Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Welke bedrijven?
Life science (Farma/biotech) bedrijven met tegen of boven de 40 dagen verlof in België?
GSK, J&J, Pfizer, Catalent, UCB, Bayer, Novartis (Alcon, Sandoz), Pall waar ik weet van heb.
Maar het zou me verbazen dat het hier ook niet het geval zou zijn: Galapagos, Sanofi (Genzyme, Ablynx), zoetis, Roche, Lonza, MSD, Baxter, Takeda, Fujirebio, Kela, Omega Farma, Purna, Biocartis, Qualiphar, Mithra, Univercells,...

Het kan nu wel zijn dat er van bovenstaand lijstje er misschien één tussen zit die niet tegen die 40 aanzit. Maar ik durf beweren dat ze allemaal wel minstens 30 dagen zullen aanbieden. Toch zeker in bedienden jobs in een productie omgeving.

Laatst bewerkt:
. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Bachelor nautische wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider?
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Lowland Marine & Offshore
Huidige functie: Tweede stuurman
Anciënniteit: /
Officiële aantal uren tewerkstelling: 10u per dag
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Loopt soms op tot 14u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5326.11
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3240,3 (Ik betaal belastingen in nederland)
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja volledig
Hospitalisatieverzekering: ja volledig
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Leven aan boord is gratis. Kosten zoals werkkledij, keuringen etc worden terugbetaald.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Schip vaart nederlandse vlag
Afstand woon/werk in km's: N/A
Afstand woon/werk in tijd: N/A
Eigen auto nodig voor het werk: N/A
Verplaatsingsvergoedingen: Ja, vliegtuig / taxi / hotel
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): N/A

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vaar 3 maand op en blijf 3 maand thuis
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hangt er van af, havens zijn zwaar.
Hoe vaak overuren te presteren: Elke haven loop ik 6u op 6u af met de eerste stuurman. Soms zijn de havens kort op elkaar en loop ik 14u
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja (bvb ECDIS training)
Telewerk (buiten corona-periode): Lol nee
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, 2 matrozen + 1 cadet

Ik heb mijn master en daarna ook gevaren. De studie deed ik graag, ze was gevarieerd (en voor mij niet moeilijk). Maar ik stond niet graag op de brug, iets wat ik eigenlijk tijdens mijn stages al merkte. Daarom er vrij snel mee gestopt. Ik denk dat ik meer mijn goesting had gevonden als werktuigkundige (technisch, hands-on,..) of als stuurman in de bagger maar daar ben ik nooit gaan horen.

Op welk type schip vaar je?

Ze heeft vandaag een zeer positief gesprek gehad. Gaat om een sustainability consulting/auditing rol in een jong en uitbreidend team. Ze kan een aanbieding verwachten die boven haar huidig pakket zal liggen.
Dat zou wel verrassend zijn indien ze iemand met slechts een bachelor en 1j werkervaring in een big4 omgeving boven de €3200 bruto gaan aanbieden. Ik verwacht een iets lager bruto, maar door dat het door o.a. de nettovergoedingen netto wat hoger uitkomt dan dat ze nu heeft.

Leercurve hoog houden en uitdaging zijn belangrijker dan loon op die leeftijd imo.

Dat zou wel verrassend zijn indien ze iemand met slechts een bachelor en 1j werkervaring in een big4 omgeving boven de €3200 bruto gaan aanbieden. Ik verwacht een iets lager bruto, maar door dat het door o.a. de nettovergoedingen netto wat hoger uitkomt dan dat ze nu heeft.

