Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Na enkele maanden maak ik al de overstap naar een statutaire aanstelling. Dus geen contractueel bediende meer, maar ambtenaar en ook kans op benoeming... Hierbij nieuw pakket, hoewel de index er nog bij moet, dat zou 2 % zijn vanaf februari ofzo?

1. PERSONALIA
Leeftijd:33
Opleiding: Master EM via schakeljaar na prof. bachelor.
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10 jaar en 4 maand. Allerlei jobs gedaan, van zowel technieker tot projectleider, tot offshore werk. Ongeveer een 7 verschillende werkgevers in 10 jaar..
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd.
Aantal kinderen ten laste:2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende => statutair ambtenaar...
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Onderwijs
Huidige functie: Lector EM/klima
Anciënniteit: 4 maand dienst, 9 jaar wedde-anciënniteit.
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38: schommelt zeer hard omdat ik thuis ook dingen doe.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): barema 502: 4160=>4523 (vanaf 1 januari) nieuwe anciënniteit plus overgang van bediende naar ambtenaar.
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2605 => 2750?
Nettovergoedingen: 20 euro voor internet.
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: ja laptop
Maaltijdcheques: nee
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Congégeld.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 15 of 80 km, afhankelijk van campus, bedoeling is volgend jaar die verre campus te laten vallen...
Afstand woon/werk in tijd: 20-50 min
Eigen auto nodig voor het werk:ja
Verplaatsingsvergoedingen: ja bij sommige verplaatsingen 37 eurocent/km,
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: alle schoolvakanties en ook lesvrije weken.
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): all-in
Vrijheid om verlof te nemen: euhm max is 4 dagen lesgeven, standaard 1 dag per week thuis. Gemiddeld over het jaar zal 2 dagen thuis zijn per week...
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren:ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?:nee
Hoe vaak overuren te presteren: nooit on-campus, wel soms thuis om lesmateriaal te maken. Maar nogmaals, het totale aantal uren komt zeker niet boven de 38.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja alles wat je maar wil in navorming.
Telewerk (buiten corona-periode): ja, enkel voor de lessen aanwezig zijn.
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Laat ons zeggen dat ik tevreden ben als ik het totale plaatje bekijk. Het piekte al 10 jaar lang dat ik in de zomer maar 3 weken verlof had en niet elke schoolvakantie thuis was. Ik heb dat wel een paar keer kunnen omzeilen, maar dat kan je natuurlijk niet blijven doen...

De job laat het overigens perfect toe om nog nevenactiviteiten te doen. Ik mis soms wel wat hands-on werk. In de labo's kan ik mij wel uitleven. Vanaf januari btw nr en wat karweien gaan doen met een oud-collega...
Ik steek nog wel wat werk in het maken van lesmateriaal, maar ik hoop in de toekomst te kunnen teren op mijn eerder gemaakte materiaal.

Geen slecht loon imo. Ik ben 34 en heb hetzelfde diploma, mijn brutoloon is hetzelfde als van jou alleen heb ik nog een firmawagen. Maar jij hebt veel meer verlof :)

Geen slecht loon imo. Ik ben 34 en heb hetzelfde diploma, mijn brutoloon is hetzelfde als van jou alleen heb ik nog een firmawagen. Maar jij hebt veel meer verlof :)
Klopt, firmawagens hebben we beiden ingeleverd. Nuja we hadden en hebben geld om zelf de wagens te bekostigen. Soms piekt het wel als je hem moet volgooien, maar daar zijn we natuurlijk niet alleen in. Hoeveel mensen hebben eigenlijk een salariswagen in België? 10%?

Het verlof is fantastisch goed. We hebben minstens 7 weken verlof in de zomer, dan ergens 2e helft augustus wat herexamens, maar dan heb je doorgaans nog een maand om alles te regelen...tegen dat de lessen beginnen. Voor de rest: herfst, kerst, lesvrije week, krokus, Pasen, vrije dagen in de week...sommige weken maar 8u les geven....

