Week van Tinnitus en Hyperacusis

Maar afgelopen weekend ben ik drie dagen naar een festival geweest met oordoppen in, maar iedere nacht merkte ik dat mijn oren hard floten, waarschijnlijk omdat mijn oordoppen lekten. šŸ˜¢
Misschien sowieso jouw dopjes eens laten testen, dan kan je dit al uitsluiten.

Opgelopen toen ik 25 jaar was trouwens.

Zoals hierboven staat: er zijn heel wat factoren die meespelen die er voor kunnen zorgen dat (tijdelijk) uw tinnitus erger wordt.
In elk geval: zo weinig mogelijk op focussen, maar ik weet dat dat niet gemakkelijk is.
Af en toe eens 'checken' of het er is in een bepaalde ruimte, zou je eigenlijk al niet mogen doen.

Wat ik mijzelf eigenlijk afvraag:
zou de gevoeligheid om extra tinnitus op te lopen bij tinnituspatiƫnten hoger liggen dan bij iemand anders die nog geen tinnitus heeft?
Stel, zoals in het voorbeeld van @Matthias92 : je draagt jouw oordoppen de hele tijd correct (en laat ons veronderstellen dat ze niet lekken), kan je dan extra tinnitus oplopen doordat de 'grens' waarop er schade ontstaat is afgenomen?
Met andere woorden: ook al krijg je bijvoorbeeld een veilige 75 dB binnen, kan je dan met dit 'veilig' geluid toch extra schade oplopen, doordat er reeds tinnitus is?
 
Hallo allemaal,

Ik wil ook graag mijn ervaring delen met tinnitus, dat ik sinds ongeveer 2013-2014 ervaar.
Dit is waarschijnlijk het gevolg van jarenlang intensief uitgaan naar discotheken en festivals, zonder gehoorbescherming te gebruiken.

In de periode van 2014/2015 heb ik mijn levensstijl veranderd en ben ik gestopt met uitgaan.

In het begin was mijn tinnitus alleen merkbaar in stille ruimtes of wanneer ik ging slapen.
Gelukkig kon ik het snel een plaats geven en had ik er niet echt last van omdat ik er niet te veel op lette.

Maar afgelopen weekend ben ik drie dagen naar een festival geweest met oordoppen in, maar iedere nacht merkte ik dat mijn oren hard floten, waarschijnlijk omdat mijn oordoppen lekten. šŸ˜¢

Ik heb nu het gevoel dat mijn tinnitus luider is geworden. Als ik erop let, hoor ik het zachtjes zelfs hier op kantoor of tijdens het autorijden als ik de muziek uitzet. Ik hoop dat het nog zal afnemen, maar het festival is nu al vier dagen geleden.

Misschien merk ik het nu meer op omdat ik er extra op / het zoek let als het stil is.

Ik ben ook nieuwsgierig naar de leeftijden hier. Ik ben pas 31 jaar oud en als ik nadenk over het feit dat ik hier mijn hele leven mee zou kunnen zitten en dat het erger kan worden, raak ik bijna verlamd van de stress.
Ben even oud als jij. Ik denk persoonlijk dat het nu harder klinkt omdat je je zorgen maakt. Zie mijn eerder bericht.
Wat ik mijzelf eigenlijk afvraag:
zou de gevoeligheid om extra tinnitus op te lopen bij tinnituspatiƫnten hoger liggen dan bij iemand anders die nog geen tinnitus heeft?
Stel, zoals in het voorbeeld van @Matthias92 : je draagt jouw oordoppen de hele tijd correct (en laat ons veronderstellen dat ze niet lekken), kan je dan extra tinnitus oplopen doordat de 'grens' waarop er schade ontstaat is afgenomen?
Met andere woorden: ook al krijg je bijvoorbeeld een veilige 75 dB binnen, kan je dan met dit 'veilig' geluid toch extra schade oplopen, doordat er reeds tinnitus is?
Ik denk van wel, door het stukje psychologie dat erbij komt kijken. Veel mensen zijn zich er volgens mij gewoon niet van bewust dat ze tinnitus hebben omdat het nog niet zo luid is bij hen (en dan gaan zij zich dus ook niet focussen op de tinnitus na een situatie met veel lawaai wat net luidere tinnitus veroorzaakt). Ik liep er ook al langer mee rond zonder dat ik het wist, omdat ik dacht dat het normaal was om nooit volledige stilte te kennen. Ik dacht dat iedereen wel een soort ruis hoorde en dat dat "stilte" was. Tinnitus was een ver van mijn bed show omdat ik niet echt een uitgaanstype ben (fuiven en discotheken heb ik nooit veel gedaan). Toen er nog eens een piep bij die ruis kwam en ik een filmpje keek over tinnitus bij motorrijden, ben ik erop beginnen letten en toen besefte ik pas dat ik tinnitus had. En hoe meer ik erop focus, hoe luider het wordt. Als je dus geen tinnitus denkt te hebben, ga je er ook totaal niet op letten en heb je dus minder kans op (luidere) tinnitus na lawaai.

Wanneer ik dit verhaal vertelde aan een mede-motorrijder en ik vroeg of hij zeker is dat hij geen tinnitus had (hij droeg net als mij nooit oordoppen en wij reden vaak langdurig hoge snelheden in Duitsland), beweerde hij eerst van wel. Wat later, toen hij er echt op beginnen letten is, zei hij me dat hij toch ook tinnitus heeft. Ergens vind ik het wel erg dat ik hem nu bewust heb gemaakt van zijn tinnitus, aan de andere kant beschermt het hem ook om verdere gehoorschade op te lopen doordat hij hopelijk voorzichtiger is nu.

Ik ben er zeker van dat een groot deel van de mensen die tinnitus hebben zich er (nog) niet van bewust zijn. En dan is het natuurlijk ook nog geen probleem, want dan is het waarschijnlijk nog niet echt luid. Het wordt pas een probleem wanneer je je ervan bewust bent en het je leven gaat bepalen. En dat laatste heb enkel jij onder controle: beslis je of het je leven kan/mag bepalen of niet. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar na een tijdje zou je het toch moeten kunnen loslaten en dan ga je pas terug rust vinden.

Ik verschoot er trouwens best wel van hoeveel mensen tinnitus hebben (en het ook beseffen). Mensen praten er niet makkelijk over omdat ze er niet mee bezig willen zijn, maar in de beginjaren had ik de nood om erover te praten en er zijn best veel mensen in m'n omgeving die het hebben. Dat heeft mij eigenlijk ook wel ergens geholpen, omdat die mensen de "paniekfase" al door waren en er blijkbaar perfect mee konden leven.
 
Met andere woorden: ook al krijg je bijvoorbeeld een veilige 75 dB binnen, kan je dan met dit 'veilig' geluid toch extra schade oplopen, doordat er reeds tinnitus is?

Ik vrees van wel, heb het zelf meegemaakt. Ik heb al jaren tinnitus en ben evengoed in 2020 begonnen met elektrische gitaar te spelen en dat is goed blijven gaan tot een paar maanden geleden. Ik had de amp aan mijn slechte kant staan :wallbash: en was een solo aan het oefenen en op dat moment niets gemerkt, tot dat ik de vaatwas moest legen. Ik kon het geluid van glazen die tegen elkaar kwamen niet meer verdragen, deed enorm pijn. Ik heb toen een paar dagen geminderd en het is terug 'verbeterd'.

Ik zeg verbeterd omdat ik nog steeds wat gevoeliger ben nadat ik hoge tonen gespeeld heb en dat ik nog een tijdje bepaald frequenties hoorde die andere niet hoorde, maar dat is ondertussen weg. Ik speel altijd met oordoppen die >20 decibel dempen en nog lekdicht zijn.

Ik ga ook nog steeds naar optredens en festivals, maar ik heb dan achteraf tijdelijk wel een beetje maar last, mede omdat ik dan terug in een stille omgeving zit t.o.v. hele dagen of uren in >90 decibel te zitten. Uiteindelijk heb ik gekozen om mijn leven niet stop te zetten voor dit probleem.

Gelukkig zijn er nu wel therapieƫn voor tinnitus draagbaar te maken, maar jammer genoeg niet voor de overgevoeligheid van bepaalde geluiden.
 
Heel erg luide passages, vooral dan in bioscopen, neem ik aan?

Neen, het is letterlijk die klote pieptoon die je meteen naar de volume knop doet grijpen. In S02E04 van Star Trek: Strange New Worlds krijgen bepaalde personages af te rekenen met tinnitus.. Dit wordt in kracht bijgezet door dus zo'n toon door de speakers te laten horen in die scenes.

Het is de volgende scene:

Gebruik GEEN headphones en laag volume bij overgevoeligheid voor scherpe tonen bij het kijken van de timestamp.



In de bioscoop draag ik altijd oordoppen, evenals als ik gitaar speel, maar niet als ik naar tv kijk. Een waarschuwing als: 'this production contains high pitched sounds' zou al voldoende zijn..
 
Neen, het is letterlijk die klote pieptoon die je meteen naar de volume knop doet grijpen
OK, nu ben ik mee.
En effectief, een waarschuwing zoals men doet voor stroboscoopeffecten ifv epilepsiepatiƫnten, zou in sommige omstandigheden wel gepast zijn...
 