Leercurve hoog houden en uitdaging zijn belangrijker dan loon op die leeftijd imo.
Ja precies daarom gaat ze wellicht ook op de aanbieding ingaan als die degelijk is. In zo'n consulting rol kan ze veel leren en ontwikkelen. In haar huidige job geven ze haar ook veel IT taken en eigenlijk wil ze daar totaal niet in ontwikkelen (Power BI, Incidentendatabase opstellen etc). Consulting rol is wellicht ook goed om een netwerk op te bouwen. Ben benieuwd :)

Ja precies daarom gaat ze wellicht ook op de aanbieding ingaan als die degelijk is. In zo'n consulting rol kan ze veel leren en ontwikkelen. In haar huidige job geven ze haar ook veel IT taken en eigenlijk wil ze daar totaal niet in ontwikkelen (Power BI, Incidentendatabase opstellen etc). Consulting rol is wellicht ook goed om een netwerk op te bouwen. Ben benieuwd :)
En intussen heeft ze bijna 2 jaar werkervaring (exclusief ongeveer 1 jaar werkervaring door een aantal stages, relevante vakantiejob en thesis)

En intussen heeft ze bijna 2 jaar werkervaring (exclusief ongeveer 1 jaar werkervaring door een aantal stages, relevante vakantiejob en thesis)
Ik ga mij hier weer super populair maken, maar het moet wel gezegd zijn.

Twee jaar werkervaring is echt niet zoveel. Dan ben je gewoon nog vrij blue en moet je wel nog veel leren. Bij ons duurt een traineeship 1,5jaar, pas daarna start uw carrière in feite.

Hoe ouder je wordt hoe meer je zulke zaken beseft. Als je jong bent en je werkt nog niet lang dan denk je dat je de wereld aankan en dat je de problemen van de wereld aan het oplossen bent. 6 jaar later besef je dan dat je eigenlijk maar aan het stuntelen was en dat je op dat moment nog veel moest leren.

Ik ga mij hier weer super populair maken, maar het moet wel gezegd zijn.

Twee jaar werkervaring is echt niet zoveel. Dan ben je gewoon nog vrij blue en moet je wel nog veel leren. Bij ons duurt een traineeship 1,5jaar, pas daarna start uw carrière in feite.

Hoe ouder je wordt hoe meer je zulke zaken beseft. Als je jong bent en je werkt nog niet lang dan denk je dat je de wereld aankan en dat je de problemen van de wereld aan het oplossen bent. 6 jaar later besef je dan dat je eigenlijk maar aan het stuntelen was en dat je op dat moment nog veel moest leren.
Ik volg je mening. Ik ga nu richting die 6j en ik word omschreven in het wereldje als medior. Terwijl ik ook nog heel veel moet leren.
Het is wel zo dat enkele schoolverlaters na 2j een pak verder kunnen staan dan hun peers. En dat zelfs binnen hetzelfde bedrijf, binnen dezelfde afdeling. Zelfs als ze het op school mogelijk wat minder deden dan hun peers. Alles heeft te maken met de ingesteldheid, goede mindset, gedrevenheid, netwerken en een gezonde portie geluk (die je al dan niet afdwingt).

Ik heb er zo een paar gezien die op dezelfde moment starten in hetzelfde team. Maar schoolverlater x kreeg een veel interessanter project voorgeschoteld dan schoolverlater y. Schoolverlater x had dat met beide handen aangenomen en staat verder in zijn carriére dan schoolverlater y. Dat is puur geluk hebben dat de manager je dat project toewijst en de ander een minder voorgeschoteld krijgt.

en na 15 jaar in dienst besef je kan je na al die jaren nog altijd veel niet weet. Wat me nog altijd mateloos frustreert.

Ik heb mijn master en daarna ook gevaren. De studie deed ik graag, ze was gevarieerd (en voor mij niet moeilijk). Maar ik stond niet graag op de brug, iets wat ik eigenlijk tijdens mijn stages al merkte. Daarom er vrij snel mee gestopt. Ik denk dat ik meer mijn goesting had gevonden als werktuigkundige (technisch, hands-on,..) of als stuurman in de bagger maar daar ben ik nooit gaan horen.

Op welk type schip vaar je?
General cargo, 3990GT. Wacht op de brug is het eenvoudigste van mijn job, dan kan ik een beetje bekomen (kaarten updaten etc). Havens moet ik zelf met de kleppen gaan spelen van het ballast systeem en dat ding is in 10 plekken lek, alleen miserie sinds het nieuwe ballast water treatment system er in moest

HWTK op een klein schip is zwaarder dan stuurman denk ik, maar op grotere schepen waar je met 2 of 3 bent valt het wel goed mee. Veel posities ook, meer dan voor stuurman. We worden overal vervangen door russen en Roemenen. In de bagger en bij Nederlandse rederijen varen ze nog met nederlandse/belgische stuurlieden. Is plezant dat je gewoon nederlands kan praten. Bij de grotere rederijen ben je dan de enige nederlandstalige...

Wat ben jij dan gaan doen achter het varen?

Ik ben er al een paar jaar uit, maar ik vind uw loon niet slecht voor General Cargo. Dacht dat je op tankers zat.

Ik raad de sector niemand af, maar zou toch zeggen om eerst naar machine te kijken (jobinhoud en werkgelegenheid). Loon en levensstijl (indien geen maanden van huis) zijn prima als het je ligt.

4 jaar zeevaartschool is overkill / geen voorbereiding voor het werk dat je doet als stuurman. Ik zou achteraf gezien ook na mijn bachelor werk zijn beginnen zoeken.

Het cultuurverschil vond ik storender dan een taalbarrière, vooral dan met mensen uit Azië. De minst aangename waar ik mee gevaren heb waren Vlamingen.

Ik ben er al een paar jaar uit, maar ik vind uw loon niet slecht voor General Cargo. Dacht dat je op tankers zat.

Ik raad de sector niemand af, maar zou toch zeggen om eerst naar machine te kijken (jobinhoud en werkgelegenheid). Loon en levensstijl (indien geen maanden van huis) zijn prima als het je ligt.

4 jaar zeevaartschool is overkill / geen voorbereiding voor het werk dat je doet als stuurman. Ik zou achteraf gezien ook na mijn bachelor werk zijn beginnen zoeken.

Het cultuurverschil vond ik storender dan een taalbarrière, vooral dan met mensen uit Azië. De minst aangename waar ik mee gevaren heb waren Vlamingen.
Mijn iets hogere loon ligt eraan dat mijn schip een ijsklasse heeft en we in de winter in de baltic door het ijs varen. Ook vinden ze amper stuurlui die langer willen blijven dan een contract of 2, na 3 maand ben ik wel aan vakantie toe.

HZS opleiding geeft inderdaad niet echt aan wat je job is, ik ben blij dat ik ging varen direct na m'n bachelor. Was eigenlijk niet gepland, maar kreeg positie aangeboden na m'n stage en dat wou ik niet laten schieten.

Cultuurverschil is vervelend, al eten de matrozen en kok apart (en op een ander uur), buiten het werk is er weinig interactie. Het zijn indonesiërs. Nederlanders zijn nogal bot, maar ze zijn wel fair.

Algemeen is het wel een sector waar je in kan groeien en leuke ervaringen kan opdoen, maar soms wel op je tanden bijten. Mijn eerste contract was 5 maand, dan ben je wel écht blij terug thuis te zijn

Het zou mij uitermate verbazen als ze dit type taken niet zou krijgen bij Deloitte.
Wel ze heeft het duidelijk in het gesprek aangehaald dat dat type taken een deel van har huidige job is dat ze niet leuk vindt. Haar bedrijf stuurde haar voor opleidingen omtrent DAX functies voor Power BI. Dat is eigenlijk programmeren. Interesseert haar helemaal niks en is ze ook gewoon niet geschikt voor.

https://www.linkedin.com/jobs/view/2651500884

Dit is de jobinhoud, alleen zou het nog niet om een senior functie gaan. Dat is pas als ze een aantal extra jaren ervaring heeft.

• Supporting their sustainability journey, from strategy and implementation to reporting;
  • Enhancement of the risk management framework to incorporate ESG risk factors
Het is geen IT functie, en het is zeker niet de core van de job. Maar zoals ik al zei:
Ja komt er sowieso wel bij, maar niet meer met dezelfde verhouding als ze die op haar huidige job heeft. We wachten benieuwd af naar het aanbod.

Wel ze heeft het duidelijk in het gesprek aangehaald dat dat type taken een deel van har huidige job is dat ze niet leuk vindt. Haar bedrijf stuurde haar voor opleidingen omtrent DAX functies voor Power BI. Dat is eigenlijk programmeren. Interesseert haar helemaal niks en is ze ook gewoon niet geschikt voor.

https://www.linkedin.com/jobs/view/2651500884

Dit is de jobinhoud, alleen zou het nog niet om een senior functie gaan. Dat is pas als ze een aantal extra jaren ervaring heeft.
Morgen heeft ze een vervolginterview met HR erbij Het zou nu toch gaan om de senior functie

Eerlijk gezegd acht ik geen aandacht op wat mensen onthouden, want mensen onthouden héél zelden gedaalde prijzen (of gelijk blijvende prijzen), wél de prijsstijgingen.

Je kan véél zeggen over de index en de gewichten die elk onderdeeltje krijgt, maar de volgende producten zijn volgens de index in het laatste jaar gedaald van prijs (september21/sep20, tot op 5 niveau's):

01 Voeding en niet-alcoholische dranken -0,99%
01.1 Voeding -0,84%
01.1.1 Brood en granen -0,19%
01.1.1.2 Meel en andere granen -0,34%
01.1.1.5 Pizza en quiche -7,78%
01.1.1.6 Deegwaren en couscous -2,99%
01.1.1.7 Ontbijtgranen -0,99%
01.1.1.8 Andere producten op basis van granen -1,56%
01.1.2.2 Varkensvlees -0,62%
01.1.2.4 Gevogelte -1,01%
01.1.3 Vis en zeevruchten -0,90%
01.1.3.1 Verse vis -1,62%
01.1.3.2 Diepgevroren vis -0,80%
01.1.3.3 Verse zeevruchten -2,53%
01.1.3.5 Gerookte vis en zeevruchten -2,27%
01.1.4 Melk, kaas en eieren -0,83%
01.1.4.1 Volle melk -2,50%
01.1.4.2 Magere en halfvolle melk -2,78%
01.1.4.4 Yoghurt -1,86%
01.1.4.6 Andere melkproducten -2,70%
01.1.4.7 Eieren -1,48%
01.1.5.2 Margarine en plantaardige vetten -3,57%
01.1.6 Fruit -7,63%
01.1.6.1 Vers fruit -8,36%
01.1.6.3 Gedroogd fruit en noten -2,23%
01.1.6.4 Fruit in conserven -4,38%
01.1.7 Groenten -0,13%
01.1.7.1 Verse groenten, uitgezonderd aardappelen -0,86%
01.1.7.2 Diepgevroren groenten, uitgezonderd aardappelen -1,32%
01.1.7.3 Gedroogde groenten, bereidingen en conserven van groenten -0,92%
01.1.7.5 Chips -0,13%
01.1.8 Suiker, jam, honing, chocolade en snoepgoed -0,86%
01.1.8.1 Suiker -3,29%
01.1.8.3 Chocolade -1,57%
01.1.8.4 Snoepgoed -0,19%
01.1.9 Voeding n.e.g. -1,13%
01.1.9.1 Sauzen en kruiden -0,66%
01.1.9.2 Zout, specerijen en keukenkruiden -1,92%
01.1.9.3 Voeding voor baby's -2,96%
01.1.9.4 Bereide maaltijden -0,61%
01.1.9.9 Andere voedingswaren (dieetproducten inbegrepen) -1,39%
01.2 Alcoholvrije dranken -2,37%
01.2.1 Koffie, thee en cacao -1,69%
01.2.1.1 Koffie -2,40%
01.2.1.3 Cacao en chocolade in poedervorm -2,84%
01.2.2 Mineraalwater, frisdranken, fruit- en groentesap -2,58%
01.2.2.1 Mineraal- of bronwater -2,88%
01.2.2.2 Frisdranken -2,68%
01.2.2.3 Fruitsap en groentesap -1,73%
02.1.3.1 Lichte bieren -0,08%
03.1.2.3 Baby- en kinderkleding 0,00%
03.2 Schoeisel -0,56%
03.2.1 Schoenen en ander schoeisel -0,59%
03.2.1.1 Herenschoenen -0,69%
03.2.1.2 Damesschoenen -1,74%
04.5.3 Vloeibare brandstoffen -4,74%
04.5.3.0 Huisbrandolie -4,74%
05.3.1.1 Diepvriezers en koelkasten -0,84%
05.3.1.3 Keukenfornuizen, kookplaten en ovens -0,25%
05.3.2.3 Strijkapparatuur -0,90%
05.5.1.1 Gemotoriseerde grote gereedschappen en werktuigen -0,06%
05.6.1.2 Andere kleine niet-duurzame huishoudartikelen -2,69%
06.1 Geneesmiddelen, apparaten en materialen -0,67%
06.1.1 Farmaceutische producten -1,31%
06.1.1.0 Farmaceutische producten -1,31%
06.1.2 Andere medische producten -1,66%
06.1.2.9 Andere medische producten n.e.g. -2,66%
07.3.1 Personenvervoer per spoor -0,31%
07.3.1.1 Personenvervoer per trein -0,31%
08.2 Telefoon- en faxtoestellen -5,61%
08.2.0 Telefoon- en faxtoestellen -5,61%
08.2.0.2 Mobiele telefoontoestellen -5,61%
08.3 Telefoon- en faxdiensten -0,01%
08.3.0 Telefoon- en faxdiensten -0,01%
08.3.0.2 Mobiele telefoondiensten -3,99%
09.1 Audio, video, fotografie en ICT-apparatuur -1,03%
09.1.1 Audio- en videoapparatuur -7,83%
09.1.1.2 Videoapparatuur -8,71%
09.1.1.9 "Andere uitrusting voor de ontvangst of opname van geluid of video" -2,66%
09.1.3.2 Toebehoren voor computers -2,49%
09.1.3.3 Software -9,70%
09.1.3.4 Rekenmachines en andere gegevensverwerkende apparatuur -9,30%
09.1.4.9 Andere opslagmedia -5,06%
09.3.1.1 Spel en hobby -0,54%
09.6.0.1 Pakketreizen in België -6,04%
11.2 Accommodatie -0,31%
11.2.0 Accommodatie -0,31%
11.2.0.1 Hotels en gelijkaardige diensten -9,77%
12.1 Lichaamsverzorging -0,08%
12.1.3 Andere apparaten, artikelen en producten voor lichaamsverzorging -2,33%
12.1.3.2 Producten voor lichaamsverzorging & schoonheidsproducten -2,53%
12.3.2.2 Baby artikelen -0,14%

Voor alle duidelijkheid: ja, er is véél meer gestegen dan gedaald (25%. En de stijgingen zijn groter dan de dalingen
Geloof ik toch niet te veel van hoor.
Wij hebben meestal een vast boodschappenlijstje in de supermarkt en we betalen al enkele tientallen euro's meer dan voor corona.
Een brood bij de bakker is ook onmogelijk goedkoper geworden.

Geloof ik toch niet te veel van hoor.
Wij hebben meestal een vast boodschappenlijstje in de supermarkt en we betalen al enkele tientallen euro's meer dan voor corona.
Een brood bij de bakker is ook onmogelijk goedkoper geworden.

Als je producten van vaste merken koopt, kan het best zijn dat je meer betaalt terwijl de index zogezegd gelijk is gebleven. Dit zegt enkel iets over de gemiddelde prijzen van die producten en compleet niks over de specifieke prijzen van jouw specifieke merken in jouw winkels.

Het kan ook perfect zijn dat volumes zijn gewijzigd en je ongemerkt net iets meer consumeert maar dat de prijs/kg product hetzelfde is gebleven. Verder hangt het mogelijk ook nog van streek tot streek af. Als er bv. net een concurrerende winkel in de buurt is gesloten, kan het perfect dat een winkel net iets hogere prijzen kan aanrekenen.

Wat je zegt kan ook mogelijk enkel in jouw streek zo zijn. Ik weet bv. dat de prijs van koffiekoeken (€1,10) hier al 6(!) jaar ongewijzigd is bij mijn vaste bakker, idem voor stokbrood in de supermarkt (€0,79 voor een smal, €1,39 voor een dik) en de smeerbare geitenkaas van het huismerk die al 7(!) jaar €1,49 voor een potje kost. Van andere producten wissel ik af en koop ik meestal de goedkoopste variant.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan