Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Kan je niet rechtstreeks bij die klant gaan werken ? Je klant betaalt per week meer dan je bruto maandloon :eek:.

Logische bedenking als je die marges ziet, maar moest het zo simpel zijn, bestonden audit en consulting als sectoren gewoon niet meer...
Dat begint een meer evidente stap te worden als je al een bepaalde expertise opgebouwd hebt, maar freelancer worden met 4 jaar ervaring als project ingenieur is een hele lastige.

In het algemeen - wat is de bestaansreden van deze bedrijven, ik vind de cijfers echt hallucinant en zie bitter weinig voordelen in het in loondienst werken in die sectoren, als je 25 jaar als freelancer kan werken van de 45 jaar ben je nog beter af dan in loondienst. Het feit dat klanten vlotjes bereid zijn dat te betalen, er een tekort heerst, de algemene evolutie alleen maar wijst op meer ... doet mij ook vermoeden dat er nog heel veel rek op de dagrates zit.

De bestaansreden is winst maken met een minimale investeringskost en uiteraard de creatie van bullshit HR-jobs die dan betaald worden met de inkomsten uit die outsourcing. Dat is toch de algemene trend, iedereen een fancy kantoorjob met een wagen, omgekeerde pyramide. In plaats van zelf het werk uit te voeren, tussenpersoon spelen en iemand het werk laten uitvoeren.

De bestaansreden is winst maken met een minimale investeringskost en uiteraard de creatie van bullshit HR-jobs die dan betaald worden met de inkomsten uit die outsourcing. Dat is toch de algemene trend, iedereen een fancy kantoorjob met een wagen, omgekeerde pyramide. In plaats van zelf het werk uit te voeren, tussenpersoon spelen en iemand het werk laten uitvoeren.
Ik heb het altijd raar gevonden dat men bedrijfskritische zaken uitbesteed.

Ik begrijp van zaken die niet bedrijfskritisch zijn dat je dat zo aanpakt. Want op het moment dat het dan slecht gaat of in aantocht is dan vliegen die allemaal buiten. En mogen ze teren op hun reserve die ze hopelijk hebben aangelegd.

Maar mij komt het tegenwoordig over alsof men onder de druk van het netto verschil in loon, en de voordelen van belastingsaftrekken en bedragen uit de vennootschap halen met kortingen, dit zodanig heeft uitgebreid naar de kritische zaken. Omdat men problemen of hinder ondervindt met volk te vinden.

Ik begrijp dan ook nog altijd niet men bij de bepaling van die verloning er niet voor gezorgd heeft dat je de basis van het principe van de sterke schouders er niet uithaalt. Zodanig dat mensen die freelancer zijn, dit doen om andere redenen dan puur en alleen geldelijke redenen...

Ik heb het altijd raar gevonden dat men bedrijfskritische zaken uitbesteed.

Ik begrijp van zaken die niet bedrijfskritisch zijn dat je dat zo aanpakt. Want op het moment dat het dan slecht gaat of in aantocht is dan vliegen die allemaal buiten. En mogen ze teren op hun reserve die ze hopelijk hebben aangelegd.

Maar mij komt het tegenwoordig over alsof men onder de druk van het netto verschil in loon, en de voordelen van belastingsaftrekken en bedragen uit de vennootschap halen met kortingen, dit zodanig heeft uitgebreid naar de kritische zaken. Omdat men problemen of hinder ondervindt met volk te vinden.

Ik begrijp dan ook nog altijd niet men bij de bepaling van die verloning er niet voor gezorgd heeft dat je de basis van het principe van de sterke schouders er niet uithaalt. Zodanig dat mensen die freelancer zijn, dit doen om andere redenen dan puur en alleen geldelijke redenen...
Euhm,

Ik denk dat je mis bent. Ik heb het vooral over de winsten voor de outsourcing bedrijven. Ik heb het niet over freelancers, maar bedrijven die gewoon werknemers in dienst hebben die ze dan aan mooie dayrates outsourcen.

Euhm,

Ik denk dat je mis bent. Ik heb het vooral over de winsten voor de outsourcing bedrijven. Ik heb het niet over freelancers, maar bedrijven die gewoon werknemers in dienst hebben die ze dan aan mooie dayrates outsourcen.
En als je freelancet dan word je gewoon in dienst genomen via outsourcing aan mooie dayrates.
Het enige verschil is dat bij een bedrijf er een tussenpartij zit die op die dayrate een mooie verdient.

Beiden zijn gewoon BS in normale omstandigheden. Voor een consultant die ergens kort zit en dan verkast naar de volgende. Geen probleem. Degene die onderdeel wordt van het meubilair om het zo te zeggen is dat gewoon niet justifieerbaar.

En de uiteindelijke reden voor outsourcing is enkel en alleen om die mensen niet op de payroll te moeten hebben staan. Een andere reden voor outsourcing is er gewoon niet. Zodanig dat als het eens wat slechter gaat de eject knop eenvoudig kan ingedrukt worden.

Ik zie hier de eject knop minstens 1x per jaar ingedrukt worden om een kwartaal te redden. Zowiezo wordt iedereen na 12mnd geeject voor 6mnd als cool down.

Toffe werkrelatie om in te zitten. "Freelance", maar wel als 1e in de vuilbak belanden om de aandeelhouders te plezieren.

Ik zie hier de eject knop minstens 1x per jaar ingedrukt worden om een kwartaal te redden. Zowiezo wordt iedereen na 12mnd geeject voor 6mnd als cool down.

Toffe werkrelatie om in te zitten. "Freelance", maar wel als 1e in de vuilbak belanden om de aandeelhouders te plezieren.
Er is dan wel weer een ander bedrijf dat schreeuwt om freelancers om hun workload op te vangen ;). Ik ben zelf op zoek naar 2 freelancers/consultants om ons uit de nood te helpen, heb ze liever vandaag dan morgen. Start nu binnenkort iemand via Deloitte op, heb alle mogelijke big four en tussenpartijen afgegaan, de markt staat nog altijd in brand.

Tot er een recessie is en byebye alle consultants...
Sinds 2008 -als consultant- heb ik 3 weken op de bench gezeten, na een jobhop. Maar gewoon op de 'Bench'? Op die (bijna) 15 jaar tijd nog nooit.
We zullen wel zien bij de eerstvolgende recessie zeker?

Wat komt, komt toch ..

Tot er een recessie is en byebye alle consultants...

Toch wat naïef, coronacrisis geweest en nu energiecrisis (beurzen al gezien) en het wemelt meer dan ooit van de consultancy dus zelfs als hele sectoren lam liggen blijven die gegeerd. De "betere" profielen gaan altijd nodig zijn om gaten op te vullen en bedrijven smeken nog steeds om nicheprofielen in finance, legal, it, strategy, ... .

Zelf recent gewijzigd van werkgever, mijn profiel vinden ze niet (direct) op de markt in hun gewenste salarisvork (ik wens ze veel succes) en nu zit daar iemand aan €1.600 dayrate ... en die persoon wilt maar 2 maand blijven :p. Dit in een sector die het héél lastig heeft maar hey, ze kunnen moeilijk verplichte zaken niet of half assed doen want dat kost hun altijd meer.

Ik wacht nog enkele jaren tot mijn kinderen wat groter zijn en dan stap ik ook uit werknemerstatuut, zelfs als ik maar 50% van de werkdagen kan billen kom ik stukken voordeliger uit dan op de payroll en dat is dan nog zonder dat het fiscaal stukken interessanter kan dan als werknemer.

Toch wat naïef, coronacrisis geweest en nu energiecrisis (beurzen al gezien) en het wemelt meer dan ooit van de consultancy dus zelfs als hele sectoren lam liggen blijven die gegeerd. De "betere" profielen gaan altijd nodig zijn om gaten op te vullen en bedrijven smeken nog steeds om nicheprofielen in finance, legal, it, strategy, ... .

Zelf recent gewijzigd van werkgever, mijn profiel vinden ze niet (direct) op de markt in hun gewenste salarisvork (ik wens ze veel succes) en nu zit daar iemand aan €1.600 dayrate ... en die persoon wilt maar 2 maand blijven :p. Dit in een sector die het héél lastig heeft maar hey, ze kunnen moeilijk verplichte zaken niet of half assed doen want dat kost hun altijd meer.

Ik wacht nog enkele jaren tot mijn kinderen wat groter zijn en dan stap ik ook uit werknemerstatuut, zelfs als ik maar 50% van de werkdagen kan billen kom ik stukken voordeliger uit dan op de payroll en dat is dan nog zonder dat het fiscaal stukken interessanter kan dan als werknemer.
Vraagje, waarom houden die kinderen je tegen? Deze maand zelf ook de stap gemaakt van loondienst naar zelfstandige en niet 1 minuut heb ik gedacht "goh ja, ik heb nu wel de 2 meisjes van 5 & 7 waar ik aan moet denken"?

