Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
't zijn die afspraken die je beperken. Als 'loonslaaf' kan ik veel vrijer mijn verlof nemen dan dat ik per klant een contract zou hebben met 'afspraken'. Gewoon door de onmogelijkheid om nog vlot van die afspraken af te wijken, wat mijn een normale arbeidsrelatie in loondienst gemakkelijker lukt.
Het zijn louter prestatiegerelateerde afspraken. Er is geen werknemer/werkgeversrelatie. In vrijwel alle contracten staat uitdrukkelijk dat de freelancer vrij is om zijn/haar werk te organiseren zonder enig gezag, toezicht of leiding van de opdrachtgever. De freelancer moet enkel rekenschap geven over de bereikte resultaten, niet op de manier waarop die bereikt worden. Dat is zo heilig in de freelance overeenkomsten om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Iemand in loondienst staat onder toezicht en permanente evaluatie. Een freelancer heeft geen reden om de extra mile te gaan, enkel de afgesproken opdracht moet zo goed mogelijk opgeleverd worden. Afspraken maken rond beschikbaarheid is des te makkelijker. Ik heb in loondienst nooit meer dan 2 weken aansluitend verlof gehad, nu neem ik vrij gemakkelijk 3 weken of meer verlof. Kwestie van uw werk wat te plannen. Er gaat niemand een freelancer verbieden zijn kinderen om 4 op te halen als de prestaties tijdig en naar behoren worden geleverd, niemand kan en mag u een ‘uurrooster’ opleggen. Je spreekt enkel een aantal te leveren werkdagen/pakket werkuren af.

Toch wat naïef, coronacrisis geweest en nu energiecrisis (beurzen al gezien) en het wemelt meer dan ooit van de consultancy dus zelfs als hele sectoren lam liggen blijven die gegeerd. De "betere" profielen gaan altijd nodig zijn om gaten op te vullen en bedrijven smeken nog steeds om nicheprofielen in finance, legal, it, strategy, ... .

Zelf recent gewijzigd van werkgever, mijn profiel vinden ze niet (direct) op de markt in hun gewenste salarisvork
Zal een beetje van bedrijf tot bedrijf afhangen. Hier is een hiring 'freeze', omdat de winstmarge van 50-60% zou opschuiven naar 40-50%. Daarentegen betalen ze interne medewerkers degelijk zodat ze minder externen moeten aannemen. Zelfs verschillende externe IT profielen die intern zijn geworden.

Laatst bewerkt:
Het zijn louter prestatiegerelateerde afspraken. Er is geen werknemer/werkgeversrelatie. In vrijwel alle contracten staat uitdrukkelijk dat de freelancer vrij is om zijn/haar werk te organiseren zonder enig gezag, toezicht of leiding van de opdrachtgever. De freelancer moet enkel rekenschap geven over de bereikte resultaten, niet op de manier waarop die bereikt worden. Dat is zo heilig in de freelance overeenkomsten om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Iemand in loondienst staat onder toezicht en permanente evaluatie. Een freelancer heeft geen reden om de extra mile te gaan, enkel de afgesproken opdracht moet zo goed mogelijk opgeleverd worden. Afspraken maken rond beschikbaarheid is des te makkelijker. Ik heb in loondienst nooit meer dan 2 weken aansluitend verlof gehad, nu neem ik vrij gemakkelijk 3 weken of meer verlof. Kwestie van uw werk wat te plannen. Er gaat niemand een freelancer verbieden zijn kinderen om 4 op te halen als de prestaties tijdig en naar behoren worden geleverd, niemand kan en mag u een ‘uurrooster’ opleggen. Je spreekt enkel een aantal te leveren werkdagen/pakket werkuren af.
Het zal dan wsss afhangen van bedrijf tot bedrijf, maar de freelancers waar ik allemaal mee samengewerkt heb, waren sterk afhankelijk van de uurroosters van interne om hun week te kunnen plannen. Meermaals gehad dat een vaste dag van een freelancer ingenomen werd door een vergadering van ons. En dan sta je echt niet altijd zo sterk als freelancer om regelmatig te zeggen: 'nee, dat gaat niet'

