Week van Tinnitus en Hyperacusis

Oordop

Active member
Het is officieel de week van tinnitus. Het moment om hier samen met hyperacusis een topic over te maken. Enkele weetjes:

- 10 à 15% van de bevolking lijdt aan oorsuizen.
- De meeste mensen wennen al dan niet na behandeling aan hun tinnitus, maar ongeveer 5% heeft er veel last van en kan niet wennen aan het getuut.
- In dit filmpje kan je horen hoe tinnitus klinkt
- Tinnitus is meestal een gevolg van gehoorschade (door lawaai, ototoxische medicijnen of ziektes zoals Covid), maar kan ook uitgelokt worden door stress of Nek-/kaakklachten.
- Er bestaan behandelingen om te leren leven met tinnitus, maar er is geen behandeling die de tinnitus zelf vermindert. Onbegrijpelijk anno 2023.
- Sinds vorig jaar kan men tinnitus opsporen in de hersenen
- Er is wel hoop op komst (google "Susan Shore Device"), er is een eerste behandeling die in klinische testen heeft aangetoond dat ze de luidheid van tinnitus kan verminderen. Afwachten hoe het op grote schaal gaat helpen.

Er bestaat naast tinnitus ook Hyperacusis, dit is een overgevoeligheid voor lawaai.

- Hyperacusis is zeldzamer maar veel ingrijpender. De meest mensen met hyperacusis hebben ook tinnitus.
- Er zijn vier types: pijn-, luidheid, angst- en ergernishyperacusis. Dit zijn verschillende aandoeningen (denk aan diabetes type 1 en 2), maar komen vaak samen voor, vooral pijn en luidheid.
- De vier types worden spijtig genoeg door artsen te vaak op één hoopje gegooid, vaak zelfs ook met misofonie.
- Een mythe is dat iedere patiënt zich moet blootstellen aan geluid, ook wanneer dit niet aangenaam aanvoelt of zelfs pijn doet. Dit helpt sommige patiënten, maar en leidt bij velen tot een verergering van de symptomen ("setback").
- Een andere mythe is dat hyperacusis vooral een psychologische aandoening is.
- Hyperacusis heeft een zware impact op de levenskwaliteit, want dagdagelijkse handelingen worden opeens ondraagelijk.
- Sommigen zien uiteindelijk geen uitweg meer en plegen zelfmoord, zoals de Vlaming Dietrich Hectors in 2009.
- Onderzoek wijst uit dat pijnyperacusis vermoedelijk veroorzaakt wordt door schade in het binnenoor of inflammatie van het middenoor.

Persoonlijk: met mijn getuut, gepiep en gesuis heb ik leren leven, maar hyperacusis heeft een zware impact op mijn leven. Ik heb de pijnvariant.
 
Laatst bewerkt:
Hier sporadisch last van Tinnitus.
Ik heb de variant die optreed bij nek/kaak/stress klachten. In de zomer verdwijnt de tinnitus volledig, bijvoorbeeld.
Zelfs dan is het een lichte suis, die enkel hoorbaar is in stillere kamers.
Om de 2 jaren (minstens) laat ik mijn gehoor testen, het is nu een jaar geleden en voorlopig geen schade.

Ik ben wat overgevoelig voor geluid, maar hyperacusis niet. Vooral lampen die een hoge toon genereren vind ik zeer irritant.
Er is een lamp op kantoor die voor mij heel veel lawaai maakt, maar voor de collega's enkel hoorbaar is wanneer ik het hen vertel.

Veel sterkte alvast met je hyperacusis, heb je enig idee van de trigger voor uw specifiek geval?
 
Veel sterkte alvast met je hyperacusis, heb je enig idee van de trigger voor uw specifiek geval?
Oorzaak is schade door uitgaan, nadien erger geworden door iets te laten vallen tijdens het koken.

De trigger is gewoon lawaai, ik heb dagelijks mijn hoofdtelefoon (of doppen) nodig, bv om te koken. Kwaliteit van audio maakt een groot verschil. Mijn gsm staat standaard op mute maar het geluid van mijn tv kan ik wel redelijk goed verdragen. Heel hoge of heel lage tonen zijn lastiger.
 
Hier tinnitus door te motorrijden zonder gehoorbescherming. Ben er nooit attent op gemaakt dat dit schadelijk is voor het gehoor, totdat ik een tuut begon te horen. Dan wat opzoekwerk gedaan en 1+1=2. Ik hoop dat dit tegenwoordig deel uitmaakt van de rijopleiding, want oordoppen zou imo tot de standaarduitrusting van motorrijders moeten horen.

Heb nog van die pillen genomen die het mogelijk fixen als je die snel genoeg na de gehoorschade neemt, maar heeft niet gebaat. Nu valt mijn gehoorschade op zich nog wel mee (heb hier tests voor laten doen).

