Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Werken loont niet.
Dus wie daarvoor veel werkt is niet slim bezig.

Maar ik kan verstaan dat veel mensen het prima vinden om 40u per week te werken en nog 5u onderweg.

Voor mij is het een persoonlijke keuze 4/5de te werken.
Deels voor mijn fysieke gezondheid en deels voor quality of life. Ik heb veel interesses en heb veel afwisseling nodig, en daar heb ik nu meer tijd voor.
Daarnaast heb ik zeer weinig nood aan zekerheid.

Is wel niet zo dat ik geen ambitie heb.
Alhoewel ik lui ben heb ik wel een enorm werktempo en optimaliseer ik alles enorm (organisatie, automatisatie, altijd structurele oplossingen zoeken en vooruit denken). Ik wil altijd beter en sneller in alles dat ik doe.

Het is jammer dat men algemeen genomen in de Belgische werkcultuur nog de fout maakt dat 4/5de/parttime werken gelijk zou staan aan minder ambitie. terwijl het even goed kan betekenen dat men productiever kan zijn in minder tijd.

@Nesjamag : respect voor uw keuze, ik merk zelf als er eens een feestdag midden in de week valt en die week dus een 4/5 werkweek is, dat een totaal ander regime is.
Meer levenskwaliteit.

@Nesjamag : respect voor uw keuze, ik merk zelf als er eens een feestdag midden in de week valt en die week dus een 4/5 werkweek is, dat een totaal ander regime is.
Meer levenskwaliteit.
Is ook allemaal te zien in welke omgeving.
Bovenstaande kan ik begrijpen omdat dan ook mijn klanten/zakenrelaties in verlof zijn.
Als ik een dag niet werk omdat ik eens wat anders prive moet doen of gewoon dagje verlof, krijg ik dat er de volgende dag gewoon bij. Het werk verdwijnt niet vanzelf of bij collega's.
Heb altijd op het einde van het jaar verlof over maar het enige waar ik pas van kan genieten als ik meer als een week verlof kan nemen, dan wordt er wel al wat overgenomen door collega's. (en dan nog, het grootste pak blijft nog steeds liggen).
Dusja 4/5de is bij ons totaal niet mogelijk.

Dat zeiden bedrijven ook toen er nog 6 dagen op 7 gewerkt werd, dat een vijfdagenwerkweek niet ging. En de zelfstandigen schreeuwden moord en brand toen er een verplichte sluitingsdag kwam
Mijn punt is dan ook als iedereen 4/5de zou werken is er geen probleem maar het is wel een probleem als alleen ik dat zou doen in mijn functie.

Mijn punt is dan ook als iedereen 4/5de zou werken is er geen probleem maar het is wel een probleem als alleen ik dat zou doen in mijn functie.
Een tijdelijk probleem dat zich uiteindelijk zelf zal oplossen. En de oplossing kan op vele manieren gebeuren.

Misschien ben jij wel de aanzet voor collega's om ook 4/5 te gaan werken maar durfde ze dit nog niet te vragen uit schrik voor het scheef bekeken worden.

Verlies je eigenlijk veel bij 4/5de werken?
" Impact op loon
Laat het ons even bekijken voor drie brutolonen: 2.000 euro (licht boven het minimumloon), 4.000 euro (dicht bij het gemiddelde) en 8.000 euro (hoog loon). Bij voltijds werken hou je van deze brutolonen respectievelijk ongeveer 1.820, 2.510 en 4.160 euro netto over. Dat is als alleenstaande, maar als gehuwde met of zonder kinderen is de grootteorde dezelfde.

Wanneer mensen met zulke lonen vier vijfde gaan werken, zakt niet alleen het aantal gewerkte uren, maar ook het brutoloon met 20 procent (een vijfde). Maar hun nettoloon daalt minder sterk. Concreet daalt het nettoloon in de drie situaties naar 1.570, 2.160 en 3.680 euro. Dat wil zeggen, telkens met minder dan 15 procent! "

Ook daar is er in de meeste gevallen wel een mouw aan te passen. Als de wil er is vanuit de werkgever of indien de collega's zich een beetje aanpassen.

(en ja, er zijn grote planningsproblemen als de mensen met 4/5e allemaal een andere dag nemen voor vergaderingen of als ze allemaal dezelfde dag nemen voor workload, afhankelijk van waar de focus bij je werk op ligt. Maar ook daar zijn er oplossingen voor)

Ale dus die second line it'er enkele pagina's terug met 1980€ netto heeft een slecht loon.

Iemand die ik ken die vorig jaar in it, 1900€ netto had, verdiend slecht.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik verschoten ben van het minimum loon.

Ik dacht eerder deze week nog dat mijn vrouw en ik, met ons gezamenlijk inkomen van 5000€/maand goed bezig waren, maar eigenlijk zijn we dus echt maar average (of mss zelfs below)

(En dit is niet sarcastisch bedoeld)
In 2020 verdiende ik als bakker in een carrefour met 25u werk in de week ongeveer 1400-1500 netto(inclusief maaltijdcheques €8 p/dag) dat was een best leuke verloning voor alle vrije tijd die je erbij krijgt.

Naar mijn mening is het ook vaak hoe meer je verdient hoe meer je uitgeeft, al dan niet onbewust.
Destijds was mijn huur maar 550 in het centrum van gent met loon van 1450. Nu is mijn huur tegen de 900 met een loon van tegen de netto 3000 net buiten gent.
Bestellen wij nu al eens iets vaker takeaway als voorheen, puur omdat we de optie nu hebben 👍🏻 ik werk een uur minder maar aan dubbel zoveel loon puur door het werkregime.
meer vrije tijd zorgt ervoor dat je meer geld kan uitgeven, maar de tijd kan je ook gebruiken om minder geld uit te geven als dat te snappen valt? ;)

@JPV gaat dit eigenlijk over brutoloon of bruto belastbaar loon? Niet helemaal duidelijk op de website van de overheid.
Brutoloon. Voor 2023 is het bedrag vermoedelijk 73.225,86 (hangt nog af van de index van dit jaar). Komt (vaak) neer op zo'n 5287,07 euro / maand.

Brutoloon. Voor 2023 is het bedrag vermoedelijk 73.225,86 (hangt nog af van de index van dit jaar). Komt (vaak) neer op zo'n 5287,07 euro / maand.
Merci voor de info, ik gok dat dat inclusief eventuele bonussen, CAO90, vakantiegeld en 13de maand is? Sorry voor de vragen, maar soms is dat nogal onduidelijk wat nu net hoe berekend wordt.

Merci voor de info, ik gok dat dat inclusief eventuele bonussen, CAO90, vakantiegeld en 13de maand is? Sorry voor de vragen, maar soms is dat nogal onduidelijk wat nu net hoe berekend wordt.
Is inclusief alles waar RSZ op geheven wordt. Dus:
- meestal bonussen
- géén CAO 90
- groot stuk van vakantiegeld
- alle 13e maand

Zijn hier mensen werkzaam als advocaat of met inzicht in de compensatiepakketten van het métier?

Iemand die ik ken heeft over een halfjaar de 3 jaar als stagiair advocaat afgerond en komt dus op het tableau. Die persoon gaat dus binnenkort aan de tafel zitten met de partners van het kantoor waar die stage liep — de persoon zoekt dus info over wat een redelijke, marktconforme compensatie zou zijn!

Mijn kennis vind een goede work-life balance belangrijk — niet iemand die 60u/week klopt, noch ambitie heeft asap partner te worden. Mijn kennis blijft zelfstandige en zal wat eigen cliënteel aanvaarden los van het kantoor, maar dit blijft beperkt.