Iemand toegang?
Vooral de 'maar niet te veel' in de titel triggert mij wel...
 
Iemand toegang?
Vooral de 'maar niet te veel' in de titel triggert mij wel...
"...Dat soort ā€˜oneigenlijkā€™ gebruik van geluidsdempende of gehoorbeschermende producten baart audiologen zorgen. ā€œWij worden geboren met open orenā€, zegt Vinck. ā€œNet zoals we zuurstof nodig hebben, hebben we geluid nodig om te overleven. Het is een manier om onze omgeving te scannen en erin te functioneren. Dus alle geluiden die onder die 75 dB gedurende acht uur liggen, hoeven we zeker niet maximaal te weren.ā€

Integendeel. Wie dat doet, schept problemen. Want wanneer je plots bijna niets meer hoort, gaat het brein zelf geluid produceren en dat kan tinnitus ( een permanente piep, BDB ) geven. Vinck : ā€œAl die mensen die in de auto, op de markt, in de trein met noisecancelling-koptelefoons of oordoppen in zitten, lopen meer risicoā€™s dan ze beseffen. Wanneer je je afschermt voor niet-schadelijk geluid, gaat je brein, dat geluid wil horen, het geluid dat wel nog binnenkomt versterken. Dus op den duur komen ook zachte geluid erg luid binnen. Een van mijn patiĆ«nten kan daardoor zelfs 40 dB, het geluidsniveau van een gewone slaapkamer, niet meer verdragen. Niet in die vicieuze cirkel belanden is even belangrijk als je gehoor beschermen in situaties waar schade kan ontstaan.ā€"
 

Iemand toegang?
Vooral de 'maar niet te veel' in de titel triggert mij wel...

Slecht gekozen titel want het stukje "niet te veel" gaat dus vooral over het gebruik van noisecancelling. Het gros van het artikel gaat wel degelijk over "bescherm uw oren zo goed mogelijk en liefst met op maat gemaakte".
 
"...Dat soort ā€˜oneigenlijkā€™ gebruik van geluidsdempende of gehoorbeschermende producten baart audiologen zorgen. ā€œWij worden geboren met open orenā€, zegt Vinck. ā€œNet zoals we zuurstof nodig hebben, hebben we geluid nodig om te overleven. Het is een manier om onze omgeving te scannen en erin te functioneren. Dus alle geluiden die onder die 75 dB gedurende acht uur liggen, hoeven we zeker niet maximaal te weren.ā€

Integendeel. Wie dat doet, schept problemen. Want wanneer je plots bijna niets meer hoort, gaat het brein zelf geluid produceren en dat kan tinnitus ( een permanente piep, BDB ) geven. Vinck : ā€œAl die mensen die in de auto, op de markt, in de trein met noisecancelling-koptelefoons of oordoppen in zitten, lopen meer risicoā€™s dan ze beseffen. Wanneer je je afschermt voor niet-schadelijk geluid, gaat je brein, dat geluid wil horen, het geluid dat wel nog binnenkomt versterken. Dus op den duur komen ook zachte geluid erg luid binnen. Een van mijn patiĆ«nten kan daardoor zelfs 40 dB, het geluidsniveau van een gewone slaapkamer, niet meer verdragen. Niet in die vicieuze cirkel belanden is even belangrijk als je gehoor beschermen in situaties waar schade kan ontstaan.ā€"
Wat een gezever. Wanneer je in een luide trein een koptelefoon draagt krijg je nog veel geluid binnen, meer dan bv. iemand die telewerkt. Maar dat tweede is dan geen probleem omdat je geen bescherming draagt.

Toen ik eerst heel milde hyperacusis had kreeg ik ook overal het advies om mijn oren vooral niet te veel te beschermen, zelf wanneer het pijn deed ("zo wennen je oren en hersenen opnieuw aan lawaai"). Dat mij blootstellen aan zogezegd niet schadelijk lawaai mij zwaar veregerd heeft, daar luisteren ze niet naar.
 
Terug een spike hier, constante piep van rond de 15KHz hoorbaar.
Als ik TV op een normaal niveau zet komt de piep erboven. Ook als ik auto rijd kan ik het zacht horen.

Terug proberen niet meer aan te denken en gedachten verzetten, hoe meer ik er aan denk, hoe harder ie wordt.
Gelukkig kan ik er nog redelijk goed mee slapen.

Hopelijk komt er ooit een oplossing voor de vele mensen die er last van hebben.
 
Terug
Bovenaan