Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ga hier ook mijn voorwaarden eens invullen en polsen

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: graduaat boekhouden
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 207
Huidige functie: Accountant
Anciënniteit: 5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39,5/38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39,50

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3.143,56
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.191,56 EUR
Nettovergoedingen: 75
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: enkel laptop mogen behouden in tijde van Corona voor telewerk
Maaltijdcheques: ja, 1,09 eigen bijdrage
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, sector bepaald, geen idee van %
Hospitalisatieverzekering: ja, geen bijdrage
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 4,7 km
Afstand woon/werk in tijd: 8-10 min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: enkel woon-werk
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 3 weken groot verlof, 1 week kerst, ligt op voorhand vast
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 9 ADV
Vrijheid om verlof te nemen: zeer flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: in principe niet, maar kom wel later toe dan 8u altijd
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: zo goed als nooit stress
Hoe vaak overuren te presteren: amper
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: quasi nihil tot mijn groot ongenoegen
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen, CFO nog boven mij.

Op zich denk ik wel dat er meer in zit dan ik nu heb.
Ik kan enkel nog doorgroeien naar CFO als die in pensioen gaat(+- 10 jaar..)

De korte afstand en de flexibiliteit doen me twijfelen om al dan niet te veranderen.

Wat denken jullie? Mensen met gelijkaardig pakket?

Ga hier ook mijn voorwaarden eens invullen en polsen

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: graduaat boekhouden
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 207
Huidige functie: Accountant
Anciënniteit: 5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39,5/38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39,50

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3.143,56
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.191,56 EUR
Nettovergoedingen: 75
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: enkel laptop mogen behouden in tijde van Corona voor telewerk
Maaltijdcheques: ja, 1,09 eigen bijdrage
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, sector bepaald, geen idee van %
Hospitalisatieverzekering: ja, geen bijdrage
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 4,7 km
Afstand woon/werk in tijd: 8-10 min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: enkel woon-werk
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 3 weken groot verlof, 1 week kerst, ligt op voorhand vast
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 9 ADV
Vrijheid om verlof te nemen: zeer flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: in principe niet, maar kom wel later toe dan 8u altijd
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: zo goed als nooit stress
Hoe vaak overuren te presteren: amper
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: quasi nihil tot mijn groot ongenoegen
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen, CFO nog boven mij.

Op zich denk ik wel dat er meer in zit dan ik nu heb.
Ik kan enkel nog doorgroeien naar CFO als die in pensioen gaat(+- 10 jaar..)

De korte afstand en de flexibiliteit doen me twijfelen om al dan niet te veranderen.

Wat denken jullie? Mensen met gelijkaardig pakket?
Mijn partner is 6 jaar ouder maar heeft een gelijkaardige functie/rol, zij het wel in het Antwerpse en met toch wat verantwoordelijkheid over een 20-tal collega's. Ik moet eerlijk zijn dat als je effectief Accountant bent (examens succesvol afgerond en aangesloten bij een beroepsfederatie), je loon ietwat aan de lage kant is en je allicht met te hoppen meteen een mooi loonsopslag zal krijgen waaronder salariswagen en bruto verhoging. Ben je niet meteen accountant maar boekhouder dan lijkt de verloning me al wat correcter (maar zal je afhangend van je sterkte alsnog elders een beter aanbod krijgen, accountancy is nu eenmaal een knelpuntenberoep).

Dat gezegd zijnde, geen idee hoe het in West-Vlaanderen zit met accountants...

Ik vind het loon van @Kjelleke precies nog zo slecht niet met 6j ervaring.
Ik zit in een klein boekhoudkantoor in W-Vl, ook 5km woon/werk en met 13j ervaring bij dezelfde werkgever heb ik 1.905 euro netto, wel nog een wagen erbij.
Maaltijdcheques, groeps- en hospitalisatieverzekering heb ik niet, enkel de 20 minimum vakantiedagen (38u-week).
Werksfeer kan echter nergens beter maar voor de vetpot moet je alleszins niet in deze sector gaan.

Vanmorgen liet m'n baas vallen dat er 10-12% index zit aan te komen voor bedienden, waarop ik zei dat dit niet telt in PC 336, dat wist hij precies niet.
Eens zien wat er in januari zal gebeuren, de laatste echte opslag dateert van 2014, toen ik de wagen erbij kreeg (toen BMW 3, nu BMW X1).
Ik zou toch wel eens maaltijdcheques erbij willen nu, zeker omdat er reeds 1,5j een freelancer onder mij staat.
Ik schat dat die aan 30-35 €/uur factureert, maar als ik zie welk werk die aflevert dan begint dat bij mij wel wat wrevel te veroorzaken.

