Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Bij jou zijn het misschien simpele zaken, maar zaken rond automatisatie gaat een hele industrie in rond omdat daar meer dan genoeg werk voor is.
Zoek maar eens op 'RPA', robotic process automation.
Het is niet altijd simpel of goedkoop om op te zetten.
Ken ik.
Meestal moet ge zo ver niet gaan.

Veel belangrijker is een werkcultuur die wat gevoel van urgentie en zin voor optimalisatie kent, en allergisch is aan "het is altijd zo gedaan, dus blijven we het zo doen" of "zal wel voor een reden zijn dat het zo gebeurd".

Dan zit ge gewoon op een oudewetse of incompetente werkomgeving.
Als je in sales zit en je hebt uw specifiek klantenbestand of regio als enige werknemer is dat niet zo gek of uitzonderlijk.
Collega's hebben andere klanten of regio dus stellen geen prioriteit in uw klanten als jij een dagje verlof neemt.
En dat zal zo wel in het merendeel van de bedrijven zijn....

Als je in sales zit en je hebt uw specifiek klantenbestand of regio als enige werknemer is dat niet zo gek of uitzonderlijk.
Collega's hebben andere klanten of regio dus stellen geen prioriteit in uw klanten als jij een dagje verlof neemt.
En dat zal zo wel in het merendeel van de bedrijven zijn....
Uw klantenbestand of de grootte van de regio voor u reduceren met 20%?

Ook daar is er in de meeste gevallen wel een mouw aan te passen. Als de wil er is vanuit de werkgever of indien de collega's zich een beetje aanpassen.

(en ja, er zijn grote planningsproblemen als de mensen met 4/5e allemaal een andere dag nemen voor vergaderingen of als ze allemaal dezelfde dag nemen voor workload, afhankelijk van waar de focus bij je werk op ligt. Maar ook daar zijn er oplossingen voor)
Zoals?

wij hebben vb 15 man team, bijna allemaal single point of failures. Lean and mean. Ga je 10 1/5 hiren? Of 1/5 van je revenue dumpen? Good luck met dat verkocht te krijgen?

Evaluatie gehad vandaag. Volgens mijn beoordeling zou ik opslag moeten krijgen, echter vanwege de indexering gaat dat niet door voor Belgische werknemers. Slechte timing om te overpresteren ☹️
Bij ons zijn ze begonnen met "reducing by atrition". Niemand wordt vervangen. Er zijn teams waar de halve chain of command weg is en niemand fixt die teams want, ja, er zijn geen managers meer. Kan altijd erger dus...

Met alle respect, maar niet alles is een vakbond. Denk dat je met dergelijk voorstel weinig punten gaat scoren...
Tuurlijk ga je er geen punten mee scoren. Maar met verschillende account managers die elk een regio doen, is een 4/5 door herverdeling regio's wel delijk mogelijk. Tenzij je werkgever die ene werkgever in de wereld is die elk personeelslid nu net 100% van de maximale werkhoeveelheid kan geven en regio's onmogelijk heringedeeld kunnen worden .

Tuurlijk ga je er geen punten mee scoren. Maar met verschillende account managers die elk een regio doen, is een 4/5 door herverdeling regio's wel delijk mogelijk. Tenzij je werkgever die ene werkgever in de wereld is die elk personeelslid nu net 100% van de maximale werkhoeveelheid kan geven en regio's onmogelijk heringedeeld kunnen worden .

Als account manager ga je vooral riskeren om business verliezen als je consistent 4/5 werkt terwijl je klantenbestand (en concurrenten) wel 5/5 werken. Het werk van een account manager is deels gedreven door inkomende requests van klanten. Je kan je aantal klanten met 20% reduceren, maar zolang die overgebleven 80% in een 5/5 regime werkt, lukt het niet. Klant is koning en verwacht je te kunnen bereiken op een werkdag, anders gaan ze naar de concurrentie.

Een vraag bij de bepaling van het gemiddeld bruto loon van de Belgen:
  • Mag ik aannemen dat zaken als CAO90 en andere bonussen hier geen onderdeel van uitmaken?

Zijn er ook statistieken die het gemiddeld loon voor zelfstandigen/freelancers benaderen - maar dan inclusief de uitkeringen i.f.v. dividend etc.

Ik vraag me af of het gemiddeld loon in België structureel te laag wordt ingeschat of niet?

Een vraag bij de bepaling van het gemiddeld bruto loon van de Belgen:
  • Mag ik aannemen dat zaken als CAO90 en andere bonussen hier geen onderdeel van uitmaken?