Man man man. Bonus seizoen weer gepasseerd.

December loonfiche: 29700 (aandelen inbegrepen). Schiet 12500 van over (netto aandelen inbegrepen).

Mijn hart bloedt bij het aanzien van dergelijke fiscale nonsense. Wanneer gaan ze eens iets doen met nettovergoedingen of warranten of iets van Belgische shenanigans.....
Op mijn vorig job had ik de bonus in cash (maximaal belast), daarna zijn ze op warrants overgeschakeld wat toch al beter was. Op mijn huidige job gaat de bonus integraal in de groepsverzekering, dat lijkt mij fiscaal nog het interessantste.

Vrij conform pakket lijkt me.
Het niet hebben van extralegale voordelen wordt dan weer gecompenseerd met extra brutoloon.
Maar men trapt snel in de val om te kijken naar zuiver brutoloon en niet het gehele pakket natuurlijk.

Op mijn vorig job had ik de bonus in cash (maximaal belast), daarna zijn ze op warrants overgeschakeld wat toch al beter was. Op mijn huidige job gaat de bonus integraal in de groepsverzekering, dat lijkt mij fiscaal nog het interessantste.
Ik moet nu voor het einde van het jaar de keuze maken tussen cash of warrants.

Maar ik vraag me bepaalde zaken af.

Cash krijg ik bedrag x
Warrants bedrag x+10%

Het principe achter de warrants snap ik.

Maar als ik voor cash kies
  1. Betaald de werkgever er extra rsz op, maar dus ook extra groepsverzekering?
  2. Krijg ik daarna meer vakantiegeld?

Want dan is het verschil ineens geen 25% meer zoals ze het voorstellen maar eerder 15%...

Ik moet nu voor het einde van het jaar de keuze maken tussen cash of warrants.

Maar ik vraag me bepaalde zaken af.

Cash krijg ik bedrag x
Warrants bedrag x+10%

Het principe achter de warrants snap ik.

Maar als ik voor cash kies
  1. Betaald de werkgever er extra rsz op, maar dus ook extra groepsverzekering?
  2. Krijg ik daarna meer vakantiegeld?

Want dan is het verschil ineens geen 25% meer zoals ze het voorstellen maar eerder 15%...
Warrants zijn hier sowieso beter (zelfs zonder die 10% verhoging). Die cash uitkering leidt niet tot meer vakantiegeld of extra groepsverzekering. Als je werkgever je cash betaalt moet hij idd vakantiegeld erbij betalen, maar de totale belastingsdruk op cash is dan nog atlijd groter dan op warrants.

Hier ook voor het overgrote deel in groepsverzekering. Maar ik begin wel te betwijfelen of dat zo interessant is. Het is duidelijk dat dit stelsel een volgende bron van inkomsten zal worden voor de staat, er komen nu al regels bij die mij niet echt blij maken.

Veranderen wegens ploegarbeid (vaste nacht) of wil je iets in het verlengde doen van je diploma?
Want verder ziet het er zeer goed uit.
Beide, ik wil veranderen want ik zou graag daguren doen en geen shiften meer. En verder zou ik graag meer naar een management functie willen gaan. Maar omdat ik in een pseudo overheidsbedrijf zit moet ik hiervoor een master diploma hebben.

Intussen aanbod geaccepteerd en eerste loonbrief ontvangen.

Wagen zelf aangekocht en kost me all in (lening, verzekering, taksen, onderhoud, pechbijstand en excl brandstof) een 600 euro per maand.

