Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Weird, ik check net even m'n loon en zie dat we 0,4% opslag hebben gekregen onder de noemer "CAO".
Is dat iets in PC200 @JPV ? Of is het gewoon mijn werkgever die dit heeft toegepast?

dat is obv het akkoord over de loonnorm :)
Idd dat is CAO bepaald en komt dus bovenop de index van januari
Wat zit er WEL in het akkoord voor de meer dan 480.000 werknemers in PC 200?

Verhoging van de lonen met 0,4% vanaf 1 december 2021

Alle brutolonen in de sector moeten vanaf 1 december 2021 worden verhoogd met 0,4%. Helaas weigerden de werkgevers te praten over een invulling van de koopkracht voor de eerste 11 maanden van 2021.

Coronapremie​

• Als de omzet van een bedrijf gestegen is met minimum 5% EN er winst gemaakt werd in 2019 en 2020 dan krijgen de werknemers een premie van 125 euro.
  • Als omzet met minimum 10% gestegen is EN er winst gemaakt werd in 2019 en 2020, dan bedraagt de premie 250 euro.

Wel vroeg uitbetaald loon of waar zie je dat?
Bij ons hebben ze dat via mail gecommuniceerd

Hoe gaan de bedrijven waar jullie werken om met het sectoraal loonakkoord?
Heb al meerdere keren gehad dat ik meer opslag krijg dan het akkoord (zonder promotie). PC200. Blijkbaar is dit geen enkel probleem:

Een bedrijf mag altijd afwijken vd bepalingen in het voordeel van de werknemer. Kom ik weinig tegen, tenzij dit een loonsverhoging is voor goed geleverd werk.

Iemand die weet of het mogelijk is om een salariswagen (zonder tankkaart) te combineren met een woon-werkvergoeding?

Laatst bewerkt:
Iemand die weet of het mogelijk is om een salariswagen (zonder tankkaart) te combineren met een woon-werkvergoeding?
Neen, dat is niet mogelijk. Ik kan mij ook niet inbeelden waarom een salariswagen zonder tankkaart zou aangeboden worden. Dat is een heel kostenefficiënte setup voor werkgevers en werknemers.

Je kan een salariswagen wel combineren met bvb een fietsvergoeding als je policy dat toelaat.

Dit lijkt me de ideale plaats om te vragen: het loonbeleid bij WG (kleine KMO, zonder enige kennis van HR) lijkt wel afgestemd op belastingen betalen want enkel bruto -loon, GSM kaartje, hospitalisatieverzekering en MC. Na wat pushen is er gevraagd met suggesties te komen als voordelen. Had zelf gedacht aan onderstaande - op het eerste zicht fiscaal voordelig voor WG en WN. Of zijn er nog betere voordelen die de voorkeur genieten.
  • Forfait 20 € internet
  • Forfait 129,.. € voor thuiswerk, nu is dat niet constant van toepassing voor iedereen maar sporadisch, mag ik ervan uitgaan dat daar weinig controle op gebeurd of hoe zit dat ...
  • Kerst geschenk van 40 €, alle beetjes helpen en lijkt me geen werk te zijn
  • CAO90 bonus of Winstpremie
  • Verhogen groepsverzekering
Internet kan veel voordeliger zijn e dan een 20 EUR forfait. De WG kan tot iets van een 50/60 EUR gaan in context van internet als extralegaal voordeel. Dat krijg je niet 'cash' natuurlijk, dat is de WG die een deel v/d factuur van Telenet voor z'n rekening neemt.
Is echter wel heel fiscaal vriendelijk, want dit komt in principe van uwen bruto & gij betaald er geloof ik dan VAA op.

Individuele bonus in de vorm van warrants eventueel als de CAO90 niet lukt (bij ons is dit er bv. ook niet, die'n 90).

Maaltijd & ecocheques. Eventueel bedrag v/d maaltijdcheques verhogen indien nog marge op.

Wagens, nog steeds het ultieme extralegale voordeel uiteraard.

Naar gelang de sector, aankopen van producten via 't bedrijf met korting. Da's eens leuk als je iets nodig hebt, maar daar heb je natuurlijk niet elk jaar iets aan. Echter, als je pakweg 1000 EUR bespaard op een product, daar moet je al serieus wat kerstbonnekes van 40 EUR voor krijgen.

Er bestaat een innovatie premie ook (heb het hier eerder wel al eens vermeld), maar die ga je niet aan 't hele bedrijf kunnen geven, enkel aan een welbepaald team van 'voortrekkers'.

Anyway ... da's zo'n beetje wat mij nu te binnen schiet.

