Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik lees hier al een tijdje mee maar er zijn weinig retail profielen te vinden. Dus bij deze:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Handelswetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 311
Huidige functie: Winkelmanager
Anciënniteit: 5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +- 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 4600
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): € 2600
Nettovergoedingen: €65
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Beide inclusief gsmabbo
Maaltijdcheques: €5.58
Ecocheques: € 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Neen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus max 18% van brutoloon (dit jaar volledig ontvangen +- €11.000) volgend jaar zal een pak minder zijn :)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Omgeving antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 10
Afstand woon/werk in tijd: 20 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: Bedrijfswagen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Skoda Octavia bijna full option met tankkaart België

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 6
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja zelf te kiezen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Persoonlijk weinig last van stress maar alles moet wel draaien, niet iedereen kan er even goed mee om.
Hoe vaak overuren te presteren: 4 uur in de week
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): neen
Verantwoordelijkheid over personeel: 40tal personen 30 EFT's
Mooi gedaan, is dit meer dan vergelijkbare profielen qua opleiding in je bedrijf of ben je rapper doorgegroeid dan andere universitairen ?

Ik lees hier al een tijdje mee maar er zijn weinig retail profielen te vinden. Dus bij deze:

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 311
Huidige functie: Winkelmanager
Anciënniteit: 5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +- 40
Aantal (over)uren valt precies nog goed mee.
Winkelmanager van de Delhaize hier om de hoek is er precies altijd tijdens de openingsuren (8-20u). Allee, altijd als ik ga winkelen zie ik die precies rondlopen ... Wel veel jobstudenten en wisselend personeel, zal wel wat meer begeleiding vragen.

Winkelmanager van de Delhaize hier om de hoek is er precies altijd tijdens de openingsuren (8-20u). Allee, altijd als ik ga winkelen zie ik die precies rondlopen ... Wel veel jobstudenten en wisselend personeel, zal wel wat meer begeleiding vragen.
Hier in de delhaize is de winkelmanager ook de eigenaar van de winkel. Die is er ook bijna altijd als de winkel open, maar dat is toch anders dan een werknemer.

Mooi gedaan, is dit meer dan vergelijkbare profielen qua opleiding in je bedrijf of ben je rapper doorgegroeid dan andere universitairen ?
Er is binnen het bedrijf een mix van interne doorgroeiers en externen zoals mij (met eerdere retailervaring). Eenmaal in de functie wordt er niet meer naar opleiding gekregen. Ik heb wat geluk gehad en snel kunnen doorschakelen naar belangrijke winkels. Mijn loon is bijgevolg mooi kunnen mee evalueren. Ik hoop binnen dit en twee jaar toch aan €5000 te geraken.
Ik ben inderdaad geen zelfstandig eigenaar en werk dus gewoon als bediende. Ik moet/mag niet tikken, maar moet gewoon zorgen dat mijn werk gedaan is.

Er is binnen het bedrijf een mix van interne doorgroeiers en externen zoals mij (met eerdere retailervaring). Eenmaal in de functie wordt er niet meer naar opleiding gekregen. Ik heb wat geluk gehad en snel kunnen doorschakelen naar belangrijke winkels. Mijn loon is bijgevolg mooi kunnen mee evalueren. Ik hoop binnen dit en twee jaar toch aan €5000 te geraken.

Ik ben inderdaad geen zelfstandig eigenaar en werk dus gewoon als bediende. Ik moet/mag niet tikken, maar moet gewoon zorgen dat mijn werk gedaan is.
Ik denk niet dat er veel handelwetenschappers na 5j 4800 + auto + 11k bonus hebben hoor.
ter vergelijking; ik heb in bankwezen met zelfde diploma na 4j 3200 + auto en racefiets + 5k net bonus

Toch een immens verschil.