Heb er enkele jaren onder geleden omdat ik me er op focuste, maar nu ik me er niet meer op focus en niet meer druk over maak, heb ik er eigenlijk geen last meer van (als in: het beïnvloedt mijn leven niet meer). Ik heb wel oordoppen op maat laten maken en gebruik die als ik met zware machines werk, maar ook wanneer ik bvb. naar de cinema ga.
 
Amai ik heb die brief gelezen (stukken) toch wel pakkend. Ik heb zelf tinnutus sinds een jaar of 15. Ik weet niet wat de oorzaak is. Ik ben nooit een uitgaander geweest. Ik heb het aan 1 oor. Overdag geen last van maar 's nachts hoor ik dat wel en slaap ik dus met lawaai onder mijn kussen (Youtube meestal). Heel zacht, gewoon net luid genoeg. Hyperacusis heb ik zelden last van. Zeker niet zoals in die afscheidsbrief. Wel gewoon bij luide geluiden dat ze echt hard binnen kunnen komen, vooral dus aan mijn ene oor. Ik merk ook soms dat ik met dat oor bepaalde geluiden beter hoor dan met mijn andere oor. Ik hoor die geluiden dan ook soms alleen maar als mijn hoofd in een bepaalde richting gedraaid zit.

Hier tinnitus door te motorrijden zonder gehoorbescherming.
Ik heb dat 1 rit gedaan en dan besloten het nooit meer te doen. Ik had natuurlijk al tinnitus maar ik vond het lawaai niet uit te houden.
 
Hier tinnitus door te motorrijden zonder gehoorbescherming. Ben er nooit attent op gemaakt dat dit schadelijk is voor het gehoor, totdat ik een tuut begon te horen. Dan wat opzoekwerk gedaan en 1+1=2. Ik hoop dat dit tegenwoordig deel uitmaakt van de rijopleiding, want oordoppen zou imo tot de standaarduitrusting van motorrijders moeten horen.
Dat is ook een klassiek voorbeeld. Vooral de wind zou heel luid zijn?

Ik herken mij eigenlijk (te) veel in die brief van Hectors. Mijn oren worden met de jaren erger, hoe goed ik mij ook probeer te beschermen. Ik heb echt schrik dat ik op een dag even erg als hem wordt.
 
Vroeger lichte tinnitus gehad.

Dan de fout gemaakt om nog eens naar een luide plaats te gaan zonder bescherming en sindsdien echt wel zwaar/luid: verschillende tonen door elkaar, fluctuerend qua volume,... Paar maand serieus depressief van geweest (in 2017) maar tja, wat kan je doen behalve eraan wennen.

Luide plaatsen kom ik nooit meer binnen, ook niet met ordoppen. Zelfs bijvoorbeeld voetbalmatchen zijn moeilijk, enkele maanden geleden nog eens naar een voetbalmatch gegaan met oordoppen in, en heb het tot 2 weken erna mogen voelen (nog luidere tinnitus dan normaal). Dus voor mij zit er niks anders op dan alle plaatsen met decibels boven de 85 volledig te vermijden.

Ik heb ook 24/7 oordoppen op maat in mijn broekzak zitten voor het geval ik onverwacht op een luide plaats beland. Heb ook een app op de iPhone om de decibels te meten indien nodig.
 
Voor mijn moto had ik trouwens een apart paar dat daarvoor gemaakt was. Mijn gewone otoplastieken met muziekfilter (vlakke filter) filterden te weinig dB.
 
Vanaf boven de 80db gemiddeld steek ik mijn oordoppen in. Dat kan gewoon een kwis al zijn in de parochiezaal. Ik heb die van 3M EarSoft FX met een effectieve demping van toch wel 15-20dB (rating is 38dB maar dat dan /2 voor veilige marge). Als omgeving gemiddeld boven de 95db gaat dan bol ik het ook af. Events gelijk DEFCON heb ik meermaals met doppen gedaan maar zelfs de besten waren eigenlijk niet goed genoeg, ben ik mee moeten stoppen. Motorrijden is een randgeval en vaak meerdere weken ergere tinnitus, daarom heb ik motor verkocht en ga ik een BMW huren met groot windscherm dit jaar.
Ik rijd in het buitenland soms wel eens met een scooter, heb de indruk dat dat nog meevalt maar de max. snelheden zijn dan ook eerder rond de 60. Ik kan geloven dat het nog veel luider is als je 90 of zo rijdt. Sowieso doe ik wel standaard oordoppen in dan.
 