En euuuuuh ... hush hush ... mor den besten ... elke maand ne zwarten enveloppe onder de tafel. 😋 :devilish:

Oh, ik voel me verre van aangevallen. Door een HR-dienst te leiden zie je vaak dat private asset management ondermaats is bij de gemiddelde medewerker. Mensen maken te weinig een langetermijn plan als het op financiën aankomt, maar dat kan zo een laat van uw schouders zetten door dat plan te hebben en ernaar toe te werken.

Voor sommigen is dat verhuizen maar een lcol-land, voor andere is dat asset-diversificatie en voor nog meer volk is dat hun kinderen een duw in de rug kunnen geven op hun 18. Van die scenarios terugwerken naar vandaag en de implicaties daarvan is een oefening die ik gemaakt heb en mij stuurt in mn keuzes.

/end rant :)

En als uw vrouw dan ondermaats presteert in uw long term private asset management plan [insert random wannabe manager bullshit-bingo], roep je haar dan op het matje? Krijgt ze dan een eerste verwittiging, met de melding dat indien ze haar KPI's niet haalt, ze de organisatie... euh pardon.... het gezin zal moeten verlaten? Dan kun je een nieuwe vacature uitschrijven... euh pardon... opnieuw op date gaan! Mits de nodige assessmentrondes kun je volgens Vlaamse traditie met "een goede partij" huwen, wat zal bijdragen tot uw long term private asset management plan. Tip: zorg wel dat je geen huwelijksfeest organiseert want dat zijn projecten waarbij je een negatieve cashflow draait.
En als de kinderen tijdens hun jeugd niet bijdragen aan de nodige kostenbesparingen om de long term private asset management doelstellingen te halen, vliegen ze dan ook buiten?

:sarcastic:

Jezus. Het is niet omdat je toevallig wat successen hebt geboekt in het professionele leven, dat je daarom de rest van het leven op gelijkaardige wijze moet benaderen met uw verhoopte one-size-fits-all succesformule. Al mijn haren komen recht te staan bij het gebrek aan onderscheid tussen het professionele leven en het persoonlijke gezinsleven. Daar zou een Chinese muur moeten tussen staan.

Mijn inschatting is dat mensen als jij (want je bent wellicht niet alleen) een zwaar gebrek hebben aan levenswijsheid. Het type mensen die op hun sterfbed beseffen dat een long term private asset management plan waarnaar je gans uw leven hebt ingericht, misschien toch niet het belangrijkste was in het leven. Maar goed, ik kan er ook naast zitten. Dat laat ik aan jou over.

/end rant

En als uw vrouw dan ondermaats presteert in uw long term private asset management plan [insert random wannabe manager bullshit-bingo], roep je haar dan op het matje? Krijgt ze dan een eerste verwittiging, met de melding dat indien ze haar KPI's niet haalt, ze de organisatie... euh pardon.... het gezin zal moeten verlaten? Dan kun je een nieuwe vacature uitschrijven... euh pardon... opnieuw op date gaan! Mits de nodige assessmentrondes kun je volgens Vlaamse traditie met "een goede partij" huwen, wat zal bijdragen tot uw long term private asset management plan. Tip: zorg wel dat je geen huwelijksfeest organiseert want dat zijn projecten waarbij je een negatieve cashflow draait.
En als de kinderen tijdens hun jeugd niet bijdragen aan de nodige kostenbesparingen om de long term private asset management doelstellingen te halen, vliegen ze dan ook buiten?

:sarcastic:

Jezus. Het is niet omdat je toevallig wat successen hebt geboekt in het professionele leven, dat je daarom de rest van het leven op gelijkaardige wijze moet benaderen met uw verhoopte one-size-fits-all succesformule. Al mijn haren komen recht te staan bij het gebrek aan onderscheid tussen het professionele leven en het persoonlijke gezinsleven. Daar zou een Chinese muur moeten tussen staan.

Mijn inschatting is dat mensen als jij (want je bent wellicht niet alleen) een zwaar gebrek hebben aan levenswijsheid. Het type mensen die op hun sterfbed beseffen dat een long term private asset management plan waarnaar je gans uw leven hebt ingericht, misschien toch niet het belangrijkste was in het leven. Maar goed, ik kan er ook naast zitten. Dat laat ik aan jou over.

/end rant
Goeie spiegel.

Ik denk dat je me categoriek in een hokje duwt dat dit al mijn beslissingen beïnvloed in deze richting.

Dat is voor mijn part eerder een ingesteldheid in van wat wil je in uwe levenswandel achter gelaten hebben. Voor mij is dat in eerste instantie er zijn voor mijn familie op alle manieren mogelijk. Door eens stil te staan wat ik mijn kinderen graag geef om een basis te hebben om verder op te bouwen kom je op waarden en bepaalde levenswijsheid uit en ook op het financiële. Daarentegen kan ik morgen kreupel in mijn bed liggen en in een situatie zitten waar ik niet meer kan actief deelnemen aan de arbeidsmarkt. Of dat ik binnen 5 jaar foert zeg en mij wil settelen in een boerderij.