Ik denk niet dat er veel handelwetenschappers na 5j 4800 + auto + 11k bonus hebben hoor.
ter vergelijking; ik heb in bankwezen met zelfde diploma na 4j 3200 + auto en racefiets + 5k net bonus

Toch een immens verschil.
Nee, dat besef ik maar al te goed. Nu die 11K bonus is eerder uitzonderlijk hoor. De jaren daarvoor was het eerder richting de 3K. Ik ben ook één van de jongste managers bij ons in het bedrijf. Af en toe wat geluk, juiste keuzes en hopelijk goed werk :p

Hoe worden die 'verantwoord' :unsure:
Mss geeft vorige loonbrief wat een vertekend beeld omdat we overgaan op maaltijdcheques 8€ en de daily allowance retro-actief wordt berekend/gecorrigeerd voor de maanden ervoor, maar nieuwe verantwoording:
140 telework allowance
15 carwash allowance
15 parking allowance
120 representation allowance
50 garage allowance

uitzonderlijk dus nog op deze fiche 110 correctie daily allowance (dus die valt weg vanaf deze maand)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: HIR
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Manager
Anciënniteit: 8
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45 in dal 50-65 in piek

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2850
Nettovergoedingen: 440
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja 75% van normaal nto
BedrijfsGSM/laptop: Iphone 12 + abonnement, laptop + internet
Maaltijdcheques: 160€/maand
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja Axxa
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus in warranten (1 nto maandloon na tax ong.), goedkope mogelijkheid tot lunch op werk en afhaal voor thuis, korting op allerlei (web)shops via platform

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 50
Afstand woon/werk in tijd: 45min-1u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): salariswagen (inc tankkaart België) - VAA 250€ BMW3

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 9
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: zeer regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja extensief
Telewerk (buiten corona-periode): ja wanneer en waar je wil
Verantwoordelijkheid over personeel: ja
Vraag is eigenlijk - omdat veel mensen altijd spreken van "uitbuiting" - of dit idd marktconform is voor een HIR met 8 jaar werkervaring.

Ik denk dat de laatste pagina's wel duidelijk maar dat een bedrijfswagen tegenwoordig serieus zijn doel voorbij schiet en echt is opgeschoven naar een salariswagen.

In jullie ogen is dit waarschijnlijk jaloezie, maar in mijn ogen mogen ze dit nu toch eens gaan aanpakken

Ohja, deze discussie is al tig keer gehouden en hoeft volgens mij niet meer opnieuw.
Natuurlijk is dit voor een overgroot deel vooral een salariswagen. En daar zorgt heel ons belastingssysteem voor.
Niets verkeerd mee, en natuurlijk leuk voor ons allen met salariswagen.

Mss geeft vorige loonbrief wat een vertekend beeld omdat we overgaan op maaltijdcheques 8€ en de daily allowance retro-actief wordt berekend/gecorrigeerd voor de maanden ervoor, maar nieuwe verantwoording:
140 telework allowance
15 carwash allowance
15 parking allowance
120 representation allowance
50 garage allowance

uitzonderlijk dus nog op deze fiche 110 correctie daily allowance (dus die valt weg vanaf deze maand)

Altijd leuk, die netto vergoedingen... >400 is dan ook een stevig voordeel.
Hier slechts 80... (garage, carwash en parking). Het telewerken was moeilijk om toe te kennen indien je niet echt voldoet aan de voorwaarden. Enkel mijn overuren worden van thuis gedaan, wat niet voldoende bleek te zijn.

In jullie ogen is dit waarschijnlijk jaloezie, maar in mijn ogen mogen ze dit nu toch eens gaan aanpakken
Geen probleem hoor. Op voorwaarde dat ze dan _alle_ constructies aanpakken zodat iedereen een deftig nettoloon uitbetaald krijgt. Zie ook weer hier net boven +400€ aan nettovergoedingen. Dat vertegenwoordigt 800-900€ bruto dat (quasi) niet belast wordt. En bij die constructies mag je van mij ook de wildgroei aan schijnzelfstandigheid rekenen (hier zitten er ook wel een aantal zo).

Geen probleem hoor. Op voorwaarde dat ze dan _alle_ constructies aanpakken zodat iedereen een deftig nettoloon uitbetaald krijgt. Zie ook weer hier net boven +400€ aan nettovergoedingen. Dat vertegenwoordigt 800-900€ bruto dat (quasi) niet belast wordt. En bij die constructies mag je van mij ook de wildgroei aan schijnzelfstandigheid rekenen (hier zitten er ook wel een aantal zo).
Dit moet al lang aangepakt worden, maar niemand van de politiek durft dit aan, integendeel ze maken enkel maar constructies bij. Nu komen ze weer af met een nettobonus voor mensen die minder dan 2500 bruto verdienen.

Als je met die schijnzelfstandigheid de zelfstandige IT - consultants bedoeld, dan klopt dat eigenlijk niet.

Als je met die schijnzelfstandigheid de zelfstandige IT - consultants bedoeld, dan klopt dat eigenlijk niet.
Ja kom, niet onnozel doen hè. Ik zie het elke dag bij mijn werkgever... "zelfstandigen" die al jaren voor ons werken, geen andere klanten hebben en gewoon "deel van het team" zijn.

Ja kom, niet onnozel doen hè. Ik zie het elke dag bij mijn werkgever... "zelfstandigen" die al jaren voor ons werken, geen andere klanten hebben en gewoon "deel van het team" zijn.
Dit. Ik hoor elke maand wel iemand waar de werkgever zegt dat zijn loon niet meer fiscaal interessant is.
Vennootschapje oprichten en uurtje factuurtje bij dezelfde werkgever.
Daarom niet enkel bij ITers, even goed architecten, advocaten, bouwsector, ...

Klopt, maar we hebben nog altijd de keuze om toch eens iets extra te doen voor een andere werkgever , ooit iemand in dienst te nemen als de kans zich voordoet, ..

Bij schijnzelfstandigheid gaat het er vooral over dat de werkgever dit niet probeert te verplichten aan jou als werknemer om volgens dat statuut te moeten werken.

Klopt, maar we hebben nog altijd de keuze om toch eens iets extra te doen voor een andere werkgever , ooit iemand in dienst te nemen als de kans zich voordoet, ..
Als ik met die kerels daarover spreek, dan zeggen ze letterlijk allemaal dat ze het doen omdat ze dan onder de streep meer overhouden. Nog nooit iemand iets horen zeggen over "je eigen baas zijn" of iets dergelijks. Heeft dus niets te maken met ondernemen en alles met sociale fraude.

Bij schijnzelfstandigheid gaat het er vooral over dat de werkgever dit niet probeert te verplichten aan jou als werknemer om volgens dat statuut te moeten werken.
Zo had ik het ook begrepen, ook verhalen gehoord van een groot vrachtwagenbedrijf hier met veel Poolse en Roemeense chauffeurs en dan vragen ze van die chauffeurs dat ze allemaal zelfstandigen worden zodat de "werkgever" geen belastingen/rsz/... verschuldigd is. Dat is grootschalige fraude met schijnzelfstandigheid.

Daarnaast heb je inderdaad een hoop "zelfstandigen" die eigenlijk puur werknemers zijn in een onderneming en zo hun eigen fiscale situatie optimaliseren.

Ik denk dat de laatste pagina's wel duidelijk maar dat een bedrijfswagen tegenwoordig serieus zijn doel voorbij schiet en echt is opgeschoven naar een salariswagen.
Helemaal akkoord hiermee (en heb zelf ook een bedrijfs/salariswagen). Geef mij maar het Zwitserse model, gewoon een degelijk nettoloon en weg met al die bedrijfswagens, maaltijdcheques, netto-aanvullingen, bijdragen groepsverzekering, internetvergoedingen, gratis verzekeringen, ....

Dit moet al lang aangepakt worden, maar niemand van de politiek durft dit aan, integendeel ze maken enkel maar constructies bij. Nu komen ze weer af met een nettobonus voor mensen die minder dan 2500 bruto verdienen.

Ja nu je denkt men gaat eens de koterijen aanpakken, doen ze dit.

Neen baas, geen opslag, anders trek ik minder jobbonus!

Terug
Bovenaan