Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Job-aanbod gehad waarbij de bonus voor 25% cash wordt uitgekeerd en voor 75% verplicht in de groepsverzekering?

Dit kan toch niet zomaar? Werken voor een bonus die in een verzekering wordt gestoken en waar je nog niet eens zeker van bent dat je ooit deze som uitgekeerd zal krijgen (hetzij door veranderde wetgeving, hetzij door sterven voor het behalen pensioenleeftijd)?

Edit : opgezocht: blijkbaar bekend onder “bonusplan”, maar ik blijf het toch iets vreemd vinden.

Laatst bewerkt:
Ik voel me geviseerd :ROFLMAO:
Haha, ergens onbewust :p
Mijn brutosalaris is nog wel beter dan dat van jou, alleen zijn u (kwartaal)bonussen wel stevig.

Er komt wel eens een moment dat ik een stap zet en dan volgt vanzelf wel het financiële gedeelte. Al kan ik nu al verre van klagen.
Vandaag het gesprek gehad, maar alle opslagen worden pas in januari doorgegeven 😅
Maar ze hebben nu weet dat ik meer wil dan 'normaal'
Merci voor de info en berekeningen!
Graag gedaan en succes!

Job-aanbod gehad waarbij de bonus voor 25% cash wordt uitgekeerd en voor 75% verplicht in de groepsverzekering?

Dit kan toch niet zomaar? Werken voor een bonus die in een verzekering wordt gestoken en waar je nog niet eens zeker van bent dat je ooit deze som uitgekeerd zal krijgen (hetzij door veranderde wetgeving, hetzij door sterven voor het behalen pensioenleeftijd)?

Edit : opgezocht: blijkbaar bekend onder “bonusplan”, maar ik blijf het toch iets vreemd vinden.
Bij mijn vrouw gaat ook een deel van een van haar bonussen in de groepsverzekering

Is hier ook zo. Soms bestaat de mogelijkheid om een voorschot op die som op te vragen onder bepaalde voorwaarden. Zo kan je toch aan (een stuk van) het geld voor de pensioenleeftijd en blijft alles (ietsje) fiscaal interessanter dan wanneer ze alles cash zouden uitkeren

wettelijk samenwonende met BBSZ (dat laatste wel volgens de regels van 2022, dat zal nu ook wel niet het verschil maken)
Dan kom ik voor 3000 bruto op 1999,04 netto uit in 2022 (jij zit op 1930,44), toch wel serieus verschil

RSZ: 392,10
BV: 585,51 (belastbaar 2607,90)
BBSZ: 23,35

En voor 4000 bruto op 2438,44 netto (jij 2283,77)
RSZ: 522,80
BV: 1004,41 (belastbaar 3477,2)
BBSZ: 34,35

Laatst bewerkt:
Dan kom ik voor 3000 bruto op 1999,04 netto uit in 2022 (jij zit op 1930,44), toch wel serieus verschil

RSZ: 392,10
BV: 585,51 (belastbaar 2607,90)
BBSZ: 23,35

En voor 4000 bruto op 2438,44 netto (jij 2283,77)
RSZ: 522,80
BV: 1004,41 (belastbaar 3477,2)
BBSZ: 34,35
Je hebt gelijk, er zat een klein foutje in de berekening van de BBSZ, maar vooral een grote fout in de vlookup-functie die ik gebruikte.

Dit is de verbeterde versie, met ook voor "leken" een gemakkelijke manier om hun exacte bedrag op te zoeken (enkel het gele veldje in excel invullen)

Dat kan, al dacht ik dat het bedrag dat ze kunnen uitkeren via groepsverzekering ergens beperkt was - ik vind het niet meteen terug maar ik dacht dat dat verband hield met je brutoloon.

Bij ons wordt ongeveer 60% van de bonus ook gestort in een groepsverzekering, ben ik zelf ook geen fan van, vooral omdat het rendement daarvan een pak lager zal zijn dan als ik mijn cash bonus in een ETF kan steken voor de komende 25 jaar. En het risico op veranderde wetgeving is inderdaad nog een bijkomend nadeel.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Prof. Bachelor - Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : +-2
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Integratie Developer/Analist
Anciënniteit: +-2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1900
Nettovergoedingen: +-150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: €90 vergoeding per maand
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): "Dubbel" vakantiegeld, koopkrachtpermie cfr PC200

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: <10km
Afstand woon/werk in tijd: 10-15min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen TCO925, VAA +- 120

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Volledige vrijheid
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Volledige vrijheid zolang er 8u gepresteerd wordt en basis bereikbaarheid
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Op aanvraag en overleg
Telewerk (buiten corona-periode): 50-75%
Verantwoordelijkheid over personeel: Beperkt

Na een resem problemen bij mijn huidige werkgever de volgende pakket aangeboden gekregen. Zeer tevreden van het pakket. Geen netto vergoedingen wel veel grotere bonus en bruto salaris.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26 -> 27
Opleiding: Chemie + Chemische procestechnieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleen
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: Field Service Engineer
Anciënniteit: 2
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Ik schat~ 45h week

Maand salaris (bruto): €4550 -> €4880
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~ €2600? -> €2830
Nettovergoedingen: €100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: Ja, €8
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja weet niet hoeveel %. 3% werkgever 2% werknemer
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): On target bonus max 12% (~€7500)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Remote, BeNeLux klanten
Afstand woon/werk in km's: ~100km
Afstand woon/werk in tijd: ~2h
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, met Tankkaart. Valt nog te onderhandelen wat precies, tijdelijk een huurwagen. -> Hybride

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):/
Vakantiedagen (andere extra): 7
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Soms
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ik verwacht een gezonde dosis stress, geen wachtdienst.
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van breakdowns kan dit regelmatig zijn.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nog niet duidelijk
Telewerk (buiten corona-periode): Minstens 1 dag per week thuis.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Zoals eerder aangekondigd loonsverhoging gekregen deze maand nog net voor de indexering in Januari.

Zeer tevreden met mijn huidige pakket. In 2023 zal ik rond de €74k/jaar zitten met nog eens een target bonus van max €8.5k. Denk wel dat ik stilletjes aan in een goudekooi ga belanden waar ik niet snel uit zou willen/kunnen gaan. Maar de toekomst ziet er rooskleurig uit allesinds. Voldoende uitdaging en financieel gezond bedrijf waar er wel geluisterd word naar de werknemer.
Ze gaan in de toekomst proberen mijn salaris pakket te optimaliseren. Maar dat heeft tijd nodig.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: Ind. Ingenieur - voedingsindustrie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : in januari zal dat al 10 jaar zijn
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 207
Huidige functie: R&D Supervisor (verantwoordelijk voor productontwikkeling, sourcing en evaluatie nieuwe ingrediënten, process engineering, etc..)
Anciënniteit: 2,5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-42 ofzo

Maand salaris (bruto): €4770
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~ €2810
Nettovergoedingen: €150
Ecocheques: Nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Regio Brugge
Afstand woon/werk in km's: 16 km
Afstand woon/werk in tijd: max 20min
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): VW Passat Variant, €180 VAA, onbeperkte tankkaart België

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): -
Glijdende werkuren: Altijd
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Heel weinig stress, zeer flexibele werkgever
Hoe vaak overuren te presteren: Soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Niet structureel

Combinatie van een boeiende sector, veel verantwoordelijkheden over het productconcept, weinig stress, leuke collega's, een meer dan bovengemiddeld loon en dito voordelen, een flexibele werkgever en een korte afstand van mijn woonplaats maken dit totaalpakket voor mij ook een gouden kooi.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: Ind. Ingenieur - voedingsindustrie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : in januari zal dat al 10 jaar zijn
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 207
Huidige functie: R&D Supervisor (verantwoordelijk voor productontwikkeling, sourcing en evaluatie nieuwe ingrediënten, process engineering, etc..)
Anciënniteit: 2,5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-42 ofzo

Maand salaris (bruto): €4770
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~ €2810
Nettovergoedingen: €150
Ecocheques: Nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Regio Brugge
Afstand woon/werk in km's: 16 km
Afstand woon/werk in tijd: max 20min
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): VW Passat Variant, €180 VAA, onbeperkte tankkaart België

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): -
Glijdende werkuren: Altijd
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Heel weinig stress, zeer flexibele werkgever
Hoe vaak overuren te presteren: Soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Niet structureel

Combinatie van een boeiende sector, veel verantwoordelijkheden over het productconcept, weinig stress, leuke collega's, een meer dan bovengemiddeld loon en dito voordelen, een flexibele werkgever en een korte afstand van mijn woonplaats maken dit totaalpakket voor mij ook een gouden kooi.

Ik vind je pakket eerder aan de lage kant voor de verantwoordelijkheid en je leeftijd. Ik zie hier juniors die al 4k bruto voorstellen krijgen na 1 jaar werken. Je doet ook structureel meer uren, maar zit maar met 6 adv dagen. Een West-Vlaming heeft natuurlijk de neiging om zijn loon nogal rap bovengemiddeld te vinden en om een paar uurtjes extra te doen.

Ik vind je pakket eerder aan de lage kant voor de verantwoordelijkheid en je leeftijd. Ik zie hier juniors die al 4k bruto voorstellen krijgen na 1 jaar werken. Je doet ook structureel meer uren, maar zit maar met 6 adv dagen. Een West-Vlaming heeft natuurlijk de neiging om zijn loon nogal rap bovengemiddeld te vinden en om een paar uurtjes extra te doen.
Ik ben geen West-Vlaming. Toch bedankt voor je bezorgdheid.:)

Ik kan ergens beginnen voor €1400 euro bruto meer. Helaas met een mindere wagen en zonder laadpas, wel gratis oplaadmogelijkheden op het bedrijf zelf.

Ik doe heel wat kilometers in mijn vrije tijd omwille van verre hobby's dus het ontbreken van die laadpas is wel vervelend.

Niettegenstaande wordt dat ruimschoots gecompenseerd door het grotere bruto loon, lijkt mij.

Ben ik gek om niet direct te tekenen?

Kan er met je werkgever overeengekomen worden dat er opslag thv de index gegeven wordt op dit moment, maar dat er in jan/feb geen index toegepast wordt?

Ik kan ergens beginnen voor €1400 euro bruto meer. Helaas met een mindere wagen en zonder laadpas, wel gratis oplaadmogelijkheden op het bedrijf zelf.

Ik doe heel wat kilometers in mijn vrije tijd omwille van verre hobby's dus het ontbreken van die laadpas is wel vervelend.

Niettegenstaande wordt dat ruimschoots gecompenseerd door het grotere bruto loon, lijkt mij.

Hangt een beetje af van €1400 bruto op €2500 bruto of €1400 op €5000 bruto.
Reken eens uit hoeveel km’s je maakt per jaar.
Ook opletten met ‘laad mogelijkheid’ op werk. Hoeveel laadpalen staan er voor hoeveel auto’s vaak…

simpel gerekend minstens 8500 € netto loon, je neemt dat mee met groepsverzekering-index, dus ja, je bent gek :ROFLMAO:

plan B: praten met huidige werkgever

Neen dit is gewoon een goed loon. Hij zit aan +/- 4800€ bruto. Al krijgt hij rond december nog een indexatie van +/- 2%.

En daar bovenop krijgt hij dan ook een resem aan extralegale voordelen.

Ik zit grofweg aan Brutomaandwedde 5.642,61 €, maar heb mijn indexaties al gehad. En heb geen extralegale voordelen of wagen of whatever. Al ben ik maar een simpel ambtenaartje natuurlijk.

Ik zie die profielen waar jij het over hebt eerder rond de 3300 - 3650 zitten, met een paar uitschieters. En krijgen de mensen met ervaring en leeftijd dan ook eerder een brutoverhoging, wat extra netto en ander type wagen door de jaren heen.
Lonen van 4 - 6k zijn echt niet gemakkelijk of evident of...

Terug
Bovenaan