Wat nu niet meer denkbaar is...

Da's toch ook wel stevig, de hele klas uitnodigen op een feestje. Je moet dan maar eens in een klein huis of op een appartement wonen of er gewoon het geld niet voor hebben.
Dat is gewoon verplicht hier. We hebben hier nu proberen organiseren dat alle kinderen per maand gegroepeerd worden en dat we de zaal op de school mogen gebruiken.

Da's toch ook wel stevig, de hele klas uitnodigen op een feestje. Je moet dan maar eens in een klein huis of op een appartement wonen of er gewoon het geld niet voor hebben.
Bij ons doen de meeste hun feestje in een kinderspeeltuin of kinderboerderij. Alleszins in de kleuterklas is het de gewoonte om de volledige klas uit te nodigen. Dat waren +-18 kindjes maar het is nooit zo dat iedereen komt natuurlijk.

Een paar ouders deden het thuis maar dat is natuurlijke een opgave (en meer afhankelijk van de ruimte en eventueel het weer).

Ik vind dat voor die jongere jaren wel fijn. Veel kindjes wisselen toch nog vaak van wie ze nu het tofste vinden dus om die keuze echt al van je kind te laten afhangen. En ze pikken heel snel op welke kindjes wat moeilijker zijn in de klas en die worden dan al vaak niet mee uitgenodigd (en dat merken ze ook weer snel natuurlijk).

Ik doe zo'n dingen niet graag dus ik geef in principe geen feestjes. De oudste wou het wel heel graag in het derde dus dan hebben we het gedaan in een binnenspeeltuin, vond ik wel zo makkelijk :p. En zoveel kost dat ook niet (kzou er thuis minstens evenveel aan geven)

Over een dik half jaar gaat onze dochter naar de kleuterklas. Ben benieuwd hoe het daar gaat zijn met feestjes. Onze tuin is in principe groot genoeg om een hele kleuterschool in te stoppen, maar dan gaan we toch helpende ouders nodig hebben vrees ik.

En binnenspeeltuinen zijn kut, maar voor je kind moet je nu eenmaal iets over hebben.

Over een dik half jaar gaat onze dochter naar de kleuterklas. Ben benieuwd hoe het daar gaat zijn met feestjes. Onze tuin is in principe groot genoeg om een hele kleuterschool in te stoppen, maar dan gaan we toch helpende ouders nodig hebben vrees ik.

En binnenspeeltuinen zijn kut, maar voor je kind moet je nu eenmaal iets over hebben.
Op onze school worden pas feestjes gegeven vanaf laatste kleuterklasje of lagere school.
Ik ga alleszins als hij drie wordt nog geen kindjes van de klas uitnodigen. 🤷

Verder delen ze hier nog steeds een lijst uit met de namen, verjaardagen en adressen van de kindjes uit de klas. Je geeft als ouder hier wel eerst toestemming voor.

Bij ons en de meeste vriendjes in de kindjes hun klas is het toch altijd een beperkt aantal van een stuk of 5-8 vriendjes. Niet alleen voor de praktische kant van de zaak want je moet nog altijd een oog hebben voor al die kinderen en uw kot moet ook niet afgebroken zijn na het feestje. Wij gaan uit van de regel evenveel vriendjes als de leeftijd die ze worden. Als je heel de klas uitnodigt (zeker als ze jong zijn) kunnen ze toch nooit alle kindjes aandacht geven en krijg je toch weer kliekjesvorming (zoals je die ook gewoon in de klas hebt natuurlijk). Uitnodiging gebeurt via een WhatsApp groepje dan. Op school vragen ze om geen uitnodigingen via hen te doen. Er wordt door de school toch elk jaar toestemming gevraagd en dan van iedereen die die gegeven heeft een lijst met telefoonnummer en adres doorgegeven.

Bij ons en de meeste vriendjes in de kindjes hun klas is het toch altijd een beperkt aantal van een stuk of 5-8 vriendjes. Niet alleen voor de praktische kant van de zaak want je moet nog altijd een oog hebben voor al die kinderen en uw kot moet ook niet afgebroken zijn na het feestje. Wij gaan uit van de regel evenveel vriendjes als de leeftijd die ze worden. Als je heel de klas uitnodigt (zeker als ze jong zijn) kunnen ze toch nooit alle kindjes aandacht geven en krijg je toch weer kliekjesvorming (zoals je die ook gewoon in de klas hebt natuurlijk). Uitnodiging gebeurt via een WhatsApp groepje dan. Op school vragen ze om geen uitnodigingen via hen te doen. Er wordt door de school toch elk jaar toestemming gevraagd en dan van iedereen die die gegeven heeft een lijst met telefoonnummer en adres doorgegeven.
Tot wanneer ga je die feestjes geven? Gaat tof worden op hun 17.

Tot wanneer ga je die feestjes geven? Gaat tof worden op hun 17.
Doordat puberende tieners erger zijn dan kleuters gaat de regel ergens rond de leeftijd van tien het aantal terug afgebouwd worden :unsure:

Nee, ik denk dat zo een verjaardagsfeestje zo iets is voor zolang ze in het lager zitten. Denk zelfs de laatste 2 jaar van het lager dat er al zijn die er minder voor te vinden zijn. Zal ook wel beetje van kind tot kind afhangen.

Doordat puberende tieners erger zijn dan kleuters gaat de regel ergens rond de leeftijd van tien het aantal terug afgebouwd worden :unsure:

Nee, ik denk dat zo een verjaardagsfeestje zo iets is voor zolang ze in het lager zitten. Denk zelfs de laatste 2 jaar van het lager dat er al zijn die er minder voor te vinden zijn. Zal ook wel beetje van kind tot kind afhangen.
Als tiener had ik dan weer meermaals "slumber party's" met 1 tot 4 vriendinnen. Pak makkelijker als ouder: je bestelt een pizza, doet oordopjes in en klaar!

Dochter mocht, omdat ze 5 werd, 5 klasgenootjes uitnodigen. Waren allemaal meisjes.

Eén van de mama's kwam me de week er na zeggen dat haar zoontje het absoluut niet fijn vond dat hij niet uitgenodigd was. En dat ze voor zijn feestje de hele klas zou uitnodigen omdat ze niemand wil uitsluiten. Ze heeft dat ook gedaan, in 2 feestjes opgedeeld omdat het anders niet haalbaar was met zo'n grote bende.
Herinner mij dat in het derde kleuter. Een meisje dat thuis een restaurant had, die nodigde gewoon heel de klas uit. Maar voor de kindjes in een sociale woning (jaren tachtig, piepklein) lag dat helemaal anders.
Los van het sociaal contact ben ik eigenlijk wel zo opgelucht dat ze het in de school van ons gasten niet doen.

Ik zat vandaag nog eens na te denken over de opmerking van die ene moeder.

'Nodig jij dan wel mensen die je niet leuk vindt uit op jouw feestje?' :eviltongue:

Dochter mocht, omdat ze 5 werd, 5 klasgenootjes uitnodigen. Waren allemaal meisjes.

Eén van de mama's kwam me de week er na zeggen dat haar zoontje het absoluut niet fijn vond dat hij niet uitgenodigd was. En dat ze voor zijn feestje de hele klas zou uitnodigen omdat ze niemand wil uitsluiten. Ze heeft dat ook gedaan, in 2 feestjes opgedeeld omdat het anders niet haalbaar was met zo'n grote bende.
"Oke, ik zal ze ook allemaal uitnodigen, ge moogt allemaal komen naar het feestje, bij deze leuke mevrouw thuis!"

Terug
Bovenaan