Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
@contextbinder ik denk dat je zulke kandidaten vooral niet virtueel moet interviewen. Tijdens een "echt" gesprek kan je iemand veel beter op z'n/haar gemak stellen. Zelf heb ik ooit iemand (virtueel) geïnterviewd die stotterde, maar die persoon was voor de rest echt een ideale kandidaat en dan kan je daar wel snel doorheen kijken.

Iets wat me wel heel erg opvalt: Als je nog geen people-management ervaring hebt is het héél moeilijk om in aanmerking te komen voor een leidinggevende job. Nu heb ik één jaartje die ervaring, en lijkt het alsof alle deuren vanzelf open gaan...
Hoe kan je people-management ervaring hebben, als je nog geen leidinggevend bent geweest?

De eenvoudigste weg is om bij je huidige bedrijf de kans te krijgen in een leidinggevende rol met directe reports.
Inderdaad, best ook via een gepland traject waar je enige voorbereiding krijgt.. :)

Het helpt natuurlijk wel als je reeds junior collega's begeleid hebt etc. maar het is uiteindelijk toch iets helemaal anders. Anders moet je geluk hebben, zoals ik, dat men niet onmiddelijk iemand met ervaring vindt en dan het potentiëel ziet in een kandidaat zonder ervaring :)

Zijn er hier mensen die bij Meat & More werken of gewerkt hebben? Ze hebben heel wat interessante vacatures open staan, maar ik hoor mixed signals over dat bedrijf.

Aan de grootverdieners hier (7k bruto en hoger): zit er realistisch gezien nog veel 'marge' op vooruitgang bij jullie? Hebben jullie daar een kijk op?
Meestal niet significant, ik zie in mijn branche (IT) 4 mogelijkheden gebruikt worden
- Freelance gaan, dan heb je weer wat marge
- Vol inzetten op aandelen en bonussen
- Minder dagen / uren zelfde loon
- Eigen bedrijf / CxO worden
Vanaf +- 6500 brut heeft onderhandelen over loon gewoon veel te weinig impact ivgl met de rest

Aan de grootverdieners hier (7k bruto en hoger): zit er realistisch gezien nog veel 'marge' op vooruitgang bij jullie? Hebben jullie daar een kijk op?

Heel brede vraag. Bij vooral grotere bedrijven waar ik voor gewerkt heb: ja, omdat er genoeg posities en niveaus daar boven zaten.
Brutoloon stijgt vanaf zo'n bedragen wel relatief minder, het zit meer in bonussen, aandelenopties e.d., groepsverzekering,...

Bij een aantal bedrijven wordt er vanaf een zeker niveau van uit gegaan dat je zelfstandige wordt, maar dat heeft vaak meer te maken met aansprakelijkheid dan het puur financiële wat uiteindelijk voor jou een verschil uitmaakt en minder voor de werkgever; andere bedrijven houden dan weer ook voor hoge lonen vast aan payroll - zelfs gevallen geweten waar ze al die mensen met BVBA's vroegen om terug op de payroll te komen omdat het voor teveel ongelijkheid zorgde :thinking:

Uit recente gesprekken toch tot de conclusie gekomen dat ik met 150k bruto voor de index zeker nog niet vast zit.

Meestal niet significant, ik zie in mijn branche (IT) 4 mogelijkheden gebruikt worden
Vanaf +- 6500 brut heeft onderhandelen over loon gewoon veel te weinig impact ivgl met de rest
Is toch anders in farma, denk dat je daar als (succesvolle) loontrekkende wel richting 20k brut kan gaan.

Bestaan er geen tier 3 of tier 2 tech bedrijven in Belgie? Een Engineering Manager of Group Product Manager bij zulke bedrijven trekt in Nederland vlot 150k+ euro bruto basis jaarsalaris.

Bestaan er geen tier 3 of tier 2 tech bedrijven in Belgie? Een Engineering Manager of Group Product Manager bij zulke bedrijven trekt in Nederland vlot 150k+ euro bruto basis jaarsalaris.
Ik ga niet beweren dat ik alle bedrijven hun loon policies of kantoor locaties ken, maar nee de meeste big-tech bedrijven hebben geen significant kantoor in Belgie. Wel in Amsterdam / Berlijn / Ierland bvb, daar kan je die lonen zeker vast krijgen.
En veel in dat artikel / video gaat over bigtech, equity & "total compensation" = de bonussen en aandelen waar ik het over had.

Er zullen wel uitschieters zijn, maar een van de andere opties (zoals freelance gaan) is zo veel makkelijker & in heel het land geaccepteerd.
700+/dag krijgen is 100x makkelijker dan +6500 brut (+pakket) gaan als software dev;
En er zijn er die vlot naar 1000 - 1500 gaan per dag (gezien we het toch over de high performers hebben)

Laatst bewerkt:
zelfs gevallen geweten waar ze al die mensen met BVBA's vroegen om terug op de payroll te komen omdat het voor teveel ongelijkheid zorgde

Die ongelijkheid is wel een ding. Bij ons hebben er bvb ondertussen al een aantal freelancers nog een PHEV besteld (en vaak stevige bakken) terwijl de algemene wagenkosten stijgen en de werknemers dus minder en minder wagen in het budget krijgen.

Contrast gaat dus groot zijn volgend jaar wanneer al die plugin SUVs worden geleverd.

Aangezien ik je profiel goed kan inschatten: je pakket mist een groepsverzekering en een bonus. Ook de nettovergoedingen zijn voor je ervaring en sector aan de lage kant, dit zou typisch tussen €150 en €200 moeten liggen.

Verder word je marktconform betaald.

Enkel groepsverzekering, bonus en nettovergoedingen. Verder niet "net wat te weinig" qua bruto. Hij zou wel nog een stapje vooruit kunnen zetten bij een jobhop, maar niets schokkend.

Ik heb toch het gevoel dat het net wat te laag is als ik vergelijk met een interne medewerker met dezelfde functie. Hoger brutoloon, 15% bonus op brutojaarloon en groepsverzekering. Dan tel ik tussen de 15-20k bruto minder per jaar.

Ik kan verkeerd zijn maar volgens mij heeft @Topgear wel toegang tot relevante benchmarks binnen een bepaalde waaier van sectoren :)

Maandag gesprek gehad met een headhunter, nog een andere opportuniteit dan deze die ik eerder vermeldde, maar ook de moeite om verder te verkennen.

Iets wat me wel heel erg opvalt: Als je nog geen people-management ervaring hebt is het héél moeilijk om in aanmerking te komen voor een leidinggevende job. Nu heb ik één jaartje die ervaring, en lijkt het alsof alle deuren vanzelf open gaan...

Nog een vaststelling na dit jaar heel veel kandidaten te interviewen: het algemene "niveau" van kandidaten voor leidinggevende posities valt vies tegen, zelfs bij mensen die reeds vele jaren ervaring hebben in mijn sector.
Herkenbaar. Ik voel dat ook in die zin dat ik nu een tweetal jaar direct reports heb en in middle management meedraai en vooral dit jaar heb ik gemerkt dat dat een serieuze boost heeft gegeven aan mijn profiel. Ik word gecontacteerd voor heel andere rollen dan ervoor.
En ik voel dat zelf ook. Mijn takenpakket is veranderd, ik werk op andere dingen, kijk anders naar de firma, heb andere gesprekken met andere mensen, … en dat maakt ook dat ik zelf enorm kan groeien.
Ik ben geen goeie people manager en zal dat nooit worden, maar dit is wel een ervaring die heel waardevol zal blijken achteraf.

Nu nog het loon dat moet volgen :unsure:

Ik heb toch het gevoel dat het net wat te laag is als ik vergelijk met een interne medewerker met dezelfde functie. Hoger brutoloon, 15% bonus op brutojaarloon en groepsverzekering. Dan tel ik tussen de 15-20k bruto minder per jaar.
Je bevestigt toch gewoon wat ik zeg?

Wel vreemd dat je collega wel een groepsverzekering krijgt en jij niet. Een bonus kan nog te maken hebben met een andere functie/ervaring, maar je zou met jouw profiel bij een concurrent een zeer grote kans hebben om een bonus in je pakket te krijgen.
Krijgen alle collega's met dezelfde functie en ervaring wel die bonus (en groepsverzekering)?

Hoger brutoloon en meer nettovergoedingen kunnen zeker, maar je zit momenteel eerder op het gemiddelde qua profiel en ervaring in deze sector.

Veel succes!

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 39
Opleiding: A2 electro-mechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 20
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Brussels gewest
Huidige functie: Korporaal
Anciënniteit: 20
Officiële aantal uren tewerkstelling: 42
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42 soms iets meer

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4771
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3500
Nettovergoedingen: +-700
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques: €
Ecocheques: /

Heel brede vraag. Bij vooral grotere bedrijven waar ik voor gewerkt heb: ja, omdat er genoeg posities en niveaus daar boven zaten.
Brutoloon stijgt vanaf zo'n bedragen wel relatief minder, het zit meer in bonussen, aandelenopties e.d., groepsverzekering,...

Bij een aantal bedrijven wordt er vanaf een zeker niveau van uit gegaan dat je zelfstandige wordt, maar dat heeft vaak meer te maken met aansprakelijkheid dan het puur financiële wat uiteindelijk voor jou een verschil uitmaakt en minder voor de werkgever; andere bedrijven houden dan weer ook voor hoge lonen vast aan payroll - zelfs gevallen geweten waar ze al die mensen met BVBA's vroegen om terug op de payroll te komen omdat het voor teveel ongelijkheid zorgde :thinking:
hangt er vanaf welk bedrijf hé -> in de 2 multinationals waar ik gewerkt heb was in loondienst een maandloon tot 40k echt wel mogelijk in België.
Die speciallekes zoals bvba etc staan ze zelfs vanuit Corporate niet toe.

Ik heb enkele collega's die in een vergelijkbare functie zitten en op ongeveer het dubbele loon, dus marge is er zeker nog, maar hoe hoger je geraakt, hoe lastiger als je ooit nog wil veranderen om te gaan solliciteren vind ik. En op zich is het ook maar geld hé, vanaf dat je 'voldoende' geld verdient voor een goed leven vind ik dat andere zaken veel belangrijker gaan worden zoals work-life balance, goede manager, leuke collega's, interessante projecten, werken met specifieke nieuwe software, etc.

Terug
Bovenaan