Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Mijn vrouw heeft sinds kort een nieuwe job. Wou hier ook even een update posten. Kwestie van de gemiddelden wat naar beneden te halen :)
Bij haar vorige werkgever (boekhoudkantoor) was opslag krijgen, ondanks grote vooruitgang, kennis en ervaring iets dat niet echt bestond. Ook niet na meermaals aangeven en het feit dat dit een knelpuntberoep is.
Het gevoel bij de nieuwe werkgever zit voorlopig alvast goed en we hebben ook het gevoel dat hier wel groei mogelijk is.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: Master Rechten (buitenland, niet volledig erkend), HBO5 boekhouden
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 15 jaar (buitenland, richting recht), 4 jaar relevant (boekhouden)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Boekhoudster, intern
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €2850
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~1800
Nettovergoedingen: €100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: abonnement GSM en laptop (geen privégebruik)
Maaltijdcheques: ja, €8
Ecocheques: ja, €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, onbekend
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): cafetariaplan

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: ~30 km
Afstand woon/werk in tijd: ~30 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee, eventueel later via cafetariaplan

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: werken binnen stamtijden, uitzonderingen kunnen indien sporadish
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: wekelijks 1-2u, flexibel terug te nemen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, indien goedgekeurd, meestal buiten de werkuren
Telewerk (buiten corona-periode): 2 dagen/week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Ik heb deze week helaas vernomen dat ik ontslagen ben wegens "geen fit met organisatie" bij een grote multinational. Ik ben een jonge ingenieur en kom net van school met 1 jaar werkervaring als Technical Engineer in een productiebedrijf, waarbij ik met mijn team verantwoordelijk ben voor het operationeel houden van het machinepark.
Ik kan moeilijk begrijpen waarom een bedrijf deze keuze neemt, aangezien er een schrijnend tekort is naar ingenieurs.
Ik had de laatste tijd wel veel discussies met mijn leidinggevende. Soms waren zijn opmerkingen terecht, maar soms ook niet. Ik geef toe dat ik soms een foutje maakte of eens een steek liet vallen, maar deed steeds mijn best om dit zelf recht te zetten. Mijn 2 evaluaties die ik had waren neutraal, en na de tweede keer dacht ik de klik gemaakt te hebben om aan mijn werkpunten te werken. Ik had zeker ook een gebrek aan goede ondersteuning. De eerste 6 maand werd ik min of meer aan mijn lot overgelaten en ik moest vaak altijd alles zelf doen. Tijdens problemen was ik steeds flexibel en werkte soms wel tot 13 uur per dag. Ik ben altijd een ambassadeur geweest en engageerde mij na mijn uren op evenementen om technische mensen voor het bedrijf aan te trekken. Ik kreeg van mijn leidinggevende de opmerking dat ik een gebrek aan "passie" had en als je bonvenstaande gelezen hebt, dan begrijp je misschien waarom ik soms in tegendiscussie ging.

De laatste maanden bestond mijn functiepakket uit het verbeteren van het machinepark, omdat de machinebouwer soms half werk afleverde. Ik deed vooral PLC programmatie. Dit terwijl de verantwoordlijkheid van de machine zomaar in mijn handen werd geduwd zonder enige kennisoverdracht. Ondanks misschien de trage vorderingen, mag het resultaat er toch zijn, want de breakdowns van deze machines en het aantal manuele bedieningen zijn drastisch verminderd sinds ik op het project kwam. Ik ben best trots op deze verwezelijking.

Ik had gevraagd, aangezien ik voor een groot bedrijf werk, of er geen opportuniteiten waren in andere afdelingen, eventueel in een andere functie (ze hebben een heel team van automation engineers), maar deze vraag werd negatief beantwoord. Ik ben akkoord met mijn werkgever dat mijn huidige job geen 100% fit was, omdat ik minder affiniteit had met mechanica, maar dat dit wel deels verwacht werd, maar dat compenseerde ik dan met programmeren en hier was ik heel goed in. Ik vind dus het een beetje drastisch dat ik de volledige organisatie moet verlaten.

