Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Verhoogde tegemoetkoming krijg je als je inkomsten lager zijn 24K op jaarbasis. Iemand met het minimumloon heeft er dus geen recht op. Enkel voor werklozen en :

• leefloon of gelijkaardige hulp van het OCMW gedurende drie opeenvolgende en ononderbroken maanden
  • inkomensgarantie voor ouderen (IGO) of gewaarborgd inkomen voor bejaarden
  • tegemoetkoming (een geldelijke uitkering) voor personen met een handicap, toegekend door de FOD sociale zekerheid: integratietegemoetkoming, inkomsvervangende tegemoetkoming of zorgbudget voor ouderen met een zorgnood
  • zorgtoeslag voor kinderen met een fysieke of mentale handicap van minstens 66%
  • niet-begeleide minderjarige vreemdeling (MBMV
  • kinderen (jonger dan 25) die als wees ingeschreven zijn bij het ziekenfonds

Dit toont aan dat je er weinig van kent. die 23/25k (+ enkele k per kind) gaat immers niet over het bruto inkomen, maar het brutobelastbaar inkomen. Dus na aftrek RSZ, wat direct al een héél stuk groter bedrag betekent. Bovendien heeft niet iedere werkloze er recht op (bvb samenwonenden vallen er vaak uit) én hebben bvb deeltijdse werknemers (vaak het geval bij alleenstaanden die in de horeca/verkoop werken) er vaak wél recht op.

Na maanden te lurken, ook mijn verhaal is delen:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Master Biochemie (4jaar PhD ervaring, geen diploma)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): +/- 7 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende (interim)
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 – (in opdracht voor life science bedrijf)
Huidige functie: researcher
Anciënniteit: 7 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: vooral eigen werk

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): € 4150/maand
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- € 3100
Nettovergoedingen: € 2780
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: € 7 / dag
Ecocheques: geen
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): max. € 3500 / jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaams Brabant
Afstand woon/werk in km's: 150km (totaal)
Afstand woon/werk in tijd: 2u - 2.5u (totaal)Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: 40%
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 12 ADV dagen / jaar
Vrijheid om verlof te nemen: zo goed als altijd
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: gemiddeld
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag / week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Na maanden te lurken, ook mijn verhaal is delen:

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): € 4150/maand
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- € 3100
Nettovergoedingen: € 2780
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): max. € 3500 / jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaams Brabant
Afstand woon/werk in km's: 150km (totaal)
Afstand woon/werk in tijd: 2u - 2.5u (totaal)Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: 40%
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

Wel een erg hoog netto loon zoeen brutto?
Ik heb gelijkaardig bruto maar maar val netto €500 lager uit?
Je nettovergoeding zal wel een schrijffoutje hebben denk ik ;)
We houden hier natuurlijk geen rekening met kinderen ten laste oid

Ik heb gelijkaardig bruto maar maar val netto €500 lager uit?
Je nettovergoeding zal wel een schrijffoutje hebben denk ik ;)
We houden hier natuurlijk geen rekening met kinderen ten laste oid
Wel dat is een volledig nettoloon met alle vergoedingen erbij. Hier zit mijn vakantiegeld bij in, vergeten te vermelden 😅

Bij een interimtewerkstelling wordt quasi nooit een correcte afhouding bedrijfsvoorheffing gedaan omdat dit moeilijk te berekenen is (omdat je niet weet wat het jaarloon zal zijn). Er wordt dus een vast percentage van 26,75% afgehouden als ik het me goed herinner.

Dit toont aan dat je er weinig van kent. die 23/25k (+ enkele k per kind) gaat immers niet over het bruto inkomen, maar het brutobelastbaar inkomen. Dus na aftrek RSZ, wat direct al een héél stuk groter bedrag betekent. Bovendien heeft niet iedere werkloze er recht op (bvb samenwonenden vallen er vaak uit) én hebben bvb deeltijdse werknemers (vaak het geval bij alleenstaanden die in de horeca/verkoop werken) er vaak wél recht op.
Bij een laag loon is uw RSZ geen 13% dus waar je dit veel groter bedrag vandaan haalt is mij een raadsel...
Verhoogde tegemoetkoming is enkel voor werklozen. En inderdaad niet fulltime werknemers dwz gedeeltelijk werklozen (alleenstaand).

Het zou mij niet verbazen moesten er werknemers zijn die in plaats van fulltime werken beter af zijn met minder werken/inkomen, aangezien deze dan de mogelijkheid heeft voor verhoogde tegemoetkomingen.....

PS: hoeveel fulltime werknemers in Belgie (alleenstaand) hebben recht op verhoogde tegemoetkoming? Peanuts...

Het minimumloon is 1800 euro netto. Een werkloosheidsuitkering 1400-1500-1600 euro + tegemoetkomingen.
Wie is het best af?

