Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ja het sociale mechanisme ontbreekt er natuurlijk. Dramatisch voor een hele laag uit de bevolking.
Tips zijn wel niet te onderschatten, dus ik denk dat die minimumlonen toch wel hoger liggen in praktijk door de tips.
als je in een sector werkt waar tips bestaan, zijn de minimumlonen lager dan dat ik hier zei. De 15 dollar van NYC wordt dan 10 dollar bvb (waarbij de 5 dollar tip wel gegarandeerd wordt, maar je bent dus niet zeker dat er nog iets van je tips overblijft).

Ja maar toen ik als studente destijds in een restaurant werkte had ik op een weekendavond opdienen toch vaak 200 dollar aan tips alleen...

Ja maar toen ik als studente destijds in een restaurant werkte had ik op een weekendavond opdienen toch vaak 200 dollar aan tips alleen...
Jong, vrouwelijk, studente.

Zou je ook 200 dollar gekregen hebben als je iets minder Jon, minder vrouwelijk en minder student eruit zou zien ?

Tips represent a substantial portion of restaurant waiters’ and waitresses’ incomes. We report a study that examines several potential predictors of the differences in servers’ average tip earnings. Our results indicate that servers earn larger average sales-adjusted tips if they are attractive females, better service providers, and high self-monitors.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: ing. informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0 (excl. stages)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): DataOps voor industriële toepassingen
Huidige functie: Software Engineer I
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37.5
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~40 ~35

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 5400 EUR (55300 NOK)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~3900 EUR 42000 NOK (~4250 EUR)
Nettovergoedingen: GSM abo (30/ma), internet (50/ma)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): neen
Bedrijfs GSM/laptop: 750 eu budget / 2 jaar voor GSM M1 Mac, Iphone 10
Maaltijdcheques: NVT
Ecocheques: NVT
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
- initiële relocatiekosten gecovered (2 maanden bemeubeld appartement + vlucht)
- gratis lunch in-office Lunch + avondeten
- discounted aandelen optie (pre-IPO)
- gratis privékliniek consultaties
- gymabo

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oslo
Afstand woon/werk in km's: 10 KM
Afstand woon/werk in tijd: ~ 25 min met openbaar vervoer
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 25
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja (tijdens 9-15 moet ik wel bereikbaar zijn)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: rustig
Hoe vaak overuren te presteren: niet, wss wel wat meer eenmaal de releases eraan komen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: 500 eur budget per jaar
Telewerk (buiten corona-periode): altijd mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen
Update na een anderhalve maand aan de slag te zijn. Beter zicht op effectieve loon (belastingen), werkdruk, etc.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): fintech
Huidige functie: Software engineer / tech lead
Anciënniteit: 4
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 35-40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 60000 SEK
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 42000 SEK, ong 4000 euro.
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 50 euro per maand voor drank/eten, ~650 euro per maand pensioensparen, 400 euro per jaar voor fitness etc...

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Stockholm, maar werk 99% van thuis.
Afstand woon/werk in km's: 10
Afstand woon/werk in tijd: 30 min
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 30
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: eender wanneer
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja full remote binnen Zweden en 4 weken per jaar eender waar binnen europa.
Verantwoordelijkheid over personeel: tech lead van team met ~6 mensen.

Voor het zoveelste jaar op rij is de individuele loonsverhoging (gebaseerd op performance) 0% naast de indexverhoging/caoverhoging.

De bonus daartegen is nog nooit zo hoog geweest (1,45x jaartarget). Bruto zo’n 15k.

Nooit gedacht dat dit zo dubbel is: langs ene kant heel leuk nu, langs de andere kant is het beleid niet gericht op retentie van goede performers

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): fintech
Huidige functie: Software engineer / tech lead
Anciënniteit: 4
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 35-40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 60000 SEK
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 42000 SEK, ong 4000 euro.
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 50 euro per maand voor drank/eten, ~650 euro per maand pensioensparen, 400 euro per jaar voor fitness etc...

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Stockholm, maar werk 99% van thuis.
Afstand woon/werk in km's: 10
Afstand woon/werk in tijd: 30 min
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 30
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: eender wanneer
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja full remote binnen Zweden en 4 weken per jaar eender waar binnen europa.
Verantwoordelijkheid over personeel: tech lead van team met ~6 mensen.

Als alleenstaande full remote werken in het buitenland, is dat niet nogal een eenzaam bestaan?

Via het werk heb ik een hospitalisatie en groepsverzekering. Wat ben ik daar nu precies mee? Hospitalisatieverzekering dekt mij als ik in ziekenhuis moet verblijven? Groepsverzekering is soort aanvulling voor pensioen later? Op mijn loonfiche is mijn bijdrage hier 88.41 euro.

Als alleenstaande full remote werken in het buitenland, is dat niet nogal een eenzaam bestaan?
Alleenstaand was mss niet de juiste keuze, ik heb een Zweedse vriendin waarmee ik samenwoon, maar niet 'officieel'. Maar zelfs zonder vriendin valt dat wel mee, ik heb 1 jaar alleen in Lapland gewoond waarbij de dichtste supermarkt 45 min rijden was. Ik kan vrij goed op mezelf zijn :).

En heb je er ooit al is achter gevraagd?
In een grote onderneming met duidelijk loonbeleid is dat vrij lastig.

Het heikel punt vind ik trouwens eerder het feit dat goede en slechte performers hetzelfde behandeld worden. Nu ondanks het feit dat deze politiek gevoerd, zijn de resultaten goed, dus er is weinig incentive dat te wijzigen.

Ik ben zeker geen topperformer; maar zeker bovengemiddeld geëngageerd en dit beleid streeft verder middelmaat na.

Via het werk heb ik een hospitalisatie en groepsverzekering. Wat ben ik daar nu precies mee? Hospitalisatieverzekering dekt mij als ik in ziekenhuis moet verblijven? Groepsverzekering is soort aanvulling voor pensioen later? Op mijn loonfiche is mijn bijdrage hier 88.41 euro.
- hospitalisatieverzekering: zit veel verschil tussen de verzekeringen (bv éénpersoonskamer bij hospitalisatie, inclusief dekking gezin,…). Het kan wel nuttig zijn dat goed na te gaan.

- groepsverzekering: is ook nog gelinkt met je overlijdingsdekking

als je groepsverzekering hebt onder tak21 ga je er, buiten de 30% fiscaal voordeel, niet veel plezier aan beleven. En op einde van de rit passeert vadertje staat ook nog eens.
Premies brengen al jaren bijna niks meer op en inflatie is hoger dan de opbrengst.

Voor de oude rakkers op de werkvloer die nog veel opgebouwde reserves hebben die rente opbrengen tegen 4,75% en 4,25% is dat geen probleem. Maar bij nieuwere contracten: al jaren amper 1% of 2% dacht ik.
Eerder een verliespost, zeker als starter want doordat er ook vaak een eigen bijdrage wordt gevraagd via loonbrief, is dat minder nettoloon.

als je groepsverzekering hebt onder tak21 ga je er, buiten de 30% fiscaal voordeel, niet veel plezier aan beleven. En op einde van de rit passeert vadertje staat ook nog eens.
Premies brengen al jaren bijna niks meer op en inflatie is hoger dan de opbrengst.

Voor de oude rakkers op de werkvloer die nog veel opgebouwde reserves hebben die rente opbrengen tegen 4,75% en 4,25% is dat geen probleem. Maar bij nieuwere contracten: al jaren amper 1% of 2% dacht ik.
Eerder een verliespost, zeker als starter want doordat er ook vaak een eigen bijdrage wordt gevraagd via loonbrief, is dat minder nettoloon.
En vooral, je kan dat dus niet langer vervroegd ophalen.
Ik heb hier een zeer uitgebreide regeling, collega's konden dat kapitaal vroeger opnemen op hun zestigste en deden dan vaak met een deel van dat kapitaal iets aparts (buitenverblijf, zwembad , zeiljacht).
Nu moet dat kapitaal dus blijven staan tot je 67ste...

Ik zou met mijn opgebouwde kapitaal perfect op mijn zestigste kunnen stoppen met werken en leven van dat kapitaal tot aan de pensioenleeftijd. Maar dat mag dus niet meer. Nu mag ik pas over dat kapitaal beschikken op een moment dat ik het niet meer echt nodig heb, en dat nog 7 bijkomende jaren 'verzekeren' met een erg dure levensverzekering.

Ik heb hier een zeer uitgebreide regeling, collega's konden dat kapitaal vroeger opnemen op hun zestigste en deden dan vaak met een deel van dat kapitaal iets aparts (buitenverblijf, zwembad , zeiljacht).

Ik zou met mijn opgebouwde kapitaal perfect op mijn zestigste kunnen stoppen met werken en leven van dat kapitaal tot aan de pensioenleeftijd. Maar dat mag dus niet meer. Nu mag ik pas over dat kapitaal beschikken op een moment dat ik het niet meer echt nodig heb, en dat nog 7 bijkomende jaren 'verzekeren' met een erg dure levensverzekering.

Maar dat lijkt mij juist de intentie.

De doelstelling van zo'n regeling is om ervoor te zorgen dat je de kosten op uw oude dag kunt betalen.
Niet om dat geld te steken in een buitenverblijf, zwembad, zeiljacht en dan 10 j later als de kosten komen onvermogend bent ;p.

Ja maar is het geen investering aan halve prijs eigenlijk? (Gezien het fiscale aspect)
Dus eigenlijk is het een cadeau voor je kinderen later, of een zekerheid om je rusthuiskost te kunnen financieren later.
Als je het geld natuurlijk nu elders en beter kan gebruiken dan heb je natuurlijk gelijk, maar dat is niet voor iedereen evident om daar mee bezig te zijn.

Maar dat lijkt mij juist de intentie.

De doelstelling van zo'n regeling is om ervoor te zorgen dat je de kosten op uw oude dag kunt betalen.
Niet om dat geld te steken in een buitenverblijf, zwembad, zeiljacht en dan 10 j later als de kosten komen onvermogend bent ;p.
Zoals al gezegd heb, heb ik een ruime regeling. Daar kan echt wel 200-300 kEUR vanaf.
En ik zie niet in waarom de staat mij zou verplichten om nog extra kapitaal achter de hand te houden voor wanneer ik onvermogend zou worden. Ik kan dat buitenverblijf dan ook gewoon verkopen heh. Ik heb al heel mijn leven 2x zoveel sociale lasten en belastingen betaald als de gemiddelde Belg. En de regels rond dit lange termijnsparen worden aangepast, na 25 jaar.
De enige reden; om het mensen vrijwel onmogelijk te maken op hun 60ste te stoppen met werken en te leven van het kapitaal dat ze hebben gespaard. Ik heb nog niet genoeg bijgedragen aan de maatschappij, doorwerken en belastingen betalen tot ge erbij neervalt, is de opdracht.
dat wanneer ik op mijn zestigste zou stoppen en zonder inkomen zou vallen wanneer ik dat kapitaal opneem, zou ik perfect begrijpen. Maar zelfs dat mag niet...
Zelfs indien ik halftijds ga werken (dan zit ik nog steeds boven de loongrens voor sociale uitgaven), zou men in mijn pensioen snijden. Wel niet indien ik elders voor minder dan de helft van mijn huidige loon voltijds zou gaan werken. Allemaal erg logisch.

Zoals al gezegd heb, heb ik een ruime regeling. Daar kan echt wel 200-300 kEUR vanaf.
En ik zie niet in waarom de staat mij zou verplichten om nog extra kapitaal achter de hand te houden voor wanneer ik onvermogend zou worden. Ik kan dat buitenverblijf dan ook gewoon verkopen heh. Ik heb al heel mijn leven 2x zoveel sociale lasten en belastingen betaald als de gemiddelde Belg. En de regels rond dit lange termijnsparen worden aangepast, na 25 jaar.
De enige reden; om het mensen vrijwel onmogelijk te maken op hun 60ste te stoppen met werken en te leven van het kapitaal dat ze hebben gespaard. Ik heb nog niet genoeg bijgedragen aan de maatschappij, doorwerken en belastingen betalen tot ge erbij neervalt, is de opdracht.
dat wanneer ik op mijn zestigste zou stoppen en zonder inkomen zou vallen wanneer ik dat kapitaal opneem, zou ik perfect begrijpen. Maar zelfs dat mag niet...
Zelfs indien ik halftijds ga werken (dan zit ik nog steeds boven de loongrens voor sociale uitgaven), zou men in mijn pensioen snijden. Wel niet indien ik elders voor minder dan de helft van mijn huidige loon voltijds zou gaan werken. Allemaal erg logisch.
Wat houdt u tegen om op uw 60ste te stoppen met werken en andere assets te verkopen. Of desnoods met een bulletkrediet te werken om op die manier voor die komende 7 jaar die 200 - 300k waarover je spreekt op te halen en dan bij uitbetaling van uw groepsverzekering op uw 67ste dat bulletkrediet met die gelden te liquideren ?

In ieder geval hebben ze de pensioensgerechtigde leeftijd voor iedereen omhoog geduwd. Waarom zouden ze dan actief die policy ondermijnen door hetgeen jij in gedachten hebt mogelijk te maken ?

Wat houdt u tegen om op uw 60ste te stoppen met werken en andere assets te verkopen. Of desnoods met een bulletkrediet te werken om op die manier voor die komende 7 jaar die 200 - 300k waarover je spreekt op te halen en dan bij uitbetaling van uw groepsverzekering op uw 67ste dat bulletkrediet met die gelden te liquideren ?

In ieder geval hebben ze de pensioensgerechtigde leeftijd voor iedereen omhoog geduwd. Waarom zouden ze dan actief die policy ondermijnen door hetgeen jij in gedachten hebt mogelijk te maken ?
Ik hoef ook geen uitkering gedurende die periode. Een vriend van me kan wel perfect op fiscaalvriendelijke manier leven van de meerwaarde van zijn opties, en met een habbekrats bij te dragen ook nog eens een pensioen vrijwaren…

Terug
Bovenaan