Ook geen hospitalisatieverzekering, bonus en hogere bijdrage maaltijdcheques. Ook gaat er een dikke 100 euro eigen bijdrage groepsverzekering af van mijn loon.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Bachelor finance en verzekeringen & bachelor accounting tax
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : sinds september 2017
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Industrie & manufacturing
Huidige functie: Finance manager
Anciënniteit: 1 maand
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 41

Maand salaris (bruto): 5.700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3.006
Nettovergoedingen: 42
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: iPhone + abo unlimited + Laptop
Maaltijdcheques: waarde 8 euro
Ecocheques: 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 3% tot pensioenplafond & 8% erboven
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 35 km
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Eigen auto nodig voor het werk: ongeveer 1 keer per week verplaatsing naar een van de vestigingen in Belgie (nu met corona zeer beperkt)
Verplaatsingsvergoedingen: enkel voor de beroepsmatige verplaatsing
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 7
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Ja, heel flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?:
Hoe vaak overuren te presteren: soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Aansturen van teams in het buitenland
Vind ik toch zeer mooi pakket voor jouw leeftijd. Congratz.

Ik stuur je een PM, ben zelf echt benieuwd in welke sector je werkzaam bent en war je verleden is.

Ondertussen een aanbod gekregen van een ander bedrijf. Ik twijfel enorm aan de impact op work-life (2 jonge kindjes) gecombineerd met gezonde ambitie om binnen een goede 10 jaar de vrijheid te kunnen hebben om al dan niet te blijven werken.
Uiteindelijk een ander aanbod bij een ander bedrijf gekregen waar ik vermoedelijk op zal ingaan. Huidig loon vs nieuw voorstel.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Master Psychologie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 IT
Huidige functie: HR Manager > HRD Belgium
Anciënniteit: 2 jaar in functie, 8 in domein
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 in piek >?

Maand salaris (bruto): 6000€ > 6800€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-3350€
Nettovergoedingen: 200€ > 250€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Iphone en laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% vh bruto > 7%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 10k€ bonus on target, internetabbo, gsmabbo, occasionele meal expense, shop met kortingen. >12k€ bonus on target, 10k€ yearly warrants, 3k netto CAO90, internetabbo, gsmabbo, 2k€ techbudget.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel > Leuven
Afstand woon/werk in km's: 30 > 40 km
Afstand woon/werk in tijd: 1 uur enkel > 1u enkel
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Type A6, tankkaart onbeperkt BE > type V90/A7/5-reeks

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): als er iets nodig is door omstandigheden (privé, opleiding kan dat)
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, projectpieken met momenten
Hoe vaak overuren te presteren: geregeld
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: onbeperkt
Telewerk (buiten corona-periode): volledig decentraal waar nodig > max 2 dagen onsite na een inwerkperiode
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, 7 man > ja 20 man verdeeld over 2 teams

Intussen aanbod geaccepteerd en eerste loonbrief ontvangen.

Wagen zelf aangekocht en kost me all in (lening, verzekering, taksen, onderhoud, pechbijstand en excl brandstof) een 600 euro per maand.

Ook geen hospitalisatieverzekering, bonus en hogere bijdrage maaltijdcheques. Ook gaat er een dikke 100 euro eigen bijdrage groepsverzekering af van mijn loon.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Bachelor finance en verzekeringen & bachelor accounting tax
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : sinds september 2017
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Industrie & manufacturing
Huidige functie: Finance manager
Anciënniteit: 1 maand
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 41

Maand salaris (bruto): 5.700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3.006
Nettovergoedingen: 42
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: iPhone + abo unlimited + Laptop
Maaltijdcheques: waarde 8 euro
Ecocheques: 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 3% tot pensioenplafond & 8% erboven
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 35 km
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Eigen auto nodig voor het werk: ongeveer 1 keer per week verplaatsing naar een van de vestigingen in Belgie (nu met corona zeer beperkt)
Verplaatsingsvergoedingen: enkel voor de beroepsmatige verplaatsing
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 7
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Ja, heel flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?:
Hoe vaak overuren te presteren: soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Aansturen van teams in het buitenland
Congrats kerel, toppakket!