Ik kan dit moeilijk een plaats geven en weet niet of het ontslag een "wake-up call" voor mezelf moet zijn of dat het een slechte loop van omstandigheden is. Wat zegt jullie ervaring?

Hebben jullie tips voor mijn nieuwe sollicaties?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Ik heb deze week helaas vernomen dat ik ontslagen ben wegens "geen fit met organisatie" bij een grote multinational. Ik ben een jonge ingenieur en kom net van school met 1 jaar werkervaring als Technical Engineer in een productiebedrijf, waarbij ik met mijn team verantwoordelijk ben voor het operationeel houden van het machinepark.
Ik kan moeilijk begrijpen waarom een bedrijf deze keuze neemt, aangezien er een schrijnend tekort is naar ingenieurs.
Ik had de laatste tijd wel veel discussies met mijn leidinggevende. Soms waren zijn opmerkingen terecht, maar soms ook niet. Ik geef toe dat ik soms een foutje maakte of eens een steek liet vallen, maar deed steeds mijn best om dit zelf recht te zetten. Mijn 2 evaluaties die ik had waren neutraal, en na de tweede keer dacht ik de klik gemaakt te hebben om aan mijn werkpunten te werken. Ik had zeker ook een gebrek aan goede ondersteuning. De eerste 6 maand werd ik min of meer aan mijn lot overgelaten en ik moest vaak altijd alles zelf doen. Tijdens problemen was ik steeds flexibel en werkte soms wel tot 13 uur per dag. Ik ben altijd een ambassadeur geweest en engageerde mij na mijn uren op evenementen om technische mensen voor het bedrijf aan te trekken. Ik kreeg van mijn leidinggevende de opmerking dat ik een gebrek aan "passie" had en als je bonvenstaande gelezen hebt, dan begrijp je misschien waarom ik soms in tegendiscussie ging.

De laatste maanden bestond mijn functiepakket uit het verbeteren van het machinepark, omdat de machinebouwer soms half werk afleverde. Ik deed vooral PLC programmatie. Dit terwijl de verantwoordlijkheid van de machine zomaar in mijn handen werd geduwd zonder enige kennisoverdracht. Ondanks misschien de trage vorderingen, mag het resultaat er toch zijn, want de breakdowns van deze machines en het aantal manuele bedieningen zijn drastisch verminderd sinds ik op het project kwam. Ik ben best trots op deze verwezelijking.

Ik had gevraagd, aangezien ik voor een groot bedrijf werk, of er geen opportuniteiten waren in andere afdelingen, eventueel in een andere functie (ze hebben een heel team van automation engineers), maar deze vraag werd negatief beantwoord. Ik ben akkoord met mijn werkgever dat mijn huidige job geen 100% fit was, omdat ik minder affiniteit had met mechanica, maar dat dit wel deels verwacht werd, maar dat compenseerde ik dan met programmeren en hier was ik heel goed in. Ik vind dus het een beetje drastisch dat ik de volledige organisatie moet verlaten.

Ik kan dit moeilijk een plaats geven en weet niet of het ontslag een "wake-up call" voor mezelf moet zijn of dat het een slechte loop van omstandigheden is. Wat zegt jullie ervaring?

Is wel vrij vaag "Geen fit met de organisatie".

Verder snap ik je teleurstelling, ik zou in ieder geval erg neutraal proberen te zijn bij nieuwe interviews, aangeven wat je graag deed en niet graag deed in je vorige job, en wat betreft de reden van je ontslag/vertrek een duidelijk antwoord proberen te geven. Iemand die bij mij solliciteert en rancuneus reageert tov zijn vorige werkgever (ik was perfect en de werkgever heeft me dan ontslagen), zijn niet direct de types die veel kansen maken. Iemand die duidelijk maakt dat hij uit die eerste ervaringen een aantal lessen heeft getrokken, en duidelijk weet waar hij voor wilt gaan, die des te meer.

Is wel vrij vaag "Geen fit met de organisatie".

Verder snap ik je teleurstelling, ik zou in ieder geval erg neutraal proberen te zijn bij nieuwe interviews, aangeven wat je graag deed en niet graag deed in je vorige job, en wat betreft de reden van je ontslag/vertrek een duidelijk antwoord proberen te geven. Iemand die bij mij solliciteert en rancuneus reageert tov zijn vorige werkgever (ik was perfect en de werkgever heeft me dan ontslagen), zijn niet direct de types die veel kansen maken. Iemand die duidelijk maakt dat hij uit die eerste ervaringen een aantal lessen heeft getrokken, en duidelijk weet waar hij voor wilt gaan, die des te meer.
Goh als ik het verhaal zo lees is er toch wel een gebrek aan onboarding geweest. Ik zou dat net wel toelichten want ik ben er vrijwel zeker van dat de voorbije 2 jaren in veel bedrijven dat een gekend gebrek is (corona/thuiswerk..). Ik heb dat althans bij veel junior schoolverlaters of nieuwe collega's gezien.
Dat bevestigt ineens wat hij zelf belangrijk vindt en verwacht voor een volgende 'fit'. Als hij opnieuw gaat terechtkomen in een situatie waarin hij aan zijn lot wordt overgelaten dreigt hij op den duur onzeker te worden. Want de verwachtingen lagen bij beide partijen duidelijk verschillend, anders had hij het zeker zien aankomen.
Dit inderdaad met het belichten van de punten die hij net wel positief aan zijn vorige functie vond ;).

Goh als ik het verhaal zo lees is er toch wel een gebrek aan onboarding geweest. Ik zou dat net wel toelichten want ik ben er vrijwel zeker van dat de voorbije 2 jaren in veel bedrijven dat een gekend gebrek is (corona/thuiswerk..). Ik heb dat althans bij veel junior schoolverlaters of nieuwe collega's gezien.
Dat bevestigt ineens wat hij zelf belangrijk vindt en verwacht voor een volgende 'fit'. Als hij opnieuw gaat terechtkomen in een situatie waarin hij aan zijn lot wordt overgelaten dreigt hij op den duur onzeker te worden. Want de verwachtingen lagen bij beide partijen duidelijk verschillend, anders had hij het zeker zien aankomen.
Dit inderdaad met het belichten van de punten die hij net wel positief aan zijn vorige functie vond ;).
Dat zou wat mij betreft ook een onderdeel zijn van het coherent verhaal, het feit dat je als jonge ing wordt voor de leeuwen gegooid, training on the job, accountable van dag één zonder de support die hij daar voor nodig had.

Draait de business goed? Misschien is er recessie angst en dan gaan de goedkope jonge ingenieurs er snel uit. Je bent cheap om te firen en de manager haalt zijn objective...

Ik had de laatste tijd wel veel discussies met mijn leidinggevende. Soms waren zijn opmerkingen terecht, maar soms ook niet. Ik geef toe dat ik soms een foutje maakte of eens een steek liet vallen, maar deed steeds mijn best om dit zelf recht te zetten.

Oopsie

Mijn 2 evaluaties die ik had waren neutraal, en na de tweede keer dacht ik de klik gemaakt te hebben om aan mijn werkpunten te werken.

Misschien de reden ?

Ik had zeker ook een gebrek aan goede ondersteuning. De eerste 6 maand werd ik min of meer aan mijn lot overgelaten en ik moest vaak altijd alles zelf doen.

That's life in multi-national. Ik heb mijn baas op mijn sollicitatie gesprek gezien en 2y later de eerste keer in real life... Multinationals = chaos. Soms kun je 2y geen hol doen. Tot er iemand door de Excel sheets gaat en random volk begint te firen...

Tijdens problemen was ik steeds flexibel en werkte soms wel tot 13 uur per dag.

5 of 13 of 26 h per dag werken. Nobody cares. Resultaten tellen, niet de uren... Volgende keer wat minder werken en wat meer output produceren

Ik ben altijd een ambassadeur geweest en engageerde mij na mijn uren op evenementen om technische mensen voor het bedrijf aan te trekken.

Allemaal waste of time. Doe je job, en ga naar huis.

Of doe dergelijke zaken voor de fun, maar verwacht niet dat het je iets opbrengt.

Ik kreeg van mijn leidinggevende de opmerking dat ik een gebrek aan "passie" had en als je bonvenstaande gelezen hebt, dan begrijp je misschien waarom ik soms in tegendiscussie ging.

13h rondneuzelen is niet hetzelfde als passie hebben...

OK - zet op je CV

Ik had gevraagd, aangezien ik voor een groot bedrijf werk, of er geen opportuniteiten waren in andere afdelingen, eventueel in een andere functie (ze hebben een heel team van automation engineers), maar deze vraag werd negatief beantwoord.

Waarom zou je willen blijven nadat je obviously geditched bent. Dat is zoals terugkruipen naar een madam als je gedumpt bent. Op naar de volgende en hou je trots.

Ik ben akkoord met mijn werkgever dat mijn huidige job geen 100% fit was, omdat ik minder affiniteit had met mechanica, maar dat dit wel deels verwacht werd, maar dat compenseerde ik dan met programmeren en hier was ik heel goed in. Ik vind dus het een beetje drastisch dat ik de volledige organisatie moet verlaten.

Ik heb in het verleden ook altijd de non-fits buiten gesmeten. Het heeft voor niemand zin om een vis te proberen in een boom te kruipen. Een vis moet zwemmen. Als je een specht dacht te hebben, maar het is een vis, is er maar 1 oplossing die de beste is voor beide partijen.

Eerste job, zoek volgende keer een andere job. No harm done.

Zoek iets wat niet identiek is aan vorige job.

Ik zou er eerlijkgezegd niet teveel van wakker liggen, ik zat in mijn eerste job in een gelijkaardig scenario. Ergens gedumpt in één of andere projectgroep in een multinational waar alles muurvast zat en ik kreeg ook zero begeleiding. Indertijd was ik daar toen enorm mee bezig en hoe ik ermee moest omgaan, mocht mij nu (na 12-13 jaar ervaring) hetzelfde overkomen dan was ik het daar zo snel mogelijk afgebold.

Mss toch nog een tip: die discussies met je baas zou ik (zeker als starter) achterwege laten. Ik kan me niet inbeelden dat dat in eender welk bedrijf (multinational/kmo) in je voordeel zal spelen.

Allemaal waste of time. Doe je job, en ga naar huis.

Of doe dergelijke zaken voor de fun, maar verwacht niet dat het je iets opbrengt.
Als je in een deftig bedrijf werkt, brengt dit wel héél veel op hoor. Zeker de visibiliteit naar het hoger management toe verhoogt hier enorm.

Lang geleden dat ik nog eens een update heb gepost:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Ingenieur (industrieel + burgerlijk)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8j, waarvan +/- 5j bij de huidige werkgever
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 3

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): metaal
Huidige functie: R&D manager
Anciënniteit: 5j in bedrijf, 8 maand in functie
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +/- 40 , zeer goede life-work balance.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2950
Nettovergoedingen: 125
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig (al zet ik een deel om in vakantiedagen)
BedrijfsGSM/laptop: beiden
Maaltijdcheques: ja 8€
Ecocheques: uitzonderlijk
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja zeer goede
Hospitalisatieverzekering: ja zeer goede
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus, sterk varierend, kan 1/3de maandloon zijn of 2 maandloon afhankelijk van prestaties.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Kempen
Afstand woon/werk in km's: 30km
Afstand woon/werk in tijd: 40-45min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Volkswagen Arteon met tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 10
Vakantiedagen (andere extra): 1 ancieniteit, 9 bijgekocht met bonus
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: neen
Hoe vaak overuren te presteren: neen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 2 dagen per week thuis
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Voor de geinteresseerden, de carriere verliep als volgt:

2014: 2600
2015: 2700
2015: 3000 (nieuwe functie)
2016: 3100
2017: 3400
2017: 3900 (nieuwe werkgever, vanaf hier ook bedrijfswagen)
2018: 4000
2018: 4500 (junior --> standaard)
2019: 4700
2020: 4700
2021: 5000 (nieuwe functie)

Al bij al mag ik niet klagen, binnenkort zal het loon wel iets zakken als ik 4/5de begin. :)

Update voor nieuwe functie (enkel wat er anders is):

Huidige functie: Operations Manager
Maand salaris (bruto): 5700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- 3250?
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 20km
Afstand woon/werk in tijd: 35min
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: oproepbaar uiteraard maar stressvol ervaar ik dit niet.
Hoe vaak overuren te presteren: nu en dan, typisch aan een operationele rol als er miserie is
Telewerk (buiten corona-periode): occasioneel (1-2x per maand)
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, 20-tal.

Deze net zien passeren. Vond ik wel grappig

Had het ook al zien passeren. En ergens klopt dat wel. Ik heb vrienden die puur omwille van privéredenen momenteel meer vanuit het buitenland werken dan van thuis uit :p. Eerste vraag als iemand een nieuwe functie heeft is 'en mag je van thuis uit werken' ipv sprong in verloning.

Al vraag ik mij af hoelang die privileges en war on talent nog gaan spelen gezien de huidige energiecrisis? :/

Had het ook al zien passeren. En ergens klopt dat wel. Ik heb vrienden die puur omwille van privéredenen momenteel meer vanuit het buitenland werken dan van thuis uit :p. Eerste vraag als iemand een nieuwe functie heeft is 'en mag je van thuis uit werken' ipv sprong in verloning.

Al vraag ik mij af hoelang die privileges en war on talent nog gaan spelen gezien de huidige energiecrisis? :/
Je moet het ook wat treffen met thuiswerk - met wat geluk wordt je 8h betaald om 4h te werken, als je dan nog de gewenste resultaten kan behalen kan je nog promoveren ook.

That's life in multi-national. Ik heb mijn baas op mijn sollicitatie gesprek gezien en 2y later de eerste keer in real life... Multinationals = chaos. Soms kun je 2y geen hol doen. Tot er iemand door de Excel sheets gaat en random volk begint te firen...
Niet mee eens. Werk ook voor multinational, hoe de onboarding verloopt heeft alles te maken met je directe leidinggevende niet met het multinational gegeven an sich.

En 2j niets doen tot er iemand door excellekes begint te gaan om te 'firen', laat me niet lachen man. :laugh:

Had het ook al zien passeren. En ergens klopt dat wel. Ik heb vrienden die puur omwille van privéredenen momenteel meer vanuit het buitenland werken dan van thuis uit :p.
Hopelijk beseffen die ook dat ze belastingsplichtig worden in een ander land dan Belgie als ze meer in de Costa Del Sol zitten dan hier...

Nuja, belastingen ontwijken, daar zijn Belgen top in.

Niet mee eens. Werk ook voor multinational, hoe de onboarding verloopt heeft alles te maken met je directe leidinggevende niet met het multinational gegeven an sich.

En 2j niets doen tot er iemand door excellekes begint te gaan om te 'firen', laat me niet lachen man. :laugh:
Veel hangt inderdaad af van je directe leidinggevende. Zeker als er binnen de firma niet echt een goed proces is.

Ik denk dat cege wel in een *spesjale* multinational zit, eerlijk gezegd. Ik herken een aantal zaken wel maar meestal in minder extreme vorm :D

Terug
Bovenaan