Toevallig gehoord van een familielid in dezelfde sector met evenveel ervaring dat zij als zelfstandige de helft van het uurtarief voor de eindklant mag factureren, zij heeft wel recent haar ITAA-erkenning verworven.
Ik heb die niet (ook geen interesse in) maar op zich doe ik krak hetzelfde werk.

Ik vind het op zich moeilijk om mijn loon te vergelijken, de meeste vacatures bieden een serieus stuk bruto meer (soms tot 1.000 € bruto meer) met maaltijdcheques en eventueel hospitalisatie maar meestal zonder wagen.
Als ik dan netto ga vergelijken ben ik uiteindelijk amper beter af dan nu omdat ik dan zelf een wagen moet kopen :tongue:

Vorige maand bijvoorbeeld de wagen binnen gedaan voor groot onderhoud + vervangen batterij: factuur van +/- 800 euro.
Krijg je dat privé op uw dak dan is dat toch een zure, nu heb ik daar geen last van.

Laatst bewerkt:
Ik zit in een klein boekhoudkantoor in W-Vl, ook 5km woon/werk en met 13j ervaring bij dezelfde werkgever heb ik 1.905 euro netto, wel nog een wagen erbij.
Maaltijdcheques, groeps- en hospitalisatieverzekering heb ik niet, enkel de 20 minimum vakantiedagen (38u-week).
Werksfeer kan echter nergens beter maar voor de vetpot moet je alleszins niet in deze sector gaan.

Vanmorgen liet m'n baas vallen dat er 10-12% index zit aan te komen voor bedienden, waarop ik zei dat dit niet telt in PC 336, dat wist hij precies niet.
Eens zien wat er in januari zal gebeuren, de laatste echte opslag dateert van 2014, toen ik de wagen erbij kreeg (toen BMW 3, nu BMW X1).
Ik zou toch wel eens maaltijdcheques erbij willen nu, zeker omdat er reeds 1,5j een freelancer onder mij staat.
Ik schat dat die aan 30-35 €/uur factureert, maar als ik zie welk werk die aflevert dan begint dat bij mij wel wat wrevel te veroorzaken.

Toevallig gehoord van een familielid in dezelfde sector met evenveel ervaring dat zij als zelfstandige de helft van het uurtarief voor de eindklant mag factureren, zij heeft wel recent haar ITAA-erkenning verworven.
Ik heb die niet (ook geen interesse in) maar op zich doe ik krak hetzelfde werk.

Ik vind het op zich moeilijk om mijn loon te vergelijken, de meeste vacatures bieden een serieus stuk bruto meer (soms tot 1.000 € bruto meer) met maaltijdcheques en eventueel hospitalisatie maar meestal zonder wagen.
Als ik dan netto ga vergelijken ben ik uiteindelijk amper beter af dan nu omdat ik dan zelf een wagen moet kopen :tongue:

Vorige maand bijvoorbeeld de wagen binnen gedaan voor groot onderhoud + vervangen batterij: factuur van +/- 800 euro.
Krijg je dat privé op uw dak dan is dat toch een zure, nu heb ik daar geen last van.
Met 13j ervaring 1.900 EUR netto hebben, zelfs met wagen is gewoon onderbetaald voor een boekhouder of zijn de lonen in W-VL zodanig lager dan in de rest van't land? Dat je sinds 2014 geen opslag meer gekregen hebt zegt natuurlijk genoeg... Dringend spreken met je werkgever en er toch iets mooi uithalen zou ik dan denken...

Vrijwel ieder boekhoudkantoor krijgt zijn vacatures niet gevuld. De sector krampt met een enorm personeelstekort...
Misschien zijn de lonen in wvl wat lager maar onze starters beginnen tegenwoordig met 2k netto, maaltijdcheques, auto, winstpremie...

@SilentSpring : ja, maaltijdcheques zijn zowat de meest interessante verloning voor zowel WG als WN.
Ik wist niet dat er er nog bedrijven waren die dat niet gaven?

De meest interessante verloning voor WG is gewoon geen extra verloning :) - in het geval van @SilentSpring sluit ik me aan bij @Vega om toch eens te praten - 8 jaar geen opslag, je moet echt al een ernstige under -performer zijn om dat te rechtvaardigen als WG, anderzijds moet je als WN dat op zijn minst durven bespreken, op die tijd maakt iedereen toch progressie en winst inzake efficiëntie, performantie

Laatst bewerkt:

Ik werk bijkomend ook nog in bijberoep voor een boekhoudkantoor. Hier doe ik x aantal dossiers het inboekwerk en kan ik factureren per geboekte verrichting. Zo zitten alle 'kosten' van mijn persoonlijke wagen in mijn BTW-nr. Zo is het ook afwegen of veranderen van job (met eventueel wagen) de moeite is met mijn bijberoep.

Op zich heb ik ook geen interesse in een ITAA erkenning.

Als je wil, mag je privé PM sturen. (kunnen we privé wat praten)

Met 13j ervaring 1.900 EUR netto hebben, zelfs met wagen is gewoon onderbetaald voor een boekhouder of zijn de lonen in W-VL zodanig lager dan in de rest van't land? Dat je sinds 2014 geen opslag meer gekregen hebt zegt natuurlijk genoeg... Dringend spreken met je werkgever en er toch iets mooi uithalen zou ik dan denken...
W-VL is een rare provincie, veel super-gedreven werknemers aan het werk in kmo's, die al tevreden zijn met 1800 netto omdat ze geloven dat ze daarmee goedbetaald zijn. Die mensen weten niet beter. Geef ze op vrijdagavond om 17u nog wat pils en laat ze half beschonken naar huis rijden met hun bedrijfswagen en ze eten uit je hand. Als tegenprestatie zullen ze zelf gratis op zaterdag komen werken. Overal zien ze de hard-werkende, nooit klagende West-Vlamingen graag komen. Niet trunten, voortdoen, de gedreven provincie. Dat is natuurlijk allemaal goed voor de zaakvoerders, die zo hun winst kunnen optimaliseren.

Ja, natuurlijk is elke West-Vlaamse werknemer én werkever krak hetzelfde!

Enige wat voor de meesten geldt is dat ze gerust wat loon willen opofferen om dichter bij de kerktoren te kunnen werken.

Je wil niet weten in welke mate deze stereotiep klopt :p.
Als "grensbewoner" vind ik het dikke bullshit.
Zijn er zo een werkgevers en werknemers? Natuurlijk! Geen twijfel mogelijk!
Maar alsof de bouwvakkers in Zwankendamme zo totaal anders behandeld worden als diegene van Maarke-Kerkem... 🙄

Als "grensbewoner" vind ik het dikke bullshit.
Zijn er zo een werkgevers en werknemers? Natuurlijk! Geen twijfel mogelijk!
Maar alsof de bouwvakkers in Zwankendamme zo totaal anders behandeld worden als diegene van Maarke-Kerkem... 🙄

Er staat in "veel" West-Vlaamse kmo's, niet in "alle". ;)

Er staat in "veel" West-Vlaamse kmo's, niet in "alle". ;)
Het is kenmerkend voor kleine kmo's in landelijker gebied volgens mij, los van "in het hart van West-Vlaanderen". Of geloof je nu echt dat iemand in het hol van Pluto in Limburg 20% meer zal verdienen voor 20% minder uren te kloppen?

Het is kenmerkend voor kleine kmo's in landelijker gebied volgens mij, los van "in het hart van West-Vlaanderen". Of geloof je nu echt dat iemand in het hol van Pluto in Limburg 20% meer zal verdienen voor 20% minder uren te kloppen?
In Limburg verdienen ze mss even veel. Maar de sfeer is veel jovialer. Wat chauffagist zegt klopt gewoon hoor. Na 6j België in allerhande bedrijven herstellingen doen is dat gewoon de realiteit. Covid was daar het perfecte voorbeeld van. In West Vlaanderen zal er maar weinig gestopt zijn met werken en thuis werk was taboe. Allemaal bij elkaar in een bureau waar we dan een plexi hebben tussen gehangen...

Laatst bewerkt:
Ik werk bijkomend ook nog in bijberoep voor een boekhoudkantoor. Hier doe ik x aantal dossiers het inboekwerk en kan ik factureren per geboekte verrichting. Zo zitten alle 'kosten' van mijn persoonlijke wagen in mijn BTW-nr. Zo is het ook afwegen of veranderen van job (met eventueel wagen) de moeite is met mijn bijberoep.

Op zich heb ik ook geen interesse in een ITAA erkenning.

Als je wil, mag je privé PM sturen. (kunnen we privé wat praten)
In bijberoep werken voor een boekhoudkantoor zonder erkenning? Best mee opletten hé :)

Terug
Bovenaan