Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Het is kenmerkend voor kleine kmo's in landelijker gebied volgens mij, los van "in het hart van West-Vlaanderen". Of geloof je nu echt dat iemand in het hol van Pluto in Limburg 20% meer zal verdienen voor 20% minder uren te kloppen?

Ik had het ook over de alcohol op het werk om dan met een stuk in de voeten naar huis te rijden :p. Die stereotiep klopt helaas ook nog voor de streek waarvan ik vandaan kwam.

Dat is toch allemaal een stuk "kuiser" binnen de Vlaamse ruit, vind ik

Ik had het ook over de alcohol op het werk om dan met een stuk in de voeten naar huis te rijden :p. Die stereotiep klopt helaas ook nog voor de streek waarvan ik vandaan kwam.

Dat is toch allemaal een stuk "kuiser" binnen de Vlaamse ruit, vind ik
Mijn Oost-Vlaamse buurman die in een Oost-Vlaamse firma werkt en met zijn werkcamionette zijn woon-werkverkeer doet, ruik ik toch ook regelmatig... :unsure:
(Pas op, die mens praat dan normaal, rijdt en parkeert normaal, lijkt op geen enkele manier zat maar ik sta toch liever verder dan 2m van hem als we joviaal goeienavond zeggen tegen elkaar... )

In Limburg verdienen ze mss even veel. Maar de sfeer is veel jovialer. Wat chauffagist zegt klopt gewoon hoor. Na 6j België in allerhande bedrijven herstellingen doen is dat gewoon de realiteit. Covid was daar het perfecte voorbeeld van. In West Vlaanderen zal er maar weinig gestopt zijn met werken en thuis werk was taboe. Allemaal bij elkaar in een bureau waar we dan een plexi hebben tussen gehangen...
Meh, ik heb in het begin van mijn carrière in dat joviale Limburg desondanks toch ook de karakteristiek van die zogezegd typische west-vlaamse mentaliteit toegepast gekregen. Waarbij we op vrijdagavond iets gingen eten en drinken met de baas waarna er op zaterdag en zondag ook werd gewerkt om zaken nog in te halen of zo. Onder de noemer van, dat hoort zo en dat toont gedrevenheid aan.

Hielp natuurlijk niet dat mijn vader van exact dezelfde stempel is en was. Waarbij werkdagen van 11-16h voor hem als normaal gezien wordt en werd. En waarbij iedereen die dat niet doet of deed een luie profiteur is. Al moet ik eerlijk zijn dat zijn overuren wel betaald werden :p... en het ook een beetje de dichotomie is tussen een bediendenjob en een "hogere" arbeidersjob (senior onderhoudsmechanieker, elektricien, chauffagist, je weet wel manusje van alles in een KMO). En toen ik ambtenaar werd, heb ik het toch wel even moeten aanhoren... totdat ik kanker kreeg en hij zag hoe "menselijk" er werd omgegaan in tegenstelling tot bij de KMO... waardoor hij bepaalde zaken toch langzaamaan wat in vraag is beginnen stellen... maar zelfs nu op zijn 63 nog altijd iets van die mentaliteit aanwezig is, maar toch ook wel wat afgezwakt omdat het hem zelf helemaal niet meer zo goed gaat als 10j geleden... en hij moeite heeft met foert te zeggen.
Hetgeen iets makkelijker is als ambetantenaar.

Ik hoor graag jullie meningen!

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Master Toegepaste Economische wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Evenementensector
Huidige functie: Junior Accountant
Anciënniteit: 1,5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 2485
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1780
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: beiden
Maaltijdcheques: 8 €
Ecocheques: 250 €
Groepsverzekering (deel werkgever%): 4+2% eigen bijdrage
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen: bedrijfswagen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 15
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Skoda Octavia Combi

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 plus feestdagen in weekend
12 ADV Dagen
Vrijheid om verlof te nemen: Niet tijdens eerste 10 dagen van de maand
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms wel bij de maandafsluiting
Hoe vaak overuren te presteren: Nooit

Ik hoor graag jullie meningen!