Een federaal ambtenaar niveau D (poetsvrouw) aan 1800 netto of een dopper aan 1500 euro + tegemoetkoming?
Alle dagen gaan werken voor een verschil van (rekening houden met extra tegemoetkomingen) 2 x niks. Het is schandalig.

Laatst bewerkt:
Misschien interessant onderwerp: verschil tussen werken voor een laag loon of niet werken en uitkeringen (+ tegemoetkomingen).

Wie is er de echte sukkelaar? Poetsvrouw aan 1850 netto alle dagen gaan werken of werkloze aan 1500 netto en tegemoetkomingen? (ik denk dat de bodem werkloosheidsuitkering iets meer is dan 1400 euro netto en dit als je meer dan 2 jaar dopt - wel niet 100% zeker van cijfers)

PS: en kom niet af met die onzin van MCs wat niets te maken heeft met nettoloon , federale ambtenaren hebben die bijvoorbeeld al niet....

Best niet meer dan dat verdienen dan want vanaf 71,5k bruto tellen je bijdragen niet meer mee voor je pensioen en stort je je geld in het bodemloos gat genaamd België.
En dat is inderdaad de muur waar ik nu tegenaan loop en die me serieus doet twijfelen om als zelfstandige te gaan beginnen factureren. Echter durf ik het niet goed voorstellen.
Nog even de 10% index in Juli afwachten en dan ga ik richting het einde van het jaar toch maar eens de stoute schoenen aantrekken en een gesprek met de chef aangaan.
Heb nog ongeveer een halve loopbaan te gaan dus kan nog wel impact hebben vermoed ik.
Het frustreert mij dus inderdaad ook dat alles wat er nu bijkomt dus echt wegbelast wordt zonder enig bijkomend voordeel. Dit itt wanneer je nog een laag loon hebt en nog progressie maakt door vele extras waarop meer loon allemaal invloed heeft.
Maar zolang iedereen maar tevreden is door op zijn manier weinig belasting te betalen zeker😉.
En ik geloof wel degelijk dat er later nog een pensioen zal zijn, wat niet wil zeggen dat ik niet zelf voor extra probeer te zorgen.
De dag dat de pensioenen niet meer betaald kunnen worden is volgens mij de dag dat heel Belgie in Brussel staat te betogen en de boel zal afbreken. Dat weten ze in Brussel ook en zal dus niet gebeuren (🤞).

Misschien interessant onderwerp: verschil tussen werken voor een laag loon of niet werken en uitkeringen (+ tegemoetkomingen).

Wie is er de echte sukkelaar? Poetsvrouw aan 1850 netto alle dagen gaan werken of werkloze aan 1500 netto en tegemoetkomingen? (ik denk dat de bodem werkloosheidsuitkering iets meer is dan 1400 euro netto en dit als je meer dan 2 jaar dopt - wel niet 100% zeker van cijfers)

PS: en kom niet af met die onzin van MCs wat niets te maken heeft met nettoloon , federale ambtenaren hebben die bijvoorbeeld al niet....
Verschil is klein en België is één van de enige landen waar het zo is. Kijk bv tewerkstelling in Vlaanderen vs Wallonie…

Zijn hier mensen werkzaam als advocaat of met inzicht in de compensatiepakketten van het métier?

Iemand die ik ken heeft over een halfjaar de 3 jaar als stagiair advocaat afgerond en komt dus op het tableau. Die persoon gaat dus binnenkort aan de tafel zitten met de partners van het kantoor waar die stage liep — de persoon zoekt dus info over wat een redelijke, marktconforme compensatie zou zijn!

Mijn kennis vind een goede work-life balance belangrijk — niet iemand die 60u/week klopt, noch ambitie heeft asap partner te worden. Mijn kennis blijft zelfstandige en zal wat eigen cliënteel aanvaarden los van het kantoor, maar dit blijft beperkt.

Zijn er hier leden die informatie of tips hebben om die op goede weg te helpen?

Zijn hier mensen werkzaam als advocaat of met inzicht in de compensatiepakketten van het métier?

Iemand die ik ken heeft over een halfjaar de 3 jaar als stagiair advocaat afgerond en komt dus op het tableau. Die persoon gaat dus binnenkort aan de tafel zitten met de partners van het kantoor waar die stage liep — de persoon zoekt dus info over wat een redelijke, marktconforme compensatie zou zijn!

Mijn kennis vind een goede work-life balance belangrijk — niet iemand die 60u/week klopt, noch ambitie heeft asap partner te worden. Mijn kennis blijft zelfstandige en zal wat eigen cliënteel aanvaarden los van het kantoor, maar dit blijft beperkt.

Zijn er hier leden die informatie of tips hebben om die op goede weg te helpen?
Gebruik de zoek functie. Er zijn er toch al enkelen de revue gepasseerd.

