Web Webdesign

Soler

Active member
Welke software/programma's zijn aanraders voor het ontwikkelen van websites.

Kleine notitie van html/css
Photoshop & InDesign-gebruiker.

Ben een totale leek op gebied van webdesign maar zou me graag bijscholen om sites te ontwikkelen naast businesskaarten, menukaarten, logo's,...

Alvast bedankt !
 
Voor moderne websites?

Dit is de software waar ik op dagdagelijkse basis mee in aanraking kom (bepaal zelf welke je wil gaan gebruiken en hoe ver je wil gaan):
VsCode / Webstorm / PhpStorm
Figma / Adobe Xd
Adobe Illustrator + Adobe Photoshop
NVM + NodeJs + NPM / Composer + LAMP/MAMP/WAMP
MySQL / MongoDB
Postman
Git / Bitbucket / Gitlab + Sourcetree

Technologieen:
HTML5 + CSS3
Javascript ES7
ReactJs + Redux
VueJs (+ contentful)
PHP + CraftCMS3 (+ Twig) + MySQL
ExpressJs + Mongoose
Parcel-bundler

En dan, afhankelijk van het project, nog een hoop libraries of packages.
 
Voor moderne websites?

Dit is de software waar ik op dagdagelijkse basis mee in aanraking kom (bepaal zelf welke je wil gaan gebruiken en hoe ver je wil gaan):
VsCode / Webstorm / PhpStorm
Figma / Adobe Xd
Adobe Illustrator + Adobe Photoshop
NVM + NodeJs + NPM / Composer + LAMP/MAMP/WAMP
MySQL / MongoDB
Postman
Git / Bitbucket / Gitlab + Sourcetree

Technologieen:
HTML5 + CSS3
Javascript ES7
ReactJs + Redux
VueJs (+ contentful)
PHP + CraftCMS3 (+ Twig) + MySQL
ExpressJs + Mongoose
Parcel-bundler
Idd, voor moderne websites. Zijn er pakketten die modulair werken ? Is Wordpress een aanrader? Ik zal zeker al eens al je suggesties door google jagen om een beeld te kunnen vormen.
 
Bedoel je dan echt design of het maken van sites in zijn geheel? Qua design kan ik Figma wel aanraden.

Het technisch uitwerken hangt er vanaf hoe diep je in het rabithole wil gaan. Wij gebruiken tegenwoordig vaak Statamic als opvolger van Wordpress. Maar Wordpress is wel iets vriendelijker voor niet-technische mensen.
 
Het gaat er hem ook over of je wilt programmeren of gewoon een drag-and-drop-builder wilt gaan gebruiken zoals Elementor of Wix...
 
Bedoel je dan echt design of het maken van sites in zijn geheel? Qua design kan ik Figma wel aanraden.

Het technisch uitwerken hangt er vanaf hoe diep je in het rabithole wil gaan. Wij gebruiken tegenwoordig vaak Statamic als opvolger van Wordpress. Maar Wordpress is wel iets vriendelijker voor niet-technische mensen.

Het gaat er hem ook over of je wilt programmeren of gewoon een drag-and-drop-builder wilt gaan gebruiken zoals Elementor of Wix...
Ik heb de designideeën maar niet de uitgebreide technische bagage. Elementor/Wix dan eerder gaan verkennen ?
 
Ik heb de designideeën maar niet de uitgebreide technische bagage. Elementor/Wix dan eerder gaan verkennen ?

Goh ik ben totaal geen voorstander van een drag-and-drop-builder. Die maken meestal jouw website zo traag als wat. Maar moest je uit die 2 moeten kiezen raad ik Elementor aan (is plugin op WordPress).

En als je het groots ziet: gewoon beetje HTML & CSS leren ;) of een developer onder de arm nemen om jouw ideeën te programmeren.
 
Ja, in de professionele wereld heb je eigenlijk veelal de opsplitsing "webdesigner" en "webdeveloper".
Een designer maakt een design in een programma zoals Figma. Dit design is niet functioneel en kan niet rechtstreeks online gezet worden.
Een webdeveloper krijgt zo'n design dan en zet dat om naar code zodat het bruikbaar is.

Natuurlijk heb je ook mensen die het beide kunnen, maar als je nergens kennis van hebt is dat natuurlijk misschien wel hoog gegrepen.

Er zijn ook wel mensen die geld verdienen om voor anderen een Wix/Squarespace enzo op te zetten. Misschien als je het gewoon als extra service wil aanbieden dat dat wel een optie is. Als hoofdberoep denk ik dat dat minder interessant is. Veel klanten gaan daar ook niet in mee willen gaan omdat: maandelijkse kosten hoger liggen of ze het gevoel hebben dat ze dat dan ook gewoon zelf wel kunnen.
 
Goh ik ben totaal geen voorstander van een drag-and-drop-builder. Die maken meestal jouw website zo traag als wat. Maar moest je uit die 2 moeten kiezen raad ik Elementor aan (is plugin op WordPress).

En als je het groots ziet: gewoon beetje HTML & CSS leren ;) of een developer onder de arm nemen om jouw ideeën te programmeren.

Ja, in de professionele wereld heb je eigenlijk veelal de opsplitsing "webdesigner" en "webdeveloper".
Een designer maakt een design in een programma zoals Figma. Dit design is niet functioneel en kan niet rechtstreeks online gezet worden.
Een webdeveloper krijgt zo'n design dan en zet dat om naar code zodat het bruikbaar is.

Natuurlijk heb je ook mensen die het beide kunnen, maar als je nergens kennis van hebt is dat natuurlijk misschien wel hoog gegrepen.

Er zijn ook wel mensen die geld verdienen om voor anderen een Wix/Squarespace enzo op te zetten. Misschien als je het gewoon als extra service wil aanbieden dat dat wel een optie is. Als hoofdberoep denk ik dat dat minder interessant is. Veel klanten gaan daar ook niet in mee willen gaan omdat: maandelijkse kosten hoger liggen of ze het gevoel hebben dat ze dat dan ook gewoon zelf wel kunnen.
Ik zal toch me eens verder verdiepen in Figma en Adobe Xd dat eerder al aangehaald is. Elementor lijkt me ook iets in de richting die ik kan gebruiken. Kan een mooie opstap zijn om me verder te verdiepen in HTML/CSS. Ooit wel eens een site gebouwd via HTML/CSS maar die was redelijk basic en zou niet meer voldoen aan de responsive sites. Van Wix inderdaad geen fan omdat je beperkt wordt in het design-gedeelte ook.

Sowieso al bedankt want echt op weg gezet!
 
Kent iemand goeie tutorials om web basics en concepten onder de knie te krijgen?
Vooral beginnen met Visual Studio Code en statische websites is aangeraden, neem ik aan?
 
Kent iemand goeie tutorials om web basics en concepten onder de knie te krijgen?
Vooral beginnen met Visual Studio Code en statische websites is aangeraden, neem ik aan?
Kijk eens naar https://www.khanacademy.org/computing/computer-programming/html-css en van daaruit verder evolueren. De editor/IDE die je gebruikt maakt op zich niet zo veel uit, 't is waar je vertrouwd mee bent/wordt.

Web development is ook enorm uitgebreid en er zijn zoveel technologieën en manieren om iets te doen, en ja, in sommige situaties is technologie A beter dan B, maar in 95% van de gevallen maakt het geen bal uit welke technologie je gebruikt en zal je hetzelfde bereiken. Het maakt wel uit om een beetje een idee te vormen van wat je uiteindelijk wil doen/bereiken.
 
Terug
Bovenaan