Hoe acceptabel is het om droogweg een bedrijf te mailen om te vragen wat een welbepaalde vacature zoal opbrengt qua loon?
Ik heb in het verleden eens intern gesolliciteerd en ik kwam pas helemaal op het einde te weten wat de verandering in loon inhield. Dat viel tegen en ik wil graag vermijden dat ik weer eens 2-3 rondes energie moet steken in iets wat misschien zelfs mijn huidige pakket niet haalt. :)

Zijn er hier mensen die al nagedacht hebben over de gevolgen van het optrekken van het loonplafond voor het wettelijk pensioen?
Aangezien dit op vele van de lonen die hier gepost worden een impact heeft vroeg ik me af wat jullie hiermee doen?
Komt jullie werkgever spontaan met een nieuw voorstel? Hebben jullie een alternatief klaar?

We hadden een mail gekregen dat ze dit aan het bekijken zijn en een voorstel gaan uitwerken.

Zal waarschijnlijk iets worden dat de plafonds van de groepsverzekering niet mee zullen verhoogd worden maar enkel de index volgen.

Zijn er hier mensen die al nagedacht hebben over de gevolgen van het optrekken van het loonplafond voor het wettelijk pensioen?
Aangezien dit op vele van de lonen die hier gepost worden een impact heeft vroeg ik me af wat jullie hiermee doen?
Komt jullie werkgever spontaan met een nieuw voorstel? Hebben jullie een alternatief klaar?

Onze HR kennende gaan ze binnen 2y tot de conclusie komen dat er iets veranderd is... :rofl: (en aanpassen eventueel binnen 4y).

Ze zijn nu toch ook al aan het nadenken over elektrificeren van het wagenpark vanaf de nieuwe 2022 contracten uitgereden zijn (2026 dus...)

Onze HR kennende gaan ze binnen 2y tot de conclusie komen dat er iets veranderd is... :rofl: (en aanpassen eventueel binnen 4y).

Ze zijn nu toch ook al aan het nadenken over elektrificeren van het wagenpark vanaf de nieuwe 2022 contracten uitgereden zijn (2026 dus...)
Heeft natuurlijk enkel impact als je een groepsverzekering hebt waar het % op loonplafond toegekend wordt, een step rate bvb.

Hoe acceptabel is het om droogweg een bedrijf te mailen om te vragen wat een welbepaalde vacature zoal opbrengt qua loon?
Ik heb in het verleden eens intern gesolliciteerd en ik kwam pas helemaal op het einde te weten wat de verandering in loon inhield. Dat viel tegen en ik wil graag vermijden dat ik weer eens 2-3 rondes energie moet steken in iets wat misschien zelfs mijn huidige pakket niet haalt. :)
Ik heb dat nog gedaan, meestal krijg je dan een droog antwoord: we verlonen op basis van competenties en ervaring (lees leeftijd)...

Heeft natuurlijk enkel impact als je een groepsverzekering hebt waar het % op loonplafond toegekend wordt, een step rate bvb.
Heeft toch ook een impact op groepsverzekeringen van het type defined benefit/vaste prestaties zoals die vaak voor het hogere kader worden geregeld?
Die contracten zijn vaak van het type: bij pensionering zal een jaarlijkse rente worden uitgekeerd als x% (van de jaarlijkse brutobezoldiging – wettelijk pensioen).

Buiten de overheid en semi-publieke werkgevers gaan ze dat niet zomaar op de eerste de beste mail antwoorden denk ik. Als je een mooi CV en motivatiebrief instuurt en dan in tweede tijd dit vraagt zal men u misschien wel een richting willen geven....

Buiten de overheid en semi-publieke werkgevers gaan ze dat niet zomaar op de eerste de beste mail antwoorden denk ik. Als je een mooi CV en motivatiebrief instuurt en dan in tweede tijd dit vraagt zal men u misschien wel een richting willen geven....
Dat is duidelijk, dankjewel,.
Toch jammer dat er steeds een waas van mysterie rond hangt, het zou het leven een pak eenvoudiger kunnen maken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan