Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
En geloof je echt dat je dat geld binnen 30y gaat krijgen?

"Het open houden van de kerncentrales ligt niet op tafel, he". 2y later... op de knieen, broek af, en bedelen bij Engie. De eerste is niet onderhandeld of ze zijn al aan het smeken voor de volgende centrales.

En dan komt groen doodleuk op tv zeggen "de wet op kernuitstap gaan we niet afschaffen". Denk je dat dergelijke figuren de pensioenen gefinancierd gaan krijgen?
los van het krijgen van dat pensioen -> wie weet dat onderweg de automatische indexering nog eens afgeschaft wordt of zo -> hoeveel is dat geld dan effectief waard op je 67?

Ik spaar toch liever zelf ervoor, dan ben je tenminste zeker wat je hebt. (allé, vermogens(winst)belasting die vermoedelijk nog challenge gaat worden hiervoor)

Ik vind het niet correct dat je altijd de extralegale voordelen mee gaat incalculeren aangezien die niet standaard zijn. Federale ambtenaren bijvoorbeeld geen volledige 13de maand, geen MC's, etc....
Het ging hier over de reactie specifiek op die ene persoon. Dat was geen ambtenaar, maar iemand met een dertiende én veertiende maand.
Brt zei:
Niet vergeten dat iemand die werkloos is ook voordelen heeft los van het loon. Bijvoorbeeld in Antwerpen: zwemmen aan 2 euro (werkloos/ocmw) ipv 4 euro (werknemer), sauna : 6 euro ipv 15 euro, en zo zijn er ettelijke voorbeelden...

Het gaar erom dat werken te weinig opbrengt zeker als je gaat vergelijken met werkloosheidsuitkeringen etc....
Doe de vergelijking eens. Je zal versteld staan.

Ik zie trouwens geen tarief voor 2 euro voor werklozen. Wél voor mensen met een verhoogde tegemoetkoming, maar dat kan evengoed gaan over werkenden.

Loonbrief is toegekomen. Enkel index natuurlijk dit jaar.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica (traject software ontwikkeling)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 11
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Senior BI consultant
Anciënniteit: 8 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €4565 -> €5070
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €3050 -> €3377
Nettovergoedingen: 50€ internet/pc + €16 per gewerkte dag (dus €320 bij 20 dagen)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Nee
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (geen idee)
Hospitalisatieverzekering: Ja DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Thuiswerkpremie van 300€

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 30
Afstand woon/werk in tijd: 45-60min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Treinabbonement + parkingabonnement
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja via interne categorieën, BMW 3 touring. Tankkaart voor Total België. 254€ VAA

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, in overeenstemming met klant natuurlijk
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Valt mee, bij nieuwe klant redelijk wat verantwoordelijkheid gekregen dus toch wat meer dan vroeger
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, afhankelijk van klant
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
Mooi pakket, ik zou alleen die groepsverzekering eens nakijken, want dat is toch een belangrijk aspect en ik zie hier toch redelijk vaak passeren dat dat niet geweten is hoe dat zit.

Het ging hier over de reactie specifiek op die ene persoon. Dat was geen ambtenaar, maar iemand met een dertiende én veertiende maand.

Doe de vergelijking eens. Je zal versteld staan.

Ik zie trouwens geen tarief voor 2 euro voor werklozen. Wél voor mensen met een verhoogde tegemoetkoming, maar dat kan evengoed gaan over werkenden.
Verhoogde tegemoetkoming krijg je als je inkomsten lager zijn 24K op jaarbasis. Iemand met het minimumloon heeft er dus geen recht op. Enkel voor werklozen en :

• leefloon of gelijkaardige hulp van het OCMW gedurende drie opeenvolgende en ononderbroken maanden
  • inkomensgarantie voor ouderen (IGO) of gewaarborgd inkomen voor bejaarden
  • tegemoetkoming (een geldelijke uitkering) voor personen met een handicap, toegekend door de FOD sociale zekerheid: integratietegemoetkoming, inkomsvervangende tegemoetkoming of zorgbudget voor ouderen met een zorgnood
  • zorgtoeslag voor kinderen met een fysieke of mentale handicap van minstens 66%
  • niet-begeleide minderjarige vreemdeling (MBMV
  • kinderen (jonger dan 25) die als wees ingeschreven zijn bij het ziekenfonds

Mod: Discussie hierover verdergezet hier: https://www.beyondgaming.be/threads/werkloosheidsuitkering-beperken-in-tijd-of-niet.21329/

