Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
En is 4/5 werken onder een ander stelsel een optie?
Voor het "zorgen voor een ziek familielid" wel. Maar dan heb je een attest van je huisarts, en een ziek familielid nodig..

Vanaf 1/11 start ik aan een nieuwe job met compleet andere voorwaarden (dagdienst, 3d/we thuiswerk), dus het is volhouden tot dan.

Ik heb al gekeken om op tijd eens een week verlof te vragen nu.

Voor diegene met een groepsverzekering, hadden jullie de keuze om kapitaal overlijden vast te leggen? Ik kan hier kiezen tussen 6 opties, gaande van 1x tot 6x jaarsalaris. De dame van HR kon hier ook niet veel advies geven: "de meeste kiezen iets tussen de 2".
Dan is er toch een allocatie van uw premie tussen kapitaalsopbouw en overlijdensdekking vermoed ik? Overlijdensdekking is voor de verzekeraar in dat opzicht het interessantste want de kans dat ze u dat moeten uitkeren is lager (en premie die gaat naar overlijdensdekking, gaat niet naar pensioenopbouw).
Voor u zou moeten uitmaken met welk bedrag uw nabestaanden comfortabel verder kunnen, maar ook niet meer dan dat.

Voor diegene met een groepsverzekering, hadden jullie de keuze om kapitaal overlijden vast te leggen? Ik kan hier kiezen tussen 6 opties, gaande van 1x tot 6x jaarsalaris. De dame van HR kon hier ook niet veel advies geven: "de meeste kiezen iets tussen de 2".
Ja
Ik ga voor zo weinig mogelijk voor de nabestaanden. Die moeten zelf maar werken ipv van mijn dood te genieten!
ik heb geen kinderen en ben niet getrouwd dus uiteindelijk zou toch vooral de staat er mee gaan lopen

Ja
Ik ga voor zo weinig mogelijk voor de nabestaanden. Die moeten zelf maar werken ipv van mijn dood te genieten!
ik heb geen kinderen en ben niet getrouwd dus uiteindelijk zou toch vooral de staat er mee gaan lopen
Maar het zou wel mooi zijn moest bv de overlijdensdekking de erfbelasting van het vermogen richting uw echtgenoot/echgenote coveren ofzo. Het is niet dat die er ook nog eens op gerekend had x aantal procent van het spaargeld over te schrijven aan de staat.

Ik heb 5 jaar 4/5 gewerkt met ouderschapsverlof. In een regime van 4 weken werken, 1 week thuis. Ik werk in (heel) onregelmatige shiften dus die week thuis was echt een verademing. Ik werkte wel bijna evenveel dagen als een standaard full time, maar samengepropt op die 4 weken.

In die week thuis kon ik alles wat in de andere weken opgestapeld was afwerken. Ik kon eens wat dingen doen aan/in ons huis (qua verbouwingen, kleine herstellingen,...). Ik had die week tijd om eens een dagje de luieren in de zetel.

Sinds vorige maand werk ik terug full-time. En ik steven nu al recht op een burn-out af.
In Januari 22 dagen gewerkt, waarvan 14 nachtshiften. En de dag dat ik om 6u s'ochtends thuiskom na m'n laatste nacht wordt aanzien als een dag "thuis". Aangezien ik 2x 7 nachten gedaan heb mag je eigenlijk tellen dat ik 24 dagen gewerkt heb.

Al mijn dringende dingen die ik thuis moet doen blijven zich maar opstapelen en in heb gewoon geen tijd. Per item dat ik af krijg komen er 5 nieuwe bij.
Wij kunnen loopbaanonderbreking nemen 60maand zonder motief met premie van rva. Dat gebruik ik nu als je wilt geef ik u die info in pm.

Wij kunnen loopbaanonderbreking nemen 60maand zonder motief met premie van rva. Dat gebruik ik nu als je wilt geef ik u die info in pm.
Merci, maar ik denk dat ik dit niet (meer) mag wegens mijn graad (R4+).

En als ik het nu zou aanvragen is het voor ten vroegste te starten binnen 3 maand, en mijn onmiddellijke chef mag (en zal) het sowieso weigeren. (We hebben momenteel een enorm personeelstekort, wat ook de reden is dat ze me nog niet laten vertrekken naar m'n nieuwe job.

Ja, ik heb dat laten aanpassen. Je kunt bij ons kiezen tussen 0 tem 3x jaarsalaris.
Opgelet! optie overlijdensdekking kost geld. Er gaat dus minder geld naar de pensioenspaarpot.