Hier toch ook al 6 jaar Tinnitus + vrij zware gehoorschade.
Oorzaak is luidruchtige job + uitgaan + erfelijkheid, 2 jaar geleden overgestapt naar een bureaujob hiervoor.
Tinnitus is zowat altijd hoorbaar, zeker in mijn linkeroor, bepaalde triggers maken het uiteraard nog erger.
Het is toch iets dat je leven vrij hard beheerst, je geeft er toch bepaalde dingen voor op die anders zo vanzelfsprekend zijn.
Ik was ook fervent motorrijder maar dat is ondertussen ook al 4 jaar geleden.
Mijn gehoorschade is in mijn linkeroor reeds op een niveau dat ik eigenlijk een gehoorapparaat moet dragen, momenteel stel dat ik nog wat uit.

Oordoppen behoren toch ook tot mijn std uitrusting en gelijk welk werkje ik thuis uitvoer, draag ik gehoorbescherming.

Hyperacusis heb ik niet, maar ik merk wel dat bij het minste geluid dat voor mij als "schadelijk" overkomt, ik naar mijn oren grijp en ze afsluit tot het lawaai over is.
 
Mijn vrouw heeft een jaar of 13 tinnitus.
Ze nam antibiotica en dat weekend naar een trouw van vrienden geweest. Tijdens het dansfeest oorpijn beginnen krijgen maar weinig aandacht aan besteed tot het ondraaglijk kwam, ik zag jammer genoeg de ernst niet direct in, ze is dan een tijd naar buiten geweest en dan 2 minuten terug binnen maar de muziek waren als messen die in haar oor sneden vertelde ze. Wij dan naar huis maar het kwaad was geschied helaas. De eerste maanden waren een hel voor haar, gelukkig zwakte de tinnitus wat af en werd het meer leefbaar. Sindsdien kan ze er redelijk goed mee om en beheerst het haar leven niet. Met haar oordoppen durft ze overal naar toe en moet ze er niets voor laten gelukkig. Ze heeft verschillende doppen met verschillende gradaties filters. Ik heb ook sindsdien oordoppen en doe ze ook redelijk snel aan. Veelal op een (dans)feest zijn wij de enigen die er aan hebben helaas.
 
Dat is ook een klassiek voorbeeld. Vooral de wind zou heel luid zijn?

Ik herken mij eigenlijk (te) veel in die brief van Hectors. Mijn oren worden met de jaren erger, hoe goed ik mij ook probeer te beschermen. Ik heb echt schrik dat ik op een dag even erg als hem wordt.
Klopt, velen denken dat het de luide uitlaat is die gehoorschade kan veroorzaken, maar het is idd het windgeruis dat schadelijk is. Zelf nooit bij stilgestaan spijtig genoeg.

Ik heb dat 1 rit gedaan en dan besloten het nooit meer te doen. Ik had natuurlijk al tinnitus maar ik vond het lawaai niet uit te houden.
Was me nooit bewust van dat lawaai en zag andere motorrijders ook nooit oordoppen insteken, dus nooit verder bij nagedacht. Ik heb m'n motor toen verkocht omdat die me altijd deed denken aan m'n tinnitus. Toendertijd had die motor in mijn ogen m'n leven verpest. Ondertussen ben ik er wel over, maar of er nog ooit terug een motor komt weet ik niet.
 
Ik heb ergens in het najaar van 2011 Tinnitus en Hyperacusis opgelopen door jaren lang oortjes véél te luid te zetten en naar concerten gaan zonder enige vorm van bescherming, ik vond dat niet nodig.

Ondertussen heeft mijn tinnitus een opflakkering gekregen omdat mijn oordop niet goed in zat en de gitaar versterker bijna 15 decibel luider stond dan mijn tablet aangaf. Nu staat dat ding op 85 decibels en niet luider meer :). ik heb meer last van hyperacusis aan mijn slechte kant dan die lichte pieptoon.

Bestek, glazen, porselein dat tegen elkaar klettert doet énorm veel pijn. Ik ga wel nog naar optredens en festivals en laat mijn oordoppen elk jaar controleren op lekken. Ik gebruik ook altijd een app om het aantal decibels te meten.
 
Ik heb ergens in het najaar van 2011 Tinnitus en Hyperacusis opgelopen door jaren lang oortjes véél te luid te zetten en naar concerten gaan zonder enige vorm van bescherming, ik vond dat niet nodig.

Ondertussen heeft mijn tinnitus een opflakkering gekregen omdat mijn oordop niet goed in zat en de gitaar versterker bijna 15 decibel luider stond dan mijn tablet aangaf. Nu staat dat ding op 85 decibels en niet luider meer :). ik heb meer last van hyperacusis aan mijn slechte kant dan die lichte pieptoon.

Bestek, glazen, porselein dat tegen elkaar klettert doet énorm veel pijn. Ik ga wel nog naar optredens en festivals en laat mijn oordoppen elk jaar controleren op lekken. Ik gebruik ook altijd een app om het aantal decibels te meten.
Hoe zou je jouw pijn beschrijven? En heb je dan geen schrik dat je orgen erger worden door festivals?
 
Geen idee of het hyperacusis is, maar ik ben wel heel gevoelig aan geluid door mijn autisme. Soms beperkt het zich tot moeilijk geluid kunnen verdragen (mijn hoofd wordt zot), maar de spier die te maken heeft met luide geluiden dempen is heel gevoelig.

'k Heb het ff zelf op Wikipedia opgezocht omdat ik er het fijne niet van wist, maar is ook interessant:

Een overbelasting van de musculus tensor tympani kan leiden tot hyperacusis (een overgevoeligheid aan geluid), tonisch tensor tympani syndroom en tinnitus (oorsuizen) na een plotse blootstelling aan een onverwacht luid lawaai (zie akoestische schok).[6][7] Bij het tonisch tensor tympani syndroom is de reflexdrempel van de musculus tensor tympani verminderd, wat symptomen zoals druk en pijn in en rond het oor kan veroorzaken.[7]

Bij mij uit zich dat als heel snel die spier voelen (allez, horen) samentrekken, het is ook dat rumbling geluid als je je ogen hard dichtknijpt. Het gebeurt vaak bij bepaalde toonhoogtes.
 
Ik heb tinnitus in mijn rechteroor maar ondervind er gelukkig niet al te veel last van. Daardoor ben ik me wel bewust geworden van de gevaren van lawaai. Draag dan ook altijd bescherming als ik plekken ga met veel lawaai. Ik ga graag naar optredens en fuiven dus altijd oordoppen op zak.
 
Geen idee of het hyperacusis is, maar ik ben wel heel gevoelig aan geluid door mijn autisme. Soms beperkt het zich tot moeilijk geluid kunnen verdragen (mijn hoofd wordt zot), maar de spier die te maken heeft met luide geluiden dempen is heel gevoelig.

'k Heb het ff zelf op Wikipedia opgezocht omdat ik er het fijne niet van wist, maar is ook interessant:

Een overbelasting van de musculus tensor tympani kan leiden tot hyperacusis (een overgevoeligheid aan geluid), tonisch tensor tympani syndroom en tinnitus (oorsuizen) na een plotse blootstelling aan een onverwacht luid lawaai (zie akoestische schok).[6][7] Bij het tonisch tensor tympani syndroom is de reflexdrempel van de musculus tensor tympani verminderd, wat symptomen zoals druk en pijn in en rond het oor kan veroorzaken.[7]

Bij mij uit zich dat als heel snel die spier voelen (allez, horen) samentrekken, het is ook dat rumbling geluid als je je ogen hard dichtknijpt. Het gebeurt vaak bij bepaalde toonhoogtes.
Er zijn nog mensen met autisme die zeggen dat ze gevoelig zijn voor lawaai, maar dan op een heel andere manier. Meer zoals overstimulatie dan pijn. De gevoeligheid verergert ook niet door lawaai, terwijl ik goed moet oppassen dat ik alles niet vererger.

Het rumblen is wel een typisch symptoom van tensor tympani syndroom.
 
Hoe zou je jouw pijn beschrijven? En heb je dan geen schrik dat je orgen erger worden door festivals?

De pijn omschrijf ik alsof iemand het een geweldig idee vindt om een naald in je oor te steken, ondragelijk dus. En bang dat het erger wordt? Zeker, maar ik sta nooit vooraan en altijd ter hoogte van de soundpit in het midden en vooral niet in in lijn met de speakers. Als ik merk dat het nog te luid is met oordoppen, ga ik nog meer naar achteren. Kleine zaaltjes vermijd ik :)

Ik moet vooral opletten dat de oordop aan mijn slechte kant echt goed inzit en bij het minste beetje vacuum verlies, meteen terug aanduwen. De oordoppen gaan in voor ik de zaal betreedt en uit als ik buiten ben. Op festivals draag ik ze makkelijk 12 uur op een dag :unsure:
 
Er zijn nog mensen met autisme die zeggen dat ze gevoelig zijn voor lawaai, maar dan op een heel andere manier. Meer zoals overstimulatie dan pijn. De gevoeligheid verergert ook niet door lawaai, terwijl ik goed moet oppassen dat ik alles niet vererger.

Het rumblen is wel een typisch symptoom van tensor tympani syndroom.
Ja, 't is dat onderscheid dat ik maakte. Overstimulatie = mijn kop wordt zot en ik kan niet meer nadenken. Terwijl dat rumblen en ineen krimpen die tensor tympani is.
 
Terug
Bovenaan