het zijn de excessen die je moet aanpakken.

In elk geval zijn die drie dagen per jaar zonder doktersbriefje eigenlijk peanuts he... De meerderheid zal daar wel verantwoordelijk mee omspringen. Het zijn de excessen die je moet aanpakken.

Is er ook controle op huisdokters die zich rijk schrijven op basis van afwezigheidsattesten?
Daar moeten toch ook statistieken van worden bijgehouden?

Waarom daalt dat ziekteverzuim dan zogezegd?

Wie zich ziek voelt gaat sneller toch gaan werken als hij geen doktersbriefje nodig heeft? Welke logica of systeem zit daar in?
Het zou handig zijn als je de vorige pagina's ook leest of een (1) krantenartikel leest. Je walst dit topic binnen zonder een beetje moeite te doen - de redenering waar je het wel of niet mee eens kan zijn werd in dit topic al veel uitgelegd hoor.

Jeezes. mensen met zo'n ingesteldheid maken de wereld kapot.
Tja, ik begrijp natuurlijk je frustraties omwille van die persoon en zijn gedrag. Maar dat is jammergenoeg iets waar de meeste HRM medewerkers niet meer van opkijken.

Maar ik weet niet waar ik het meest teleurgesteld in ben. Het feit dat iemand, volgens jou, wil profiteren van de maatschappij en zijn werkgever of het feit dat je als vertegenwoordiger van je werkgever, nadat die persoon ontslagen is, lijkt aan te geven het nog eens in in te wrijven.

Nee ik wil hem nog es naar de bureau laten komen, om es goed in z'n domme smoel te lachen.

als sociale inspectie komt, zeg ik dat zijn C4 samen met zijn ontslagbrief in dezelfde envelop zat! die werd aangetekend verzonden.

En hoe rijm je bovenstaande uitspraken dan met onderstaande?
Ik denk dat wij beiden opgevoed zijn met "elementaire beleefdheid" en verantwoordelijkheidzin.

Zoals eerder aangehaald. Ook mijn elementaire beleefdheid heeft z'n grenzen.

Terug
Bovenaan