Laatst bewerkt door een moderator:
Verhoogde tegemoetkoming krijg je als je inkomsten lager zijn 24K op jaarbasis. Iemand met het minimumloon heeft er dus geen recht op. Enkel voor werklozen en :

• leefloon of gelijkaardige hulp van het OCMW gedurende drie opeenvolgende en ononderbroken maanden
  • inkomensgarantie voor ouderen (IGO) of gewaarborgd inkomen voor bejaarden
  • tegemoetkoming (een geldelijke uitkering) voor personen met een handicap, toegekend door de FOD sociale zekerheid: integratietegemoetkoming, inkomsvervangende tegemoetkoming of zorgbudget voor ouderen met een zorgnood
  • zorgtoeslag voor kinderen met een fysieke of mentale handicap van minstens 66%
  • niet-begeleide minderjarige vreemdeling (MBMV
  • kinderen (jonger dan 25) die als wees ingeschreven zijn bij het ziekenfonds

Bij deze de correcte gegevens: (Iemand die WERKT heeft daar dus geen recht op aangezien het minimumloon op jaarbasis meer is...)

Recht op basis van gezinsinkomen (inkomensonderzoek)​

Optie 1: je bruto belastbaar gezinsinkomen was vorig jaar lager dan het grensbedrag:

AlleenstaandePer bijkomend gezinslid
Grensbedrag23 303,84 euro+ 4314,18 euro
Grensbedrag
kwetsbare groepen
25 291,73 euro+ 4682,19 euro
Kwetsbare groepen zijn:

• gepensioneerden en gelijkgestelden (zoals ex-kolonialen)

• invaliden die een uitkering ontvangen

• personen die minstens 3 maanden werkloos en/of arbeidsongeschikt zijn

• mensen met openbare dienst in disponibiliteit (1 jaar)

• militairen die langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt zijn

• personen met een handicap

• personen die een overlevingspensioen ontvangen

• eenoudergezinnen

• zelfstandigen die minstens 3 maanden in klassiek overbruggingsrecht zijn.
Voor kwetsbare groepen berekenen we het jaarinkomen op basis van je maandinkomen.

Recht op basis van sociaal voordeel of statuut​

Optie 2: je hebt al recht op een van deze sociale voordelen of statuten:

• een (equivalent) leefloon (3 maanden ononderbroken)

• een inkomensgarantie voor ouderen

• een gewaarborgd inkomen voor bejaarden (inclusief het recht op rentebijslag)

• een tegemoetkoming voor personen met een handicap

• een kind dat om medische redenen de zorgtoeslag krijgt bij het groeipakket of de kinderbijslag (een medische ongeschiktheid van minstens 66 %, dat wil zeggen minstens 4 punten in pijler 1)

• een kind dat is ingeschreven als gerechtige in de hoedanigheid van niet-begeleide minderjarige vreemdeling

• een kind jonger dan 25 jaar dat als gerechtigde is ingeschreven in de hoedanigheid van wees.
De verhoogde tegemoetkoming is er ook voor je partner als jullie gehuwd zijn of wettelijk samenwonen en voor jullie personen ten laste. Als jullie feitelijk samenwonen, moet je de uitbreiding van het recht aanvragen.

Mooi pakket, ik zou alleen die groepsverzekering eens nakijken, want dat is toch een belangrijk aspect en ik zie hier toch redelijk vaak passeren dat dat niet geweten is hoe dat zit.
Over het algemeen moet je rekenen op 3 à 4%, waar de grootste bijdrage komt van de werkgever. In een aantal sectoren zit je erboven (bv. banken typisch 8%).

Over het algemeen moet je rekenen op 3 à 4%, waar de grootste bijdrage komt van de werkgever. In een aantal sectoren zit je erboven (bv. banken typisch 8%).
Algemeen misschien wel, maar bij mij heeft dat (samen met andere zaken) mee de doorslag gegeven om van job te veranderen.
Bij mijn vorige WG was dat 2.5%, bij mijn huidige op mijn loon (want we werken met % tot bepaald loon en daarboven) ongeveer 7%, wat op lange termijn een groot verschil maakt, zeker ook naar rente toe op dat accumulerende bedrag.

Tweede punt is die rente, bij de vorige WG was er geen garantie, bij de huidige is er een minimumgarantie op de rente.

Ik heb dat al eens proberen opzoeken maar ik vind er maar weinig van. Kan dat op de jaaroverzichten staan? Is bij Vivium bij ons.