Zijn er hier leden die informatie of tips hebben om die op goede weg te helpen?

Ja. Maar weet dat er bijzonder veel verschillen onderling zijn, zodat het niet eenvoudig is om daar een oordeel over te vellen zonder alles te weten. Er zal bv. een gigantische verschil zijn in de vergoeding (maar ook werklast en wijze van vergoeding) van een startende advocaat in een grote Amerikaanse firma en die van iemand die start in een lokaal kantoor onder de kerktoren. Daarnaast hangt een en ander nog af van de expertise (bv. vennootschapsrecht t.o.v. strafrecht) en van de locatie (Brussel/Antwerpen en elders).

Met andere woorden: veel variabelen.

Evaluatie gehad vandaag. Volgens mijn beoordeling zou ik opslag moeten krijgen, echter vanwege de indexering gaat dat niet door voor Belgische werknemers. Slechte timing om te overpresteren ☹️

Is ook allemaal te zien in welke omgeving.
Bovenstaande kan ik begrijpen omdat dan ook mijn klanten/zakenrelaties in verlof zijn.
Als ik een dag niet werk omdat ik eens wat anders prive moet doen of gewoon dagje verlof, krijg ik dat er de volgende dag gewoon bij. Het werk verdwijnt niet vanzelf of bij collega's.
Heb altijd op het einde van het jaar verlof over maar het enige waar ik pas van kan genieten als ik meer als een week verlof kan nemen, dan wordt er wel al wat overgenomen door collega's. (en dan nog, het grootste pak blijft nog steeds liggen).
Dusja 4/5de is bij ons totaal niet mogelijk.
Dan zit ge gewoon op een oudewetse of incompetente werkomgeving.
Flexibeler pesoneelsbeleid is kwestie van oplissingen zoeken. Het is zo dat oplossingen voor problemen vinden in veel bedrijven niet lukt, maar dan kunt ge gewoon verstrekken naar ergens waar men geen excuses uitvindt om iets niet te moeten oplossen.

Elke job die ik al gedaan heb begon altijd met iemand voor mij die niet rond raakte in full time.
Altijd zijn er dan simpele zaken die ik doe:
- Fysieke data en processeren identificeren om te digitaliseren.
- Wat gedigitaliseert is kan geautomatiseerd worden.
- Alles dat repetitief/terugkerend is moet in een geautomatisserd proces omgevormd worden.
- Veel communicatie kan vervangen worden door dashboards en interfaces.
- Wat niet rendabel is (waarde/tijd) wordt geknipt en mag geherevalueerd worden.
- etc...

Het vraagt niet veel om op zulke simpele manieren heel snel alles pakken efficiënter te laten verlopen, en ook alles minder afhankelijk te maken van de aanwezigheid van iemand.

Het werk verdwijnt nooit en nergens. Alleen slagen sommige werkomgevingen er veel beter in zaken efficiënt met marge te doen verlopen dan andere werkomgevingen.

Altijd zijn er dan simpele zaken die ik doe:
- Fysieke data en processeren identificeren om te digitaliseren.
- Wat gedigitaliseert is kan geautomatiseerd worden.
- Alles dat repetitief/terugkerend is moet in een geautomatisserd proces omgevormd worden.
- Veel communicatie kan vervangen worden door dashboards en interfaces.
- Wat niet rendabel is (waarde/tijd) wordt geknipt en mag geherevalueerd worden.
- etc...

Het vraagt niet veel om op zulke simpele manieren heel snel alles pakken efficiënter te laten verlopen, en ook alles minder afhankelijk te maken van de aanwezigheid van iemand.
Bij jou zijn het misschien simpele zaken, maar zaken rond automatisatie gaat een hele industrie in rond omdat daar meer dan genoeg werk voor is.
Zoek maar eens op 'RPA', robotic process automation.
Het is niet altijd simpel of goedkoop om op te zetten.

Terug
Bovenaan