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Master Toegepaste Economische wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Evenementensector
Huidige functie: Junior Accountant
Anciënniteit: 1,5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 2485
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1780
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: beiden
Maaltijdcheques: 8 €
Ecocheques: 250 €
Groepsverzekering (deel werkgever%): 4+2% eigen bijdrage
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen: bedrijfswagen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 15
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Skoda Octavia Combi

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 plus feestdagen in weekend
12 ADV Dagen
Vrijheid om verlof te nemen: Niet tijdens eerste 10 dagen van de maand
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms wel bij de maandafsluiting
Hoe vaak overuren te presteren: Nooit
Lijkt me ondermaats voor een Master TEW van 25 die 42u/week werkt. Zonder twijfel kan je in een andere sector een beter pakket krijgen als junior accountant.

Lijkt me ondermaats voor een Master TEW van 25 die 42u/week werkt. Zonder twijfel kan je in een andere sector een beter pakket krijgen als junior accountant.
Want iemand met 1.5j ervaring moet minstens €3000 verdienen met dat diploma? Lijkt me gewoon een correct pakket te zijn gezien het volledige pakket. Misschien een nettovergoeding tekort, maar voor de rest vind ik dit echt niet slecht.

Want iemand met 1.5j ervaring moet minstens €3000 verdienen met dat diploma? Lijkt me gewoon een correct pakket te zijn gezien het volledige pakket. Misschien een nettovergoeding tekort, maar voor de rest vind ik dit echt niet slecht.
Zeg ik toch niet, maar €1780 netto is gewoon aan de lage kant als je vergelijkt met wat een starter bijvoorbeeld krijgt bij een big 4

Sta open voor wat meningen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 23
Opleiding: Prof. bachelor Chemie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1,5j (in totaal en in huidige functie)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 207
Huidige functie: R&D Chemist
Anciënniteit: 1,5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39.5

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €3307
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2337,5
Nettovergoedingen: 100€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Neen
Maaltijdcheques: 7€
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): Neen
Hospitalisatieverzekering: Neen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Afstand woon/werk in km's: 55km (enkel)
Afstand woon/werk in tijd: 50min (enkel)
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: 150€
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 9
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: 8 dagen collectief bij kerst/ nieuwjaar & 8 dagen verplicht in Juni/Augustus. Rest vrij te kiezen.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: tussen 8-9u beginnen.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Afhankelijk van de drukte, valt best mee.
Hoe vaak overuren te presteren: Af en toe vergaderingen buiten de uren.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Neen
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Laatst bewerkt:

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Neen

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: 8 dagen collectief bij kerst/ nieuwjaar & 8 dagen verplicht in Juni/Augustus. Rest vrij te kiezen.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Afhankelijk van de drukte, valt best mee.
Zeer mooi pakket. Vroegen ze initieel een Master voor de vacature?

Zeer mooi pakket. Vroegen ze initieel een Master voor de vacature?
Neen master was niet noodzakelijk. Ben in deze positie terecht gekomen na mijn bachelor-stage in dit bedrijf. Moet er misschien wel bij vermelden dat ik gestart ben aan 2600 Bruto en zonder netto premie. Na een kleine 10 maand opslag gekregen na het zelf te vragen.

Die mensen weten niet beter.

Ik snap uw mening van de West-Vlamingen wel. Maar ik vind het wat kort door de bocht en zelfs beledigend te veralgemenen dat we van niet beter weten. Net alsof we allemaal dommeriken zijn… echt niet.
De sfeer dat je probeert te creëren kan evengoed omgekeerd gebruikt worden en kunnen we alle niet-West-Vlamingen zien als overbetaalde snobs, voor wie ze speciaal de term quiet quiting uitgevonden hebben. En waarom zou je 300 euro meer willen verdienen in Antwerpen/Brussel om dagelijks 2u in de file te staan, om uiteindelijk de helft meer te moeten afbetalen voor een mottig huisje zonder tuin?

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Nette salaris en ik ken een paar met gelijkaardige functie/diploma die dit na 3-5 jaar pas hebben.
Vooral goed omdat het Limburg is.

Zouden jullie altijd onderhandelen bij het ontvangen van een loonvoorstel?
Over welke voordelen valt het makkelijkste te onderhandelen:
- Lease budget wagen;
- Netto onkostenvergoeding;
- Ontvangen van maaltijdcheques;
- Hoger % groepsverzekering,..

Of toch beter proberen een algemeen hoger bruto loon te bekomen?

- Lease budget wagen;

Bij ons kan er enkel over brutoloon onderhandelt worden aangezien alle andere zaken vastliggen.
Onkostenvergoeding is afhankelijk van anciëniteit/profiel (junior,medior,senior).
Lease budget ook volgens anciëniteit. Maaltijdcheques zijn standaard gelijk voor iedereen.
Groepsverzekering ook op anciëniteit.