Niks mis toch met een plan aan te houden zolang je daar toekomst in ziet?

Hoeveel brutoloon zou een Peugeot 308 + tankkaart waard zijn?
Da's de eindeloze discussie die hier zo wel al meermaals is gepasseerd zeker. In die zin dat dit 'variabel' is afhankelijk van hoeveel kms je mag doen (en/of) doet met uw wagen (dus tankkaart).

De wagen kan je opzoeken wat die waard is e. Verreken daar dan BIV, wegentaks, verzekering, onderhoud, eventuele restwaarde, etc. in & dan kan je op een bedrag uit komen. Wil je elke 4j een nieuwe? Wil je uw wagen privé oprijden (& dus screw restwaarde)? Bolt ge 5km/week of juist 500/week? Etc. again.
Vergelijk uwe kost dan met de VAA die je nu hebt als kost.

Uiteindelijk ga je nooit het volledige voordeel halen uit een bruto vergoeding die je kan vragen. Maar alles is variabel afhankelijk van uw 'gebruiksprofiel' natuurlijk.

Beste benadering bij switchen van WG is denk ik ... het lease bedrag van uw huidige wagen. Als je nu een wagen hebt met lease budget 500/maand, dan zou het eventueel nog redelijk zijn om bij een nieuwe WG, die geen wagen biedt, 500/maand te vragen ter vervanging v/d wagen.
Tankkaart ... jah ... as I mentioned ...

Of je dat bedrag gaat krijgen ... jah ... da's dan weer een ander verhaal. Waarschijnlijk niet, want 'uw loon' kost die WG veel meer dan dat leasing bedrag (patronale, etc.). Maar je kan dan starten van 500, welke die WG dan eventueel wel zal 'verrekenen' & z'n kosten er af trekken zodat het 'voor hem' 500 EUR loonkost is.

Bottom line ... it depends. 🤷‍♂️

Hoeveel brutoloon zou een Peugeot 308 + tankkaart waard zijn?
Zou je zelf zo een wagen kopen? Hoeveel zou je zelf aan een wagen spenderen? Hoeveel km rijd je privé?

Je kan daar geen random getal op plakken. Ik kan je wel zeggen dat het aan huidige prijzen piekt om zelf je wagen te bekostigen.

Stel nu je hebt een gezin en krijgt een deftige wagen van het werk (als gezin kan je niet met een 308 op vakantie hé, of toch niet met grote kinderen). Of je moet zelf een wagen bekostigen pak nu je koopt een VW Touran van 30K en rijdt daar 10 jaar mee. Ik denk dat je na 10 jaar gauw 60K kwijt bent.... Dus 6K per jaar.... Of 500/maand.

Zou je zo op een werkleven geen tweede verblijf uitsparen door met een bedrijfswagen te rijden?

Ik merk doorgaans hier in de posts niet echt veel verschil in de goeie lonen met of zonder bedrijfswagen, vaak is het gewoon die wagen verschil. Als ik nu van onderwijs naar privé ga moeten ze minstens die 4600 geven maar dan met de wagen en MC's enz...

Bij ons was het gewoon volle pot met 1 voorwaarde. En nu blijkt dat onze voorwaarde “te licht” was. Dus geweigerd.
Maar dat ze dit dan eens in september of oktober laten weten zodat we een nieuwe aanvraag konden indienen. Maar nee…
Wat is jullie voorwaarde dan?

Wat is jullie voorwaarde dan?
We hadden ergens gelezen dat “stiptheid” een voorwaarde kon zijn. Maar dit was waarschijnlijk order of productiegerelateerd. En wij hadden dit geïnterpreteerd als “op tijd komen”. Echter wordt dit aanzien als normaal, en een bonus zou dus enkel als verdoken loon aanzien worden.
Misschien met goeie motivering dat dit toch zou gewerkt hebben. Maar onze secretaresse had dit als 1 zinnetje van begod 5 woorden ofzo geformuleerd. Natuurlijk dat ze dan gemakkelijk weigeren.

Vorig jaar hadden we papierverbruik over 3 maanden genomen, en de maand voordien gewoon voldoende besteld. Dit leek me dan “lichter” te zijn dan op tijd komen 🤣

Hoe gaan de bedrijven waar jullie werken om met het sectoraal loonakkoord?
Heb al meerdere keren gehad dat ik meer opslag krijg dan het akkoord (zonder promotie). PC200. Blijkbaar is dit geen enkel probleem:

Bij ons is er jaarlijks opslag van gemiddeld een 4 à 5% (incl. indexatie) bij een goede performance (zonder promotie). PC200
De heel zwakke performers krijgen enkel de index, maar dat is maar een heel klein deel van de consultants.
De high performers kunnen jaarlijks op 6 tot 8% (incl. indexatie) rekenen, maar ook dat is maar een select clubje.

Het komt er op neer dat de meesten bij ons er jaarlijks tussen €100 en €200 bruto bijkrijgen.
Een bedrijf mag altijd afwijken vd bepalingen in het voordeel van de werknemer. Kom ik weinig tegen, tenzij dit een loonsverhoging is voor goed geleverd werk.
Komt bij ons en enkele van onze directe concurrenten toch wel voor. Uiteraard enkel bij goed geleverd werk. En dat blijft zo toch jaren doorgaan, totdat je te duur wordt en een bepaalde plateau bereikt. Maar dat is maar ten vroegste vanaf een 15 à 20 jaar ervaring als Sr. consultant.

Ik raak eigenlijk echt futloos op mijn werk, weinig voldoening door het type werk. Teveel management (laten doen) en te weinig zelf doen. Ik voel mij vaak een secretaresse die mailtjes/oproepen krijgt en deze doorgeeft aan anderen, zonder zelf veel toe te voegen...
Aan de ene kant heb ik nu veel vrijheid, heb ik een mooi pakket denk ik en een prima balans tussen werk & privé. Echter begint het gebrek aan voldoening zwaar door te wegen.

Ik ben ook wat vastgeroest in de comfort zone... Tijd om te heroriënteren :)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Bachelor elektromechanica, master elektrotechniek
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC330
Huidige functie: Stafmedewerker
Anciënniteit: 6j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45u, zal 42u gemiddeld zijn

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €4770
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2725.52
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM en laptop, abo, in totaal €18 VAA
Maaltijdcheques: Neen, wel bedrijfsrestaurant
Ecocheques: Neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Internetvergoeding

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 45km
Afstand woon/werk in tijd: 45min
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen, wel fietsvergoeding + abo openbaar vervoer

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 6
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: Starten tussen 8-9u
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Oproepbaar, stress is beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: Beperkt
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Neen
Verantwoordelijkheid over personeel: Beperkt

Laatst bewerkt:
Ik heb een voorstel ontvangen van Realdolmen voor functie van Consultant, toch wel teleurgesteld moet ik zeggen.

Huidige werkgever (interne IT team, Salesforce developer):

Brutoloon: 3.288,82
Nettoloon: ~2.100
+ maandelijkse kosten: 25
+ maaltijdcheques: 160
+ ecocheques: 15,80
-------------------------
2.300,80 netto

Realdolmen:

Brutoloon: 2.900
Nettoloon: 1.920
+ IP Rewards (als toegekend): 311,77
+ maandelijkse kosten: 255
+ ecocheques: 20,80
-------------------------
Met IP-rewards: 2.507.57 netto
Zonder IP-rewards: 2.195,80 netto

Ze zijn nu bezig met IP-rewards onderhandelingen en zou in maart volgend jaar bekend zijn of ze die hebben of niet.

Komt er wel bij kijken dat ik een bedrijfswagen met tankkaart kan krijgen, maar die wil ik niet (ben bewust rijbewijsloos). Krijg ook niets in de plaats...

Ik wil eigenlijk niets afgeven van wat ik nu bruto verdien.

Ze hebben een tweede voorstel gedaan nadat ik het eerste had afgewezen: 200 euro bruto er bij tot 3.100 euro. Wel geen vervanging voor auto, maar heb ik nu ook niet dus kan ik nog mee leven. Had niets meer verwacht dus ben wel positief verrast dat ze nog een effortke doen.

Plus:
- met ip rewards als ze die krijgen ga ik er netto toch mooi op vooruit
- veel meer kansen tot bijleren: is voor mij echt belangrijk, waar ik nu zit stagneer ik

Min:
- consultancy doenbaar zonder auto? We zitten nu wel in overgang naar meer hybride werken maar ja... Ik ben wel van plan een elektrische fiets aan te schaffen/leasen om toch de mix te hebben met OV. Ik hoop ook wel dat ze bij RD met mij rekening zullen houden en mij niet sturen naar Limburg of de zee of zo.
- bruto er op achteruit, maar minder dan eerste voorstel. Ik vemoed wel dat ik nog kan groeien uiteraard.

Zit in mijn hoofd natuurlijk ook dat ik nu in een team waar ik enorm veel frustraties heb en daar eigenlijk weg wil. Andere kant is mijn huidige werkgever wel top naar werknemers toe.

Terug
Bovenaan