Mensen vergeten inderdaad vaak de jaren inflatie en indexatie. Ik heb ook lang dat besef niet gehad, zelfs toen mijn vriendin 2 jaar terug van werk veranderde en ze 1850€ had gemiddeld dacht ik dat dat toch goed betaald was.
En het was zeker niet het minimumloon toen maar het lag nog altijd redelijk wat onder het gemiddelde. Toen ik begon was €1450 een mooi starterloon, waar is den tijd!
Groot deel is ook de werkbonus.
Ik begon 13 jaar geleden aan een 1900 bruto bruto wat me toen (ik dacht) net 1300 euro netto gaf.

Ik begon 13 jaar geleden aan een 1900 bruto bruto wat me toen (ik dacht) net 1300 euro netto gaf.

Idem. 14 j geleden begonnen aan 1900 euro bruto en ik hield daar welgeteld 1269 eur van over (incl eigen bijdrage maaltijdcheques) en incl sociaal abonnement (woon-werk) van 20 euro.

Met 1269 eur netto kon je toen niks kopen, lenen of zelfs huren. Je was gedoemd thuis te blijven wonen.

Dat is nu wel anders. Met 1800 netto kan je iets.

Uiteraard een grapje he. In die 7 jaar niet overwogen om dichter bij de werkgever te gaan wonen? Die reistijd is wel heel lang. Of werk je als consultant en is de huidige reistijd maar tijdelijk?
Pendelsituatie is eigenlijk pas recent, heb 3 maanden geleden een huis gekocht in een andere provincie. Maar ja, ben inderdaad momenteel aan het rondkijken voor iets dichter bij huis.

Ik bedenk me steeds als ik die bruto/netto verhouding zie bij die lagere lonen: waarom eigenlijk uzelf opzadelen met stress, extra (onbetaalde) uren en verantwoordelijkheid als ge ziet dat elke euro erboven wegbelast wordt.
Waarom in la belgique carrière maken? Ik heb en pak meer dan het dubbele van brutoloon hierboven maar als ik naar mijn netto kijk ben ik gedegouteerd.

Ik ken een pak mensen:

Hoog gestudeerde profielen allerlei die goed op de sukkel zijn geraakt door burn-outs en omdat ze gewoon niet meer meekunnen.
Nog vrij recent een 50+ ingenieur die zo zijn ontslag heeft gegegeven omdat het hem te veel werd. (zonder eerst een andere job te hebben, omdat het zo diep zat.)

Die als niveau C bij de overheid werken, statutair zijn, er effectief geen geheim van maken dat ze amper iets moeten doen, en nog eens in een sociale woning zitten.

Wie was er het slimst?

Sowieso louter binnen de overheid. Bv. het loonverschil tussen niveau B en C is verwaarloosbaar. Uiteindelijk bachelor versus middelbaar veelal.
Bruto lijkt er een redelijk verschil te zijn, netto vergeleken is het verwaarloosbaar.
En dan nog eens:
-als je al de gestudeerde jaren moet inhalen, spreek je al gauw over >70k euro. Eer je dat hebt ingehaald ben je al ofwel goed grijs of kaal.
-je hebt effectief meer shit aan uw hoofd, je moet meer wetgeving kennen en de meer complexe dossiers doen.

Op de werkvloeren begint het ook wel een probleem te worden.
Al meermaals gehoord dat sommigen de aanbieding kregen om door te groeien tot lead en dat ze er geen mensen meer voor vinden.
500 euro meer waar 1/3de van over blijft en een gsm. Je krijgt wel alle zever op uw kas, moet wat vroeger komen en later blijven om de shiften te regelen, mensen hun verloven regelen, conflicten oplossen, en je wordt mogelijk gebeld als je thuis bent.
Zoals er ene recent nog zei: "ik koop me wel een prulle gsmmeke dat ook wel jaren meegaat, voor al de zever bedank ik".

Anti-ambitie is helemaal zo slecht nog niet.

@Oldskooler : exact wat hier vorig jaar gebeurd is: twee mensen waarvan ik dacht dat ze wouden doorgroeien, maar die vlakaf zeiden dat het netto-verschil te klein was voor alle shit die erbij kwam en gevraagde flexibiliteit.

Met dank aan ons progressieve belastingstelsel.

@eniac : Merci voor het wat gepolijster te maken van wat ik schreef.
Voor mezelf is elke tussenstap het inderdaad waard geweest, en idd ik heb een auto erbij en een mooie bonus. Op zich ben ik beter af, dat zeker.
Maar dat heeft ook met eergevoel te maken. Het (bijna) eerste wat mensen vragen is “ wat doe je van job?”, niet of ge gelukkig zijt of gezond, maar wel “wat doe je in het leven”.

Terug
Bovenaan