Hangt dus af van waar jij solliciteert. Hangt ook af waar in je carriere je bent.

- Lease budget wagen;

Brutoloon zal volgens mij het makkelijkste zijn. Voor iedere functie is er sowieso een loonschaal, dus daar zit altijd wel wat marge op.

De andere dingen zijn eerder vaste policy.

Ik ga er nu even van uit dat het om een redelijk groot bedrijf gaat he

Met 13j ervaring 1.900 EUR netto hebben, zelfs met wagen is gewoon onderbetaald voor een boekhouder of zijn de lonen in W-VL zodanig lager dan in de rest van't land? Dat je sinds 2014 geen opslag meer gekregen hebt zegt natuurlijk genoeg... Dringend spreken met je werkgever en er toch iets mooi uithalen zou ik dan denken...
Dat vond ik ook altijd al, maar ik ben enige werknemer dus iedere € meer voor mij is een € minder voor mijn werkgever.
In grotere kantoren/bedrijven waar loon van een budget komt zit je meestal niet rechtstreeks in de zakken van die boven je :p

Ik vind het ook een moeilijke om in te schatten op hoeveel ik de wagen moet waarderen.
Pakweg de simulator van de Vlaamse Overheid geeft incl. maaltijdcheques iets van 400€ netto meer.

Dan zou je zeggen dat het zot veel verschil is, maar als ik daarmee dan een eigen wagen moet aanschaffen heb ik uiteindelijk amper meer over dan nu volgens mij.

Vrijwel ieder boekhoudkantoor krijgt zijn vacatures niet gevuld. De sector krampt met een enorm personeelstekort...
Misschien zijn de lonen in wvl wat lager maar onze starters beginnen tegenwoordig met 2k netto, maaltijdcheques, auto, winstpremie...
Dat wel, ik zie regelmatig vacatures passeren via LinkedIn.
Winstpremie heb ik vorig jaar de eerste keer gekregen, dat was wel eens een leuke bonus.
Voor mijn broer zijn bijberoep kan ik wel onze software kosteloos gebruiken.

Ik neem aan dat het bij jullie dan ook een groter kantoor is, een klein kantoor kan dat gewoon niet betalen volgens mij.

De meest interessante verloning voor WG is gewoon geen extra verloning :) - in het geval van @SilentSpring sluit ik me aan bij @Vega om toch eens te praten - 8 jaar geen opslag, je moet echt al een ernstige under -performer zijn om dat te rechtvaardigen als WG, anderzijds moet je als WN dat op zijn minst durven bespreken, op die tijd maakt iedereen toch progressie en winst inzake efficiëntie, performantie
In 2016 zeiden ze me in de bank al dat mijn nettoloon aan de lage kant was toen ik bezig was met kredietaanvraag om mijn huis te kopen/bouwen.
Dat toen aangegrepen op’t werk maar geen reactie op gekregen.

Ik zou zeggen dat de dagelijkse werking van het kantoor in grote mate van mij afhangt, alles van telefoon/secretariaat tot fiscale aangifte passeert door mijn handen.

In de eerste maanden/jaren kreeg ik regelmatig opslag op basis van mijn gegroeide prestaties, dan in 2014 een serieuze opslag met de wagen als bedanking voor alle overuren in drukke periodes maar sedertdien enkel wat kleinere indexaties omdat het verplicht was in het PC336.

Nochtans ben ik altijd verder blijven groeien, er komen altijd maar klanten bij en desondanks slagen we er steeds terug in alle deadlines te halen.

Nu ik in feite verantwoordelijkheid over die freelancer onder mij heb kan ik dat wel aangrijpen om uit te leggen waarom ik nu wel eens een verhoging verdien, zeker als ik zie wat die uitspookt.

Ik kom financieel vlot rond, de werksfeer kan niet beter dus daarom ben ik nooit echt verder op dat financiële ingegaan maar ‘t zal nu toch eens tijd worden om dat wel te doen.
Ik vrees wel dat ik eerst met een voorstel van een ander ga moeten afkomen vooraleer de ogen open gaan.

Laatst bewerkt:
Ik snap uw mening van de West-Vlamingen wel. Maar ik vind het wat kort door de bocht en zelfs beledigend te veralgemenen dat we van niet beter weten. Net alsof we allemaal dommeriken zijn… echt niet.
De sfeer dat je probeert te creëren kan evengoed omgekeerd gebruikt worden en kunnen we alle niet-West-Vlamingen zien als overbetaalde snobs, voor wie ze speciaal de term quiet quiting uitgevonden hebben. En waarom zou je 300 euro meer willen verdienen in Antwerpen/Brussel om dagelijks 2u in de file te staan, om uiteindelijk de helft meer te moeten afbetalen voor een mottig huisje zonder tuin?
Het verschil is wel een stuk groter hoor. Toen ik van Ieper naar Brussel ging, ben ik er 1000 euro bruto vooruit op gegaan, ongeveer binnen dezelfde werkgever, maar wel een klein andere functie. Pak dat de helft daarvan wegens functieverandering was. Ondertussen ben ik er nog eens (in nog geen 5 jaar tijd, los van index) 22% op vooruit gegaan, gewoon omdat hier interessantere en beter betaalde jobs zijn.
Het is kenmerkend voor kleine kmo's in landelijker gebied volgens mij, los van "in het hart van West-Vlaanderen". Of geloof je nu echt dat iemand in het hol van Pluto in Limburg 20% meer zal verdienen voor 20% minder uren te kloppen?
Dat klopt idd wel.

Dit zijn de gemiddelde lonen (mediane lonen per provincie niet beschikbaar) voor voltijdse werknemers:

Brussels Hoofdstedelijk Gewest 4.381
Provincie Vlaams-Brabant 4.013
Provincie Waals-Brabant 3.913
Provincie Antwerpen 3.845
Provincie Oost-Vlaanderen 3.599
Provincie Limburg 3.491
Provincie Luik 3.492
Provincie West-Vlaanderen 3.402
Provincie Henegouwen 3.391
Provincie Namen 3.361
Provincie Luxemburg 3.169

Limburg en West-Vlaanderen liggen dichter bij elkaar dan de cijfers hier brengen, ik vermoed dat West-Vlaanderne nog wat lager scoort door meer voedingsbedrijven en horeca. Voor andere jobs zal het loonniveau eerder gelijkaardig zijn, lijkt me.

@SilentSpring : ja, maaltijdcheques zijn zowat de meest interessante verloning voor zowel WG als WN.
Ik wist niet dat er er nog bedrijven waren die dat niet gaven?
slechts de helft van de werknemers krijgt maaltijdcheques. En zeker niet iedereen daarvan het volle bedrag, ik heb nog maaltijdcheques van 2 en 3 euro geweten.

Het verschil is wel een stuk groter hoor. Toen ik van Ieper naar Brussel ging, ben ik er 1000 euro bruto vooruit op gegaan, ongeveer binnen dezelfde werkgever, maar wel een klein andere functie. Pak dat de helft daarvan wegens functieverandering was. Ondertussen ben ik er nog eens (in nog geen 5 jaar tijd, los van index) 22% op vooruit gegaan, gewoon omdat hier interessantere en beter betaalde jobs zijn.
Dat klopt idd wel.

Dit zijn de gemiddelde lonen (mediane lonen per provincie niet beschikbaar) voor voltijdse werknemers:

Brussels Hoofdstedelijk Gewest 4.381
Provincie Vlaams-Brabant 4.013
Provincie Waals-Brabant 3.913
Provincie Antwerpen 3.845
Provincie Oost-Vlaanderen 3.599
Provincie Limburg 3.491
Provincie Luik 3.492
Provincie West-Vlaanderen 3.402
Provincie Henegouwen 3.391
Provincie Namen 3.361
Provincie Luxemburg 3.169

Limburg en West-Vlaanderen liggen dichter bij elkaar dan de cijfers hier brengen, ik vermoed dat West-Vlaanderne nog wat lager scoort door meer voedingsbedrijven en horeca. Voor andere jobs zal het loonniveau eerder gelijkaardig zijn, lijkt me.

En van die 1000 bruto schiet er nog 300 netto over. 😅
Het ging me niet echt over het verschil, wat ik zeker niet wil ontkennen. Maar eerder over de negativiteit, de West-Vlamingen als dommeriken omschrijven.

Maar het is inderdaad wel zo dat er vanaf een bepaald professioneel niveau sneller een plafond bereikt wordt in w-vl. Carrière dien je inderdaad te maken in de hoofdsteden. Lijkt me ook volkomen normaal.

Terug
Bovenaan