Voor de mensen met interesse, hieronder een update van de gebenchmarkte cijfers in 2023 uit de consulting wereld, met een focus op life sciences.
Als je hier dus 5 à 10% onder zit, dan zit je aan het minimum. >10% eronder en je moet dringend eens een gesprek met je leidinggevende inplannen of een jobhop overwegen.
Years of Exp.2023 Average (monthly gross)
02900
13025
23163
33338
43500
53675
63775
73875
84000
94150
104275
114338
124463
134625
144750
154900
165038
175163
185300
195450
205575
215725
225825
235975
246125
256238
25+6375
Hier komt er nog een mooi extra-legaal pakket bovenop: wagen, tankkaart, hospi -& groepsverzekering, gsm abbo, netto vergoedingen, bonus, MC's, eco cheques en typisch 32d verlof.

Entry level requirements: wetenschappelijk master diploma. Voor sommige firma's is een bachelor voldoende.

Ik heb dat al eens proberen opzoeken maar ik vind er maar weinig van. Kan dat op de jaaroverzichten staan? Is bij Vivium bij ons.
Staat sowieso op uw loonfiche wat u maandelijkse bijdragen zijn, vaak ook gedeelte werkgever staat ergens vermeld.
Wij krijgen elk jaar ook een overzicht (vroeger AG en nu AXA) van de status en wat er gestort geweest is.

Om de zoveel weken post er is iemand zoiets, maar ik zie niemand ooit de stap zetten. Zelfde met werkloosheid en dan alle mogelijke premies scheppen. Nochtans is het niet moeilijk hoor, ik kan je best wat laagbetaalde vacatures doorsturen waarop je kan solliciteren, hoef je zelf de moeite niet meer te doen.

Maar dat zal niet gebeuren natuurlijk. Is het misschien omdat jullie diep vanbinnen best weten dat het geen al te vet leven is met 1900 euro netto? Of dat het toch niet alle dagen feest is als je sociaal tarief hebt?
Versta ik u nu correct dat je beweerd dat als uw loon <1900 netto is je een laag loon hebt?

Want als je als gezin 2x 1900€ netto hebt, dan kan je toch ruim leven?
Of ben ik nu fout? (Het inkomen van men vrouw en mij ligt hoger dan 1900€)

Op BG is <1900€ netto mss weinig, maar algemeen in België toch niet?

Staat sowieso op uw loonfiche wat u maandelijkse bijdragen zijn, vaak ook gedeelte werkgever staat ergens vermeld.
Wij krijgen elk jaar ook een overzicht (vroeger AG en nu AXA) van de status en wat er gestort geweest is.
Staat niets op mijn loonfiche van maandelijkse bijdrage pensioen. Ik krijg ook dat overzicht en daar staat dat mijn werkgever een bedrag heeft gestort. Maar er staat niets van hoeveel ik daarvoor bijdraag. Dat bedrag is 3,5% ongeveer van mijn bruto jaarloon.
Heb op mypension en myvivium eens gekeken en daar staat het ook niet.

Versta ik u nu correct dat je beweerd dat als uw loon <1900 netto is je een laag loon hebt?

Niet op letten, is een gekend probleem dat sommigen hier geen enkel realiteitsbesef hebben als het gaat om de "gewone mens" en denken dat de bovengemiddelde inkomens slechts de gemiddelde inkomens zijn.

Niet op letten, is een gekend probleem dat sommigen hier geen enkel realiteitsbesef hebben als het gaat om de "gewone mens" en denken dat de bovengemiddelde inkomens slechts de gemiddelde inkomens zijn.
Maar na de index hebben veel mensen toch tegen de €1900 net denk ik? Niet iedereen uiteraard, maar toch de grote hoop? Of is mijn wereldbeeld ook zo vervormd aan het geraken :unsure:

Maar na de index hebben veel mensen toch tegen de €1900 net denk ik? Niet iedereen uiteraard, maar toch de grote hoop? Of is mijn wereldbeeld ook zo vervormd aan het geraken :unsure:
Op basis van deze website, bedraagt het minimumloon in 2023, €1955 bruto.

Wanneer ik dat in de bruto netto calculator gooi van Jobat (alleenstaande), geeft me dat: €1821 netto.

Minimumloon februari 2023: €1955 bruto per maand (https://loonwijzer.be/loon/minimumlonen)
Bruto/netto calculator geeft voor €1955 bruto een nettoloon van €1800. (https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-blijft-er-van-mijn-brutoloon-netto-over)

In welke droomwereld leef ik dan als ik stel dat €1900 per maand geen vetpot is en dat je niet jaloers moet zijn op mensen met dergelijk loon? Tis welgeteld slechts 5.5% ofte €100 netto per maand meer dan het minimumloon.