Vraagje, waarom houden die kinderen je tegen? Deze maand zelf ook de stap gemaakt van loondienst naar zelfstandige en niet 1 minuut heb ik gedacht "goh ja, ik heb nu wel de 2 meisjes van 5 & 7 waar ik aan moet denken"?
Als freelancer kan je toch minder makkelijk om 16u aan de schoolpoort staan. Of regelmatig verlof nemen voor een ziek kind.

Ik heb de financiële info gekregen.
Voor 40 uur (1 week) betaald de klant €3200 = €640 per dag
Dus bij je huidige marges is dit %45 marge; 350/(1-0,45)=636

Hierop dus wel genoeg ruimte, neem ik aan, voor opslag.

En die 8,8% rate verhoging vanaf januari; is dat bij alle 3 de buren daar? Dan kan ik daar zeker ook rekening mee houden
Mmmh, toch een iets hogere rate dan ik dacht, maar dat komt dan door je eerdere ervaring bij andere klanten, waardoor sales je hoger kon plaatsen.
Ja, reken maar dat ze tussen 30 en 40% marge willen behouden.
De rate verhoging moet je idd rekenen op 8,8%, behalve als de account manager een nog betere rate kan onderhandelen.
Ga er maar vanuit dat je rate in Jan 2023 rond de €700 zal zitten.
Er is dus nog wel nog wat ruimte voor opslag ;-)

Als freelancer kan je toch minder makkelijk om 16u aan de schoolpoort staan. Of regelmatig verlof nemen voor een ziek kind.
????

Wat voor freelancer is dat dan? Het lijkt me dat je juist meer vrijheid hebt om te starten en stoppen en vakantie nemen als freelancer.

Dat is gewoon duidelijke afspraken maken.

????

Wat voor freelancer is dat dan? Het lijkt me dat je juist meer vrijheid hebt om te starten en stoppen en vakantie nemen als freelancer.

Dat is gewoon duidelijke afspraken maken.
't zijn die afspraken die je beperken. Als 'loonslaaf' kan ik veel vrijer mijn verlof nemen dan dat ik per klant een contract zou hebben met 'afspraken'. Gewoon door de onmogelijkheid om nog vlot van die afspraken af te wijken, wat mijn een normale arbeidsrelatie in loondienst gemakkelijker lukt.

Subiet moeten we er nog medelijden mee hebben.

Bij ons zijn de freelancers zelfs niet in de Outlook kalenders opgenomen, ik zou het niet weten eaar die uithangen den helft van de tijd. Misschien zitten ze zelfs bij een andere klant, beeld je in. Deliver x by y for z EUR. Als je daarvoor om 10h naar huis kunt gaan, fine by me.

Mmmh, toch een iets hogere rate dan ik dacht, maar dat komt dan door je eerdere ervaring bij andere klanten, waardoor sales je hoger kon plaatsen.
Ja, reken maar dat ze tussen 30 en 40% marge willen behouden.
De rate verhoging moet je idd rekenen op 8,8%, behalve als de account manager een nog betere rate kan onderhandelen.
Ga er maar vanuit dat je rate in Jan 2023 rond de €700 zal zitten.
Er is dus nog wel nog wat ruimte voor opslag ;-)

En nu kom ik terug op de verhouding tussen de dayrate en die jongen zijn eerder lage brutoloon. Het loont toch de moeite om aan die dayrates zelf te gaan freelancen, feit dat er bedrijven (klanten) zijn die dat willen betalen en de (zero-added-value) tussenwerkgevers massaal cashen op die dayrates door hun loonslaven het minimum te betalen.

En nu kom ik terug op de verhouding tussen de dayrate en die jongen zijn eerder lage brutoloon. Het loont toch de moeite om aan die dayrates zelf te gaan freelancen, feit dat er bedrijven (klanten) zijn die dat willen betalen en de (zero-added-value) tussenwerkgevers massaal cashen op die dayrates door hun loonslaven het minimum te betalen.
Vergeet niet dat je dayrates ook vaak vasthangen aan het bedrijf waarvoor je werkt.
Als starter ben ik begonnen aan 900 euro per dag (seniors gaan nog een stuk hoger). No way dat ik dat ooit op mijn eigen zou krijgen.
Zelfs nu na een pak jaren ervaring kan ik die 900 euro nog niet krijgen zonder de backup van een groter bedrijf.

Dus een rechtstreekse link tussen brutoloon en dayrate is er niet altijd.

Terug
Bovenaan