Zijn er ook statistieken die het gemiddeld loon voor zelfstandigen/freelancers benaderen - maar dan inclusief de uitkeringen i.f.v. dividend etc.

Ik vraag me af of het gemiddeld loon in België structureel te laag wordt ingeschat of niet?
Waarom zou dat niet juist zijn?

Het mediaanloon bedraagt 3.550 euro. Dat betekent dat 50% van de werknemers maximaal 3.550 euro verdient, terwijl de andere helft een hoger salaris in de wacht sleept. De grootste groep, 69% van alle werknemers, verdient een bedrag dat zich situeert tussen de 2.000 euro en de 4.250 euro bruto per maand. 10% van alle werknemers verdient op maandbasis minder dan 2.334 euro bruto. Aan de andere kant van het spectrum verdient 10% van de loontrekkenden meer dan 5.991 euro bruto.

Waarom zou dat niet juist zijn?

Het mediaanloon bedraagt 3.550 euro. Dat betekent dat 50% van de werknemers maximaal 3.550 euro verdient, terwijl de andere helft een hoger salaris in de wacht sleept. De grootste groep, 69% van alle werknemers, verdient een bedrag dat zich situeert tussen de 2.000 euro en de 4.250 euro bruto per maand. 10% van alle werknemers verdient op maandbasis minder dan 2.334 euro bruto. Aan de andere kant van het spectrum verdient 10% van de loontrekkenden meer dan 5.991 euro bruto.

De cijfers zullen ongetwijfeld juist zijn - in de context van gemiddeld loon van voltijds werknemer en dan nog met de beperkingen die staan aangeduid. Echter zou een gemiddeld loon inclusief bonussen, inclusief de groep zelfstandigen en freelancers een correcter beeld geven - mochten we dan nog alle andere extra -legale voordelen toevoegen (wagens, MC, VAPZ, IPT, EC, ....) zou dat een nog beter beeld geven, en als laatste ook een conservatieve inschatting het zwarte inkomen toevoegen ...

Een onmogelijke opdracht wellicht ...

" Impact op loon
Laat het ons even bekijken voor drie brutolonen: 2.000 euro (licht boven het minimumloon), 4.000 euro (dicht bij het gemiddelde) en 8.000 euro (hoog loon). Bij voltijds werken hou je van deze brutolonen respectievelijk ongeveer 1.820, 2.510 en 4.160 euro netto over. Dat is als alleenstaande, maar als gehuwde met of zonder kinderen is de grootteorde dezelfde.

Wanneer mensen met zulke lonen vier vijfde gaan werken, zakt niet alleen het aantal gewerkte uren, maar ook het brutoloon met 20 procent (een vijfde). Maar hun nettoloon daalt minder sterk. Concreet daalt het nettoloon in de drie situaties naar 1.570, 2.160 en 3.680 euro. Dat wil zeggen, telkens met minder dan 15 procent! "

En de gezondheid? Is die beter of slechter?

En de gezondheid? Is die beter of slechter?
Ik werk al een jaar of 2 4/5de(met ouderschapsverlof). Ik kan u zeggen dat mijn mentale gezondheid SERIEUS verbeterd is tov toen ik fulltime werkte..
Veel minder stress voor werk en files, meer tijd om alles gedaan te krijgen qua admin, inkopen, onderhoud van het huis..
Ik denk dat ik nooit nog fulltime ga werken.
Kleine nuance is wel dat ik niet maar 4 van de 5 dagen werk, maar elke dag gewoon minder uren doe. Dus ik werk nog altijd elke dag maar ik begin later en eindig ongeveer hetzelfde. Ik kan dus elke dag mijn kinderen op school afzetten en opt gemakske vertrekken naar mijn werk. Ik kan ze wel maar 1 dag in de week op tijd gaan halen, de andere dagen zijn er grootmoeders en opvang.

Als account manager ga je vooral riskeren om business verliezen als je consistent 4/5 werkt terwijl je klantenbestand (en concurrenten) wel 5/5 werken. Het werk van een account manager is deels gedreven door inkomende requests van klanten. Je kan je aantal klanten met 20% reduceren, maar zolang die overgebleven 80% in een 5/5 regime werkt, lukt het niet. Klant is koning en verwacht je te kunnen bereiken op een werkdag, anders gaan ze naar de concurrentie.
Je overdrijft. Weinig klanten zullen naar de concurrentie stappen omdat ze 1 dag geen antwoord krijgen. Dat betekent dus dat je als account manager nooit verlof kunt nemen zonder een pak klanten te verliezen?

Het probleem in vele bedrijven is dat er 'mijn klant' mentaliteit ingebakken zit bij de account managers. Er wordt nooit of te nimmer iets doorgegeven aan collega's uit angst om commissies mis te lopen. Onze sales manager die op zijn eentje verantwoordelijk is voor BeNeLux is onlangs 4/5 beginnen werken en we hebben daar nog geen hinder van ondervonden.

Het komt er dus vooral op neer dat de bedrijfsmentaliteit veel doorslaggevender is voor het al dan niet slagen van een 'echte' x/5de dan de inhoud van je functie.

10-15 single Point of failures? Dus jullie firma is continu aan het failen als mensen verlof nemen van pakweg 2 weken?
Nee 10-15 moeilijke mensen om mee samen te werken. :ROFLMAO:

Iedereen is nu eenmaal vervangbaar. Sommige mensen denken van tgho ze hebben 6 man nodig voor mijnen job als ik weg ben. Resultaat is meestal toch: ja, et alors? We factureren dat dan toch gewoon aan de klant.

Iedereen is echt 100% vervangbaar, sommige mensen zijn nu eenmaal gewoon moeilijk vervangbaar.

Laatst bewerkt:
Nee 10-15 moeilijke mensen om mee samen te werken. :ROFLMAO:

Iedereen is nu eenmaal vervangbaar. Sommige mensen denken van tgho ze hebben 6 man nodig voor mijnen job als ik weg ben. Resultaat is meestal toch: ja, et alors? We factureren dat dan toch gewoon aan de klant.

Iedereen is echt 100% vervangbaar, sommige mensen zijn nu eenmaal gewoon moeilijk vervangbaar. "Hohoho ze moeten mij maar eens buiten smijten." is en blijft een aangeleerde KMO mentaliteit waar sommige mensen hun carrière maar moeilijk vanaf geraken.
Ik geloof oprecht dat er heel wat firma's zijn die leunen op de kennis van bepaalde personen en dat die dus niet zomaar vervangen kunnen worden. Maar dat heeft dan te maken met de organisatie van het bedrijf zelf. Persoonlijkheden zijn uniek, kennis zou dat niet mogen zijn.

Je overdrijft. Weinig klanten zullen naar de concurrentie stappen omdat ze 1 dag geen antwoord krijgen. Dat betekent dus dat je als account manager nooit verlof kunt nemen zonder een pak klanten te verliezen?

Het probleem in vele bedrijven is dat er 'mijn klant' mentaliteit ingebakken zit bij de account managers. Er wordt nooit of te nimmer iets doorgegeven aan collega's uit angst om commissies mis te lopen. Onze sales manager die op zijn eentje verantwoordelijk is voor BeNeLux is onlangs 4/5 beginnen werken en we hebben daar nog geen hinder van ondervonden.

Het komt er dus vooral op neer dat de bedrijfsmentaliteit veel doorslaggevender is voor het al dan niet slagen van een 'echte' x/5de dan de inhoud van je functie.

Daarom dat ik zeg waneer je consistent een specifieke weekdag onbeschikbaar bent.

Ik werk in financiële markten als broker en wij winnen / houden business dankzij een snelle en constante dienstverlening. Hier heb je gewoon de luxe niet om er elke week een dag tussen uit te zijn, terwijl de concurrentie er wel elke dag zit…. Is natuurlijk niet in elke sector zo, maar het is eveneens niet het geval dat 4/5 werken zomaar in elke job even evident is.

Ik geloof oprecht dat er heel wat firma's zijn die leunen op de kennis van bepaalde personen en dat die dus niet zomaar vervangen kunnen worden. Maar dat heeft dan te maken met de organisatie van het bedrijf zelf. Persoonlijkheden zijn uniek, kennis zou dat niet mogen zijn.
Je zegt het zelf "leunen op" en "niet zomaar" willen niet zeggen dat ze onvervangbaar zijn. Je bent wel correct dat het te maken heeft met de organisatie van een bedrijf. Des te meer pijn het vertrek van zo een persoon doet, des te structureler het probleem en in meeste gevallen de te harder er van de persoon in kwestie geprofiteerd werd.

Zullen al wel enkele bedrijven zo overkop gegaan zijn, daar niet van, maar als je moet steunen op de intellectuele uitbuiting van enkele high performers dan is je business model feitelijk ten dode opgeschreven.

De dag dat ik uitgecashed heb op mijn mentaliteit van: ik ben vervangbaar, boeit me allemaal niet, ik leer hier iedereen alles wat ik ken tot in het detail is de dag dat mijn loon x2 gegaan is.

Terug
Bovenaan