Ik heb voor 0 gekozen, zodat de volledige (minus taks, kosten etc.) werkgeversbijdrage naar pensioen gaat.
Reden: na mijn dood heb ik toch niks aan dat geld. De gezinswoning is gedekt via SSV en daarnaast is er nog wat spaargeld/beleggingen die genoeg zijn voor grootste kosten. Mijn partner heeft ook genoeg inkomen/vermogen om verder te kunnen leven.

De andere opties lijken me vooral nuttig als je de kostwinnaar bent, of wanneer er een groot inkomens-/vermogensverschil is. Zo kun je elkaar wat beschermen voor de worst case scenario's.

Wat gebeurt er eigenlijk met je groepsverzekeringsgeld als je overlijdt en je hebt niets voor kapitaal overlijden genomen?
40000€ in groepsverzekering

Met kapitaal overlijden gaat dan bijvoorbeeld 100000€ naar je partner. (minus kosten)
Zonder kapitaal overlijden gaat dan 40000€ naar je partner

Wat Jpv zegt aldus: Naar de erfgenamen.

Hier valt er ook niks aan te passen. In mijn pensioen pot zit er op einde bij pensioen ~200k volgens de simulaties. Als ik doodval, casht de vrouw des huizes een half miljoen van de groepsverzekering, een half huis via de ssv en mijn app via de ssv.

Nogal de evidentie dat ik die doodval verzekering niet wil, liever dan pensioen pot. Maar ja, niks aan te passen. Dus ik wandel nog steeds als 2e van de trap telkens :cautious:

Bij mijn groepsverzekering kan je schuiven tussen 3 pijlers: pensioen, vervangingsinkomen bij ziekte (> 1 maand), overlijden. Ik heb gekozen voor pensioen + een stevig vervangingsinkomen bij ziekte. Als ik overlijd is onze gezinswoning volledig afbetaald via de SSV, dat moet (samen met mijn spaargeld en beleggingen) mijn vrouw voldoende comfort geven, zonder dat ze dan al binnen is voor het leven. Je moet ze nu ook geen motief geven he! :p

Hier valt er ook niks aan te passen. In mijn pensioen pot zit er op einde bij pensioen ~200k volgens de simulaties. Als ik doodval, casht de vrouw des huizes een half miljoen van de groepsverzekering, een half huis via de ssv en mijn app via de ssv.

Nogal de evidentie dat ik die doodval verzekering niet wil, liever dan pensioen pot. Maar ja, niks aan te passen. Dus ik wandel nog steeds als 2e van de trap telkens :cautious:
Bij moord casht ze volgens mij niets, iets met kleine letterkes

Mijn vriendin krijgt een bonus. Dat gaat blijkbaar via KBC die dan de optie geeft A) alles cash, B) warrants, C) gemengd.

Wat is het beste?

Inderdaad, warrants.

Van een cash bonus houd je netto 40,4% over, van warrants 46,2% als er geen koersdalingen zijn.
Behalve in extreme gevallen (verkoop net nadat Rusland Oekraïne binnenvalt), zijn de koersschommelingen van warrants binnen de eerste dag dat je kan verkopen quasi altijd beperkt tot een paar procent maximum.

Inderdaad, warrants.

Van een cash bonus houd je netto 40,4% over, van warrants 46,2% als er geen koersdalingen zijn.
Behalve in extreme gevallen (verkoop net nadat Rusland Oekraïne binnenvalt), zijn de koersschommelingen van warrants binnen de eerste dag dat je kan verkopen quasi altijd beperkt tot een paar procent maximum.

Je houdt netto meer over van warranten, enkel bedrijfsvoorheffing en een beetje beurstaks gaat eraf.
Het verschil voor 1000 euro bonus is approx:

Cash: 1000 -> 404 euro netto
Warrants met half RSZ voordeel: 1125 --> 525 euro netto
Warrants met volledig RSZ voordeel: 1250 --> 575 euro netto

Je houdt netto meer over van warranten, enkel bedrijfsvoorheffing en een beetje beurstaks gaat eraf.
Het verschil voor 1000 euro bonus is approx:

Cash: 1000 -> 404 euro netto
Warrants met half RSZ voordeel: 1125 --> 525 euro netto
Warrants met volledig RSZ voordeel: 1250 --> 575 euro netto

Ik ging inderdaad uit van de situatie waarbij de werkgever het RSZ voordeel voor zichzelf houdt en bruto even veel uitkeert aan warrants als normaal de cash bonus zou zijn (worst case scenario) :)

Terug
Bovenaan