Hoe kan je netto maar 100 euro meer overhouden als het bruto 400 euro hoger is? Volgens mij zit er iets verkeerd ik de berekening, of krijg je meer netto vergoedingen bij je huidige werkgever?Ik zit een beetje met een luxeprobleem.
Situatie, ik werk nu sinds 6 jaar bij een bedrijf in advertising, zie details hieronder.
Alles OK maar soms wat saai, ik zie geen toekomst in mijn positie, geen doorgroeimogelijkheden.
Soms balanceer ik op de rand van een bore-out (of een burn-out). Andere dagen gaat het goed.
Nu heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf in een sector waar ik al m'n hele leven wil in werken. En dat is gelukt. Ze hebben me gekozen en een contract aangeboden. Alleen voorzien ze geen wagen, kom ik in een klein team terecht waar ik de laagste in rang zal zijn (samen met iemand die net is afgestudeerd, de anderen zijn allen kader) en voel ik toch wat onzekerheid over de jobinhoud en het team. Veel druk en vele taken simultaan afwerken wat voor stress zou kunnen zorgen (vertelden ze zelf).
Hun voorstel: €4.900 bruto --> €2.900 netto. 40 vakantiedagen. Een tegenbod langs mijn kant hebben ze niet aanvaard (€5.400 bruto)
Maar dus zonder wagen. En die wagen is (als alleenstaande) echt wel mijn vrijheid. Zelf een wagen kopen wordt financieel erg moeilijk. Ik neig momenteel eerder naar het niet te doen. Maar de "what if" vraag gaat wel nog lang knagen vrees ik.
1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Bachelor Communiatiemanagement + Master Bedrijfskunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Advertising - PC200
Huidige functie: Marketeer - kader
Anciënniteit: 6
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
Verantwoordelijkheden: CRM, advertentiecampagnes, website, social campagnes, ...
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4.420
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.800
Nettovergoedingen: 100 (€5/ dag thuiswerk)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm budget + laptop
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Eigen auto nodig voor het werk: Niet echt
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, type VW ID.4 of Skoda Enyaq
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, erg flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms.
Hoe vaak overuren te presteren: Het werk moet gewoon af zijn, wanneer je dit doet maakt niet uit. Valt mee.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, zo veel als je wil
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
Verder zou ik ook niet blind staren op een auto, zeker niet als je nog kan door groeien waar je naar toe gaat.

.