Ik heb ooit gewerkt aan €1300 per maand netto voor een voltijdse betrekking. Maar je mag al die jaren inflatie en indexatie niet vergeten. Die 1300 euro van toen is er nu, puur door inflatie, ook €1870.

Minimumloon februari 2023: €1955 bruto per maand (https://loonwijzer.be/loon/minimumlonen)
Bruto/netto calculator geeft voor €1955 bruto een nettoloon van €1800. (https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-blijft-er-van-mijn-brutoloon-netto-over)

In welke droomwereld leef ik dan als ik stel dat €1900 per maand geen vetpot is en dat je niet jaloers moet zijn op mensen met dergelijk loon? Tis welgeteld slechts 5.5% ofte €100 netto per maand meer dan het minimumloon.

Ik heb ooit gewerkt aan €1300 per maand netto voor een voltijdse betrekking. Maar je mag al die jaren inflatie en indexatie niet vergeten. Die 1300 euro van toen is er nu, puur door inflatie, ook €1870.

Mensen vergeten inderdaad vaak de jaren inflatie en indexatie. Ik heb ook lang dat besef niet gehad, zelfs toen mijn vriendin 2 jaar terug van werk veranderde en ze 1850€ had gemiddeld dacht ik dat dat toch goed betaald was.
En het was zeker niet het minimumloon toen maar het lag nog altijd redelijk wat onder het gemiddelde. Toen ik begon was €1450 een mooi starterloon, waar is den tijd!

€1900 is anno 2023, zoals hierboven aangegeven, voor een VOLTIJDSE job zowat de ondergrens. En dat merk je ook sterk als je je financiën wat in het oog houd. Vorig jaar kwam mijn vriendin niet ver met haar loon moest ze alleen komen vallen (Je kan er mee leven zeker, maar foliekes moet je geweldig mee oppassen en er moeten geen onverwachte facturen binnenkomen).

Ale dus die second line it'er enkele pagina's terug met 1980€ netto heeft een slecht loon.

Iemand die ik ken die vorig jaar in it, 1900€ netto had, verdiend slecht.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik verschoten ben van het minimum loon.

Ik dacht eerder deze week nog dat mijn vrouw en ik, met ons gezamenlijk inkomen van 5000€/maand goed bezig waren, maar eigenlijk zijn we dus echt maar average (of mss zelfs below)

(En dit is niet sarcastisch bedoeld)

Ale dus die second line it'er enkele pagina's terug met 1980€ netto heeft een slecht loon.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik verschoten ben van het minimum loon.

Ik dacht eerder deze week nog dat mijn vrouw en ik, met ons gezamenlijk inkomen van 5000€/maand goed bezig waren, maar eigenlijk zijn we dus echt maar average (of mss zelfs below)

(En dit is niet sarcastisch bedoeld)

Dat er daar van verschieten dat kan ik goed geloven, ik deed dat vorig jaar ook als ik eens correct de inkomsten/uitgaven van mijn vriendin bezag. Maar dat geeft alleen maar weer wat er hierboven gezegd wordt, dat veel mensen nog een beeld hebben van enkele jaren terug en zich niet op de huidige staat van zaken baseren.

Die second Line it'er (als ik de juiste voorheb) krijgt bovenop dat loon ook nog eens een bedrijfswagen met tankkaart. Dat is een behoorlijk extraatje ;) Er is toen ook aangegeven dat die redelijk wat onder het gemiddelde zit voor die functie.

Je vergeet wel hoe de discussie hierop is terechtgekomen: iemand die zei dat er op lage brutolonen zo weinig belasting wordt betaald dat het bijna gelijk is aan het nettoloon, en dat hij beter een job zonder verantwoordelijkheden of stress zou zoeken zodat hij ook bijna geen belastingen zou moeten betalen. Waarop ik zei dat het echt niet zo luxueus leven is met 1900 netto per maand.

En daar blijf ik bij. Toen wij een huis hebben gekocht 6 jaar geleden toen was 2000 euro netto per maand (zonder voordelen) het punt waarop onze bank je als 'young potential' (en dus lager risicoprofiel, en dus in aanmerking komend voor een lagere rente) beschouwde. Wel, die 2000 van toen zal nu 2500 netto zijn (2475 als ik het exact bereken).
Met een inflatie van 11% per jaar loopt je referentiekader gewoon altijd wat achter. Maar die 1900 netto nu is de 1535 euro van 6 jaar geleden en is de 1300 euro van 14 jaar geleden.

Terug
Bovenaan