En nu kom ik terug op de verhouding tussen de dayrate en die jongen zijn eerder lage brutoloon. Het loont toch de moeite om aan die dayrates zelf te gaan freelancen, feit dat er bedrijven (klanten) zijn die dat willen betalen en de (zero-added-value) tussenwerkgevers massaal cashen op die dayrates door hun loonslaven het minimum te betalen.
Klanten zijn bereid dat te betalen, omdat ze niet enkel die jongen krijgen. Ze krijgen een heel bedrijf met kennis ter beschikking.
  • Als die jongen wat kennis ontbreekt of wat opleiding/coaching nodig heeft -> consultancy bedrijf zal dat voorzien.
  • Valt die jongen ziek -> consultancy bedrijf kan meteen een tijdelijke vervanger voorstellen.
  • Verscherpt de klant plots de deadlines en/of wordt de scope uitgebreid -> consultancy bedrijf kan tijdelijk een extra consultant erbij plaatsen ter ondersteuning.
Daarnaast gaat die jongen met 4j ervaring als freelancer nooit die rate krijgen. Dat zal een pak lager liggen.

En die jongen wordt niet het minimum betaald. Met 4j. ervaring en een professionele bachelor is dat niet extreem te laag of zo. Dat komt overeen met een academische master en 2j ervaring in dezelfde sector.

Laatst bewerkt:
Subiet moeten we er nog medelijden mee hebben.

Bij ons zijn de freelancers zelfs niet in de Outlook kalenders opgenomen, ik zou het niet weten eaar die uithangen den helft van de tijd. Misschien zitten ze zelfs bij een andere klant, beeld je in. Deliver x by y for z EUR. Als je daarvoor om 10h naar huis kunt gaan, fine by me.

Eigenlijk is dat bij mij als loonslaaf niet anders. Zal mijn manager boeien wanneer ik werk, zolang ik maar oplever.
Ik haal en breng de kinderen 50+% van de keren naar en van school. Daarna en ervoor werk ik reeds.

Samenvatting, het feit of je de kinderen van school kan gaan halen heeft bitter weinig te maken met of je in loondienst bent of freelancer maar maar met de afspraken die je hebt met je werkgever/opdrachtgever...

Toch wat naïef, coronacrisis geweest en nu energiecrisis (beurzen al gezien) en het wemelt meer dan ooit van de consultancy dus zelfs als hele sectoren lam liggen blijven die gegeerd. De "betere" profielen gaan altijd nodig zijn om gaten op te vullen en bedrijven smeken nog steeds om nicheprofielen in finance, legal, it, strategy, ... .

Zelf recent gewijzigd van werkgever, mijn profiel vinden ze niet (direct) op de markt in hun gewenste salarisvork (ik wens ze veel succes) en nu zit daar iemand aan €1.600 dayrate ... en die persoon wilt maar 2 maand blijven :p. Dit in een sector die het héél lastig heeft maar hey, ze kunnen moeilijk verplichte zaken niet of half assed doen want dat kost hun altijd meer.

Ik wacht nog enkele jaren tot mijn kinderen wat groter zijn en dan stap ik ook uit werknemerstatuut, zelfs als ik maar 50% van de werkdagen kan billen kom ik stukken voordeliger uit dan op de payroll en dat is dan nog zonder dat het fiscaal stukken interessanter kan dan als werknemer.
Kan je de berekening daarvan delen? Lijkt interessante informatie te zijn (y)

Samenvatting, het feit of je de kinderen van school kan gaan halen heeft bitter weinig te maken met of je in loondienst bent of freelancer maar maar met de afspraken die je hebt met je werkgever/opdrachtgever...
Maar als individueel contractant kan je zelf wel kiezen aan welke voorwaarden je wil werken; als werknemer heb je je gewoon neer te leggen bij de regels die gelden voor iedereen.
Dat er bedrijven zijn die strenger zijn op hun consultants dan dat andere bedrijven zijn op hun vaste werknemers, tja. Dat is deel van freelancer zijn denk ik dan: de contracten afsluiten die je graag gaat uitvoeren...

Maar als individueel contractant kan je zelf wel kiezen aan welke voorwaarden je wil werken; als werknemer heb je je gewoon neer te leggen bij de regels die gelden voor iedereen.
Dat er bedrijven zijn die strenger zijn op hun consultants dan dat andere bedrijven zijn op hun vaste werknemers, tja. Dat is deel van freelancer zijn denk ik dan: de contracten afsluiten die je graag gaat uitvoeren...
Als je bij een werkgever gaat maak je denk ik toch ook afspraken? Zal misschien niet overal zo zijn maar het is heus niet zo ongewoon dat een nieuwe werknemer bepaalde afspraken heeft met de werkgever over om 3u een half uur tijd krijgen om kinderen te gaan halen, 's morgens een half uur later beginnen om kinderen te gaan brengen, etc...

Dit kies je als werknemer evengoed zelf, de tijd van "bij ons is het zo en daar moet je je maar naar schikken" is momenteel met de huidige war on talent toch wat gedaan merk ik.

Idem voor bestaande werknemers. Als de privésituatie verandert denk ik dat de werkgever meer dan ooit begrip heeft hiervoor en zal proberen meedenken aan hoe de professionele situatie zo goed als mogelijk te kunnen koppelen aan de veranderde privésituatie...

Wat vinden jullie van dit pakket aansluitend bij mijn profiel? En hoe zou dit zowat moeten evolueren de komende jaren om marktconform te blijven? Ik zit vrij comfortabel nu en de afstand is wel een groot pluspunt met veel verlof. Ik verwacht wel niet dat mijn brutoloon exclusief indexatie in dit bedrijf nog veel meer zal stijgen elk jaar tenzij ik in een leadership rol zou willen starten wat ik nu niet meteen zou zien zitten (stress related).

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master Handelswetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5 jaar +-
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: /
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 226
Huidige functie: Logistiek bediende
Anciënniteit: 3 jaar (in dit bedrijf)
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Op eigen initiatief doe ik soms overuren als het wat drukker is, dit is zeker geen verplichting. Kan ik opnemen in recup of laten uitbetalen.

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 3000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2100 a 2300
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: maximaal bedrag
Ecocheques: 250 euro
Groepsverzekering: Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus tussen 500 en 1000 euro per jaar netto

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in tijd: 5-10 minuten met de auto
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): + 12 ADV dagen
Vakantiedagen (andere extra): 3.5 dagen van de sector + 1 dag ancienniteit PC
Vrijheid om verlof te nemen: Vrij flexibel, bij populaire maanden is het natuurlijk wel af te stemmen met de rest
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja, flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms wel bij drukkere dagen maar niet een probleem
Telewerk (buiten corona-periode): Praktisch niet mogelijk, stoort me niet, altijd op kantoor
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Dit kies je als werknemer evengoed zelf, de tijd van "bij ons is het zo en daar moet je je maar naar schikken" is momenteel met de huidige war on talent toch wat gedaan merk ik.
Niet iedere werknemer zit in die war on talent natuurlijk. Als consultant in eender welk vakgebied heb je in principe dezelfde onderhandelingsvrijheid, als werknemer van een grote boite niet, dat is een wezenlijk verschil.

Natuurlijk gaat een goede werkgever zijn best doen om flexibele politiek te laten werken, dat is onderdeel van zijn concurrentiële positie in de arbeidsmark. Maar dat is verre van een garantie hoor. Ik denk zo aan de vaak vernoemde West-Vlaamse KMOs die het maar normaal vinden dat je dagen draait van 8 tot 18 voor een hongerloon. Tuurlijk moet je daar als werknemer niet gaan werken, maar het is niet dat je daar kersvers van school eens je eisen op tafel kan gaan leggen…

Laatst bewerkt:
Niet iedere werknemer zit in die wat on talent natuurlijk. Als consultant in eender welk vakgebied heb je in principe dezelfde onderhandelingsvrijheid, als werknemer van een grote boite niet, dat is een wezenlijk verschil.

Natuurlijk gaat een goede werkgever zijn best doen om flexibele politiek te laten werken, dat is onderdeel van zijn concurrentiële positie in de arbeidsmark. Maar dat is verre van een garantie hoor. Ik denk zo aan de vaak vernoemde West-Vlaamse KMOs die het maar normaal vinden dat je dagen draait van 8 tot 18 voor een hongerloon. Tuurlijk moet je daar als werknemer niet gaan werken, maar het is niet dat je daar kersvers van school eens je eisen op tafel kan gaan leggen…
Hopelijk heb je kersvers van school ook geen kinderen waaraan je werkschema aangepast moet worden :-)

Ik denk dat de werknemers die ervoor kunnen kiezen om als zelfstandige consultant verder te gaan wel degelijk die vrijheid zullen hebben ook als werknemer hoor, dat wil nl. zeggen dat je een bepaalde expertise/ervaring/skillset hebt waarvoor een bedrijf toch een serieuze duit op tafel wil leggen.

Soit, om maar te zeggen aan de persoon die hierover begon dat hij toch nog in loondienst zou blijven gezien het gemak momenteel met de kinderen => Waag gewoon uw sprong.

Wat vinden jullie van dit pakket aansluitend bij mijn profiel? En hoe zou dit zowat moeten evolueren de komende jaren om marktconform te blijven? Ik zit vrij comfortabel nu en de afstand is wel een groot pluspunt met veel verlof. Ik verwacht wel niet dat mijn brutoloon exclusief indexatie in dit bedrijf nog veel meer zal stijgen elk jaar tenzij ik in een leadership rol zou willen starten wat ik nu niet meteen zou zien zitten (stress related).

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Op eigen initiatief doe ik soms overuren als het wat drukker is, dit is zeker geen verplichting. Kan ik opnemen in recup of laten uitbetalen.

3. LOONVOORWAARDEN
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus tussen 500 en 1000 euro per jaar netto

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: Vrij flexibel, bij populaire maanden is het natuurlijk wel af te stemmen met de rest
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms wel bij drukkere dagen maar niet een probleem
Telewerk (buiten corona-periode): Praktisch niet mogelijk, stoort me niet, altijd op kantoor
Naar mijn aanvoelen word je onderbetaald, puur door naar diploma en ervaring te kijken. Voeg daar nog een salariswagen aan toe en dan voelt het al correcter. Ik heb wel geen enkele feeling met de logistieke sector dus kan er evengoed dik naast zitten.

Eens rondhoren wat de vacatures van jouw profiel precies kunnen aanbieden.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

3. LOONVOORWAARDEN

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Ik wil je niet beledigen ofzo. Maar Ik vind dit echt aan de lage kant. Met mijn bachelordiploma bedrijfsmanagement, zit ik er nog los over.

Naar mijn aanvoelen word je onderbetaald, puur door naar diploma en ervaring te kijken. Voeg daar nog een salariswagen aan toe en dan voelt het al correcter. Ik heb wel geen enkele feeling met de logistieke sector dus kan er evengoed dik naast zitten.

Ik denk dat het eventueel 5 à 10% hoger zou kunnen of het huidige pakket met salariswagen idd.
Lichtjes onder het gemiddelde dus, maar echt onderbetaald nu ook weer niet.
Vergeet de vakantiedagen en de bonus niet.
Ik wil je niet beledigen ofzo. Maar Ik vind dit echt aan de lage kant. Met mijn bachelordiploma bedrijfsmanagement, zit ik er nog los over.
En voer je identiek dezelfde functie uit in dezelfde sector? Anders ergens een non-argument.

Er kan een professionele bachelor laboratoriumtechnieken die in een sales functie van een chemisch bedrijf zit, ook op mijn loonpakket als bio-ir komen vertellen dat ik aan de lage kant verdien en dat die er los over zit.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik onderbetaald wordt. ;-)

Je moet kijken naar factoren als: diploma, sector, verantwoordelijkheden, jobtitel, locatie, ervaring, etc.

Ik denk dat het eventueel 5 à 10% hoger zou kunnen of het huidige pakket met salariswagen idd.

En voer je identiek dezelfde functie uit in dezelfde sector? Anders ergens een non-argument.

Er kan een professionele bachelor laboratoriumtechnieken die in een sales functie van een chemisch bedrijf zit, ook op mijn loonpakket als bio-ir komen vertellen dat ik aan de lage kant verdien en dat die er los over zit.

Je moet kijken naar factoren als: diploma, sector, verantwoordelijkheden, jobtitel, locatie, ervaring, etc.

Daar ben ik het niet mee eens. Als je studeert, dan doe je dit voor een diploma. In u geval heb je al een deftige diploma, en daarbovenop nog is vijfjaar werkervaring. Daar tegenover mag mag toch iets deftig komen vind ik. Boter bij de vis.

Merci voor de feedback.

Ik denk dat mijn bruto iets hoger kan zijn idd maar voor 300 bruto extra ergens anders zou ik wel niet jobhoppen.

Daar ben ik het niet mee eens. Als je studeert, dan doe je dit voor een diploma. In u geval heb je al een deftige diploma, en daarbovenop nog is vijfjaar werkervaring. Daar tegenover mag mag toch iets deftig komen vind ik. Boter bij de vis.
Dus als je dan bij de Delhaize gaat werken als rekken vuller moet men u niet betalen voor het werk dat je doet, maar gewoon naargelang je diploma?

Je ziet toch zelf ook wel dat die stelling nergens op slaat.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan